Toon posts:

Gaat deze cooler passen op mijn kleine mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een stillere fan voor mijn AMD dualcore, en eentje waarbij ik eventueel nog wat kan overclocken.
Het probleem is dat ik niet zeker weet of het wel gaat passen, omdat ik niet zo'n groot moederbord heb.

Ik heb nu een K9VGM-V met AMD Athlon 64 x2 5600+ met stockcooler.

Ik zat te denken aan deze koeler:
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2

Dus ik vraag mij af of er een nieuwe koeler in past, hier een foto:
Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/hanhlaack.jpg
Zoals je kan zien is het allemaal niet zo ruim, en er zitten een paar condensators dicht bij de heatsink.

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05-2025
Kun je de huidige fan er niet afhalen en er gewoon een andere 80mm? fan er voor in de plaats zetten?

Het is bedoening, niet bedoeling

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

socket is socket. Ongeacht hoe groot je moederbord is.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 13:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Enige probleem is ooit dat cpu-koelers niet passen doordat het mobo grote en hoge chipset koeling heeft omdat veel koelers onderaan bij het socket smal zijn maar een paar cm boven het mobo veel breder worden.
Op dit mobo zitten geen grote heatsinks voor de chipset en die Freezer 7 zal dan ook gewoon passen.

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU is op het moment de botteneck, zal die hierboven genoemde koeling de cpu aanzienlijk sneller kunnen maken?

Ik twijfel tussen alleen een nieuwe fan kopen of een compleet nieuwe cooling voor mijn CPU. Zal het veel uitmaken?

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 13:47 ]

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49

R15

Wanneer je een nieuwe koeler plaatst, maakt dat je processor echt niet sneller, alleen koeler! Maar met een nieuwe koeler, krijg je lagere temperaturen, waardoor je beter kunt overclocken. En als je gaat overclocken, wordt het wel sneller.

PS: Mag ik vragen welke computerbehuizing je hebt? Die van mij lijkt er in ieder geval zo ook erg op.

[ Voor 18% gewijzigd door R15 op 14-07-2010 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
@R16: Mijn behuizing is merkloos, de voorkant is zwart/grijs met een grote powerknop

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05-2025
Ik zou als ik jou was, er alleen een nieuwe fan op zetten. 1. Je bent goedkoper uit. 2. Het is veel makkelijker te monteren.

offtopic: tis R15 ipv R16

Het is bedoening, niet bedoeling

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 13:32
sommige mobo's hebben te grote condensators waar je koeler tegen aan kan komen

hou er rekening mee.
voornamelijk hebben computers van medion, acer, dat soort geintjes

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Verwijderd

Als ik op de Azerty site kijk zie ik de volgende informatie (onder andere) over deze koeler:

Afmetingen (BxDxH): 5.8 cm x 10.4 cm x 12.65 cm

Met een beetje meten kun je dus enigszins beredeneren of het gaat passen. Als ik zo naar die koeler kijk zie ik dat hij onderaan wat smaller is dan bovenaan, en denk ik dus niet dat hij gaat botsen met condensators o.i.d. Ik denk dat het wel gaat passen, maar mogelijk kan je RAM nog een obstakel vormen. In je shot van boven is dit wat lastig te zien, maar ik ben hier zelf weleens tegenaan gelopen. Ik heb namelijk Dominator RAM van Corsair, en daar zit een vrij "hoge" koelvin op, waardoor bepaalde fans niet passen. Als jouw RAM dat niet heeft dan vermoed ik dat je geen problemen zult hebben.

Aangezien je de totale hoogte van de koeler weet (van de Azerty site) kun je uit een plaatje van de koeler berekenen hoe hoog het "smalle" gedeelte is, en of dit genoeg is om obstakels op je moederbord te ontwijken. Ik zou dat voor alle zekerheid nog even nameten.

