Recht op annulering/retourneren ebook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:59
Hoi Tweakers,

Ik heb onlangs een ebook bij Bol.com gekocht.

Ik heb niet goed gekeken op hun site en wat blijkt, het ebook is DRM beveiligd en kan niet op mijn iPad gezet worden. Helaas heb ik verzuimd dit van te voren te controleren dus zit ik nu met een ebook die ik alleen op mijn computer via Adobe Digital Editions kan lezen.

Ik heb Bol gevraagd of hier een oplossing voor is en zij stellen dat er (binnenkort) een mogelijkheid komt waarmee ebooks ook geschikt zijn voor een iPad. En zij stellen verder dat omdat het een digitaal product betreft (een download) en dat daarom retournering niet mogelijk is.

In hoeverre is dat zo? Volgens het consumentenrecht heb je ook voor aankopen gedaan op Internet 8 dagen bedenktijd en het recht op retournering. Ik vraag mij dus af of Bol het hier bij het rechte eind heeft. Ik snap dat het natuurlijk voor hun bedenkelijk is dat als ik bijvoorbeeld in een mail het .epub bestand naar hun terug stuur. Wie garandeert hun dat ik er niet gewoon een kopie van maak en deze houd. Aan de andere kant heb ik een ebook waar ik niks aan heb (ga geen boek lezen op m'n computer) en 'voldoet het product niet aan mijn verwachting'.

Bovendien informeert Bol op hun site duidelijk welke ereaders wél geschikt zijn (Sony) en noemen ze maar één merk wat niet geschikt is (Irex). Over een iPad wordt niet gesproken.

Ik vraag mij af wat jullie mening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ferret schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:20:
In hoeverre is dat zo? Volgens het consumentenrecht heb je ook voor aankopen gedaan op Internet 8 dagen bedenktijd en het recht op retournering.
Als je dat goed gelezen had dan had je ook gezien dat er uitzonderingen zijn op dit recht. Bijvoorbeeld software.
Het is interessant, maar geeft geen uitsluitsel.

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 13-07-2010 09:50 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Gunner schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:21:
Het is interessant, maar geeft geen uitsluitsel.
Veel beter dan de inzichten van deze aangehaalde expert zal topicstarter het niet krijgen vrees ik.

Het lijkt een redelijke argumentatie zowel in juridische als technische zin. Wil je meer duidelijkheid dan moet je een rechterlijke uitspraak ontlokken. Dan mag je echter wel met sterke argumenten komen of het over een compleet andere boeg gooien.

Over zo'n andere boeg: waarom zou hier geen sprake kunnen zijn van dwaling en dus de koop ongedaan gemaakt kunnen worden? Deze strategie lijkt echter onderuit te gaan omdat topicstarter op de hoogte was welke e-readers expliciet wel en niet ondersteund werden en geen nader onderzoek heeft gedaan toen de iPad op geen van beide lijstjes voorkwam.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2010 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bovendien informeert Bol op hun site duidelijk welke ereaders wél geschikt zijn (Sony) en noemen ze maar één merk wat niet geschikt is (Irex). Over een iPad wordt niet gesproken.
Ik trek maar even een vergelijking met een ander produkt...

Als je een videorecorder koopt van het type BETAMAX, verwacht je dan dat de fabrikant expliciet in elke folder zet dat je er geen VHS, DVD en LaserDisc in kan proppen? Of andersom, je koopt een BETAMAX-videoband, moet daar dan bij staan dat 'ie niet in je Kenwood CD-wisselaar past?

Imho, hoe vervelend ook; ik denk dat Bol.com, ondanks ontbrekende "regels" over dit medium, gewoon in zijn recht staat, net zoals dat Dynabyte in zijn recht staat dat geopende game-software niet geruild kan worden ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Ik vind het eigenlijk ook vrij naïef van de TS om er automatisch van uit te gaan dat de ebook op zijn iPad zou moeten werken. Ten eerste is de iPad geen echte ereader, ten tweede staan Apple producten sowieso niet bekend om compatibiliteit met andere formaten.
Qua ruilen ligt het op een lastig vlak zoals hierboven aangehaald, maar daarom is het ook goed dat dit soort problemen naar boven komen. Helaas is de wetgeving op dit gebied gewoon nog niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Rukapul schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:59:
[...]

(...)

Over zo'n andere boeg: waarom zou hier geen sprake kunnen zijn van dwaling en dus de koop ongedaan gemaakt kunnen worden? Deze strategie lijkt echter onderuit te gaan omdat topicstarter op de hoogte was welke e-readers expliciet wel en niet ondersteund werden en geen nader onderzoek heeft gedaan toen de iPad op geen van beide lijstjes voorkwam.
Het is een interessant gezichtspunt, die dwaling. Je zou een vergelijking kunnen trekken met het arrest Booy/Wisman inzake een mobiele kraan waarvan de koper dacht dat hij een vergunning zou krijgen om ermee over de weg te rijden. De vergunning bleek achteraf niet verleend te worden omdat het gewicht van de kraan te hoog was. De koper vorderde vernietiging van de overeenkomst wegens dwaling en slaagde, omdat het niet verlenen van de vergunning weliswaar in de toekomst gelegen was, maar de reden voor het niet verlenen van de vergunning verband hield met een huidige omstandigheid (gewicht van de kraan) waaromtrent de koper had gedwaald.

