Asus P7P55D-E herkent maar max 1 Kingston DIMM

Pagina: 1
Acties:

• Ongepast
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:27
Laatst nieuwe pc aangeschaft,
Asus P7P55D-E Moederbord
Kingston KHX1600C9D3K2/4G RAM (2x 2gb DDR3 1600)
Intel Core i5 750 cpu
Ati 5770 gpu

Probleem is dat deze zowel in de bios als in Win 7 maar max 2gb RAM herkent. Volgens tooltje Everest herkent ie maar één reepje RAM. Dit even afgewisseld en wat mogelijkheden geprobeert, het ligt niet aan de slots of aan het RAM. Beide modules doen het, alleen niet tegelijk. BIOS update al gedaan, probleem is er nog steeds. Suggesties?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
wat voor voltage willen ze? kijk eens, als ze 1.65V willen ( wss ) en het staat nu stock ( meestal ) op 1.5V, wie weet doet het wat voor je? . staan ze op de QVL list?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kan zijn dat de geheugencontroller in je cpu defect is maar heb je wel erop gelet in welke banken je het geheugen steekt ? Bij Asusboarden is het altijd zo dat je in geval van 2 reepjes ram bank A0 en A1 moet gebruiken en niet de reepjes naast mekaar zetten. Dan krijg je namelijk de combinatie A0 en B0 en dat werkt niet dus let daar eens op en kijk of ie dan wel je twee geheugenstrips herkent.

Overigens nog 1 tip die soms wel eens kan helpen is om je geheugen eerst te plaatsen en daarna je cpu er even uit te halen en weer erin te zetten ( uiteraard zonder stroom op je moederboard te zetten, maar dat spreekt wel voor zich ).

[ Voor 22% gewijzigd door Roel1966 op 14-07-2010 16:25 ]

• Ongepast
Ze zitten wel in de juiste slots, ik zal eens even naar het voltage gaan kijken, zien of dat iets uitmaakt. Ben ook ff de QVL list aan het bekijken nu.

::EDIT::
De QLV lijst op internet en bij mn moederbord zijn hetzelfde, die zijn beide al pittig oud, mijn RAM is volgens mij gemaakt na die lijst, dus veel schiet het niet op. Voltage stond op 1.7.

[ Voor 40% gewijzigd door Ongepast op 14-07-2010 16:31 ]

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Ongepast schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:26:
Ze zitten wel in de juiste slots, ik zal eens even naar het voltage gaan kijken, zien of dat iets uitmaakt. Ben ook ff de QVL list aan het bekijken nu.

De QLV lijst op internet en bij mn moederbord zijn hetzelfde, die zijn beide al pittig oud, mijn RAM is volgens mij gemaakt na die lijst, dus veel schiet het niet op. Voltage stond op 1.7.
Was het dan niet verstandig geweest om eerstde QVL list door te nemen voordat je het geheugen aanschafte?? 8)7 8)7

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Ongepast
gumbal696 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:35:
[...]

Was het dan niet verstandig geweest om eerstde QVL list door te nemen voordat je het geheugen aanschafte?? 8)7 8)7
Misschien wel :P maar als ik nu even kijk op bijv. alternate staat niets van het 1600mhz geheugen dat ze hebben op de QLV list, dus ik vraag me af hoe compleet/oud die lijst is.

Volgens Kingston is ie compatible: http://www.ec.kingston.co...odelsinfo.asp?SysID=59791

[ Voor 12% gewijzigd door Ongepast op 14-07-2010 16:47 ]

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
zoals roel al zei vermoed ik ook de geheugencontroller op je CPU, kun je aan andere stickjes komen van een vriend? probeer die dan eens. als dit niet werkt is waarschijnlijk de geheugencontroller kapot..

gametag: estruqiarixs

• Agil1ty
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-11-2021
Je kunt ook eens proberen om de stickjes te verwisselen (met max 2 gb telkens). Dit om te kijken of niet een van de geheugen setjes kapot is.

• Roel1966
  • Niet online
Je kan ook het volgende eens proberen namelijk op jou board zit een memory ok button ongeveer naast de geheugenbanken, en volgens de omschrijving is deze knop bedoeld voor geheugen wat al dan niet goed ondersteund word. Lees wel even de handleiding hoe je dat precies moet doen maar ik heb zelf een P7P55D board die dezelfde knop erop heeft zitten echter heb ik deze verder niet hoeven te gebruiken maar evenzogoed let's give it a try.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11
Roel1966 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:22:
Overigens nog 1 tip die soms wel eens kan helpen is om je geheugen eerst te plaatsen en daarna je cpu er even uit te halen en weer erin te zetten ( uiteraard zonder stroom op je moederboard te zetten, maar dat spreekt wel voor zich ).
Misschien off topic, maar wat is daar het doel van?

• Roel1966
  • Niet online
Erwin1967 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 10:04:
Misschien off topic, maar wat is daar het doel van?
Bij de Core serie cpu's zit de memorycontroller in de cpu zelf ingebouwd in tegenstelling tot de eerdere series waarbij die op het moederboard was gebouwd. Soms kan het wel eens voorkomen dat wanneer je bv naderhand een geheugenstrip erbij prikt dat die controller ietwat van slag raakt. Door dan de processor even uit het socket te halen en weer opnieuw te plaatsen reset je als het ware die controller. Je zal ook merken dat wanneer je bv de cpu even uit het socket gehaald hebt dat je bios bij de opstart daarna aangeeft dat er een nieuwe cpu gevonden is.

