Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[xp] computer formateren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 11:29
Hé,

heb hier een nieuwe pc staan waarop zojuist windows xp home edition (sp3) op gezet is, diit was met het idee om hem via een upgrade cd naar windows 7 te upgraden maar mijn broer heeft bljikbaar nog een volledige ongebruikte retail versie liggen.

Nu wil ik hem dus formateren maar dit lukt niet, als ik de windows cd erin gooit krijg ik geen optie tot formateren, alleen maar windows installeren etc.

Via apperaatbeheer zie ik dat er 2 partities zijn 1tje met windows erop en 1lege, terwijl er tijdens installatie was gekozen voor 1 partitie (weet niet of dit relevant is, zo niet negeer het maar)

De pc heeft geen verbinding tot internet en de key van xp die kan ik niet activeren (zegt dat ik slachtoffer ben geworden van piraterij)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:31
Van CD starten en inderdaad gewoon kiezen voor Windows Installeren. In 1 van de volgende schermen kun je partitioneren / formatteren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FilipK
Ik kan hem niet vanaf de cd starten, tijdens die setup krijg ik:

nvrd32.sys niet te vinden is , zodra ik op een toets druk om verder te gaan boet die weer opnieuw en dan kan ik kiezen tussen windows home of windows set-up (die het dus niet doet)

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Tijdens de setup dus even de raid drivers inladen die bij het moederbord / de losse raidkaart zitten (desnoods downloaden).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een draaiende windows laat zichzelf niet formatteren.

dit kun je wel vanaf de instalatie disk doen

spuit 11, dat zal me leren cola te pakken

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 13-07-2010 21:17 ]

Iperf

• Xander
Mental schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:15:
Tijdens de setup dus even de raid drivers inladen die bij het moederbord / de losse raidkaart zitten (desnoods downloaden).
Die optie kom je in de Windows 7 setup ook pas later tegen, in hetzelfde scherm waar je kunt formatteren enzo... Zo ver komt TS blijkbaar niet eens?
Hakblar schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:14:
Ik kan hem niet vanaf de cd starten, tijdens die setup krijg ik:

nvrd32.sys niet te vinden is , zodra ik op een toets druk om verder te gaan boet die weer opnieuw en dan kan ik kiezen tussen windows home of windows set-up (die het dus niet doet)
Met een originele Windows 7 retail DVD? :?

Die keuze tussen Windows Home en Windows Set-up komt me ook niet bekend voor trouwens.

• Mental
Xander schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:17:
[...]

Die optie kom je in de Windows 7 setup ook pas later tegen, in hetzelfde scherm waar je kunt formatteren enzo... Zo ver komt TS blijkbaar niet eens?

[...]

Met een originele Windows 7 retail DVD? :?

Die keuze tussen Windows Home en Windows Set-up komt me ook niet bekend voor trouwens.
Dat is een dualboot tussen een Windows xp home versie en een onafgemaakte windows 7 installatie ;)

Zoals gezegd: computer van CD laten booten en eventueel raid drivers inladen.

• FilipK
@xander: nee met een orginele windows xp home cd.

@mental: oke dat zal ik proberen

edit: oké drives geinstalleerd die bij moederbord kwamen nog steeds zelfde nvrd32.sys missing error

[ Voor 37% gewijzigd door FilipK op 13-07-2010 21:33 ]

• Mental
Overigens: http://www.microsoft.com/...grade-considerations.aspx

Daar zal je zien dat je voor XP Home -> Windows 7 (wat voor versie dan ook) altijd een custom install (een volledig nieuwe installatie) moet doen; een in place upgrade is gewoonweg onmogelijk.

• FilipK
oké maar dat is nu niet echt relevant meer ...v

edit: oké even gegoogled blijkt die nvrd32.sys NVIDIA nForce drivers te zijn, raar omdat ik enkel een ati kaart erin hebt,

[ Voor 57% gewijzigd door FilipK op 13-07-2010 21:39 ]

• Paul1994
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-11 12:29
@Mental, Ik heb zelf wel vaak genoeg een upgrade kunnen doen vanaf XP Home naar 7?

• Mental
Paul1994 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:42:
@Mental, Ik heb zelf wel vaak genoeg een upgrade kunnen doen vanaf XP Home naar 7?
Nope, dat is geen upgrade maar een complete nieuwe install:

http://windows.microsoft....m-windows-xp-to-windows-7

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 09:52
Heb je een 2e pc in de buurt? Zoja, dan zou ik em daar ff inbouwen en vervolgens in windows formatteren.

