Schade aan laptop door dood accu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:44
Al een geruime tijd gaat me laptop maar een minuutje mee op accu.
Als ik een programma opstart of iets anders doe, merk ik dat de adapter piept. Dus dacht ik laat ik even de spanning van de accu meten:

Afbeeldingslocatie: http://pics.brainsz.com/Tweakers/deadbat.jpg

Als ik op google zoek, kom ik stuff tegen als "freeze your accu to fix" etc. Maar dat is niet de vraag.

MOET ik nu een nieuwe accu kopen, omdat deze schade aan de laptop kan veroorzaken? of kan ik er weer een tijdje mee door? Want een wear level van -1536% is wel erg raar. ook de mWh waardes kloppen niet.

offtopic: ik weet de cores koken, maar is dat was na een little stress no problem.

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09 09:29
Moeten is dwang, de meeste laptops doen het prima zonder accu op netstroom. Als je accu het maar één minuut volhoudt zónder netstroom dan kun je een nieuwe kopen, dat is aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk komt dit doordat de laptop alsmaar aan heeft gestaan met netstroom.
Dit heeft de accu zo beïnvloed en dat leid tot dit.

Ik heb het zelf ook vaak genoeg gezien & meegemaakt...
Heel erg vervelend maar goed de oplossing is om een nieuwe accu aan te schaffen ;)
veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@justwilliam:

Sorry maar dit is complete onzin. Geef ajb alleen advies als je weet waarover je het hebt.

@TS:

Het tooltje wat je gebruikt is simpelweg niet compatible met je accu, daarom komt er onzin uit. Als hij het maar 1 min op de accu doet kun je een nieuwe accu kopen, maar het zal geen schade toebrengen tot de laptop.

Dit is natuurlijk wel mits er geen schade is aan de accu. Als hij het maar 1 min doet omdat hij lek is bijvoorbeeld dan kan er wel schade ontstaan. Controleer ook of de accu niet abnormaal heet is tijdens gebruik, ook dat kan wijzen op een intern defect waardoor wel schade kan ontstaan.

Dus: Is de accu dood wegens slijtage: Geen probleem. Is de accu dood wegens een defect: Meteen dat ding bij het chemisch afval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
-1536 lijkt mij zoals TRRoads hierboven zegt inderdaad gewoon een probleempje met de tool.
Hij herkent jou type accu gewoon niet en geeft daardoor zo'n vreemde waarde weer.

Met bijvoorbeeld Speedfan (applicatie om processor temperaturen te meten) heb ik ook weleens meegemaakt dat hij temperaturen van -60 aangaf terwijl dat niet zo was, maar lag toch ook echt aan het programma zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 23:36:
@justwilliam:

Sorry maar dit is complete onzin. Geef ajb alleen advies als je weet waarover je het hebt.

@TS:

Het tooltje wat je gebruikt is simpelweg niet compatible met je accu, daarom komt er onzin uit. Als hij het maar 1 min op de accu doet kun je een nieuwe accu kopen, maar het zal geen schade toebrengen tot de laptop.

Dit is natuurlijk wel mits er geen schade is aan de accu. Als hij het maar 1 min doet omdat hij lek is bijvoorbeeld dan kan er wel schade ontstaan. Controleer ook of de accu niet abnormaal heet is tijdens gebruik, ook dat kan wijzen op een intern defect waardoor wel schade kan ontstaan.

Dus: Is de accu dood wegens slijtage: Geen probleem. Is de accu dood wegens een defect: Meteen dat ding bij het chemisch afval!
Misschien was mijn reactie een beetje kort door de bocht.

Dit probleem komt namelijk heel erg veel voor bij notebooks, gewoon simpelweg omdat de accu nooit belast wordt. Daarom is het slim om altijd een notebook van het netstroom af te halen wanneer de accu volledig is opgeladen. Wanneer je dit niet doet lijdt dit tot slijtage en is uiteindelijk dit het gevolg van.

Ik denk namelijk niet dat dit op de ene dag tot de andere dag heeft plaats gevonden ;)

-het is beter om direct een nieuwe accu te kopen om het zekere voor het onzekere te nemen.
Want je kunt nooit zeker weten of het een lekkage is of gewoon slijtage.

Hier zijn al 3 accu's erdoorheen met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:44
Heb net gecontroleerd op lekkages rondom de accu casing en accu zelf maar niets kunnen zien. De laptop en de cores worden warm met dit weer, de accu blijft redelijk cool.

Denk dat de accu dus gewoon is versleten.
Bedankt allemaal voor jullie advies.

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:19:
[...]

Misschien was mijn reactie een beetje kort door de bocht.

Dit probleem komt namelijk heel erg veel voor bij notebooks, gewoon simpelweg omdat de accu nooit belast wordt. Daarom is het slim om altijd een notebook van het netstroom af te halen wanneer de accu volledig is opgeladen. Wanneer je dit niet doet lijdt dit tot slijtage en is uiteindelijk dit het gevolg van.

Ik denk namelijk niet dat dit op de ene dag tot de andere dag heeft plaats gevonden ;)

-het is beter om direct een nieuwe accu te kopen om het zekere voor het onzekere te nemen.
Want je kunt nooit zeker weten of het een lekkage is of gewoon slijtage.

Hier zijn al 3 accu's erdoorheen met hetzelfde probleem.
Dit is simpelweg NIET waar. En het is heel goed mogelijk met dit advies een moderne accu te slopen, dus geef het ajb nooit meer aan iemand.

Moderne accu's (in notebookland al zo lang standaard dat er geen notebooks meer bestaan zonder moderne accu) slijten door gebruik. Het continu gebruiken van de notebook op de netstroom is beter voor de accu dan continu als deze vol is op de accu gaan werken om deze vervolgens weer op te laden.

Een moderne accu heeft een beperkt aantal laad en ontlaad cycli, iedere cycli zorgt voor slijtage. Ook is het ontladen onder de 20% zeer slecht voor moderne accu's. Ontladen onder de 5% (normaal bij gebruik niet mogelijk, de chip op de accu zal dit voorkomen, maar door een accu stil te laten liggen kan deze wel langzaam verder ontladen) is vaak dodelijk voor een moderne accu.

Het beste voor een accu (buiten los bewaren van de notebook onder ideale omstandigheden) is om zoveel mogelijk op de netstroom te werken. Doordat moderne accu's geen geheugen effect hebben is het ook niet nodig om deze ver te ontladen en weer te laden zoals dat bij oude accu's het geval was. Het is absoluut niet zo dat er een geheugen effect ontstaat door deze maar beperkt te gebruiken. Wanneer je continu op de netstroom zit en je hebt een keer de accu nodig zal deze nog gewoon z'n volle capaciteit kunnen leveren.

Moderne accu's slijten doordat ze ouder worden (dat doen alle accu's altijd al), doordat ze gebruikt worden en doordat ze warm worden.

Dit verhaal gaat sowieso op voor Ni-Mh accu's en Li-ION accu's, maar ook voor vrijwel alle moderne accu's met een wat exotischere samenstelling.
Pagina: 1