Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdRwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik heb sindskort een Canon eos 7D, welke ik eigenlijk enkel voor video doeleinde heb aangeschaft door zijn Full-hd optie en een super DOF kun je er met de juiste lenzen, rigs glides prachtige shots mee bouwen.

Maar nu zit ik een beetje met het editen van de footage. Ik werk met premiere CS4, nu las ik dat CS5 een DSLR mode heeft waardoor je de native mov bestanden direct kan editen.

Als ik dit nu probeer in cs4 op mijn 2,40 GHz Windows 7 32bit machine (4gig intern, Geforce GTS8600) schokt het beeld van alle kanten, Heb ook al geprobeerd de footage om te zetten met MPEG streamclip maar het blijft schokken.

Is er nog een mogelijkheid om met mijn huidige systeem zonder proxy (offline) video bron te werken maar de Full HD beelden te editen. Misschien de mov beelden omzetten met een andere tool/codec, of een nieuwe videokaart?

Of moet ik gewoon een nieuwe PC kopen, (AMD Phenom II x6) met een snelle video kaart (Geforce GTX 470, CUDA support kon ik niet vinden op de adobe site) op een Windows 7 64bit machine? Of raden jullie toch iets anders aan?

Misschien is een goeie nieuwe MAC wel de oplossing?

Ik zie graag jullie reacties/ ervaringen tegemoet.

Gr,
Jasper

www.Qbox.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:55
Verbeter me als ik het fout heb, maar dit soort applicaties (Adobe CS5, LR, Movie editten, HD bewerken) leunt vooral op CPU en geheugen. Ik zou als ik jou was lekker een PCtje via de BBG maken, een sterke proc, met 6 of 8GB DDR3 1333 of hoger. Daarnaast iets van een HD58xx of HD59xx en je bent klaar voor de komende 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 21:58
Zandpad schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 01:43:
Verbeter me als ik het fout heb, maar dit soort applicaties (Adobe CS5, LR, Movie editten, HD bewerken) leunt vooral op CPU en geheugen. Ik zou als ik jou was lekker een PCtje via de BBG maken, een sterke proc, met 6 of 8GB DDR3 1333 of hoger. Daarnaast iets van een HD58xx of HD59xx en je bent klaar voor de komende 5 jaar?
Exact, voor het renderen van video's is een sterke processor nodig en als je er veel effecten in hebt is genoeg RAM geheugen ook aan te raden.

Het maakt in principe niet uit of je nou een sterke iMac of een sterke PC koopt, met goeie specs kunnen ze precies doen wat jij wilt. Als je graag OSX wilt en Final Cut Pro wilt gebruiken, moet je natuurlijk voor een iMac gaan maar als je alleen maar Adobe producten gebruikt kan je voor minder geld een even goed systeem samenstellen als de Mac. Het is maar net wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:55
MPeek schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 01:51:
[...]

Exact, voor het renderen van video's is een sterke processor nodig en als je er veel effecten in hebt is genoeg RAM geheugen ook aan te raden.

Het maakt in principe niet uit of je nou een sterke iMac of een sterke PC koopt, met goeie specs kunnen ze precies doen wat jij wilt. Als je graag OSX wilt en Final Cut Pro wilt gebruiken, moet je natuurlijk voor een iMac gaan maar als je alleen maar Adobe producten gebruikt kan je voor minder geld een even goed systeem samenstellen als de Mac. Het is maar net wat je wilt.
Tja dan kom je al gauw bij de Intel I5, I7 of Phenom x6 uit. Een goed bord kost snel ook veel geld, en je geheugen ook. Dit wordt best een duur grapje! Ik denk dat als je een iMac neemt met dezelfde specs, dan denk ik dat je duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Met de iMac ja...
Zelf een pc samenstellen zoals hierboven al aangegeven is.
Voor video heb je gewoon pure power nodig, en als je dat via Apple wil heb je een hele dikke porto nodig..

