Ervaring met laders op zonne-energie met accu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
In mijn zoektocht naar een manier om tijdens een kampeervakantie zonder stroom toch mijn energieslurpende smartphone in leven te houden ben ik gestuit op de wondere wereld van zonneladers.
Het lijkt mij een mooi alternatief voor het opladen in de auto, het zoeken naar een stopcontact of het af moeten nemen van stroom terwijl ik met de tent ben en geen stroom wil.

Zo heb ik verschillende opties gezien onderhand:
Een heel goedkope, alleen weet je niet wat je er van kunt verwachten;
Een gammele, heeft volgens reviews een saharazonnetje nodig om te werken;
Een erg interessante, de ervaringen zijn goed en gezien het feit dat er 5 triple A in kunnen om stroom op te slaan heeft hij nogal wat capaciteit.

Er zijn nog veel meer verschillende typen te vinden, ervaringen is echter lastig.

In mijn ogen is het van belang dat hij een eigen accu heeft, of dat nu batterijen zijn of een ingebouwde accu maakt niet zoveel uit.
Laden via de zon gaat gewoon te traag om daar bijvoorbeeld je mobiel direct aan te hangen, liever laat je dan de lader zichzelf de hele dag opladen waarna je hem kunt gebruiken om iets anders te laden.
Opties om hem via USB of netstroom op te kunnen laden lijken mij wat minder van belang, dat heb je waarschijnlijk toch niet bij de hand.

Heeft iemand zo'n ding, of in ieder geval ervaring met die dingen?
Waar moet je nog specifiek op letten behalve aansluitingen, laadvermogen en de capaciteit?
Ik neem alvast aan dat als zo'n ding bijvoorbeel 2000 mAh capaciteit heeft hij een 2000 mAh gadget niet volgeladen krijgt vanwege verliezen.
Ik ben benieuwd. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Helemaal niemand? Er moeten toch wel tweakers zijn die zoiets geprobeerd hebben. ;)
Misschien weet iemand anders vanuit technisch oogpunt wat specificaties waar ik op zou moeten letten, capaciteit of spanning bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 15:33
Ik gebruik zelf een GP zonnecel lader om (2x AAA) accu's op te laden. Belangrijk waar je op moet letten in mijn ogen is de vermogen van de zonnecel. Bij jouw eerstgenoemde staat dat er niet bij helaas. De derde (Voltcraft) heeft een groter vermogen (220 mA) zonnecel dan de tweede (120 mA). Dat houdt in dat je accu's sneller vol zijn.

Verder zijn ze over de eerste niet zo best te spreken. De capaciteit van de accu klopt niet met de advertentie etc. De tweede en derde genieten wel mijn voorkeur. Let wel dat je bij de derde ook nog geld moet uitgeven voor accu's. Je hebt er 5 nodig (staat niet echt duidelijk op de site, staat ook 4) maar 5x 1,2V is 6V en anders kom je niet aan je spanning. Verder moet je ze alle 5 te gelijk opladen want ze staan in serie. Voor jouw situatie geen probleem maar wel iets om in je achterhoofd te houden als je de losse accu's ergens anders voor wilt gebruiken.

Over zelfontlading hoef je niet zo in te zitten, zo'n lithium accu heeft daar vrij weinig last van. En als je voor de derde lader gaat, neem dan eneloop, ReCyko of ready2use accu's. Deze hebben iets minder capaciteit maar een zeer geringe zelfontlading. Deze gerbuik ik zelf ook i.c.m. zonne lader en ben er erg tevreden mee.

Nog een ander voordeel van de Voltcraft is dat je ze aan elkaar kunt koppelen. Dus met 2 van deze laders laden je accu's 2x zo snel op. Dat is ook wel een voordeeltje.

Het is net wat je wilt: Of een complete lader met accu die er langer over doet om hem op te laden voor uiteindelijk minder geld, of een lader die er korter over doet om te laden maar waar je wel zelf accu's voor moet kopen. De tweede doet ca 8-10 uur over om 1000 mAh vol te krijgen, de derde 5 tot 6 uur.

