Ik ga binnenkort overstappen op internet van Ziggo, en neem dan de volle 80/10 verbinding. Dat is nogal veel vergeleken met de meeste aansluitingen, dus ik zoek een router die dat soort snelheden kan routeren. Het zal denk ik wel wat rekenkracht kosten om 80Mbps te kunnen NAT'en en dan is er de upload nog. En als ze dan de snelheid gaan verhogen naar 120/12 (denk ik) kost het alleen maar nog meer rekenkracht.
En als ik toch een nieuwe aan het kopen bent, zoek ik ook:
Zoals je misschien wel merkt, ben ik niet meer zo thuis in routers, want anders zou ik dit topic niet openen. Ik heb nu een Speedtouch 780W; dat was toen de beste, maar inmiddels zijn we jááren verder. Ik weet dus wel wat ik wil en dat ik wat goeds wil, maar er is zóveel keuze, en er zit waarschijnlijk erg veel kaf tussen het koren. En het mag natuurlijk niet absurd veel gaan kosten. Meer dan €150 vind ik niet acceptabel meer.
Dat kaf hoop ik met dit topic een beetje weg te scheren. Wie helpt me verder?
En als ik toch een nieuwe aan het kopen bent, zoek ik ook:
- Een met WiFi 802.11n en/of 5GHz
- Een met een degelijke implementatie van UPnP port-mapping
- Het zou prettig (en voor 120Mbps zelfs noodzakelijk) zijn als de (4?) LAN-aansluitingen gigabit-poorten zijn
- Hij moet natuurlijk stabiel zijn. Ik wil em zo goed als nooit hoeven rebooten (dat hoef ik nu immers ook niet) en mag zich niet verslikken in de hordes verbindingen van het downloaden van een paar torrents
- Er hoeft geen modem in te zitten. Een generieke NAT-router dus. Wel moet ie verbinding kunnen maken met de modem van Ziggo, maar ik wat voor soort vierbinding dat zal zijn (PPPoE/PPPoA/DHCP/whatever)
- Het zou helemaal te gek zijn als ie met een custom firmware te flashen zou zijn, zoals DD-WRT of HyperWRT
Zoals je misschien wel merkt, ben ik niet meer zo thuis in routers, want anders zou ik dit topic niet openen. Ik heb nu een Speedtouch 780W; dat was toen de beste, maar inmiddels zijn we jááren verder. Ik weet dus wel wat ik wil en dat ik wat goeds wil, maar er is zóveel keuze, en er zit waarschijnlijk erg veel kaf tussen het koren. En het mag natuurlijk niet absurd veel gaan kosten. Meer dan €150 vind ik niet acceptabel meer.
Dat kaf hoop ik met dit topic een beetje weg te scheren. Wie helpt me verder?
日本!🎌