• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Beetje gek maar ik heb net een nieuw systeem voor iemand gebouwd waar ik bij het installeren hier bij mij thuis geen problemen mee had.

Echter heb ik inmiddels de pc overhandigd aan de klant en deze deed het in eerste instantie goed, maar nu krijg ik de klacht dat (net als bij zijn oude systeem) de computer soms niet wil opstarten, er gebeurt helemaal niks bij het indrukken van de aan en uit knop, maar soms start de pc gewoon wel normaal op!

Nu zou je natuurlijk denken, voeding kapot. Maar daar denk ik nu helemaal niet aan aangezien alle hardware het hier 3 dagen lang prima deed en nog maar 1 week oud is! De oude pc van de klant had hier ook last van, de schade was dusdanig dat de pc ook hier helemaal niet meer opstart.

Klant heeft zelf aangegeven alle verschillende stopcontacten op zijn doos geprobeerd te hebben, ook andere voeding (varkensneus) kabels werkten niet.

Ik denk dat het aan het elektriciteitsnet bij de klant thuis ligt, aangezien 2 totaal verschillende computers hetzelfde probleem vertonen denk ik meer aan dat de voeding een klap heeft gehad waardoor hij er nu soms wel en soms geen zin in heeft.

Is dit een goede gedachte, ga sowieso wel even proberen computer aan te sluiten op een stopcontact van een andere groep.

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:06
Is het wel geaard?

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:37
Als ik verhaal zo hoor zou ik dat stopcontact eens doormeten.

En die pc ook eens ergens anders in huis aansluiten, zonder stekkerdoos, etc..

• Mandera
  • Nu online
@iMick ja het is wel geaard
@Wouter06 ga ik denk ik maar eens doen, kun je vertellen waar ik op moet letten?

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:37
Gewoon zien of er 230V uit het stopcontact (niet de stekkerdoos) komt :)

Als dat zo is, dan kan je de stekkerdoos nog nameten. Verder kan je niet veel doen met nameten ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kan eens vragen aan de klant of hij regelmatig last ervan heeft dat het licht in de kamers heel eventjes zwakker word of uitvalt, want in dat geval kan het zijn dat ie net op het laatste punt van het stroomnetwerk zit waardoor je wel eens dips krijgt in de stroomvoorziening. Dit zou te ondervangen moeten zijn door bv de pc op een aparte verdeeldoos met overspanningsbeveiliging aan te sluiten, want het kan zijn dat er na zo'n dip een korte piekstroom onstaat waardoor een voeding een tik mee krijgt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de stroom niet goed is, hoef je dat niet direct te zien. Het kan bijvoorbeeld zijn dat hij last heeft van "spikes".
Dat had ik. Het kwam door een apparaat (de vriezer in de kelder) die op de een of andere manier bij het aan-of uitslaan een piek of puls op de draden afgaf.

Je hebt daarvoor spike beveiligingen, kan je zo in de komputer of electronica winkel kopen. Je moet wel een goeie hebben, want er wordt ook veel prut verkocht.

• Henryht
  • Laatst online: 02-02-2025
Toevallig! Ik heb vorige week ook een PC gebouwd (mijn eerste). En ik heb dat probleem dus ook! (helaas)
Alles zit goed. aansluitingen binnen en buiten. De enigste oplossing die ik dan heb is even stekkerdoos uit zetten. Voeding uit zetten. Een minuutje later weer aanzetten. Resultaat = Hij doet het.

Maar dit is natuurlijk uiterst irriterend.
Daarom wou ik even vragen @ iMick hoe ik hem kan aarden.

Alvast bedankt!

Edit: Vorige PC op precies dezelfde locatie met zelfde stekkerdoos enz werkte prima

[ Voor 9% gewijzigd door Henryht op 13-07-2010 16:17 ]

• Mandera
  • Nu online
Ik zal vanavond de stopcontacten even doormeten en daarna waarschijnlijk de conclusie kunnen trekken dat hij last van spikes heeft, een stekkerdoos van conrad met overspanningsbeveiliging lijkt me dan goed genoeg? Die dempt de spike dan of kapt de stroom af als er een spike komt?

• Roel1966
  • Niet online
Mandera schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 17:36:
Ik zal vanavond de stopcontacten even doormeten en daarna waarschijnlijk de conclusie kunnen trekken dat hij last van spikes heeft, een stekkerdoos van conrad met overspanningsbeveiliging lijkt me dan goed genoeg? Die dempt de spike dan of kapt de stroom af als er een spike komt?
Kan je gerust kopen bij Conrad en voldoen vaak prima.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:03

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Als er een kwaliteitsvoeding inzit hoef je infeite niet bang te zijn dat de voeding daar kapot van zal gaan.
maar je weet het nooit. wel vreemd iig.

• Henryht
  • Laatst online: 02-02-2025
Even een vraagje dan...
Met welke kast heb je dit probleem? Want ik heb ditzelfde probleem met de Cooler Master Elite 341.
Geen aanrader dus...
Als jij dezelfde kast hebt... Dan is het probleem duidelijk...

• Roel1966
  • Niet online
Henryht schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:49:
Even een vraagje dan...
Met welke kast heb je dit probleem? Want ik heb ditzelfde probleem met de Cooler Master Elite 341.
Geen aanrader dus...
Als jij dezelfde kast hebt... Dan is het probleem duidelijk...
Nu ik dit zo lees en terugkijk bij de tekst van TS zag ik staan dat bij het indrukken van de powerknop de pc soms niet en soms wel op start. Ik zit dus nu zo te denken dat er wel eens een sluiting in die powerknop kan zitten waardoor die voeding te vaak getriggerd word en daardoor kapot gaat. Dus ik zou die powerknop ook eens gaan door meten met bv een multimeter en eens gaan kijken of er in de kast nergens sluiting zit.
Pagina: 1