Voeding bovenin of onderin?

Pagina: 1
Acties:

• Droflen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-01 21:47
Hallo Tweakers,

Ik zit met de volgende vraag : Is er een groot verschil tussen een boven- en een onderin geplaatste voeding(qua temperatuur?

Want ik ben momenteel een kast aan het zoeken en ik zou graag een window hebben, maar de meeste kasten hebben plaats voor de voeding vanboven tenzij ik een aardig pakje geld neerleg (wat ik biet echt over heb voor een kast). Ik woon in belgië en bestel bij alternate dus heb al een minder ruime keuze dan de meeste tweakers onder ons :(

mvg
Droflen

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:16

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

je hebt minder warmte in de case meestal als hij onder in zit. dan kan hij zijn warmte onder uit de case blazen.

maar als de voeding boven in zit kan hij de warmte ook er uitblazen en de airflow een handje helpen

If water polo was easy, it would be called football

Verwijderd

Volgens de oorspronkelijke ATX specificaties hing de voeding bovenin, maar dat was in een tijd dat de hoeveelheid energie die er door een kast heen ging nog een stuk lager was. Toen kon de voeding mooi een handje helpen de warme/lauwe lucht naar buiten te blazen. Ondertussen worden processoren behoorlijk heet en krijgt zo'n voeding bovenin een kast flink wat warmte voor z'n kiezen terwijl het ding natuurlijk zelf ook warmte produceert en kwijt moet. Daarom is er bij sommige kasten voor gekozen om de voeding onderin te zetten en vaak gescheiden van de overige componenten te houden, zodat het spul niet belachelijk warm wordt.

Maargoed, allebei de opties werken prima in de praktijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 00:41 ]

Verwijderd

Een verschil lijkt me dat de voedingsfan meer toeren maakt. In het ene geval moet hij componentjes koelen met koude lucht en in het andere geval met warme lucht.
Daar staat tegenover dat je dan een casefan minder nodig hebt.
Maar volgens mij hebben de meeste standaard pc's de voeding bovenin dus ook dat werkt prima.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
iets meer geld neerleggen voor verzendkosten en je hebt een wat ruimere keuze in de goedkope kasten?

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 23:49

R15

Warme lucht stijgt op, dus wanneer je de voeding onderin plaatst, gaat de warme lucht ook naar boven, dat gaat dus mooi mee met die feit. En met die feit, is het ook zo, dat als je de voeding bovenin plaatst, je dan ook eventueel iets warmere lucht aanzuigt van buiten. Conclusie: Mij lijkt het beter als je de voeding onderin plaatst.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Onderin is beter. Geen warme lucht door je voeding dus stabieler en minder lawaai. Ook is de afvoercapaciteit van de meeste efficiënte voedingen niet erg hoog omdat de voeding zelf nou eenmaal vrij weinig warmte produceert. Je hebt daarom meer aan een stille casefan dan aan een voeding met slappe fan boven je cpu om de cpu warmte af te voeren.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
R15 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:56:
je dan ook eventueel iets warmere lucht aanzuigt van buiten.binnen

ja, daag.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:25
Offtopic maar misschien is het handig:
De Antec Threehundered is wel een aanrader qua waar voor je geld.
Voeding zit vanonder, prijs is rond de 50 euro en ziet er naar mijn mening goed uit (stijlvol en geen plastic rommel dat er meteen af valt). Antec is bovendien een degelijk merk, er zitten duimschroeven bij en er zitten ook al casefans in dit met een schakelaartje instelbaar zijn op 3 snelheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 14-07-2010 15:38 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 18:31
heb zelf een Antec 300, ben er zeer over te spreken, uitstekende koeling qua onderdelen, voeding onderin, en dat maakt m super!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Ik heb een Antec Nine Hundred en ben ook zeer tevreden over de koeling/airflow. Met een Antec kast zit je altijd wel goed volgens mij. :)

• Droflen
klopt het dat er bij de antec 300 geen gaten voorzien zijn voor kabelmanagement? ben namelijk van plan een niet-modulaire voeding te kopen en kabels kunnen de airflow aardig tegenwerken heb ik gelezen?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:25
Die zijn er inderdaad niet, maar met de voeding onderaan kan je de overtollige kabels gemakkelijk onder de hdd bay wegleggen. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Droflen
ok, dan ga ik de antec 300 nemen en de kabel onder een schuin plaatje in de hdd bay stoppen

bedankt

• A.Dragstra
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01 15:47
Jep dat heb ik ook gedaan, werkt prima. Wel vind ik dat een van de enige minpunten van die kast.
Ook is hij niet zwart van binnen :P Maar je kunt er natuurlijk altijd zelf wat aan doen.
De airflow is aanzienlijk beter met goede casefans maar die tri-cool dingen koelen prima hoewel ze wel lawaai maken op een hoge stand.
Destijds heb ik hem gekocht voor 40 euro van een vriend, nu zijn ze 50 +- en je krijgt naar mijn mening
een enorm goede kast voor dat relatief kleine bedrag. Antec 300 FTW ^^

• Droflen
klopt het dat de standaard fans molex aansluitingen hebben? zou namelijk een fan controllertje erin zetten (met 2 extra fans) maar die werkt met 3-pins

EDIT: Zou ik de molex aansluitingen er kunnen afknippen en op de meegeleverde fan kabels bevestigen d.m.v. de zwarte en de rode kabeltjes te verbinden? ik moet de toerentallen niet kunnen uitlezen want de controller heeft toch geen schermpje (scythe Q 3,5"). klinkt logisch dat het werkt, want over een molex loopt ook 12 (rood,zwart) en 5 volt (da andere 2) , maar wou het tog even zeker weten

kort samengevat : Standaardfan kabel doorknippen op 3 pin female zetten op 3pin fancontroller en hopsa?

[ Voor 91% gewijzigd door Droflen op 14-07-2010 23:59 ]

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:18

KrazyJay

Ik heb voorlopig de Antec 300 R Alternate Edition, 59 Euro bij afhaling in Aartselaar. Ik werk zelf met een Antec 650 EarthWatts, die NIET modulair is. Maar gezien met de kast rechtop, kan de de kabels weghangen aan de rechterkant van de bays met 2 al aanwezig zijnde kabelhouders.

Mijn kast is vrij netjes, maar het is wel te adviseren met SATA te werken ipv PATA, omdat de kast van binnen niet zo ruim is. Bij de Alternate Edition zijn 4 fans inbegrepen met rode reds. Deze zijn NIET uit te zetten, maar zijn niet storend. Met alle fans op de laagste stand, blijft mijn kast best koel ondanks het vele gamen.

edit: Ja, het zijn Molexstekkers. Ik zou de stekkers niet vervangen door een controllertje. Mocht je trouwens in de buurt van Antwerpen wonen, en andere fans gaan gebruiken, dan mag je me wel DMen, ik zou dan graag een 120mm Fan overnemen!

[ Voor 16% gewijzigd door KrazyJay op 15-07-2010 08:31 ]

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Droflen
ik ben niet zo voor de alternate edition want ik moet niet weten van al die led fans (hoe zacht ze ook mogen schijnen)
Pagina: 1