Newbie vraagje

Pagina: 1
Acties:

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 11:52
Lo,

ik ben net gestart met het een beetje proberen overklokken van mijn Celerion 400 A. Maar het veranderen van de multiplier verandert in de BIOS niets aan de kloksnelheid :(

Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn ? Ik heb een CT-6ATA2 MoBo.

Bij voorbaat thnx,
foser

PS. Door de bussnelheid te veranderen loopt hij nou wel op 500MHz :)

Verwijderd

je multiplier is gelockt
dus je kan enkel de fsb veranderen.

• foser
En daar valt niks aan te doen ?

Verwijderd

Nee, daar is in elk geval bij een Celeron (geloof ook alle intels) niks aan te doen.

Het moet echt van de FSB-instelling komen. Je hebt hem nu dus op 83 mhz staan. (waarbij je je PCI en IDE zwaar overklokt)

Als je geen instelling hebt tussen 83 en 100 ben je zonder zware koeling waarschijnlijk klaar, aangezien ik begrepen heb dat een celly400 niet zo eenvoudig de 600 haalt (6*100)

Laten de experts me vooral verbeteren als ik iets fout heb :)

Verwijderd

Nope...nix aan te doen.
Begin eens met je FSB naar 75 MHz te zetten en bekijk het resultaat...

• foser
Ik heb 'm nu dus op 83. Lijkt wel te werken. Nog geen crashes gehad. Alleen UT kapte er een keer mee, maar dat kan andere oorzaken hebben. Ik kijk voorlopig even of dit stabiel genoeg is. Misschien dat ik uiteindelijk nog wat jumpertjes ga veranderen, zodat ik de fsb eens op 100 kan proberen.

Kan zoiets nog vervelende gevolgen hebben voor de andere hardware ?

Verwijderd

Zelf heb ik geen problemen gehad toen ik de fsb op 83mhz had staan.
Uit reakties heb ik begrepen dat, als er iets mis gaat, het meestal de HD is. (data kwijt etc., dacht geen blijvende schade of zo).
Heb ook nog ergens gelezen dat ook netwerkkaarten gevoelig kunnen zijn voor een overgeklokte PCI-bus.
Ook je AGP is overgeklokt, maar het schijnt dat voor een goede AGP-kaart 83 mhz geen probleem is. (Mijn Viperv550 had in elk geval geen problemen).

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je kan hem op 100 MHz proberen, moet je even in de bios neuzen of de PCI divider handmatig omgezet moet worden, of dat dit automatisch gaat.

Maar de kans dat je Cellie 400 op 600 gaat lopen, is bijzonder minimaal. Met extreme koeling kan het meestal wel, maar zonder extreme middelen gaat het niet.

Maar proberen kan geen kwaad.
Pagina: 1