Ubuntu (resolutie probleem) naast W-XP op mini laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 23:09
Onlangs voor de fun van iemand een mini-laptop gekocht, een Ricatech RPC 1020.
Specs:
Display: VIA S3G UniChrome Pro II IGP
WLAN: Intel Pro Wireless 2200 BG
LAN: Realtek RTL8139/810x NIC
Audio: Realtek HD Audio

Er stond Windows XP SP3 op geïnstalleerd. Probleem zijn vastlopers. Dit gebeurt (o.h.a.) tijdens draadloos internetgebruik, vooral bij (grotere) downloads. En op dat vlak heb ik al van alles geprobeerd, maar mogelijk moet ik gewoon een andere mini-pci WLAN-kaart proberen.

Maar goed, om dingen uit te sluiten en om eens wat meer aan Linux te ruiken heb ik Ubuntu 10.04 er opgezet, naast XP, met een Linux USB-Pendrive. Probleem is dat de laptop een resolutie van 1024x600 nodig heeft. Installatie ging dan ook alleen maar door een extern scherm aan te sluiten.

Vervolgens heb ik geprobeerd de Ricatech-driver ([url]http://http://83.101.70.4/forum/showthread.php?tid=12[/url]voor Ubuntu te installeren, maar mijn linux-kennis schiet wat te kort.

De instructies:

--------------------------------------------------
VIA VX700 VGA Driver for Ubuntu 7.10
only for CZC (2008/04/22)
--------------------------------------------------
1. Install:
#./vinstall

2. Configure
please add or edit /etc/rc.local file at you system
export DISPLAY=:0.0
export LIBXCB_ALLOW_SLOPPY_LOCK=1

3. Enable AIGLX
A. Change the /usr/bin/compiz shell sript:
WHITELIST=" nvidia intel ati radeon i810 fglrx"
==>
WHITELIST="via nvidia intel ati radeon i810 fglrx"

B. Enable AIGLX
And "system->Perferences->Administration->appearance select extra".
Or you can find the "advance desktop effects" in the menu to config your destop 3d effects.

Vinstall kon ik (min of meer) draaien door het commando sudo ./vinstall. De rc.local file heb ik aan kunnen passen, de regels heb ik voor exit:0 ingevoegd. Ik hoop dat dat klopt. Met compiz shell script kwam ik niet veel verder, maar ik kreeg in een ander forum http://gathering.tweakers...sages/1363606/1//ricatech wat tips. Alleen is het onderwerp in dat forum niet geheel ontopic.

Helaas krijg ik nu niets leesbaars meer wanneer ik Ubuntu opstart, ook niet op het externe scherm. Ik heb de opdrachtprompt vanuit Grub geprobeerd, maar dan moet ik eerst een cursusje Linux gaan volgen (ik ga me er nog verder in verdiepen). Misschien dat iemand me in de tussentijd een beetje op gang wil helpen? Misschien het simpelst om Ubuntu opnieuw te installeren (gaat dat goed?), zodat eventuele door mij gemaakte fouten ook weer hersteld zijn?

Alvast dank.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 17:59
Bij Linux is opnieuw installeren meestal niet nodig, je kan meestal een minimale kernel kiezen in Grub; voor Ubuntu is dat volgens mij ook iets met "recovery" in zn naam, misschien dat je dan op een externe monitor weer beeld krijgt.

Lukt dat niet, dan is een Live versie van Ubuntu een mogelijkheid om even wat veranderingen terug te draaien. Zodra je dan weer beeld hebt op je externe monitor kan je beter direct even een SSH server installeren (openssh-server). Dan kun je in ieder geval inloggen als je geen beeld hebt, zodat je eventuele instellingen makkelijk kan veranderen. Als je geen andere Linux/OSX PC hebt, dan kun je onder Windows Putty gebruiken. Probleem is misschien dat het text-only is, maar een editor als "nano" en het lezen van manpages (met "man [naam]") helpt ook veel. Bijna alles is gedocumenteerd, zelfs configuratie bestanden kennen een manpage waar je gewoon de naam van de file gebruikt om hulp te krijgen.

Sowieso is het makkelijk om even een SSH server te installeren, omdat je dan meestal ook bij dingen als syslog en de x.org logs kan. Kun je meteen zien wat er fout gaat. Zonder beeld en zonder verdere toegang blijft het volgens mij wel gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Dank voor je reactie. Nog een paar vragen daarover. Mijn kennis is nog niet helemaal toereikend. Kan ik een SSH-server op dezelfde PC installeren die ik vanuit GRUB opstart? Je hebt het over een andere machine met bijvoorbeeld Putty, dus dan benader ik met een andere machine de probleemmachine? Dan moet de probleemmachine wel een IP-adres krijgen, toch? Maar dat is neem ik aan een instelling in de SSH-server?

Ik heb enige ervaring met Putty. Heb namelijk een WD MyBookworld "opengezet" om daar een muziekserver op te kunnen draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door MartyF op 13-07-2010 21:23 ]

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 17:59
MartyF schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 20:51:
Dank voor je reactie. Nog een paar vragen daarover. Mijn kennis is nog niet helemaal toereikend. Kan ik een SSH-server op dezelfde PC installeren die ik vanuit GRUB opstart? Je hebt het over een andere machine met bijvoorbeeld Putty, dus dan benader ik met een andere machine de probleemmachine? Dan moet de probleemmachine wel een IP-adres krijgen, toch? Maar dat is neem ik aan een instelling in de SSH-server?