Alle laders vereisen een sahara zon om in de genoemde tijd de accu's op te laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Laatst online: 04-09 12:42
Op zich is het natuurlijk een tamelijk simpel systeem wat wellicht ook zelf te maken is zodat je weet wat je in huis hebt qua capaciteit mogelijkheden?

Als je op deze site kijkt kan je dus losse cellen naar eigen keus kopen.

Met 2x de "Zonnecel 12 volt 100ma" zou je 8 AA (2400mAh) batterijen in theorie in 12 uur kunnen opladen waarmee je een buffer hebt van 9.6V/2.4A of 5V/3.6A als mijn natuurkunde me niet in de steek laat. Daar kan je een mobiel toestel aardig wat van laden.

Als je kant en klare systemen wilt hebben zou ik zeker ook eens bij de watersport winkels rondneuzen aangezien zon/wind energie daar ook steeds meer wordt benut.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

@Frank__B
De Cell van een AAA accu is 1.5v, dus 4x maakt 6v. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 18-07-2010 16:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:32
Die autolader is vast 12v

http://www.solarpanelstore.com/
http://www.solarpanelstor...r.small-solar-panels.html

Één ding, ze zijn duur en kwetsbaar. Maar dit lijkt me toch de plaats om eens te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:08:
@Frank__B
De Cell van een AAA accu is 1.5v, dus 4x maakt 6v. ;)
Ja alkaline mischien maar NiCd en NiMH zijn toch écht 1,2V, en anders maak je me wel erg nieuwsgierig waar ze als 1,5V te koop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:18

Twazerty

AVCHDCoder developer

Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:20:
[...]

Ja alkaline mischien maar NiCd en NiMH zijn toch écht 1,2V, en anders maak je me wel erg nieuwsgierig waar ze als 1,5V te koop zijn...
BIG had 1,5V oplaadbare batterijen maar dat was enorme troep. Heb ze zelf gehad. (Ook de versie die met zonneenergie op te laden was)

Met 4,8V kon ik een tijdje terug prima mijn mp3 speler op laten lopen. Anders kom je uit op de LR20 batterijen, die zijn volgens mij 1,24 V.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Frank__B schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:34:
Ik gebruik zelf een GP zonnecel lader om (2x AAA) accu's op te laden. Belangrijk waar je op moet letten in mijn ogen is de vermogen van de zonnecel. Bij jouw eerstgenoemde staat dat er niet bij helaas. De derde (Voltcraft) heeft een groter vermogen (220 mA) zonnecel dan de tweede (120 mA). Dat houdt in dat je accu's sneller vol zijn.

Verder zijn ze over de eerste niet zo best te spreken. De capaciteit van de accu klopt niet met de advertentie etc. De tweede en derde genieten wel mijn voorkeur. Let wel dat je bij de derde ook nog geld moet uitgeven voor accu's. Je hebt er 5 nodig (staat niet echt duidelijk op de site, staat ook 4) maar 5x 1,2V is 6V en anders kom je niet aan je spanning. Verder moet je ze alle 5 te gelijk opladen want ze staan in serie. Voor jouw situatie geen probleem maar wel iets om in je achterhoofd te houden als je de losse accu's ergens anders voor wilt gebruiken.
Dat had ik gezien en is geen probleem, het voordeel is zelfs dat ik nu zelf de capaciteit kan bepalen. ;)
Over zelfontlading hoef je niet zo in te zitten, zo'n lithium accu heeft daar vrij weinig last van. En als je voor de derde lader gaat, neem dan eneloop, ReCyko of ready2use accu's. Deze hebben iets minder capaciteit maar een zeer geringe zelfontlading. Deze gerbuik ik zelf ook i.c.m. zonne lader en ben er erg tevreden mee.
Is het niet zo dat je juist zoveel mogelijk capaciteit wilt?
Ook al gebruik je het niet direct, het kan wel een reserve betekenen voor als er een donkere dag langskomt.
Ontladen zal in die twee weken vakantie toch niet gebeuren ga ik vanuit. ;)
Nog een ander voordeel van de Voltcraft is dat je ze aan elkaar kunt koppelen. Dus met 2 van deze laders laden je accu's 2x zo snel op. Dat is ook wel een voordeeltje.

