Toon posts:

Mijn eerste MBP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Tweakers!

Ik ben van plan over een jaar de studie multimedia design te starten, welke vier (4) jaar duurt. Nu is recentelijk mijn laptop gecrasht en was ik opzoek naar een nieuwe. Ik was dus van plan de 15" i7 MBP te kopen met Anti-glare display. In het volgende jaar ben ik dan nog van plan het RAM geheugen van 4 naar 8GB op te schroeven, applecare aan te schaffen en een SSDtje te plaatsen. Nu dus de vraag; Redt deze laptop het de komende 4 a 5 jaar? Bij de beoordeling graag rekening houden met de studie die ik moet gaan volgen. Heeft er hier toevallig iemand deze studie gevolgd en kan deze mij meer vertellen?

Bedankt!

Verwijderd

Hoi Marrvv,

Ik doe ongeveer dezelfde studie/opleiding, maar ik heb een MacBookPro 15" i5. Naar mijn zeggen moet het wel lukken met het model wat jij wil. Multimedia Design, dus veel PS, AE, ga zo maar door... Ik zeg: Het lukt wel.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Hoelang en waar doe je je studie als ik vragen mag? En bevalt het? ;D Heb je een standaard of geupgrade MBP?

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:45
Photoshop en Illustrator hebben aan een 13inch ook wel genoeg qua specs. Misschien niet qua schermruimte, maar qua specs is een i7 overdreven. Kan je beter een wat goedkopere halen en het overige geld uitgeven aan wat anders. Die ssd bijvoorbeeld.

Of een extern scherm, zodat je thuis in hoge resolutie kan werken.

Als je echt met 3d/video programma's gaat werken en met hd-materiaal, dan begrijp ik de keuze wel.

Ik doe de studie Communication & Multimedia Design en bij ons heeft bijna iedereen een 13-inch macbook pro. Meeste mensen hebben daar ook makkelijk genoeg aan.

Ik ga nu naar het tweede jaar en ga deze zomer weer een 13-inch halen. En heb binnenkort een i3 hackintosh staan met een 24" scherm(i3 desktop is sneller dan i7laptop. En overgeklokt net zo snel als i5 661 desktop).

[ Voor 21% gewijzigd door yeehaw op 13-07-2010 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké! Het belangrijke is dus dat de laptop nu nog een jaar mee moet, en dan vervolgens nog 4. Verder heeft de 13 inch zover ik weet 256mb shared Vram, en ik weet bijna zeker dat je hier over 4 jaar niet mee aan hoeft te komen. Wat nu voldoende is zou over 4 jaar wel zwaar onder de maat kunnen zijn. Sorry als ik kieskeurig en veelvragerig overkom, maar het is veel geld en wil zeker weten dat ik de juiste keuze maak.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:38:
Oké! Het belangrijke is dus dat de laptop nu nog een jaar mee moet, en dan vervolgens nog 4. Verder heeft de 13 inch zover ik weet 256mb shared Vram, en ik weet bijna zeker dat je hier over 4 jaar niet mee aan hoeft te komen. Wat nu voldoende is zou over 4 jaar wel zwaar onder de maat kunnen zijn. Sorry als ik kieskeurig en veelvragerig overkom, maar het is veel geld en wil zeker weten dat ik de juiste keuze maak.
Daar heb je inderdaad gelijk in. De i7 met dedicated videokaart kun je over 4 a 5 jaar nog prima mee over weg verwacht ik. De MacBook Pro's van Apple zijn echt van een zeer goede kwaliteit, zeker met hun unibody behuizing, en daarom denk ik dat jij zeker 4 tot 5 jaar vooruit kunt met een MBP 15 inch.
Onderdelen waar je rekening mee moet houden na 4 jaar zijn de HDD en vooral de accu, die wordt heel erg slecht. Maar zoals je zelf aan gaf wil je er een SSD in gaan doen, en die slijten in principe minder dan gewone HDD's. En mogelijk zul je hem na 4 jaar een keer los moeten halen om stof uit de ventilatoren te halen en dergelijke, want dat gaat er na 4 jaar toch wel in zitten ;-)
Ik wens je er alvast veel plezier mee! Getikt vanaf mijn eigen MBP late 2008, die al bijna 2 jaar mee mag en het nog perfect doet :-)

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt! Denk dat ik toch maar voor de i7 + Antiglare ga en dan later wat dingetjes vervangen. Vind het belangrijk dat de programma's van over 4 jaar het er nog uitstekend op doen, en daar ben ik zo te zien een beetje panisch over
Nog een dingetje; Hoe zit het met Applecare? Wat dekt dit nou wel en wat niet, is het de 349 euro waard? Deze kan je ook nog binnen een jaar aanschaffen, nietwaar?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2010 22:57 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
Inderdaad dit kan je binnen een jaar aanschaffen, ik kreeg zelfs een mail dat mijn huidige garantie bijna verliep, en ik kon verlengen met Apple care binnen 'x' aantal dagen.

