Lege cellen negeren bij optellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 08:01
Ik heb een probleem met optellen van cellen. Het lijkt heel simpel maar ik kom er maar niet uit. Ik heb een worksheet met allemaal kolommen gevuld met numerieke data. Maar niet in elke cel staat een getal.

Ik probeer nu de inhoud van een aantal cellen op te tellen en het resultaat te plaatsen in een andere kolom. Met de formule =A1+B1+C1+D1 geeft Excel als alle 4 de cellen leeg zijn wel een nul als resultaat, wat dus niet de bedoeling is. Met behulp van SUMIF zou ik ervoor moeten kunnen zorgen dat lege cellen genegeerd worden en als dus de cellen (A1+B1+C1+D1) leeg zijn dat hij dan geen cijfer geeft. De formule die ik gebruik is =SUMIF(A2+B2+C2+D2;"<>";A2+B2+C2+D2). Helaas werkt dit dus niet en ik heb geen idee waardoor het komt.

Kan iemand mij uit de brand helpen?

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
Ik heb uiteindelijk de oplossing gevonden. Met de volgende formule negeert Excel de lege cellen

=IF(COUNTIF(A1:D1;"")=4;"";SUM(A1:D1))

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20

Sherlock

No Shit

Wellicht te laat, maar was het volgende niet net zo handig/handiger:
Nullen verbergen

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
Nullen verbergen was helaas niet de oplossing. Mijn data is namelijk binomiaal (nullen en enen). Het enige wat die optie dus doet is nullen verbergen.Terwijl het alleen de bedoeling was om lege cellen niet mee te nemen in de berekening. Als namelijk A1,B1,C1,D1 leeg waren dan verscheen er bij =A1+B1+C1+D1 gewoon een nul als uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20

Sherlock

No Shit

Ah oké, dan heb je er inderdaad vrij weinig aan om de nullen te verbergen. Als ik het goed lees werkt je formule zo dat er alleen geen som komt als alle waardes leeg zijn. Als minimaal 1 van de velden ingevuld is dan heb je wel een optelling.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is inderdaad wat =IF(COUNTIF(A1:D1;"")=4;"";SUM(A1:D1)) doet. Maar dan zal de nul verbergen met 0;-0;;@ effectief hetzelfde doen (behalve als de som 0 kan zijn, natuurlijk!)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
Correct. De som kan ook 0 zijn. In mijn geval betekent een lege cel namelijk geen data en een nul een negatieve score.

Pagina: 1