Ik heb enige ervaring met Putty. Heb namelijk een WD MyBookworld "opengezet" om daar een muziekserver op te kunnen draaien.
De SSH server moet je installeren op de mini-laptop, zodat je daar naar toe kan verbinden. Het IP adres kun je meestal achterhalen door even in je internetmodem/router naar de DHCP leases te kijken (aangezien die de IP adressen uitdeelt). Als je vanuit daar niet kunt zien welk IP precies bij welk apparaat hoort dan kun je over het algemeen ze allemaal even uitproberen (dus alleen die IP's die uitgedeelt zijn).

Maar het is misschien niet de meest eenvoudige manier op om het probleem op te lossen, misschien dat er hier mensen zijn die nog betere oplossingen hebben. Opnieuw installeren is altijd een optie, maar kans dat je dat vervolgens weer moet herhalen zou wel eens groot kunnen zijn omdat je ook niet weet wat er precies stuk aan het gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Laatst online: 17-02 18:41
De drivers van s3/via zijn altijd al brak geweest, en ik kan me niet voorstellen dat de linux support veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Heb je de normale versie van Ubuntu geïnstalleerd? Want deze is niet geoptimaliseerd voor kleine resoluties zoals je gemerkt hebt. Veel dialoogvensters vallen uit beeld en daardoor zijn bepaalde opties vrijwel niet te gebruiken.

Voor netbooks heeft Ubuntu een eigen versie van 10.04 die geheel geoptimaliseerd is voor netbooks:
http://www.ubuntu.com/netbook

Deze netbook versie is in grote lijnen identiek aan z'n normale broer, maar is helemaal ontworpen om de beperkte schermresolutie van je netbook zo optimaal mogelijk te benutten. Ook zitten er diverse optimalisaties in speciaal voor netbooks, zoals verbeterde solid state support en bepaalde drivers voor hardware die vaak in netbooks gebruikt wordt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
DexterDee schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:35:
Heb je de normale versie van Ubuntu geïnstalleerd?

Voor netbooks heeft Ubuntu een eigen versie van 10.04 die geheel geoptimaliseerd is voor netbooks:
http://www.ubuntu.com/netbook
Vond ik wel een goede tip. Dus met Pendrive Linux gepoogd de netbook-variant van Ubuntu te installeren. Echter op het cruciale moment (wanneer de grafische modus tijdens de installatie verandert) had ik op het scherm van de netbook niets leesbaars meer, maar helaas ook niet op het externe scherm!!

Dus vervolgens maar weer Ubuntu 10.04, de normale versie, geprobeerd. Deze bleef immers de vorige keer wel leesbaar op het externe scherm. Maar wie schetst mijn verbazing, ook deze versie is op een gegeven moment niet meer leesbaar!! Dus het lukt mij niet Ubuntu te installeren en de versie die er al op staat is ook niet meer leesbaar. Ik weet het even niet meer.

Het ziet er overigens uit alsof elke volgende beeldlijn verschoven is, waardoor het totaal onleesbaar is geworden.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het is eigenlijk een slechte zaak dat zelfs standaard VESA niet werkt in Linux met die netbook.

De oplossing zit 'm waarschijnlijk in de OpenChrome driver:
https://help.ubuntu.com/community/OpenChrome#Ubuntu%2010.04

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Probeer anders de Alternative installer. Die is text-based, maar behalve dat'ie er wat simpeler uitziet en je wat meer keuzes kunt maken, is het net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Wordt allemaal niets. Ik heb de alternate installer geprobeerd, maar zelfs dan is het scherm onleesbaar. Een raadsel waarom ik in eerste instantie wel Ubuntu 10.04 kon installeren met extern scherm.

Het enige wat ik nog kan doen (denk ik) is de image die Ricatech downloadable heeft terugzetten, maar dan ben ik mijn Windows XP kwijt. Naar ik aanneem kan je nadat Ubuntu er op staat Windows er op een of andere manier wel opnieuw naast installeren.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Huh, dat is wel héél wazig! Voor zover ik weet laadt Ubuntu helemaal geen grafische stuurprogramma's e.d. zolang je geen grafische omgeving open hebt.

Windows naast Ubuntu installeren kán wel, maar is nog wel lastig. Windows accepteert niet zomaar dat het naast een ander besturingssysteem geïnstalleerd wordt. Als je dat doet moet je daarna over het algemeen met een live-CD de bootloader (GRUB) fixxen. Maar het gebruiken van die live-CD kan nog wel eens lastig worden voor jou als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Ik zit er over te denken om maar eens met Wubi aan de slag te gaan. Maar wanneer ik de Linux-partitie verwijder, wat gebeurt er dan met de MBR, oftewel start XP daarna nog op?

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dan moet je de XP CD bij de hand hebben om fixmbr ofzo te doen.
Pagina: 1