Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 17:16
Ik heb even jullie hulp nodig bij het aansluiten van meerdere 2 polige schakelaars. Ik heb een aantal schakelaar die het zelfde aantal stopcontacten aan of uitzetten. In deze stopcontacten zit oa. een wifi router, media player, externe hd. Ik wil deze dus idividueel kunnen bedienen middels het stopcontact aan/uit te zetten.

Bij de electronica boer heb ik een 6-tal 2 polige schakelaars gekocht die voldoen aan de eissen (250V - 2000 Watt - volgens mijn calculatie haal ik dat bij lange na niet).

Dit zijn ze http://www.jec.com.tw/Item1/SP-608A.htm

Ze hebben vier aansluitpunten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
*          *
---      ---  < aansluitingen zijn genummerd 1a links en 2a rechts
*          *
---      ---  < aansluitingen zijn genummerd 1 links en 2 rechts
*          *
*          *

Hoe sluit ik dit nu aan? Is het dan nu stroom in op 1 en uit op 1a? of in op 1 en uit op 2? Mijn electronica kennis (als lezen van diagrams) is niet zo indrukwekkend }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

ff googlen kwam dit uit mischien heb je hier wat aan.

Om bijvoorbeeld de buitenverlichting vanuit de woning aan
en uit te kunnen zetten, kun je een 2-polige schakelaar
monteren. Je hebt dan een bruine draad, twee blauwe draden
en een zwarte draad nodig. Bevestig bij installatie de
bruine en een van de blauwe draden, komende uit de
meterkast, ieder aan een rood contact (L of P). De twee
andere draden voor naar de lamp bevestig je dan aan de
tegenover liggende contacten: blauw aan blauw en zwart
tegenover bruin.

2-polige schakelaar
Een 2-polige schakelaar wordt vaak gebruikt om de tuinverlichting vanuit huis te bedienen. Bij de 2-polige schakelaar worden andere kleuren gebruikt, dan hierboven iedere keer het geval is. U heeft een bruine, twee blauwe en een zwarte vd-draad nodig. De bruine en blauwe vd-draad die vanaf de groepenkast komt, worden aangesloten op het rode contactpunt (P of L). De overgebleven blauwe en zwarte vd-draden worden op de overige contactpunten aangesloten. Tot slot sluit u de overgebleven blauwe vd-draad tegenover de andere blauwe draad aan en de zwarte tegenover de bruine draad.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Thnx had het al gelezen maar met mijn kennis zegt mij 'P' en 'L' niks. Op mijn rocker switch staat alleen 1, 1a en 2, 2a.

Een tekening of foto van een aangesloten schakelaar zodat de draden zichtbaar zijn zou al wonderen voor mij doen.

PS. ik kan de aansluitingen solderen en dan krimpkous er over doen, echter de aansluitingen zien er uit als of je een soort plug soldeerd op de draad en deze dan vastklikt. Wat is beter? en hoe heten die aansluitingen?
Dit zijn de pluggend die ik bedoel: http://www.highflow.nl/mo...sluit-set--weerstand.html

[ Voor 12% gewijzigd door freak-ish op 13-07-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon bruin "in" op 1 en bruin "uit" op 1a en blauw "in" op 2 en blauw "uit" op 2a.

Met "in" bedoel ik de kant vd stekker en met "uit" bedoel ik de kant van de contactdoos.

Veel success, laat die zwarte draden maar zitten.

@wâldpyk als je geen idee hebt waar je het over hebt ga dan geen crap quoten alsof je het zelf bedacht hebt...
http://mijnkluswijzer.nl/...Schakelaar_aansluiten.htm
Hiermee help je niemand en je pleegt plagiaat plus we gaan er hier op tweakers vanuit dat je eerst zelf googled/ op onderzoek uit gaat voordat je een vraagsteld. dus dit soort reacties vervuilen het forum :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:46:
gewoon bruin "in" op 1 en bruin "uit" op 1a en blauw "in" op 2 en blauw "uit" op 2a.

Met "in" bedoel ik de kant vd stekker en met "uit" bedoel ik de kant van de contactdoos.

Veel success, laat die zwarte draden maar zitten.
Thnx, daar hou ik van, lekker simpel maar voor mij heel duidelijk! :+

Mocht ik nu de boel voorbereiden met randaarde doe ik het zo dan goed:

start (is ook een stopcontact) via Bruin in op 1 en uit op 1b en dan naar het te bedienen stopcontact, start (is dus ook een stopcontact) via Blauw in op 2 en uit op 2b en dan naar het te bedienen stopcontact, Randaarde van start (dus dat start stopcontact) meteen naar het te bedienen stopcontact?

PS. het start stopcontact is zonder randaarde maar ik ben niet zeker welke learen draad er in zit (ik dacht blauw en zwart), maakt het verder nog wat uit of ik kleur x op 1 doe en kleur op 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke Kleur op welke pool maakt niets uit (bruin,zwart,rood of blauw). als je maar op 1 en 1a dezelfde doet (uiteraard op 2 en 2a de andere kleur).

Let wel op dat je de aarde draad groen/geel (vroeger wit of grijs) niet schakeld (dus niet op de schakelaar aansluit).

Voor informatie over het lichtnet en bijbehorende kleuren zie Wikipedia: Lichtnet

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freak-ish
Thnx, is mij allemaal duidelijk nu. Als niemand niks meer interessant heeft toe te voegen...slotje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
in een huisinstallatie wordt de zwarte draad als schakeldraad gebruikt. (zo weet je dus dat het de "fase" is, maar dan wel geschakeld) Als je het volgens het boekje wilt aansluiten gaat er dus een bruine draad je schakelaar in op 1, en een zwarte eruit op 1a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meester_J: heb je al gekeken wat voor schakelaar het is? http://www.jec.com.tw/Item1/SP-608A.htm
dit is geen "huisinstallatie-schakelaar". dus geen vd draad dus geen zwarte draad...
Pagina: 1