(mobo) Maximus II Formula / Overbelasting OCZ600SXS voeding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers, afgelopen vrijdag ging er iets behoorlijk mis hier, ik was bezig met het aansluiten van sata schijven, mijn CPU Q9300 was al een maand overclocked, ik had de cpu op 400mhz fsb draaien en de MP vast op 6x. Volgens de BIOS is dit vergelijkbaar met
Q9650

De PSU was in elk geval te zwak voor mijn configuratie dat staat vast en het staat ook vast die de psu kapot is. Het moederbord krijg ik niet aan de de praat. Als ik een andere psu aansluit dan gaat er een elco piepen volgens mij is dat wat ik hoor.

PDF Asus DL copy / paste "Maximus II Formula" En dan de file e3808_maximus_ii_formula.pdf van ~6mb is de volledige Engelstalige handleiding die ik hopeloos door heb gespit uiteraard misschien heb ik wat over het hoofd gezien :?

Het ledje boven de BIOS_flashback jumper header blijft rood branden, zie pdfje.^ Die jumper header is bedoeld om te schakelen tussen de 2 aanwezige buis chips. De led gaat aan, ook de elco gaat piepen en de leds in de power en de rest knoppen die op het moederbord zitten gaan aan, dan na 3sec fade de piep weg en zo fade ook de led in de power switch naar gedempt licht.

Heel eng om te zien, dus in een snelle reactie heb ik metten de on/off achter op de voeding uitgezet. Het lijkt alsof er wat doorbrand alleen het proces blijft zich op deze manier herhalen met een andere psu. Ik heb nog wat geprobeerd met de jumper settings en de batterij er uit gehaald bios resetten.

Het vreemde is dat de cpu fan niet gaat draaien en de power butten reageerd nergens op niet uit en niet aan. Het moederbord lijkt zichzelf in een of andere modus te zetten om de rest van de hardware te beschermen of ik moet iets vaags doen met die bios flashback tool... Iemand ervaring met de specifiek geval?

Ik heb nog 4 maanden RMA, kan ik wel RMA claimen? Uiteraard loopt er ook een zeer rustig draadje bij Asus forums. Klik-Click

Nog een full size pic de jumper header waar de rode led zit en ook de pieptoon ergens in de buurt zit zit Klik-Click

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Uhm, kan aan mij liggen, maar 6x 400 = 2400 in mijn rekenboek.
Dus echt overclocked was je cpu niet, eerder underclocked en al helemaal geen Q9650 snelheden :P .
Klopt dit wel??

Bouw alles eens uit en doe een minimale setup op een stuk karton en kijk of het dan wil werken.
Dus mobo, cpu, 1 dimm, graka, hd.

Maar ben bang dat je mobo kapot is

[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 14-07-2010 10:18 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaLoona schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:17:
Uhm, kan aan mij liggen, maar 6x 400 = 2400 in mijn rekenboek.
Dus echt overclocked was je cpu niet, eerder underclocked en al helemaal geen Q9650 snelheden :P .
Klopt dit wel??

Bouw alles eens uit en doe een minimale setup op een stuk karton en kijk of het dan wil werken.
Dus mobo, cpu, 1 dimm, graka, hd.

Maar ben bang dat je mobo kapot is
Het moederbord lag al los op de doos aangesloten sinds de installatie van de Scyte Ninja cooler. 1 dim heb ik nog niet geprobeerd, ik kan ook eens alles er af halen dus ook cpu en memory. (zonder videokaart zou de power on toch nog moeten werken. De fans aangesloten op het moederbord moeten dan toch stroom kijgen?)

Overclock is het eigenlijk wel, want de frontside bus gaat van 1333 naar 1600 alleen de multipiler wordt verlaagd van 7,5 naar 6x. De cpu draait op default vcore. Dan is de bandbreedte tussen de pci-e en het geheugen en de cpu toch verhoogd? Of is die nu eigenlijk net zo hoog als op 1333 x 7,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

7.5*333 = 2497.5MHz, dit is stock.
6*400 = 2400MHz, dus je loopt langzamer dan stocksnelheden.
Laat je hem op 7.5 staan dan wordt het 7.5*400 = 3000MHz, dan is ie wel overclocked.
de mp lager zetten en fsb hoger, resulteert dan wel in een fsb oc, maar je cpu snelheid druk je dan weer, ergo je cpu was/is underclocked als ie daadwerkelijk zo staat.

En je verhoogt niet je PCIe bandbreedte, maar je geheugen/cpu bandbreedte.
PCIe is een fixed gegeven met 500MB/s per lane bij PCIe 2.0, als ik het goed heb.
PCIe kan je alleen beinvloeden door de bus te verhogen in MHz, dit gebeurd in bios vaak met stapjes van 1 MHz, maar is alleen van toepassing bij die-hard overclocken van je gpu/systeem voor zover ik weet en kun je het beste met rust laten.

Zonder cpu doet het bord volgens mij helemaal niets, maar als je alles al uit de kast hebt en het wil nog niet werken, zelfs niet met werkende voeding, dan ben ik toch bang dat of je mobo of cpu is overleden, al doet dat gedoe met dimmende ledjes sterk denken aan dood mobo.
Kun je je cpu ergens testen bij een vriend ofzo?

[ Voor 23% gewijzigd door DaLoona op 14-07-2010 20:55 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Maximus II Formula is RMA aangemeld bij Zercom. Nu is de RMA geaccepteerd en krijg ik 3 dagen de tijd het product retour te zenden of te brengen. In de mail staat; 'U kunt uw product compleet retourneren inclusief alle accessoires en originele doos. Hierna zullen we uw product opsturen naar onze leverancier voor vervanging/reparatie'.

Wel, nu ligt de manual ergens... verder liggen de accessoires overal verspreid tussen de rest van mijn zooi, de lcd is het kabeltje kapot van.. Nu heb ik dit ook al aan Zercom gevraagd en ben op de Asus site rond aan het kijken of de accessoires er daadwerkelijk bij moet zitten om garantie op het hoofdproduct te krijgen? Ik heb nog 4mnd fabrieksgarantie van de 2 jaar. Zercom stuurt het moederbord op mijn kosten naar asus..Logisch, hun verplicht jaar zit er op, maar kan ik dit niet zelf direct naar Asus sturen?

Ik vraag mij af kan Zercom dit zo stellen of is dit waarschijnlijk wat ze standaard sturen naar elke RMA? Zover ik weet maakt het Asus toch niets uit als ze maar de originele doos hebben en het moederbord in een ESD bag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Geen idee of het wat uit maakt voor je garantie, dat er geen accessoires bij zitten.
Maar volgens mij kun je inderdaad zelf je bord opsturen naar ASUS.
Ik zou zeggen, vraag het ze zelf op hun forum en het lijkt mij ook dat het bord met doos genoeg is, de accessoires heb je al en hoef je denk ik niet nog een keer (wel leuk meegenomen als ze het doen, maar niet nodig :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 06:32:
De PSU was in elk geval te zwak voor mijn configuratie dat staat vast en het staat ook vast die de psu kapot is. Het moederbord krijg ik niet aan de de praat. Als ik een andere psu aansluit dan gaat er een elco piepen volgens mij is dat wat ik hoor.
Wat is je configuratie? Was het een 600 W van een goed merk?

Manusjes van alles kunnen multitasken

Pagina: 1