Het is net wat je wilt: Of een complete lader met accu die er langer over doet om hem op te laden voor uiteindelijk minder geld, of een lader die er korter over doet om te laden maar waar je wel zelf accu's voor moet kopen. De tweede doet ca 8-10 uur over om 1000 mAh vol te krijgen, de derde 5 tot 6 uur.

Alle laders vereisen een sahara zon om in de genoemde tijd de accu's op te laden :P
Het laden mag van mij best een hele dag duren, dat is geen probleem.
Als ze maar niet van Saharazon afhankelijk zijn om überhaupt te laden, sommige zonnecellen werken gewoon nog niet als ze niet in de volle zon liggen.

Mijn telefoon heeft 1400 aan capaciteit, hoeveel zou je dan nodig hebben aan capaciteit om die vol te krijgen?
Er zal toch een deel verloren gaan tijdens het laden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Gonadan schreef op zondag 18 juli 2010 @ 20:53:
[...]

Is het niet zo dat je juist zoveel mogelijk capaciteit wilt?
Ook al gebruik je het niet direct, het kan wel een reserve betekenen voor als er een donkere dag langskomt.
Ontladen zal in die twee weken vakantie toch niet gebeuren ga ik vanuit. ;)
Idd, meer capaciteit is beter. Maar, batterijen met een hoge capaciteit lopen over het algemeen ook erg snel leeg. Mijn Varta's 2500 en 2700 mAh (AA batterijen) waren met enkele weken weer leeg zonder dat ik ze gebruikt had. Daar kan je zonnecel nooit tegen op laden. Dan duurt het ineens uren langer voordat ze vol zijn als dat überhaupt lukt. Dit in tegenstelling tot mijn ready2use en ReCyko accu's. Niet erg handig in cominatie met zonnecellen dus.
[...]

Het laden mag van mij best een hele dag duren, dat is geen probleem.
Als ze maar niet van Saharazon afhankelijk zijn om überhaupt te laden, sommige zonnecellen werken gewoon nog niet als ze niet in de volle zon liggen.
Klopt. Maar ik denk dat je hier wel vanuit mag gaan dat ze redelijk kwaliteit zijn. Vooral de Voltcraft is monokristallijn silicium (althands staat in de advertentie, het plaatje lijkt meer op polykristallijn). Mijn GP levert ook echt de stroom in de zon die vermeld wordt. En ook met wat minder stroom levert hij nog redelijk goed. Maar dat blijft altijd een gok. Met de genoemde modellen heb ik geen ervaring hoewel ik zelf nu ook wel geïnteresseerd raak :9
Mijn telefoon heeft 1400 aan capaciteit, hoeveel zou je dan nodig hebben aan capaciteit om die vol te krijgen?
Er zal toch een deel verloren gaan tijdens het laden.
1000 mAh AAA accu's zijn zo'n beetje gangbaar. Daarmee redt je het dus niet om je telefoon in 1x op te laden. Ik weet niet of je jouw telefoon elke dag moet opladen, anders ben je zo'n 2 dagen bezig met 5 tot 6 uur volle zon. Tenzij je er 2 aan elkaar koppelt. Geen van alle genoemde laders zou jouw telefoon in 1x kunnen opladen overigens omdat de accucapaciteit niet toereikend is.

Let ook: 'de gammele' die jij noemt zal met zijn 3,7V en 1000 mAh accu dus eerst omhoog moeten transformeren naar bijv. 5 volt waardoor de capaciteit alleen maar lager is. Reken dus dat bij 5 volt de capaciteit ongeveer 600 tot 700 mAh is van dit apparaat. Daarbij duurt het ongeveer 2 tot 3 dagen voordat je telefoon vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