Het verhaal lijkt me inderdaad echter niet op te gaan als je vantevoren duidelijk kon weten dat het e-book niet geschikt was voor een iPad. Er is dan misschien nog wel sprake van dwaling, maar niet van een zgn. verschoonbare dwaling. De wet bepaalt namelijk ook dat er geen vernietiging gevorderd kan worden als de dwaling voor rekening van de dwalende behoort te blijven, en dat is (onder meer) het geval als de dwalende door eigen onderzoek de dwaling had kunnen vermijden.
cooolkast schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:07:
Helaas is de wetgeving op dit gebied gewoon nog niet zo ver.
Hier zal ook nooit wetgeving over komen. De wet behoort zich niet bezig te houden met dergelijke gedetailleerde invullingen van begrippen. Daar is de rechtspraak voor. Het is dus zaak om dit voor de rechter te brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 13-07-2010 10:19 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Ik denk dat TS geen schijn van kans maakt.
eBook wordt volgens mij gezien als software en kun je dus niet retourneren.
Elke consument denkt tegenwoordig maar gebruikt te kunnen maken van de kopen-op-afstand wetgeving en dat er dan geen eigen verantwoordelijkheid meer is.....helaas.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga mij er eens in verdiepen maar wat inderdaad al gezegd is, ik maak geen schijn van kans. Ik opperde dit hier omdat ik daar een bevestiging van wilde hebben ter voorkoming van verdere correspondentie met Bol.

Ik las de opmerking van Cooolcast dat de iPad geen echte ereader is. Ik kan je zeggen dat ik er al veel boeken op gelezen heb en dat bevalt mij prima. Dus om simpelweg te stellen dat dit apparaat er niet geschikt voor is lijkt mij kort door de bocht.

@Greyfox: ik ben niet zo'n 'elke consument' maar in dit geval wellicht een beetje te enthousiast toen ik zag dat het boek wat ik wilde hebben ook als epub leverbaar was. Ik had mij beter moeten verdiepen maar helaas, ik had al op 'Betalen' geklikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

nare man schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:18:

[...]

Hier zal ook nooit wetgeving over komen. De wet behoort zich niet bezig te houden met dergelijke gedetailleerde invullingen van begrippen. Daar is de rechtspraak voor. Het is dus zaak om dit voor de rechter te brengen.
Daar heb je gelijk in, bedoelde hier ook meer het recht in het algemeen, verkeer verwoord.
Ferret schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:40:

[...]

Ik las de opmerking van Cooolcast dat de iPad geen echte ereader is. Ik kan je zeggen dat ik er al veel boeken op gelezen heb en dat bevalt mij prima. Dus om simpelweg te stellen dat dit apparaat er niet geschikt voor is lijkt mij kort door de bocht.
Dat het niet geschikt is bedoel ik ook echt niet. Geef hier gewoon aan, dat de iPad geen ereader pur sang is. Apple geeft niet voor niks een nogal brede omschrijving van het apparaat, waarvan iBook de enige hint richting een ereader is. Het LCD scherm heeft zo ook z'n nadelen tov E Ink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Laatst online: 04-09 14:17
Ach, gewoon de DRM verwijderen... heb ik (helaas) ook moeten doen met mijn beveiligde eBooks die ik graag op de iPad wilde lezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat heb ik inmiddels net dan ook maar gedaan. Was even uitzoeken hoe maar het is gelukt en staat het boek op m'n iPad.

Maar het voelt wel raar als je iets hebt gekocht en je moet daar dan iets illegaals mee doen om het te kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
jvalks schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:21:
Ach, gewoon de DRM verwijderen... heb ik (helaas) ook moeten doen met mijn beveiligde eBooks die ik graag op de iPad wilde lezen....
DRM is dan ook een zwijn van een "beveiliging": het hindert uitsluitend de mensen die daadwerkelijk voor het product betalen. De mensen die vanuit andere bron downloaden, hebben er geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Laatst online: 04-09 14:17
RemcoDelft schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:45:
[...]

DRM is dan ook een zwijn van een "beveiliging": het hindert uitsluitend de mensen die daadwerkelijk voor het product betalen. De mensen die vanuit andere bron downloaden, hebben er geen last van...
Absoluut mee eens! Ik ben niet vies om te betalen voor een eBook, maar door dit soort beperkingen ben ik nu niet meer vies van het verkrijgen van een boek via een andere bron...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Tja, en de mop is dat ik nu het boek kan delen met anderen omdat die DRM er af is. Ik heb een kopie gemaakt voor de zekerheid maar die zou ik zomaar uit kunnen lenen. Ik ga het niet doen (ik koop ook altijd een originele cd/dvd/blue ray als ik iets echt goed vind wat ik heb gedownload dus dat werkt met een ebook net zo maar feit is dat ze het je wel moeilijk en ook weer makkelijk maken door die beveiliging...)
Pagina: 1