Ik weet het, de oplossing verdient niet de schoonheidsprijs, maar het werkt wel en kost denk ik minder tijd dan het zoeken en proberen van andere oplossingen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• FilipK
ChojinZ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:48:
Heb je een 2e pc in de buurt? Zoja, dan zou ik em daar ff inbouwen en vervolgens in windows formatteren.

Ik weet het, de oplossing verdient niet de schoonheidsprijs, maar het werkt wel en kost denk ik minder tijd dan het zoeken en proberen van andere oplossingen...
nope, enkel een kleine laptop waarvan ikk nu post.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 09:52
Hakblar schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:50:
[...]

nope, enkel een kleine laptop waarvan ikk nu post.
Ook geen aardige buurman/leuke buurvrouw met een pc? 8)

OVerigens heeft de foutmelding niets te maken met je videokaart. De melding heeft (zeer waarschijnlijk) betrekking op je raid/sata controller die van Nvidia is (ze maken namelijk niet alleen maar videokaarten ;) )

Als je gaar googlen op de melding kom je trouwens zat tegen. Dit kwam ik zelf tegen, wellicht dat je er wat aan hebt:
http://en.community.dell....os/f/3524/t/19260658.aspx

kleine edit gedaan. verkeerd linkje geplaatst O-)

[ Voor 14% gewijzigd door ChojinZ op 13-07-2010 21:56 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• FilipK
Ook niet, link kwam ik ook op terecht maar ik zie niks staan wat in mijn situatie nuttig is.

Ik wil immers niet windows xp herinstalleren ik wil gewoon een lege pc.
ChojinZ schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:53:
[...]

Ook geen aardige buurman/leuke buurvrouw met een pc? 8)

OVerigens heeft de foutmelding niets te maken met je videokaart. De melding heeft (zeer waarschijnlijk) betrekking op je raid/sata controller die van Nvidia is (ze maken namelijk niet alleen maar videokaarten ;) )

Als je gaar googlen op de melding kom je trouwens zat tegen. Dit kwam ik zelf tegen, wellicht dat je er wat aan hebt:
http://en.community.dell....os/f/3524/t/19260658.aspx

kleine edit gedaan. verkeerd linkje geplaatst O-)

• Xander
Hakblar schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:29:
@xander: nee met een orginele windows xp home cd.
Maar je wilt er windows 7 (die je broer heeft liggen?) op gaan installeren?

Waarom dan niet formatteren tijdens de windows 7 setup? Daar zitten ook veel meer SATA/RAID-drivers standaard in.
Mental schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:19:
[...]

Dat is een dualboot tussen een Windows xp home versie en een onafgemaakte windows 7 installatie ;)
Right, ik dacht dat hij die keuze kreeg na het starten van CD...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Start je nou ook echt op vanaf de cd? of start je de installatie pas op als je in win xp zit?
Dat laatste is namelijk niet de bedoeling.... echt opstarten vanaf de win7 cd... dan zou het ding nooit uit zichzelf moeten vragen om nvidia drivers.

• FilipK
job schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:12:
Start je nou ook echt op vanaf de cd? of start je de installatie pas op als je in win xp zit?
Dat laatste is namelijk niet de bedoeling.... echt opstarten vanaf de win7 cd... dan zou het ding nooit uit zichzelf moeten vragen om nvidia drivers.
ja ik start ook echt op vanaf de cd, waarom zou ik hierom liegen? en waarom zou ik dat ding moeten opstarten vanaf de win7 cd, maakt overigens niet uit werkt beiden niet.

beiden zelde error

• Xander
Hakblar schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:26:
[...]

ja ik start ook echt op vanaf de cd, waarom zou ik hierom liegen?
Ik denk niet dat job je wilde beschuldigen van liegen, maar het zou je verbazen hoeveel mensen niet weten hoe ze van een CD moeten opstarten.

Btw...
Hakblar schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:07:
heb hier een nieuwe pc staan waarop zojuist windows xp home edition (sp3) op gezet is
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? Daarvoor moest je toch ook de setup starten?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49
Hakblar schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:29:
edit: oké drives geinstalleerd die bij moederbord kwamen nog steeds zelfde nvrd32.sys missing error
Geef eens precies aan wat voor een hardware je exact hebt, als dit een wat oudere pc is lijkt het me sterk dat op de bijgeleverde cd Windows 7 drivers staan. Mogelijk heb je gewoon zelfs niet-ondersteunde hardware.