• Erwin1967
Roel1966 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 16:09:
[...]
Bij de Core serie cpu's zit de memorycontroller in de cpu zelf ingebouwd in tegenstelling tot de eerdere series waarbij die op het moederboard was gebouwd. Soms kan het wel eens voorkomen dat wanneer je bv naderhand een geheugenstrip erbij prikt dat die controller ietwat van slag raakt. Door dan de processor even uit het socket te halen en weer opnieuw te plaatsen reset je als het ware die controller. Je zal ook merken dat wanneer je bv de cpu even uit het socket gehaald hebt dat je bios bij de opstart daarna aangeeft dat er een nieuwe cpu gevonden is.
Volgens mij staat er geen spanning op de cpu en zal het eruit halen van de cpu geen verschil maken. De initialisatie van de geheugencontroller wordt nog steeds door de BIOS gedaan.

• Roel1966
  • Niet online
Erwin1967 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 17:40:
Volgens mij staat er geen spanning op de cpu en zal het eruit halen van de cpu geen verschil maken. De initialisatie van de geheugencontroller wordt nog steeds door de BIOS gedaan.
Op je cpu staat wel degelijk spanning anders zou je cpu echt niet werken, alleen zijn dit wel dan betrekkelijk lage voltages maar het wattage is toch bv bij de Core i7 maximaal 130 watt. Wanneer je je bios helemaal reset kan in sommige gevallen daarom niet genoeg zijn voor herkenning van bepaalde geheugenstrips, en vandaar dat word aangeraden de cpu uit en weer in het socket te plaatsen.

• Erwin1967
Roel1966 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 23:14:
[...]
Op je cpu staat wel degelijk spanning anders zou je cpu echt niet werken, alleen zijn dit wel dan betrekkelijk lage voltages maar het wattage is toch bv bij de Core i7 maximaal 130 watt. Wanneer je je bios helemaal reset kan in sommige gevallen daarom niet genoeg zijn voor herkenning van bepaalde geheugenstrips, en vandaar dat word aangeraden de cpu uit en weer in het socket te plaatsen.
Ik mag hopen dat je de cpu eruit haalt als de stroom eraf is en maar dan is volgens mij het verwijderen van de cpu voor een reset onzin. Zou je nog iets willen resetten is de stekker uit het stopcontact voldoende hoor.

[ Voor 12% gewijzigd door Erwin1967 op 17-07-2010 09:11 ]

• Roel1966
  • Niet online
Erwin1967 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 09:08:
[...]

Ik mag hopen dat je de cpu eruit haalt als de stroom eraf is en maar dan is volgens mij het verwijderen van de cpu voor een reset onzin. Zou je nog iets willen resetten is de stekker uit het stopcontact voldoende hoor.
Sorry Erwin maar ik denk dat ik wel ietwat meer ervaring heb op gebied van een pc dan jij, dus deze domme flauwekul ga ik niet meer op in wat je schrijft. Ooit al eens gehoord van elco's die stroom vasthouden en een backup-batterij, dus onzin wat je schrijft met stekker uit het stopcontact halen. En daarbij dacht je dat je een gek voor je hebt die niet weet dat je een cpu nooit met stroom op het moederboard eruit mag halen ?

[ Voor 21% gewijzigd door Roel1966 op 17-07-2010 16:40 ]

• Erwin1967
Roel1966 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:15:
[...]
Sorry Erwin maar ik denk dat ik wel ietwat meer ervaring heb op gebied van een pc dan jij, dus deze domme flauwekul ga ik niet meer op in wat je schrijft. Ooit al eens gehoord van elco's die stroom vasthouden en een backup-batterij, dus onzin wat je schrijft met stekker uit het stopcontact halen. En daarbij dacht je dat je een gek voor je hebt die niet weet dat je een cpu nooit met stroom op het moederboard eruit mag halen ?
Jij weet helemaal niets van mij, dus hoe kun je nou oordelen over mijn ervaringen? Ik kan je gaan uitleggen waarom het bovenstaande allemaal onzin is in relatie met het 'resetten' van de onboard geheugencontroller maar daar heb ik geen zin meer in. Lees nou maar eerst de datasheets bij Intel voordat je domme dingen gaat roepen.

• Roel1966
  • Niet online
Erwin1967 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 17:22:
Jij weet helemaal niets van mij, dus hoe kun je nou oordelen over mijn ervaringen? Ik kan je gaan uitleggen waarom het bovenstaande allemaal onzin is in relatie met het 'resetten' van de onboard geheugencontroller maar daar heb ik geen zin meer in. Lees nou maar eerst de datasheets bij Intel voordat je domme dingen gaat roepen.
En dat is net de misser die je maakt namelijk onboard geheugencontroller namelijk bij de X55 en X58 moederboarden is er geen onboard geheugencontroller meer. Zoals ik al eerder schreef is deze geheugencontroller verplaatst en intern in de cpu gezet, en dat had je denk ik ook wel in de datasheets van Intel gezien moeten hebben.

Verder weet jij overigens ook helemaal niks van mij en gaat er al vanuit dat ik een cpu zomaar van een moederboard zou gaan trekken met de stroom erop. En daarop reageer ik en schrijf ik dat ik wel heel wat meer ervaring met pc's heb dan jij, omdat jij met zulk soort opmerking kwam hetgeen niet van professie getuigd. Maar goed verder no hard feelings en einde discussie want dit loopt toch weer uit op verspilling van ruimte op de tweakersservers.

[ Voor 5% gewijzigd door Roel1966 op 17-07-2010 17:27 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Titelfix. mars, Nuts, etc komt in reepjes; RAM niet.

• Roel1966
  • Niet online
Edmin schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 17:31:
[mbr]Titelfix. mars, Nuts, etc komt in reepjes; RAM niet.[/]
Ah, vandaar dat laatst mijn moederboard zo plakkerig was en onder de bruine smurrie zat... blijkbaar toch die Mars met ram verwisseld hmmzz....
Pagina: 1