YouTube: Solio H1000 Universal Hybrid Charger

^^Die heb ik hier liggen. Wel in grijs ipv oranje :P
Geen idee hoe goed hij het doet op zonlicht, niet getest. alleen een keer aan USB gehangen en daarna foon opgeladen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Frank__B schreef op maandag 19 juli 2010 @ 01:02:
Idd, meer capaciteit is beter. Maar, batterijen met een hoge capaciteit lopen over het algemeen ook erg snel leeg. Mijn Varta's 2500 en 2700 mAh (AA batterijen) waren met enkele weken weer leeg zonder dat ik ze gebruikt had. Daar kan je zonnecel nooit tegen op laden. Dan duurt het ineens uren langer voordat ze vol zijn als dat überhaupt lukt. Dit in tegenstelling tot mijn ready2use en ReCyko accu's. Niet erg handig in cominatie met zonnecellen dus.
Zo'n hoge capaciteit had ik ook weer niet in gedachten, ik dacht meer aan 1000mAh.
Echter heb ik wat over het hoofd gezien, dat lees je hieronder. :+
Klopt. Maar ik denk dat je hier wel vanuit mag gaan dat ze redelijk kwaliteit zijn. Vooral de Voltcraft is monokristallijn silicium (althands staat in de advertentie, het plaatje lijkt meer op polykristallijn). Mijn GP levert ook echt de stroom in de zon die vermeld wordt. En ook met wat minder stroom levert hij nog redelijk goed. Maar dat blijft altijd een gok. Met de genoemde modellen heb ik geen ervaring hoewel ik zelf nu ook wel geïnteresseerd raak :9
Dan zit er weinig anders op dan gewoon zo'n ding bestellen en kijken of hij werkt.
Wet kopen op afstand zullen we maar zeggen. ;)
1000 mAh AAA accu's zijn zo'n beetje gangbaar. Daarmee redt je het dus niet om je telefoon in 1x op te laden. Ik weet niet of je jouw telefoon elke dag moet opladen, anders ben je zo'n 2 dagen bezig met 5 tot 6 uur volle zon. Tenzij je er 2 aan elkaar koppelt. Geen van alle genoemde laders zou jouw telefoon in 1x kunnen opladen overigens omdat de accucapaciteit niet toereikend is.

Let ook: 'de gammele' die jij noemt zal met zijn 3,7V en 1000 mAh accu dus eerst omhoog moeten transformeren naar bijv. 5 volt waardoor de capaciteit alleen maar lager is. Reken dus dat bij 5 volt de capaciteit ongeveer 600 tot 700 mAh is van dit apparaat. Daarbij duurt het ongeveer 2 tot 3 dagen voordat je telefoon vol is.
Daar had ik even niet aan gedacht, je kan de capaciteit van de AAA niet optellen, je moet namelijk het voltage bereiken. |:(
Komt er dus op neer dat de totale capaciteit gelijk zal zijn aan de capaciteit van elke cel op zich, niet meer dan 1000 zo te zien.
Dat is dan wel jammer inderdaad.

Mijn telefoon houdt het bij zeer zwaar gebruik net geen twee dagen vol.
Op vakantie zal ik echter een stuk terughoudender zijn met het gebruikt (roaming e.d. :+ ) dus moet hij het wel langer kunnen vol houden.
Wordt een telefoon standaard met 5V geladen? Dat zie je namelijk wel erg vaak staan.
Dan ben ik benieuwd of er nu 4 of 5 AAA in moeten, dat scheelt namelijk nogal in voltage. :D

edit:
Op de site van Voltcraft staat 5, dat betekent dan een voltage van 6,2.
Beter te veel dan te weinig zullen we maar zeggen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Gonadan schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:01:
Wordt een telefoon standaard met 5V geladen? Dat zie je namelijk wel erg vaak staan.
Dan ben ik benieuwd of er nu 4 of 5 AAA in moeten, dat scheelt namelijk nogal in voltage. :D

edit:
Op de site van Voltcraft staat 5, dat betekent dan een voltage van 6,2.
Beter te veel dan te weinig zullen we maar zeggen? ;)
USB is altijd 5 volt. Als jouw telefoon een mini usb aansluiting heeft, zal deze dan ook op 5 volt werken. Vaak kan je het wel zien aan de normale 230V adapter, daar staat ook op welke spanning er uit komt.

