• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 22:33
Hallo allemaal,

ik heb een HTPC waar ik het liefst de slaapfuncite voor gebruik, zodat de pc lekker snel is opgestart.

Op mijn desktop PC werkt de slaapfuncite zoals het moet. (Moederbord: ASUS P6T SE)

Wanneer ik het systeem namelijk in slaapstand zet, gaan de fans uit, en schakelt de HDD uit. Als ik hem vervolgens weer aanzet, gaan de fans weer draaien, en is het bureaublad binnen een paar seconden terug, en is het systeem gebruiksklaar.

Bij mijn HTPC, met dit moederbord: Gigabyte GA-EP45-DS3L, werkt het niet goed.. Namelijk:

Wanneer ik hem in slaapstand zet gaan de fans en de HDD wel uit, alleen wanneer ik hem weer aanzet laat het systeem eerst de gewone schermen zien die je ook ziet bij een normale opstartsessie van het systeem. Dus je krijgt het biosscherm te zien, en nog een zwart beeld met witte letter. Vervolgens gaat hij windows laden,en komt er in het scherm van de HTPC te staan: "resuming windows". Dit duurt dus allemaal veel langer dan bij mijn desktoppc. Er is wel een modus waarbij het systeem snel opstart uit de slaapmodus, maar dan blijven de fans gewoon draaien, en gaat de HDD niet uit.

Wat ik al geprobeerd heb:

-In de BIOS gewisseld tussen de S1 en S3 modus, maar dit maakt geen verschil.
-De MCE standbytool toegepast, en hier alle mogelijke instellingen geprobeerd, maar zonder resultaat.
-Nieuwste bios update haal niks uit.

Is het misschien gewoon zo dat het met dit moederbord niet mogenlijk is? Of is het misschien toch een probleem van Windows. (op beide systemen is windows 7 ultimate 64-bit geinstalleerd)

Ik hoor graag tips!!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Jouw HTPC doet het júist goed, jouw gewone pc niet. Deze doet gewoon standby ipv slaapstand ;)

• powermarcel10
maarud schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:52:
Jouw HTPC doet het júist goed, jouw gewone pc niet. Deze doet gewoon standby ipv slaapstand ;)
Oké!! Bedankt voor je reactie.. In dat geval bedoel ik eigelijk dat de HTPC ook in standby moet gaan!:p Dan verbruikt hij namelijk ook maar een beetje.. (toch?)

• maarud
Je hebt trouwens slaap- en sluimerstand. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze pagina:
http://windows.microsoft....requently-asked-questions

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Dat klopt, slaapstand is sneller maar verbruikt meer, de standby is iets langzamer als slaapstand maar is minimaal verbruik

ok wat laat O-)

[ Voor 17% gewijzigd door gulie op 13-07-2010 16:01 ]

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• powermarcel10
gulie schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:59:
Dat klopt, standei is sneller maar verbruikt meer, de slaapstand is iets langzamer als slaapstand maar is minimaal verbruik
Je bedoeld net anders om denk ik? Standby is minder zuinig lijkt me toch?
Ik heb ook al geexpirimenteerd met de slaap en sluimerstand, maar ook dit geeft geen effect.

Enig idee wat ik nog anders kan proberen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
Je hebt 't meest idd al geprobeerd. Maak zelf ook gebruik van Win7 en MST op m'n HTPC en werkt perfect. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is zorgen dat je bios op S3 staat en vervolgens Windows opnieuw installeren.

[ Voor 208% gewijzigd door Nielson op 13-07-2010 16:11 ]

• powermarcel10
Nielson schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:07:
Je hebt 't meest idd al geprobeerd. Maak zelf ook gebruik van Win7 en MST op m'n HTPC en werkt perfect. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is bios updaten naar de laatste versie, zorgen dat standby in de bios op S3 staat en vervolgens Windows opnieuw installeren.
Hij staat op S3, heb de laatste Biosupdate gedaan, alleen windows opnieuw installeren doe ik liever niet. Heb alles net mooi geinstalleerd. Alle plugins etc.. Maar als het echt neit lukt meot het misschien maar..

Toch raar dat het niet gewoon wil. Ik denk toch dat het moederbord die funcite misschien gewoon niet ondersteund. Bij energiebeheer in Windows 7 wordt overgins ook helemaal niet gesproken over een standbymodus. Waar kan ik die vinden/?

• maarud
WTF, heb net even zelf geprobeerd, en als ik op slaapstand druk, tript mijn hele pc. De fans gaan op 100% en niets werkt. Moest een BIOS reset doen... pff!

Goed dat ik dat weet :P

standby is slaapstand, en slaapstand is sluimerstand:
http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=49832

desktop pc's staan standaard op hybride slaapstand, dus als je dat liever niet hebt moet je met de energieinstellingen klooien. Zie mijn link van Microsoft.

[ Voor 43% gewijzigd door maarud op 13-07-2010 16:16 ]

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
powermarcel10 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:01:
[...]

Je bedoeld net anders om denk ik? Standby is minder zuinig lijkt me toch?
Ik heb ook al geexpirimenteerd met de slaap en sluimerstand, maar ook dit geeft geen effect.

Enig idee wat ik nog anders kan proberen?
Ja klopt sorry,

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Pagina: 1