Het is natuurlijk je eigen voorkeur en afhangende van je budget. OS like, mijn eigen voorkeur voor Adobe producten ligt bij Windows. Kwa snelheid zijn ze hetzelfde (afhangende van de specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik edit wel eens 1080p beelden op m'n 2010 MacBook Pro (2,4ghz, 4GB ram) en hij hapert echt nooit. Inladen gaat ook heel snel. Photoshop zal waarschijnlijk sneller (of evensnel) draaien op een €1200 PC dan op een €1200 Mac, maar bij video editen zal zelfs een ouwe Mac het winnen van een PC..

Zie ook dit: YouTube: Gadget Show: HD video editing, Mac vs PC

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
andromedaan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:34:
(...) maar bij video editen zal zelfs een ouwe Mac het winnen van een PC..

:*) en dan link je naar een consumentenprogramma uit 2007 waar ze iMovie en Pinnacle met elkaar vergelijken. Misschien moet je eens bijlezen over nieuwe ontwikkelingen in hard- en software..? Ik ben het verder eens met Nismod, zeker als de topicstarter overweegt te upgraden naar CS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
andromedaan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:34:
Ik edit wel eens 1080p beelden op m'n 2010 MacBook Pro (2,4ghz, 4GB ram) en hij hapert echt nooit. Inladen gaat ook heel snel. Photoshop zal waarschijnlijk sneller (of evensnel) draaien op een €1200 PC dan op een €1200 Mac, maar bij video editen zal zelfs een ouwe Mac het winnen van een PC..

Misschien het werken met de video's, maar als het uiteindelijk op renderen aan komt is een samengestelde PC (als je een goede samenstelling maakt voor die 1200 euro) een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdRwin
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik lees uit de reacties dat het toch van de specs van je PC afhangt. Nu heb ik op dit moment een snel systeem wat enkel hapert bij HD ( Intel Dual core E6600 2,4GHz 4mb met 4gig DDR2 6400pro geheugen en een cheapass asus GTS8600 256mb)

Zou een nieuwe / snelle videokaart misschien al de oplossing zijn om toch gewoon met CS4 soepel full-HD te kunnen editen op mijn intel dual core?

Mocht ik toch voor een nieuw systeem gaan, dan wordt het waarschijnlijk weer een windows machine (ben ik toch het meest aangewend en is beter volgens de meeste), laat me weten wat jullie van de volgende specs vinden?:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
AMD Processor Phenom II X6 1090T Blk Ed,sAM3 
Asus Moederbord M4A79XTD EVO/USB3,sAM3 
Corsair Geheugen XMS3 DDR3,1600-4GK 
Cooler Master Behuizing Centurion 590 
Intel Solid State Drive Postville X25-M 80G, 2.5" 
Western digital Interne Harde Schijf 640GB, Caviar Black 
Cooler Master Voedingen Real Power M 620W 
LG Optical DVR 22X DL,SATA 
Asus Video kaart GeForce GTX470/2DI/1280MD5 
----------------------------
1600 e bij Mycom incl in elkaar draaien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CdRwin op 14-07-2010 14:03 ]

www.Qbox.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Ik denk dat een upgrade naar een quad core een hele verademing zal zijn, wat betreft de gpu rendering, volgens mij maakt niet elk programma daar gebruik van..

Snelle cpu, paar snelle hardeschijven en gaan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
De GPU wordt in After Effects alleen maar voor de preview van video's gebruikt, voor het uiteindelijke renderen van de video's wordt nog altijd enkel en alleen gebruik gemaakt van de kracht van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
CdRwin schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:00:
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik lees uit de reacties dat het toch van de specs van je PC afhangt. Nu heb ik op dit moment een snel systeem wat enkel hapert bij HD ( Intel Dual core E6600 2,4GHz 4mb met 4gig DDR2 6400pro geheugen en een cheapass asus GTS8600 256mb)

Zou een nieuwe / snelle videokaart misschien al de oplossing zijn om toch gewoon met CS4 soepel full-HD te kunnen editen op mijn intel dual core?