Als je verder uitgaat van een nominale spanning van 1,2 volt per accu, dan kom je inderdaad op 6 volt uit. Maar ik ga er van uit dat de lader deze 6 volt converteert naar 5 volt. Anders komt er inderdaad wel een te hoge spanning uit. Misschien dat dit geen kwaad kan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Let wel op, ik lees dat bij deze lader voornamelijk oude telefoonstekkertjes zitten. Ik weet niet of jouw smartphone hier op aangesloten kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Frank__B schreef op maandag 19 juli 2010 @ 12:05:
USB is altijd 5 volt. Als jouw telefoon een mini usb aansluiting heeft, zal deze dan ook op 5 volt werken. Vaak kan je het wel zien aan de normale 230V adapter, daar staat ook op welke spanning er uit komt.

Als je verder uitgaat van een nominale spanning van 1,2 volt per accu, dan kom je inderdaad op 6 volt uit. Maar ik ga er van uit dat de lader deze 6 volt converteert naar 5 volt. Anders komt er inderdaad wel een te hoge spanning uit. Misschien dat dit geen kwaad kan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Let wel op, ik lees dat bij deze lader voornamelijk oude telefoonstekkertjes zitten. Ik weet niet of jouw smartphone hier op aangesloten kan worden?
Micro-USB, ik dacht een plaatje gezien te hebben dat er ook een 'female'-USB bij zat, daar wilde ik mijn kabel in in prikken.
Echter kan ik dat nu niet meer vinden waardoor ik behoorlijk ga twijfelen. :P

Ik ben maar eens verder gaan kijken wat er beschikbaar is: http://shop.conrad.nl/ene...jladers-op-zonne-energie/

Daar kwam de Varta nog naar voren welke meer aansluitmogelijkheden heeft, alleen is het vermogen van de zonnecel dan weer bedroevend.
Ook heeft die maar twee batterijen dus zal hij van de 2100mAh die je hebt hooguit 1300 over houden?

Hier nog meer:
http://www.pdashop.nl/zoeken/?query=zonne&page=1

Het lijkt een beetje op een markt die nog flink in ontwikkeling is.
Veel apparaten kan je al vrij snel wegstrepen.

http://www.a-solar.nl/NL/products/A-solar_Power_Charger.php
Deze zie ik ook heel vaak langskomen, de specs zijn niet zo verkeerd alleen vallen de reviews nogal eens tegen.
De vraag is dan weer, is het product niet goed of de gebruiker zo dom. ;)

Trouwens, volgens de reviews laadt jouw GP niet meer op als het bewolkt is. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 19-07-2010 12:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Het valt inderdaad nog niet erg mee. Ik ben wel de Titan SC15 tegen gekomen, dat lijkt ergens op. Die heeft een laadstroom van 330 mA van de zonnecel en een accu van 1000 mAh. Die is met 3 uur dus wel vol en dan zal je jouw telefoon wel vol kunnen laden door meerdere keren per dag te laden. Alleen hij is via de groothandel te krijgen en particulier ben ik hem nog niet tegen gekomen.

Verder:
http://www.boobaaboo.com/...solar-powerbox-p-139.html
Ook een leuk ding maar, geen micro USB...

http://cgi.ebay.nl/Solar-...egoryZ15034QQcmdZViewItem
Leuk ding met accu en normale USB uit. Alleen wat zwakke zonnecel waardoor hij alsnog 10 tot 14 uur moet laden voor een 1000 mAh lithium cel.

Verder kan ik niet zou gauw iets vinden wat echt geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Frank__B schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:32:
Het valt inderdaad nog niet erg mee. Ik ben wel de Titan SC15 tegen gekomen, dat lijkt ergens op. Die heeft een laadstroom van 330 mA van de zonnecel en een accu van 1000 mAh. Die is met 3 uur dus wel vol en dan zal je jouw telefoon wel vol kunnen laden door meerdere keren per dag te laden. Alleen hij is via de groothandel te krijgen en particulier ben ik hem nog niet tegen gekomen.
Niet kunnen vinden helaas.
Verder:
http://www.boobaaboo.com/...solar-powerbox-p-139.html
Ook een leuk ding maar, geen micro USB...
En niet leverbaar. :+
http://cgi.ebay.nl/Solar-...egoryZ15034QQcmdZViewItem
Leuk ding met accu en normale USB uit. Alleen wat zwakke zonnecel waardoor hij alsnog 10 tot 14 uur moet laden voor een 1000 mAh lithium cel.