/edit: Is het nu de bedoeling dat er Windows 7 of weer XP op komt?

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 13-07-2010 22:40 ]

• FilipK
xander:
toen deed die het wel

@nielson: gewoon recente pc

hd5750
asrock n68c-s ucc
AMD phenom II quadje
4gb ddr2

edit: het is gewoon debedoeling dat ik dit systeem formateer.

[ Voor 21% gewijzigd door FilipK op 13-07-2010 23:04 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het simpelste is misschien om even deze te downloaden:
meuk: Parted Magic 5.0

De iso naar een Cd branden, daarmee opstarten en gparted starten.
Alle partities verwijderen en vervolgens opnieuw opstarten met de Windows 7 schijf.

• FilipK
Net even gekeken naar de cd die voor mij klaarlag, blijkt het een of andere dell cd te zijn:

DVD voor opnieuw installeren

recovery media for microsoft windows home edition product service pack 3

en ik zeg het nogmaals: ik krijg geen cd opgestart tijdens het opstarten, ook kom ik niet in de bios terrecht etc, hij gaat direct door naar opstarten naar : kies besturingsysteem (windows home) of (windows set up, werkt niet dan mist die dat bestand) en dan direct door naar windows.

[ Voor 41% gewijzigd door FilipK op 13-07-2010 23:23 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Hakblar schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:26:
ja ik start ook echt op vanaf de cd, waarom zou ik hierom liegen? en waarom zou ik dat ding moeten opstarten vanaf de win7 cd, maakt overigens niet uit werkt beiden niet.

beiden zelde error
Zoals hierboven ook al gezegd :).. ik beweer niet dat je liegt.
Wat jij beschrijft (dat de installatie van windows uitzichzelf om een driver vraagt) is geen normaal gedrag.
Er gaat dus blijkbaar iets verkeerds.. en je bent nogal summier met je informatie en daarom kunnen wij je niet goed helpen.

Die xp cd (speciaal voor dell) kan je lekker aan de kant leggen, een recovery disk gaat je HD niet formateren.
Je moet dus echt de windows 7 cd gebruiken om te formateren, dat kan je doen vlak voordat je de boel installeert. Daar heb je geen xp cd voor nodig.

Wat me ook opvalt is dat je je zelf tegenspreekt. Hier zeg je dat ook echt van cd opstart.. maar in je laatste post zeg je dat je niet van de cd kan opstarten. Wees duidelijk, anders kunnen we je niet helpen.
Wat is het nou.. start je nou wel van de cd/dvd op of niet? Je verhaal in je posts doen me nog echt denken dat het je niet lukt.

Wat je bios probleem betreft.. afhankelijk van je moederbord zijn er verschillende manieren om in je bios te komen.
Probeer het eens met de volgende toetsen: del, f1, f2, f10. Welke knop je nodig hebt is afhankelijk van je bios.
De pc geeft zelf aan welke knop je nodig hebt.. maar hedendaagse pc's zijn vrij snel waardoor de boodschap al snel weer verdwenen is. Probeer dus alle knoppen gewoon uit.
pc aanzetten.. en meteen continu op del drukken. Werkt dit niet, en komt windows weer tevoorschijn. resetten en probeer het met een andere knop... etc.

Als je verder nog tips wilt raad ik je aan volledig te zijn met de informatie die je geeft.
Wat doe je exact... wat verschijnt er in je scherm? wanneer krijg je die melding..
Maak desnoods een filmpje of foto van wat je doet.

De normale manier om vanaf een windows cd op te starten is namelijk de volgende:
pc aan. installatie cd erin steken... (omdat dat tijd kost en je pc al verder aan het booten is) pc resetten..
Als de bootvolgorde in de bios goed staat wil je pc van de cd/dvd opstarten en zal je pc een vraag stellen
(zie YouTube: How to Format and Reinstall Windows xp de eerste 10 seconden) om op een toets te drukken.
Krijg je dit niet te zien, dan gaat er wat verkeerd (bios staat niet goed ingesteld) of je doet toch nog perongeluk iets verkeerd.

Maar zoals ik al eerder cd, die dell recovery cd heb je niets aan.. pak die windows 7 cd.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 14-07-2010 01:56 ]

• FilipK
na lang vrotten met die missing file is het toch gelukt.

Deze kan op slot, iedereen bedankjt.
Pagina: 1