Mocht ik toch voor een nieuw systeem gaan, dan wordt het waarschijnlijk weer een windows machine (ben ik toch het meest aangewend en is beter volgens de meeste), laat me weten wat jullie van de volgende specs vinden?:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
AMD Processor Phenom II X6 1090T Blk Ed,sAM3 
Asus Moederbord M4A79XTD EVO/USB3,sAM3 
Cooler Master Behuizing Centurion 590 
Intel Solid State Drive Postville X25-M 80G, 2.5" 
Western digital Interne Harde Schijf 640GB, Caviar Black 
Cooler Master Voedingen Real Power M 620W 
LG Optical DVR 22X DL,SATA 
Asus Video kaart GeForce GTX470/2DI/1280MD5 
----------------------------
1600 e bij Mycom incl in elkaar draaien ;)
Waarom een AMD ? Ik zeg Intel i7...

Maar zolang je bij CS4 blijft, zal DSLR-materiaal editen een no-go zijn. Download de trial van CS5 eens, volgens mij kan je, met je huidige systeem, dan wel ineens DSLR editen en HD realtime afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:31

Kettrick

Rantmeister!

MPeek schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:39:
[...]

Misschien het werken met de video's, maar als het uiteindelijk op renderen aan komt is een samengestelde PC (als je een goede samenstelling maakt voor die 1200 euro) een stuk sneller.
Dat is een leuk weetje ( waarvan ik betwijfel of het waar is ) als je een renderfarm voor shrek 9 aan het bouwen bent. Als je met video wil werken is de rendertijd wat mij betreft het laatste waar je op moet letten. Misschien scheelt het 10 minuten, boeind!.

Het gaat om hoe lekker je er mee kan werken als je bezig bent, hoe eenvoudig en vloeiend je kan slepen met stukken film.

Voor video werk zou ik zeker voor een Mac gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 15:55

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

CdRwin schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 01:31:
Ik heb sindskort een Canon eos 7D, welke ik eigenlijk enkel voor video doeleinde heb aangeschaft door zijn Full-hd optie en een super DOF kun je er met de juiste lenzen, rigs glides prachtige shots mee bouwen.

Maar nu zit ik een beetje met het editen van de footage. Ik werk met premiere CS4, nu las ik dat CS5 een DSLR mode heeft waardoor je de native mov bestanden direct kan editen.

Als ik dit nu probeer in cs4 op mijn 2,40 GHz Windows 7 32bit machine (4gig intern, Geforce GTS8600) schokt het beeld van alle kanten, Heb ook al geprobeerd de footage om te zetten met MPEG streamclip maar het blijft schokken.
Naar welke codec met welke settings heb je het omgezet?

Je moet een "intermediate codec" gebruiken die er voor gemaakt voor videobewerking waarbij je bestanden groter worden maar minder processorkracht vereisen om af te spelen.

Een tijd terug heb ik hier een artikel over geschreven:
TechTalk voor Nerds: Edit HD video on a slow computer with an intermediate codec
Is er nog een mogelijkheid om met mijn huidige systeem zonder proxy (offline) video bron te werken maar de Full HD beelden te editen. Misschien de mov beelden omzetten met een andere tool/codec, of een nieuwe videokaart?
Ja, dat kan zeker het is alleen een kwestie van een goede workflow/software gebruiken. Natuurlijk blijft het zwaar voor je computer maar vloeiend video afspelen en bewerken is zeker mogelijk met de hardware die je nu hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Het is de persoonlijke voorkeur.. Ik zou zowiezo voor de pc kiezen wat betreft dat soort werk, foto/video, muziek zou ik wel op Apple doen. Ja, ook al zijn ze evenduur en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdRwin
Johnny schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:32:
[...]

Naar welke codec met welke settings heb je het omgezet?

Je moet een "intermediate codec" gebruiken die er voor gemaakt voor videobewerking waarbij je bestanden groter worden maar minder processorkracht vereisen om af te spelen.

