Waarschuwing deze post bevat een beeld van dieren op sterk water.
Deze is express onderaan geplaatst zodat mensen eerst de waarschuwing zien.Dit weekend heb ik samen met wat vrienden mijn eerste Urban Exploration weekend gedaan, natuurlijk in België, waar er verlaten gebouwen in overvloed zijn. Hierbij heb ik vooral geschoten met mijn Tokina 11-16 F/2.8, en soms met mijn 50mm f/1.8. Aangezien dit mijn eerste echte trip was met de UWA ontvang ik graag opbouwende kritiek over de compositie en plaats waar vanaf de foto is genomen.
De meeste van deze foto's zijn bewerkt tot zwart wit foto's, en bij een aantal zijn surrealistische bewerkingen uitgevoerd. Het merendeel van de foto's is HDR, ook mijn eerste echte keer, alhoewel ik een tegenstander ben van overduidelijke tonemapping, moet ik zeggen dat HDR een boel kan toevoegen aan je foto. Opbouwende kritiek op mijn HDR conversies is daarom ook meer dan welkom. Alle foto's zijn klikbaar voor high-res.
Ik zal bij elke foto vermelden op wat voor een manier hij bewerkt is, en een korte samenvatting van de EXIF info. Het toestel is in alle gevallen een Canon 400D (omdat imho de body geen reet uitmaakt, de lens des te meer).
Alle foto's zijn gereleased onder Creative Commons Attribution, Share Alike 2.0
1.

HDR, 3 foto's. 11mm f/3.5. Zwart wit vanwege lens-flare onderaan trap (de enige zwakte van de Tokina 11-16).
2.

HDR, 3 foto's. 11mm f/2.8. Zwaar nabewerkt dmv cyanotype (Lightroom) en exposure brush op plafond/vloer.
3.

HDR, 3 foto's. 11mm f/8.0. Saturatie aangepast.
4.

HDR, 3 foto's. 11mm f/3.2. Vanaf de grond, met camera boven op statief in de lucht gehouden. Nabewerkt naar Z/W hoog contrast, via HDR de lijsten langs de muur bovenaan opgehaald.
5.

50mm f/1.8. Bewerkt naar een cream zwart/wit.
6.

16mm f/2.8, Bewerkt naar zwart wit, cropped for effect
7.

HDR 3 foto's, 11mm f/2.8. Bewerkt naar zwart wit. De meeste duidelijke tonemapping imho, en daarom niet zo geslaagd. Reden dat ik hem hier plaats is omdat ik graag zou willen weten hoe ik dit wel goed had kunnen vastleggen
8.

HDR 3 foto's. 13mm f/4.0. Bewerkt naar zwart/wit hoog contrast. Al ga ik hem misschien nog een keer maken met iets meer zichtbaar in de open haard, daar is het nu erg donker
9. Klik voor groter! (must)

11mm, f/4.0. Panorama, merged van ~11 foto's. Dit is een hele frapante foto, omdat het een erker betreft die een halve cirkel beslaat. Door de panorama lijkt dit nu echter een kaarsrechte kamer, zij het dat je aan de hoogte van de ramen kunt zien dat er wat opgerekt is.
10.

HDR 3 foto's, 11mm f/4.0. Mijn best geslaagde HDR bewerking vind ik, veel detail en dynamische bereik, zonder de typerende halo's
11.

50mm f/5.6. De enige foto van de vele dieren op sterk water die ik goed genoeg vond om te bewerken. Ik moet zeggen dat het erg moeilijk is om zoiets lugubers goed op de foto te zetten. Directe zwart/wit omzetting.
12.

11mm f/2.8. Zo, ff uitrusten

Deze twaalf foto's plus acht anderen kun je ook vinden op mijn flickr.com set: Urban Exploration - Belgium