Niet gedaan, ik repareer mn eigen shizzle.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:55:
Nog een dingetje; Hoe zit het met Applecare? Wat dekt dit nou wel en wat niet, is het de 349 euro waard? Deze kan je ook nog binnen een jaar aanschaffen, nietwaar?
Inderdaad, AppleCare kun je tot 1 jaar na de aankoopdatum van je MacBook Pro aanschaffen. Persoonlijk vind ik het wel geen 349 euro waard, ik raad je dan ook aan om ff het onderstaande door te nemen. ;)

[AppleCare] Op eBay kopen?

• navale
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09-2024
Hey daar! Ik ga dit topic ook maar ff gebruiken...

Ik ga namelijk in september beginnen met een studie ICT Media Design (in Eindhoven). Nou hebben ze ons bij de welkomstmiddag verteld dat je niet meteen een nieuwe laptop moest kopen, en dat je je huidige ook nog wel kon gebruiken. Maar koppig als ik ben zou ik graag jullie advies willen...
Op het moment heb ik een witte MacBook (mid 2007) 2,2 GHz Core2Duo met 4GB RAM, in combinatie met een Windows desktop. Als ik voor een nieuwe notebook zou gaan nu (15 inch), zou de desktop eruit gaan en het scherm als tweede monitor voor de laptop gebruikt worden.
Maar wat zeggen jullie nu? Even met m'n huidige dingetje doorgaan en wachten tot over een paar maandjes de nieuwe komen, of er nu een bestellen met een bijna-gratis iPod Touch? (en voor welke opties jullie dan zouden gaan)

Alvast een 'dankuwelbeleefd' voor iemand die me advies zou kunnen geven. :)

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:51
Als je in september begint zou ik even afwachten welke software er allemaal gebruikt gaat worden zodat je op basis daarvan kan bepalen wat je nodig hebt.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 06:48
Het is altijd verstandig te wachten maar dat kun je ook tot je een ons weegt ;)
Maargoed... Wachten met de aanschaf van een laptop voor je studie is altijd slim. Vooraf een peperdure laptop kopen terwijl je er alleen wat office werk op moet doen is niet hetgeen waar je zoveel geld voor het uitgegeven.
Momenteel heb je nog een macbook die volgens mij nog naar behoren functioneert en eventueel je studie mee kan beginnen. Als blijkt dat je een zwaardere laptop/macbook nodig hebt kun je deze alsnog aanschaffen (en dan ook gebruik maken van de studentenkorting die apple geeft).

Je windows desktop kun je bij wijze van nu ook al verkopen en alleen je scherm gebruiken in combinatie met je macbook. Nu levert je pc vast nog iets meer op dan over paar maanden.

succes ermee ;)

...

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01 18:59

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Tip: Bestel met je studentnummer en wachtwoord (waarschijnlijk dat van je hogeschool) op Surfspot.nl/apple.

Hogere korting dan in de winkel!

If it aint fixed, it's broken.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Leuk een SSD, maar vaak zet je je laptop niet uit tijdens je studie. Je klapt hem dicht en gaat de volgende les vrolijk verder. Ik zou liever investeren in een grotere HDD, die misschien iets trager is. De performance hoef je het niet voor te doen, hooguit bij video-editing. Maar ook daar heb je liever even wat meer GB's over, dat gaat best hard op een multimedia-opleiding.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 06:48
denk ook dat de ssd niet geheel veel toe zal voegen voor je opleiding. Naast de beperkte performance winst heb je wel minder opslag. Zeker voor een laptop op school is een grotere harddisk ook prettig. Meestal zeul je een hoop muziek mee op de laptop, wat film materiaal en afbeeldingen voor je opleiding. een ssd van bijv 80 is zo vol...

eventuele oplossing zou kunnen zijn: ssd in de macbook en een externe schijf voor je data... maargoed dan moet je ook elke keer die schijf weer meezeulen..

...

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heb je de DVDspeler in je MBP veel nodig denk je? Zo niet, vervang die door een 2e HDD, en zet een SSD in je gewone HDD tray. Snelheid + opslag. Zo heb ik het en het bevalt me prima. Let er wel op dat je dan een zuinige 2e HDD neemt, zo gaat de batterij ook nog goed lang mee.

Zoals je zegt, je schroeft je MBP toch al open. Dit is iets extra werk maar het loont ontzettend.

[ Voor 15% gewijzigd door Bonthouse op 27-07-2010 17:20 ]

Pagina: 1