Een tijd terug heb ik hier een artikel over geschreven:
TechTalk voor Nerds: Edit HD video on a slow computer with an intermediate codec

[...]
Ja, dat kan zeker het is alleen een kwestie van een goede workflow/software gebruiken. Natuurlijk blijft het zwaar voor je computer maar vloeiend video afspelen en bewerken is zeker mogelijk met de hardware die je nu hebt.
Ik had alles omgezet met MPEG streamclip naar mov (avi werkt nog niet lekker met streamclip) AVID DNxHD codec want ik werk op windows met cs4 dus heb geen Apple ProRes codec zoals je in het artikel beschrijft. Maar als ik deze in me tijdlijn gooi stottert het ook (wel iets minder als de x264 footage van de canon7d).

www.Qbox.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 15:55

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

CdRwin schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 15:25:
[...]

Ik had alles omgezet met MPEG streamclip naar mov (avi werkt nog niet lekker met streamclip) AVID DNxHD codec want ik werk op windows met cs4 dus heb geen Apple ProRes codec zoals je in het artikel beschrijft. Maar als ik deze in me tijdlijn gooi stottert het ook (wel iets minder als de x264 footage van de canon7d).
Op de Wikipedia pagina over DNxHD lees ik dat er net zoals bij Prores 422 ook nog verschillende compressiemogelijkheden zijn, bij mij werkte de standaard kwaliteit ook niet goed om de de harde schijf het dan niet meer kan bijhouden.

Zelf gebruik ik Final Cut pro, maar daar in kan je tijdens het bewerken de kwaliteit dynamisch instellen. Ik heb hem op 50% van de framerate (30 fps) en 33% van de resolutie (640x400) staan. Wanneer je klaar bent om te gaan exporteren zet je ze allebei weer op 100%. In Premiere zit vast iets soortgelijks. Zoals al eerder in het topic gezegd zal CS5 waarschijnlijk ook wel beter werken, even de trail downloaden en installeren en je weet het zeker.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 366373

Bij mij stottert het alleen niet als ik mijn bestanden omzet naar neoscene cineform codec.
Ik gebruik zelf Windows XP en Premiere Pro CS3; heb een Core2Duo 3ghz en 3gb ram.
Editten en fx gaan smooth.

Demo kan je downen op http://www.cineform.com/neoscene/

Converten naar andere zaken als die codec van avid en dergelijke heeft voor mij nog geen uitkomst geboden.
Als ik geen alternatief vind, schaf ik bovenstaande aan...

Wellicht dat men hier nog andere suggesties heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 17:09
CdRwin schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 01:31:

Even tussendoor: CS5 Premiere Pro (en ik neem aan dat je die wilt gebruiken voor video-edit) draait alleen op 64 bit Windows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
GerardHenninger schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:19:
[...]

Waarom een AMD ? Ik zeg Intel i7...

Maar zolang je bij CS4 blijft, zal DSLR-materiaal editen een no-go zijn. Download de trial van CS5 eens, volgens mij kan je, met je huidige systeem, dan wel ineens DSLR editen en HD realtime afspelen
Is CS5 zoveel sneller dan? Zou wel tof zijn als je nu met redelijke snelheid op een wat ouder systeem (2008 MacBook unibody) kunt monteren en bewerken.

edit:

Effe geprobeerd, wow. Zelfs op m'n aftandse MacBook kan ik gewoon soepel transitions toevoegen en realtime bekijken zonder alles eerst minutenlang te hoeven renderen :D.

[ Voor 14% gewijzigd door mcdronkz op 15-07-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
mcdronkz schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:56:
[...]
Effe geprobeerd, wow. Zelfs op m'n aftandse MacBook kan ik gewoon soepel transitions toevoegen en realtime bekijken zonder alles eerst minutenlang te hoeven renderen :D.
Gaat dit misschien ook lukken op een Late 2006? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
MPeek schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:35:
[...]

