Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorilla
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 17:52
We zijn van plan een tv in onze tuinhuis te plaatsen, deze is echter op maar liefst 70 meter afstand van het abbonnee overname punt. We hebben verder nog 2 andere tv's (waarvan 1 digitaal) aangesloten, de ene met een 10m coax kabel, de ander 15m.

Nu mijn vraag:
Wat heb ik precies nodig om deze installatie te laten slagen? Is het überhaupt mogelijk?

Ik heb de volgende verdeler hangen aan het overname punt:
Afbeeldingslocatie: http://www.digiproof.nl/WebRoot/Store/Shops/Digiproof/4BA0/A78E/E1C1/3A9F/5EC3/515D/32E5/BDAF/MCP-03-1-HRCL_m.JPG
Moet er nu aan de middelste uitgang (TV dus) een drievoudige verdeler (voor de 3 tv's)?
Of moet er nog een versterker tussen? Ik heb zeker een hele sterke versterker nodig? Van hoeveel dB?

En is dit een goeie kabel om te gebruiken?:
http://www.beterelektro.n...duct_info&products_id=940

Veel verstand heb ik er verder niet van, dus ik hoop dat iemand me kan helpen! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:44
ik zou sowiezo een goede kabel gebruiken als je zo'n lange afstand moet overbruggen (bij mij thuis heb ik met een digitale ontvanger ook met matige ontvangst perfect beeld, misschien een optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

We gaan even verder in het juiste subforum...

Mijn tip:
Vervang alle kabels voor goede/dikke kabel met zo min mogelijk db verlies. Hetzelfde geld voor stekkers en koppelingen. Mocht dat niet afdoende zijn kan je daarna altijd nog een antenneversterker plaatsen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Ik heb wel eens begrepen dat het plaatsen van een versterker problemen kan geven bij de digitale ontvangst. Dus dan moet je versterker daarvoor geschikt zijn ofwel alleen maar worden geplaatst in het analoge gedeelte.
Uiteindelijk wordt het een kwestie van proberen. Gezien de afstand lijkt een kwalitatief goede kabel wel een aanrader

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorilla
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 17:52
Idd, maar de kabel die ik aangaf is wel goed genoeg lijkt me?

De kabel is inmiddels besteld (wil em nl. zsm aanleggen).

De vragen waar ik nog mee zit:
- hoe weet ik wat de frequentie bij mijn situatie zal zijn (aantal mHz)?
- is deze versterker dan goed genoeg:
http://www.beterelektro.n...duct_info&products_id=581
- welke connectoren kan ik het best gebruiken?
- heb ik ook einddozen nodig?

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 13:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

En waarom is Digitenne oid geen optie voor je?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

omdat je dan 8 euro per maand moet betalen voor iets wat al je huis binnenkomt?

Maar gewoon de kabel leggen en idd eerst dmv een verdeel-doosje aansluiten ipv gelijk versterker kopen - niet iedereen woont aan de verdeelkast en die afstanden zijn dus ook haalbaar lijkt me?

Connector kan je F-connectors gebruiken als je bijvoorbeeld deze doos neemt:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=278076

In de kamer met de TV hoef je geen contactdoos te gebruiken maar het staat natuurlijk wel netter.

trouwens die verdeler die er nu hangt, welk type is dat - kan het net niet lezen. Zit draaiknopje op dus lijkt me al een versterker? gevonden.

In dit draadje wordt eea ook besproken http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=14915.0

[ Voor 67% gewijzigd door franssie op 13-07-2010 13:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

jorilla schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:26:
Idd, maar de kabel die ik aangaf is wel goed genoeg lijkt me?

De kabel is inmiddels besteld (wil em nl. zsm aanleggen).

De vragen waar ik nog mee zit:
- hoe weet ik wat de frequentie bij mijn situatie zal zijn (aantal mHz)?
- is deze versterker dan goed genoeg:
http://www.beterelektro.n...duct_info&products_id=581
- welke connectoren kan ik het best gebruiken?
- heb ik ook einddozen nodig?