Edit: let trouwens ook even op het gewicht. Ik geloof dat je mobo/socket standaard berekend is op een koeler van maximaal 500 gram, maar deze ziet eruit of hij weleens wat zwaarder kon zijn dan dat. Het kan goed gaan, maar mogelijk kan een zware koeler ook problemen geven als je een tower kast hebt. Dan kan je moederbord bijvoorbeeld een beetje krom trekken. Soms wordt er om dat te voorkomen een "backplate" bij een koeler geleverd, die je achter je moederbord moet monteren om het geheel steviger te maken. Of dat bij deze koeler zo is zou je even na moeten kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 15:27 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
@TS wat dat je eens van een paar fatsoenlijk outake fans, dat scheelt al een hoop aangezien dat standaard ding de wamte je kast in blaast..

ook zal die koeler vast wel passen.

ja, daag.

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

neem casefans en kies eens een fatsoenlijke cpu-koeler, van Coolermaster is zelfs de hyper tx3 beter

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan koop ik ook nog wel een casefan.

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49

R15

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:55:
@R16: Mijn behuizing is merkloos, de voorkant is zwart/grijs met een grote powerknop
Oke, toch bedankt. Mijn voorkant is eigenlijk alleen zwart, ik heb een Recom RC8 (goedkoop kastje, wil graag nog eens een CM690 ll Advanced). Ik was even nieuwsgierig.

PS: Het is R15, niet R16 (=niet erg hoor!)

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
je kan ook ff zoeken naar een 8 naar 12cm bracket en er dan een 12cm casefan opzetten :)
heb ik ook gedaan en koelt tog een stuk beter dan de standaard fan zeker icm een goeie fan :)

Verwijderd

AktiveHate schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 21:10:
je kan ook ff zoeken naar een 8 naar 12cm bracket en er dan een 12cm casefan opzetten :)
heb ik ook gedaan en koelt tog een stuk beter dan de standaard fan zeker icm een goeie fan :)
Alleen hebben die stock koelers volgens mij een 60mm fan en geen 80mm fan. Mijn stock Phenom koeler had althans een 60mm fan.

Edit @RJP95: Dat kan ook. :) Voor de zekerheid even nameten kan in elk geval geen kwaad voor je een verloopstuk koopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2010 16:21 ]

• RJP95
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:28:
[...]

Alleen hebben die stock koelers volgens mij een 60mm fan en geen 80mm fan. Mijn stock Phenom koeler had althans een 60mm fan.
allebei fout, de stock cooler van mijn Athlon X2 5000+ is 70x70, dan zal deze 5600+ cooler dat ook wel zijn.

Spartans don't die, they're only missing in action.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik heb iig op men X2 4400 een 8 cm ;)
Dit lijkt dezelfde heatsink maar kan natuurlijk ook een mini versie zijn :P
meten is weten in dat geval.
Als het 6cm kan je ook een brackt naar 8 cm gebruiken, scheelt ook weer :)

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:09
daantjer94 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 18:14:
neem casefans en kies eens een fatsoenlijke cpu-koeler, van Coolermaster is zelfs de hyper tx3 beter
Dat is onzin ik gebruik zelf ook een arctic cooling freezer 7 pro rev. 2 en mijn Phenom II 925 met een overclock naar 3,7Ghz wordt maximaal 48 graden onder prime en 32 graden idle dus het is gewoon een goed presterende koeler. (mijn phenom II heeft 1.5v nodig voor 3,7Ghz dus dat wordt allemaal al wat warmer).

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
zoek om een noctula of neem een andere cooler volgens mij kun je wel een artic cooling freezer 64 deze kun je wel op dit systeem hebben past in elke ATX kast en is zeer stil als je hem op PWM modus insteld.

Verwijderd

Topicstarter
De Freezer 7 is inderdaad geen goede koeler, dat heb ik zelf ondervonden :P

Verwijderd

Topicstarter
Redblader schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:27:
[...]

Dat is onzin ik gebruik zelf ook een arctic cooling freezer 7 pro rev. 2 en mijn Phenom II 925 met een overclock naar 3,7Ghz wordt maximaal 48 graden onder prime en 32 graden idle dus het is gewoon een goed presterende koeler. (mijn phenom II heeft 1.5v nodig voor 3,7Ghz dus dat wordt allemaal al wat warmer).
3,7GHz?
Mijn 2,9 geclockte (stock) dual-core CPU is nu al 42 graden.
Pagina: 1