Verder kan ik niet zou gauw iets vinden wat echt geschikt is.
Tsja, zo zwak valt toch wel tegen dan inderdaad.

Ik heb even wat opties op een rijtje gezet met info, en nog de Solio Classic toegevoegd.
Die kwam ik nog tegen en ziet er wel heel erg aantrekkelijk uit, iets duurder maar dat mag dan ook wel.
En heeft gewoon verschillende adapters inclusief female USB.

NaamURLLader ladenCapaciteitTelefoon laden
Voltcraft SL-1 info 2 W 7 V 286 mA 1000 mAh 220 mA 6 V
Varta Power Play info 0,9 W - - 2100 mAh 300 mA 5 V
A-Solar AM101 info 0,55 W 5,5 V 100 mA 1000/2000 mAh 500/350/300 mA 5,5/7,5/9,5 V
Solio Classic info 4,8 W - - 1650 mAh 800 mA 5-6 V

Als dit allemaal klopt en is wat ik denk dat het is moet ik die Solio maar gaan proberen denk ik.

Edit:
Gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/2000_2999/2000/2000/2002/200285_ZB_02_FB.EPS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/2000_2999/2000/2000/2002/200285_LB_00_FB.EPS.jpg

Ik dacht hier in eerste instantie een 'female'-USB tussen te zien, maar nu ga ik twijfelen of het er wel een is.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 19-07-2010 15:28 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Let wel, de 4,8 W van de Solio classic is de uitgangsstroom van de lithium accu. Niet van het zonnepaneel. Het duurt evengoed nog 8+ uur om dat dingetje vol te krijgen (stroom <200 mA). Desondanks wel een interessante!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Frank__B schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:35:
Let wel, de 4,8 W van de Solio classic is de uitgangsstroom van de lithium accu. Niet van het zonnepaneel. Het duurt evengoed nog 8+ uur om dat dingetje vol te krijgen (stroom <200 mA). Desondanks wel een interessante!
Waar zie je dat? In de quickstart.

Er staat ook 3,7 V Batterij voor 1650 mAh.
Da's niet helemaal eerlijk want die Voltcraft zit al op 6 V bij 1000 mAh, netto heeft die dus misschien wel meer capaciteit? :?

Gvd waarom geven ze nu niet gewoon duidelijk de specs en adapters aan. :(

Kijk, een overzicht. :D

http://www.suncell.nl/solarcharger.odb

Daar komt qua specs die A-Solar AM101 wel erg jofel uit de bus.
Misschien de reviews maar eens negeren? ;)

Die voltcraft zou verreweg het best opladen vanwege de 2W, als ik hem aan kan sluiten. :+

Update: Solio besteld, kijken of het wat is.

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 19-07-2010 17:02 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Nou, hij is binnen.
Het laden van de telefoon werkt in ieder geval, dat is al getest.
Het laden via de zon gaat vooralsnog wat moeizaam.
De bewolking is hier flink, maar toen de zon er goed doorheen kwam begon hij met laden. Als de zon er echter niet echt goed doorheen komt laadt hij vooralsnog niet.
Even goed in de gaten houden want als hij per se helder weer nodig heeft wordt het wel zeuren natuurlijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Ik denk dat ze allemaal dit probleem hebben. De effectiviteit van zonnepanelen neemt nameljik drastisch af als er geen volle zon meer op staat. Ik weet niet of verschillende technieken (mono / poly / amorf) daarbij nog verschillend presteren? In ieder geval bedankt voor je feedback want ik denk dat toch een hoop mensen zo'n apparaat wel interessant gaan vinden zo in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Mono zal daarbij het best presteren, die heeft immers het hoogste rendement.
Maar hij is onderhand gewoon aan het laden op een bleek zonnetje dat tussen de wolken door komt, op zich dus nog acceptabel.
Op vakantie zal ik toch wel veel zon hebben denk ik, anders rijd ik vanzelf verder. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Kan je niet via 12V stekker van je auto je telefoon dan opladen? Dan was dit hele topic niet nodig geweest :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Frank__B schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 12:13:
Kan je niet via 12V stekker van je auto je telefoon dan opladen? Dan was dit hele topic niet nodig geweest :+ :P
Gonadan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:00:
In mijn zoektocht naar een manier om tijdens een kampeervakantie zonder stroom toch mijn energieslurpende smartphone in leven te houden ben ik gestuit op de wondere wereld van zonneladers.
Het lijkt mij een mooi alternatief voor het opladen in de auto, het zoeken naar een stopcontact of het af moeten nemen van stroom terwijl ik met de tent ben en geen stroom wil.
Eigenlijk heb ik daar drie redenen voor:
• Laden op 12V duurt veel langer dan de gemiddelde rit;
• Als mijn contact uit staat is mijn 12V ook verbroken;
• Als mijn 12V wel zou werken heb ik liever een zonnelader op de hoedenplank dan mijn telefoon in de auto, niet alle campings staan toe dat de auto veilig naast de tent staat.