Iemand?
Hirschmann levert goed spul. Die kabel die je hebt gekocht is goed maar niet zonder meer geschikt voor ondergronds (tenzij door een pvc buis). Versterker lijkt me ook goed. Koop vooral geen merkloze (of Elro) versterkertjes voor een paar tientjes. Allemaal bagger. Maar zoals al gezegd hierboven, eerst zonder versterker proberen. Een versterker kan trouwens ook teveel versterken, zie voor meer uitleg http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=14596

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 13-07-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 248577 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 17:33:
[...]

Hirschmann levert goed spul. Die kabel die je hebt gekocht is goed maar niet zonder meer geschikt voor ondergronds (tenzij door een pvc buis). Versterker lijkt me ook goed. Koop vooral geen merkloze (of Elro) versterkertjes voor een paar tientjes. Allemaal bagger. Maar zoals al gezegd hierboven, eerst zonder versterker proberen.
Hirschmann levert erg goed spul. De kabel is beter dan wat bijvoorbeeld UPC zegt dat er moet liggen (Al eens een discussie met een monteur over gehad) , maar inderdaad deze moet wel in een buis. Zo in de grond of zo boven de grond, is erg slecht voor bijna elke kabel.
Heb je een kabelmodem of is er een andere reden dat je zo'n splitter gebruikt?
Idealiter heb je in je meterkast je kabel-binnenkomst, met f-connectoren, deze zou je willen splitsen en dan het tv-signaal naar je tuinhuisje versterken. Wil je alles versterken, kan dat natuurlijk ook, maarlet dan op het type versterker. Heb je digitale televisie, of overweeg je dit koop dan altijd een retour geschikte versterker. Er zijn ook versterkers die een splitter ingebouwd hebben. Goede versterkers van Hirschmann hebben 20-30 dB versterking. Die ga je nodig hebben op 70 meter kabel. Laat inderdaad de goedkope versterkers van elro, gamma, karwei, praxis liggen. Deze versterken wel, maar introduceren ook vaak een hoop storing, die kun je ook onversterkt wel krijgen, daar hoef je geen geld aan uit te geven. ;)

Teveel versterken kan ook, maar eigenlijk is alleen de digitale decoder van bijvoorbeeld upc hier gevoelig voor. Analoge signalen kun je makkelijk tot 90 dB aan een tv voeren. De digitale decoders vinden 70 meestal voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door teigetjuh op 13-07-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog wat tips: test de kabel voordat je hem legt. Weet je zeker dat ie goed is.

Verder de gele pvc buisjes die je gebruikt voor ondergrondse aanleg (ik weet niet wat de langste zijn maar vermoed een meter of 5) op de verbindingsstukken goed intapen (meerdere malen omwikkelen) met de beste/sterkste tape die ze hebben in de bouwmarkt. Weet je zeker dat je er jarenlang geen gezeur mee hebt. Je kunt eventueel de uiteinden ook verwarmen (met gasbrander) en dan in elkaar draaien, echter dat kan alleen als de kabel er nog niet in zit. Die moet je er dan later (per stuk buis van 10 meter) doorheen trekken met een trekveer. Persoonlijk zou ik intapen gezien het gemak.

Uiteraard kun je ook de grijze pvc buizen (geschikt voor afvoer ipv de dunnere gele die voor elektra zijn) gebruiken, die zijn alleen iets dikker dus moet je een diepere sleuf graven. Ze zijn er echter in verschillende diktes en sterktes. Je kunt dan de dunste nemen. Sowieso zijn ze vrijwel altijd sterker dus om die reden aan te raden. Deze grijze kun je bovendien ook aan elkaar lijmen ipv tapen of versmelten. Als je lijmt met de kabel er in let er dan op dat bij morsen van lijm er een risico is dat je de kabel later niet nog kunt 'bijtrekken' als deze door gemorste lijm ergens kleeft aan de binnenwand van de buis.

Ik heb trouwens geen ervaring met het leggen van zo'n lange kabel in de grond maar dit zijn zo wat dingen die ik kan bedenken waar je op moet letten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 13-07-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MediJack schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:36:
Ik heb wel eens begrepen dat het plaatsen van een versterker problemen kan geven bij de digitale ontvangst. Dus dan moet je versterker daarvoor geschikt zijn ofwel alleen maar worden geplaatst in het analoge gedeelte.
Uiteindelijk wordt het een kwestie van proberen. Gezien de afstand lijkt een kwalitatief goede kabel wel een aanrader
Dat is volgens mij alleen van toepassing bij interactieve tv.
Daarbij is er ook een retour signaal, en dan heb je een bi-directionele versterker tegen, die het signaal in beide richtingen doorlaat.

