Filetransfer <15 MB/s met Seagate st9320325as

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 21:18
Ik heb in mijn Asrock Ion 330 een Seagate Momentum st9320325as zitten. Deze MiniPC is standaard geleverd met deze drive. Ik heb Windows 7 x64 geinstalleerd staan. De schijf zou volgens specifacties een 5400rpm drive zijn. Hier meer specificaties: http://www.seagate.com/st...28Wyatt%29/100528359a.pdf

Vanaf het begin vond ik hem al aan de trage kant en ben nu naar een oplossing aan het zoeken. Ik hoop dat iemand me hier op weg kan helpen. De schijf is opgedeeld in 2 partities, een C en D schrijf.

Als ik 1 bestand van 9.5GB van D naar C kopieer dan doet hij dat met 10-11MB/s en het duurt meer dan 12 minuten om deze kopieer aktie te voltooien. Volgens mij zou dat een paar keer sneller kunnen.

Als ik in device manager naar de eigenschappen van deze drive kijk valt me op dat Windows 7 een driver lijkt te gebruiken uit 2006. Vreem op zijn minst toch? Natuurlijk heb ik Windows naar een nieuwere driver laten zoeken, maar geen resultaat.

Iemand suggesties waar naar te kijken?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kopieren van bestanden tussen 2 partities op 1 schijf gaat altijd al niet zo vlot, maar 10 Gb in 12 minuten is volgens mij zo slecht nog niet.

Op mijn laptop gaat dat ook niet zo vlot, en ik denk dat ik er zelfs wel langer over doe. Maar waarom zou je ook dergelijke grote files binnen 1 schijf willen verplaatsen. Water naar de zee dragen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
Het ging hier even om een voorbeeld, maar het gebeurd wel vaker dat ik van de ene schijf naar een andere kopieer, bijv. als ik even wat ruimte nodig heb of als ik vanuit mijn download directory op D iets naar C wil kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:12

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Van C naar D of van D naar C, als ze beiden partities zijn op dezelfde fysieke schijf, zal nooit zo vlot kunnen gaan. Als C en D 2 fysieke schijven waren, dan zou 10-11MB/s wel traag zijn, ja.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
Ik heb nog even getest op mijn laptop, ook met een 5400rpm schijf en die doet tegen de 20MB/s. Bijna 2 keer zo snel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb het ook "even" getest op de laptop. 540 Mb deed ie 1 minuut en 15 sekonden over.

Snelheid kan aan verschillende dingen liggen, lopende achtergrondprocessen kunnen al roet in het eten gooien, fragmentatie van de schijf, de beschikbare vrije ruimte enz.

Maar ik blijf erbij: het slimste is om je werkzaamheden zo in te richten, dat het niet nodig is om bestanden tussen 2 partities op 1 schijf te verplaatsen.
Pagina: 1