offtopic:
Plus het feit dat ik geen 12V lader heb en ik mijn navigatie er meestal aan heb hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 20-07-2010 12:20 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Haha, het was ook met een knipoog ;)
Maar ik ben van plan om zelf ook zo'n apparaatje te kopen. Dan laat ik hier nog wel weten wat mijn ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:33
Dit topic is al een poosje niet actief, maar ik ben nieuwsgierig naar alle ervaringen! ;-) Ik lees op internet nl. nogal wisselende verhalen over deze en andere opladers op zonne-energie.

Ik wil nl. zo'n apparaat kopen, ben vooral geïnteresseerd in de Lenmar SOL20 PowerPort solar lader maar die is in Nederland lastig leverbaar. De A-Solar platinum charger is ook een optie al heeft deze net wat minder capaciteit.

Ga je voor een wat duurder product dan kom je bijv. bij de uit op de Powermonkey-eXplorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIQ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09-2024

MIQ

Het is niet mijn bedoeling om reclame te maken maar ik wil even wijzen op de volgende top aanbieding op http://www.groupdeal.nl/.

Het hier gaat om een erg goed zonnepaneel van A-Solar met de volgende specifiecaties:
- 39 euro ex verzendkosten.
- Zonnepaneel: 2.7W
- Capaciteit Power Bank Pro: 5000mAh
- Afmetingen: 22x16x2cm
- Gewicht: 500 gram
- Output: 5V/ 500mAh + 1A
- Input: 500mAh
- Oplaadtijd mobiele telefoon: 2-3 uur
- Oplaadtijd via zonlicht: 10-12 uur
- Oplaadtijd via USB: 3-4 uur
- Bijgeleverde connectoren: Samsung, LG, Sony Ericsson, Mini USB, Micro USB. (iPhone/iPod/iPad met eigen USB kabel)

Ik heb er twee besteld en de aanbieding gaat slechts door indien er genoeg animo voor is. Dus als je al zoekende was naar een goed paneel is dit een erg mooie aanbieding.

[ Voor 15% gewijzigd door MIQ op 18-06-2011 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:33
Dank voor de tip, had 'm ook al in mijn mailbox gezien en heb er ook één gekocht. Lijkt me een mooi ding!

Wel jammer dat ik de dag ervoor de Lenmar had gekocht, die gaat nu retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muurtegel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:15
Ik ben op het moment ook op zoek naar een zonnepaneel om verschillende usb apparaten op te laden. De SOL20 heeft aardige specificaties, maar ik lees veel berichten van gebruikers die aangeven dat het echt om noodstroom gaat. Genoeg om heel even te bellen, maar niet om helemaal op te laden. Ik las ook ergens dat de batterij maar 500 keer opgeladen kan worden..

Over de A-solar platinum charger lees ik dat het in nederland met veel zon wel 3 dagen kan duren voordat de accu (1800mAh) vol zit.

Wat zijn jullie bevindingen hiervan? Zijn er misschien nog (up-to-date) modellen die aangeraden kunnen worden? (Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer).
Pagina: 1