Neem gewoon een goede kwaliteit kabel, en zoek in de specs hoeveel demping deze per meter heeft.
zo weet je precies hoeveel demping de totale kabel heeft.
Als je een versterker gebruikt, gebruik dan inderdaad niet zo'n ding van 10 euro. Die zorg voor intermodulatie van het signaal. (er ontstaan meng producten van de frequenties op de kabel, op analoge tv zie je dit terug als bijv lopende strepen door het beeld, of zelfs dat je er een andere zender doorheen ziet)
Bij een digitaal signaal zal dit ook wel problemen kunnen opleveren.

Wat kun je verder nog doen?
Zoals al gezegd, f-connectoren gebruiken voor versterker en splitter.
Hirschman is inderdaad een goede keuze voor versterker en connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 01:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zorg ook dat je een splitter/versterker hebt met onafhankelijke versterkingsregeling. Als je op de kabel van 2 meter evenveel versterking zet als op die van 70 meter, krijg je allemaal witte strepen (als je uberhaubt beeld krijgt).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Michael Knight schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:38:
Zorg ook dat je een splitter/versterker hebt met onafhankelijke versterkingsregeling. Als je op de kabel van 2 meter evenveel versterking zet als op die van 70 meter, krijg je allemaal witte strepen (als je uberhaubt beeld krijgt).
Sterker nog, als je echt pech hebt blaas je je tuner op (been there, done that :P )

btw niet alle coax hoeft door een buis, hangt een beetje van de kabel af ... wat denk je dat er van ziggo in grong ligt. 70 meter in een buis trek je toch niet zomaar opnieuw als er iets stukgaat

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 13-07-2010 21:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Michael Knight schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:38:
Ik zou de versterker na de splitter zetten, als hij nu al geen problemen heeft met het beeld op de andere tv's.
Dus alleen het signaal naar de 70m kabel versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fish schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:40:
[...]

Sterker nog, als je echt pech hebt blaas je je tuner op (been there, done that :P )

btw niet alle coax hoeft door een buis, hangt een beetje van de kabel af ... wat denk je dat er van ziggo in grong ligt. 70 meter in een buis trek je toch niet zomaar opnieuw als er iets stukgaat
Ziggo gebruikt van die dikke groene kabels die deels door de grond liggen, maar volgens mij alleen het stukje vanaf een huis naar de straat. Als een kabel in een buis kapot gaat kun je een nieuwe trekken door de oude aan de nieuwe vast te maken (zeer goed vast maken dus door uiteinden kabels te doorboren met een gaatje, stukje touw door de gaatjes, knopen en dan wat zeer sterke tape er om heen zonder dat een te dikke knop ontstaat), je trekt dan de oude eruit en de nieuwe erin. Echter, de kans dat een kabel in een buis kapot gaat lijkt me gering. Wel is het verstandig aan beide uiteinden van de buis wat kabel over te houden zodat bij een toekomstige verplaatsing van het aansluitpunt o.i.d. je niet direct hoeft te verlengen maar je nog wat speling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06
70 meter is zeker wel goed te doen, en waarschijnlijk (als je het in 1 stuk legt) heb je niet eens een versterker nodig.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
shure-fan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:09:
70 meter is zeker wel goed te doen, en waarschijnlijk (als je het in 1 stuk legt) heb je niet eens een versterker nodig.
Dat zou ik niet zo snel zeggen.

Als je hele simpele coax neemt, dan heb je een demping van >50dB/100m. dat is 35dB bij 70m.
Dat is een behooooorlijk signaal verlies.

Pak je RG-59 kabel, dan zit je nog aan >35dB/100m = 25dB bij 70m.

Als hij die Hirschmann kabel gebruikt dan valt het wel mee. 18,7dB/100m = ~13 dB bij 70m.

De kwaliteit van de kabel kan dus een behoorlijk verschil maken.

want 35dB verlies in de kabel, plus nog een splitter, dan ga je zonder versterker niet veel signaal meer overhouden.
Pagina: 1