Gaat dit misschien ook lukken op een Late 2006? :o
Het zou me niets verbazen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CdRwin
Anoniem: 366373 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 10:02:
Bij mij stottert het alleen niet als ik mijn bestanden omzet naar neoscene cineform codec.
Ik gebruik zelf Windows XP en Premiere Pro CS3; heb een Core2Duo 3ghz en 3gb ram.
Editten en fx gaan smooth.

Demo kan je downen op http://www.cineform.com/neoscene/

Converten naar andere zaken als die codec van avid en dergelijke heeft voor mij nog geen uitkomst geboden.
Als ik geen alternatief vind, schaf ik bovenstaande aan...

Wellicht dat men hier nog andere suggesties heeft?
Deze ervaring had ik zelf idd ook al, heb hem daarom sinds gister maar aangeschaft. Werkt nu lekker soepel in premiere cs4.

Heb sinds vandaag ook de Asus Video kaart GeForce GTX470/2DI/1280MD5 in mijn systeem gezet, maar merk geen enkel verschil qua performance als ik een particular effect van trapcode laat rondvliegen in AEcs4. Ook in premiere cs4 geen verschil als ik op mijn HD timeline een transition zet op de neoscene footage welke dan wel een beetje hapert (dat deed het ook voor ik mijn nieuwe GFX470 had).
En in Cinema4D gaat het renderen ook niet veel sneller.

Denk dat ik hem maar terug ga brengen. Ik weet wel dat je er bij CS5 meer aan hebt, maar wil nog niet naar 64bit.

Iemand anders andere ervaringen?

www.Qbox.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:08
Voor eventuele geinteresseerden in het werkend krijgen van Cuda met gewone Geforce-kaartjes cq niet-quadro FX videokaarten:

Heb vandaag een 1GB GT 240 geinstalleerd, alsmede Adobe Premiere CS5 and the "hack" toegepast. Premiere bevestigde in de project settings gelijk dat GPU acceleration werd toegepast.
Werk overigens met W7 ultimate op een Intel quad core Q6600 met 6GB geheugen en een 80GB Intel SSD. Werkt goed.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
CdRwin schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 12:38:
[...]

Deze ervaring had ik zelf idd ook al, heb hem daarom sinds gister maar aangeschaft. Werkt nu lekker soepel in premiere cs4.

Heb sinds vandaag ook de Asus Video kaart GeForce GTX470/2DI/1280MD5 in mijn systeem gezet, maar merk geen enkel verschil qua performance als ik een particular effect van trapcode laat rondvliegen in AEcs4. Ook in premiere cs4 geen verschil als ik op mijn HD timeline een transition zet op de neoscene footage welke dan wel een beetje hapert (dat deed het ook voor ik mijn nieuwe GFX470 had).
En in Cinema4D gaat het renderen ook niet veel sneller.

Denk dat ik hem maar terug ga brengen. Ik weet wel dat je er bij CS5 meer aan hebt, maar wil nog niet naar 64bit.

Iemand anders andere ervaringen?
1) After Effects (CS4/CS5) doet niets met je GTX470
2) Premiere CS4 doet niets met je GTX470
3) Premiere CS5 (met de juiste hack) werkt wel super met je GTX470

Je hebt nu dus een videokaart gekocht waar je niets aan hebt met CS4. Je games zullen wel beter draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:08
Je moet maar geen reacties meer geven in de vroege ochtend, aangezien lezen dan een stuk moeilijker wordt ;)
Ik heb namelijk ook CS5 en speel geen games. Met CS4 doet het inderdaad niets extra.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Aziona schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 08:56:
Je moet maar geen reacties meer geven in de vroege ochtend, aangezien lezen dan een stuk moeilijker wordt ;)
Ik heb namelijk ook CS5 en speel geen games. Met CS4 doet het inderdaad niets extra.
Wat lees ik verkeerd dan? :?
Pagina: 1