• Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12-2020
sinds een paar dagen een amder mobo: asus P5N-t de luxe ( s775)

andere componenten:
psu cooler master 750 W
cpu: E8400 (eo stepping)
ram: 2x2gb ocz gold pc6400
gpu: asus 8800gt (g92) 512 mb
creative xtreme gamer geluidskaart
2x (sata) barracuda 320 mb in raid 0
en bovenvermeld mobo.
windows 7 64 bit.

eerste paar keer opstarten kwam ik eindelijk in de bios om dit aan te passen naar de raid opstelling.
opstart logo haperde al meer en meer. Kwam ik eindelijk in de bios kwam er regelmatig een freeze, nietsreageerde meer.
Na eindeloos proberen is zelfs het opstart logo niet meer te verkrijgen.Al direkt een melding dat er geen verbinding is met de monitor.

wat heb ik al geprobeert:
ander graka,s in de verschillende pci-e sloten, ander ram, andere voeding, andere, (ide) harde schijf.
Alle kabels zijn correct aangesloten. mobo uit de kast, op karton, met minimale componenten opgebouwd. noppes.
op het web al bekeken dat dit mobo wel lastig is. Mijn probleem wordt echter nergens beschreven.
bios al gereset, via de pinnetjes.
Qvl stelt dat het mobo vanaf een bep. bios de E8400 ondersteunt. Maar ik kom nu al niet eens meer in de bios.

vraag: Is het bios kapot? hoe kan ik dit testen ( naders dan in het mobo?)
bioschip te vervangen? hoe betrouwbaar is dit?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:01
is je processor niet verbrand? want als je eerst wel even in het bios kunt komen, maar dan al snel niet meer lijkt het me een warmteprobleem.

• Willem71
boers706 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:19:
is je processor niet verbrand? want als je eerst wel even in het bios kunt komen, maar dan al snel niet meer lijkt het me een warmteprobleem.
hi, nee, dat is niet het geval. cpu draait als een tierelier op een ander mobo. In eerste instantie hier ook wel aan gedacht.
Warmte lijkt mij hier niet echt een probleem. grote ventilator staat op mijn werkblad gericht, waar de coimputercomponeneten op liggen. Dus geen kast.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij lijkt dat je moederboard helaas kapot is en je een bioschip niet kan vervangen omdat deze met microsoldeertechniek erop gesoldeerd zit, en daarbij zal je nooit een losse bioschip kunnen krijgen voor dit moederboard. Beter gewoon kijken of je niet ergens zo'n boardje 2dehands kan uithalen of een nieuw socket 775 board kopen want die zijn tegenwoordig ook niet meer zo duur, en altijd nog goedkoper dan een "oud" board laten repareren.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:05
En gewoon RMA'en?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06-2025
Heel misschien is het de CPU fan die op te lage toeren draait... Heb ik eens gehad, toen zat er een fanmate tussen. Eventueel je mobo voor de gek houden door een andere fan die harder draaid op de CPU fan header zetten. Daarna in Bios CPU fanspeed op ignore zetten.
Anders proberen te booten met een simpelere s775 CPU (iets dat op 65nm is gemaakt). Ook dat wil wel eens helpen. Daarna bios updaten en dan je e8400 er weer in.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:17
Purn0 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:00:
Heel misschien is het de CPU fan die op te lage toeren draait... Heb ik eens gehad, toen zat er een fanmate tussen. Eventueel je mobo voor de gek houden door een andere fan die harder draaid op de CPU fan header zetten. Daarna in Bios CPU fanspeed op ignore zetten.
Anders proberen te booten met een simpelere s775 CPU (iets dat op 65nm is gemaakt). Ook dat wil wel eens helpen. Daarna bios updaten en dan je e8400 er weer in.
bij elke moderne bios voorkomt dit niet het booten van de pc. Je krijgt dan gewoon een waarschuwing dat je fanspeed van de CPU fan niet ok is.

Aangezien het langzaamaan kapot is gegaan, vermoed ik dat je mobo ter ziele is. Ik zou zeggen, probeer een nieuw mobo....

Vette shit!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik wist trouwens niet dat je tegenwoordig al christelijke cpu's hebt en de EO zaken doet met Intel :-)

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:03

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Roel1966 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:09:
[...]

Ik wist trouwens niet dat je tegenwoordig al christelijke cpu's hebt en de EO zaken doet met Intel :-)
offtopic: flauw hoor :P

Je zegt dat je sinds een paar dagen een ander moederbord hebt.
Waarom heb je je moederbord vervangen? iets stuk, nieuw bord betere OC mogelijkheden o.i.d.?

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06-2025
R.E. schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:24:
[...]

bij elke moderne bios voorkomt dit niet het booten van de pc. Je krijgt dan gewoon een waarschuwing dat je fanspeed van de CPU fan niet ok is.

Aangezien het langzaamaan kapot is gegaan, vermoed ik dat je mobo ter ziele is. Ik zou zeggen, probeer een nieuw mobo....
In mijn geval betrof het een Asus P5e bord (x38) Niet de nieuwste, maar dat is die van TS ook niet. Ik had de tip ergens op een diep weggestopt forum gevonden. Kleine kans dat dit het probleem oplost, maar het proberen waard, toch?

• Willem71
Roel1966 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:09:
[...]

ja, lekkere reactie. Heb een schietgebedje gedaan, maar ook dat helpt niet.
Dijkertje schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 01:23:
[...]

offtopic: flauw hoor :P

Je zegt dat je sinds een paar dagen een ander moederbord hebt.
Waarom heb je je moederbord vervangen? iets stuk, nieuw bord betere OC mogelijkheden o.i.d.?

waarom ik het mobo verander is niet terzake: topic is dat het nieuwe niet in de bios komt/opstart.
Pagina: 1