[JS] Drag & Drop binnen DOM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
Hallo,

ik wil een drag & drop interface maken van een aantal vaste dingen naar een tabel (maar dan zonder tabel maar gewoon 2 div's naast elkaar). Binnen de divs moet ook (omhoog, omlaag of opzij) gesleept kunnen worden.

Nou wil ik de dingen wel netjes in het DOM op de "goede" plaats zetten, dus niet met position: absolute o.i.d.

Het enige wat ik heb bedacht is om bij elke mouseup alle dingen langs te gaan om te kijken of iets hoger/lager/in de verkeerde kolom staat (a.d.v. de nieuwe coordinaten die ik door het droppen heb gekregen), maar dit lijkt me erg omslachtig.

Iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dtech schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:30:
ik wil een drag & drop interface maken van een aantal vaste dingen naar een tabel (maar dan zonder tabel maar gewoon 2 div's naast elkaar). Binnen de divs moet ook (omhoog, omlaag of opzij) gesleept kunnen worden.
Ik wil ook wel eens iets, maar komt ook nooit uit de lucht vallen.
Nou wil ik de dingen wel netjes in het DOM op de "goede" plaats zetten, dus niet met position: absolute o.i.d.
Het kan aan mij liggen, maar wat heeft absolute positioning te maken met de DOM van JS? :?
Het enige wat ik heb bedacht is om bij elke mouseup alle dingen langs te gaan om te kijken of iets hoger/lager/in de verkeerde kolom staat (a.d.v. de nieuwe coordinaten die ik door het droppen heb gekregen), maar dit lijkt me erg omslachtig.
En hoe wil je dat verwezelijken in een javascriptje.
Iemand een beter idee?
Waarom het wiel opnieuw uitvinden zoals Bosmonster al aangeeft? En zo zijn er nog meer JS tools die dit al geïmplementeerd hebben... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
CptChaos schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:39:
[...]
Ik wil ook wel eens iets, maar komt ook nooit uit de lucht vallen.
Ehh, bedankt voor de bijdrage :S
[...]
Het kan aan mij liggen, maar wat heeft absolute positioning te maken met de DOM van JS? :?
Niks, maar ik wil het dus juist niet met absolute positionering doen.
[...]
En hoe wil je dat verwezelijken in een javascriptje.
Met onMouseDown en onMouseUp?
[...]
Waarom het wiel opnieuw uitvinden zoals Bosmonster al aangeeft? En zo zijn er nog meer JS tools die dit al geïmplementeerd hebben... ;)
Mhaj, ik vind het een beetje overkill om een heel framework in te laden voor dat éné dingetje. Daarnaast gebruikt de pagina al een (eigengemaakt, niet door mij) framework en daar wil ik dus eigenlijk drag&drop aan toevoegen. Ik zal eens kijken hoe jQuery het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
dtech schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:24:
Ik zal eens kijken hoe jQuery het doet.
Naar alle waarschijnlijkheid beter, dwz. efficienter, intuitiver en met een kleinere footprint...

Al die in elkaar gehobby-de javascript 'frameworks' ... :F
Toegegeven, sommige onderdelen van jQuery (en jQuery UI) zijn ook niet zaligmakend, maar zeker beter dan de bij elkaar geraapte copy&paste troep uit oude tijden, waar menig bedrijf nog in vast geroest zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31
Ach het is altijd leuk om zoiets eens zelf proberen te maken, echter kom je er dan vaak achter dat om het in alle situaties en in alle browsers goed werkend te krijgen er toch wat meer bij komt kijken.

Leuk om mee te spelen, maar commercieel gezien zijn frameworks als jQuery bijna onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dtech schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:24:

Mhaj, ik vind het een beetje overkill om een heel framework in te laden voor dat éné dingetje. Daarnaast gebruikt de pagina al een (eigengemaakt, niet door mij) framework en daar wil ik dus eigenlijk drag&drop aan toevoegen. Ik zal eens kijken hoe jQuery het doet.
Een beetje laat om te vermelden wellicht, maar wel heel nuttig; je kunt het hele jQuery framework als losse componenten downloaden tegenwoordig, dus ook dat is het probleem niet meer. Alleen de core componenten zijn nog noodzakelijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 16:14 ]

Pagina: 1