EQJim schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:53:
Waar het op neerkomt: jij hebt geen enkel recht om de beslissing te nemen wat wel en niet toegelaten is.
Nee. Nou en? Dat doe ik toch ook niet? Mag ik je vragen waar deze frustratie vandaan komt? En daarnaast beschrijf je verschillende scenarios die ik helemaal niet herken. "Zonder toestemming". Daar begon dit topic mee. Die toestemming heeft dus praktisch iedereen. Daarmee is 'sec' de kous af. Nul overtreding ethiek.
Niets frustratie, hoogstens met dat je blijkbaar niet kunt zien war je de fout ingaat. Jij mag niet de beslissing mag nemen om wat met die informatie te
doen. En dat doe je wel zodra je iemand prive benaderd gebaseerd op informatie die je professioneel ingezien hebt. Het gaat erom dat je actie onderneemt, daar waar je alleen passief die informatie mag hebben.
Stel dat je bij de politie werkt en een dossier ziet waar een kennis verdacht wordt van het bezit van kinderp*rno. Ga je dan ook naar die persoon toe en zeg je "ik zag je naam in dat dossier, toch wat betere beveiliging aanbrengen of je beheersen"?
Je kunt het mooi uiteen zetten maar ik ben het op verschillende punten gewoon niet met je eens. Vooral je rigiditeit en ongenuanceerdheid kan ik moeilijk bevatten.
Mijn standpunt ongenuanceerd? Als je bedoelt dat ik niet allerlei professionele blunders rationaliseer omdat het om "vrienden" gaat, ja dan ben ik ongenuanceerd. Maar liever ongenuanceerd dan onprofessioneel.
Het lijkt wel alsof je de wereld bekijkt als een laboratorium waarin alles in wetmatigheden te vatten is. Ethiek is dit niet. Het is niet voor niks dat vele beroepsgroepen een ethische commissie hebben met meerdere 'oude en wijze' dames en heren. Mag jij je afvragen waarom dat is.

. Leg het maar eens uit aan iemand die werkt met patientengegevens, beursaanvragen, sollicitaties en medisch/dierproeven ethische commissies. En waarom je geheimhoudingsverklaringen etc moet ondertekenen, en waarom niet iedereen inzage krijgt in dergelijke gegevens. Juist omdat je nooit zonder toestemming professioneel verkregen gegevens voor privedoeleinden mag gebruiken. En wie geeft die toestemming: je werkgever, niet jij.
Daarnaast is 'ethiek' ook nog eens aan andere factoren afhankelijk, denk aan ruimte en tijd. Mijns inziens: de wereld is niet zwart of wit, niet eens grijs, misschien niet eens een kleur die wij kunnen zien. Ik denk niet dat jij en ik elkaar op dit punt zullen begrijpen als je dat niet in ziet.
ALs je bedoelt dat je alles kunt rationaliseren waarmee je nooit een schuldgevoel hebt omdat je het goed bedoelde, ja, dan zullen we elkaar nooit begrijpen. Maar ethiek is inderdaad niet geheel vast, maar ook niet flexibel inzetbaar zoals je hier probeert.
Ik blijf bij mijn standpunt: simpelweg (en al helemaal per ongeluk) ergens weet van krijgen kan nooit onethisch zijn en al helemaal niet als dit ook nog eens binnen je beroepsfunctie valt. Ik onderschrijf daarmee compleet wat smezjs ook schrijft, het gaat er niet om wat je weet, maar wat je ermee doet.
Begrijp je het verschil nu echt niet tussen de informatie
hebben en er
actie op ondernemen? Het eerste is geen probleem zolang je niet expres je vrienden of vijanden gaat opzoeken, het tweede is een no-go area als je geen opdracht/toestemming van je werkgever en van de persoon hebt. Als je dat niet kunt begrijpen, dan hoor je niet met vertrouwelijke gegevens om te gaan.
En om even een flinke stap zijwaarts te nemen, enkel het volgen van regels is ook niet zaligmakend. Uiteindelijk moet je bij elke stap die je neemt je eigen verantwoordelijkheid nemen. Is dat volgens de ethische guidelines, komt dat mooi uit. Is dan niet zo, moet je je afvragen waarom dat zo is. Dingen, tijden, mensen, omstandigheden, ideeen, techniek... Alles verandert. Laten we dus vooral alles bij het oude houden zonder daarover na te denken.
Dat is echter geen excuus om te doen waar je zelf zin in hebt. Zelfs als je van mening bent dat de regels niet voldoen, dan nog heb je geen volledige vrijheid om te doen en laten wat je wilt, en je moet de consequenties aanvaarden.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.