Toon posts:

Huidige TV: Pioneer Plasma PDP-4280XD Kuro. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello mensen

Ik zit met een zwaar dilemma en zou graag jullie mening willen hebben.

Korte uitleg:

Heb in 2008 heel mijn spaarpot leeggemaakt voor een Pioneer PDP-4280XD die ik toen 2500 euro betaald heb. Dit was toen echt een high-end televisie. Ik moet zeggen dat ik er altijd super content van ben geweest.

Ik heb nu onlangs een Blu-ray speler gekocht samen met de film Avatar op Blu-ray. Kwaliteit is echt top maar toch niet supertop. Ben terug naar de winkel geweest en vroeg hoe het kwam dat op hun demo tv's de kwaliteit nog beter was.

Simpel antwoord: Mijn TV is maar HD Ready terwijl de nieuwste televisies bijna allemaal FULL HD zijn. Ik vind echt het beeld een wereld van verschil.

Ben nu wat bedroefd dat ik 1) zoveel geld uitgegeven in 2008 en 2) dat Panasonic die de KURO techniek van Pioneer heeft overgenomen nu veel goedkoper is. Je betaalt nu voor bijvoorbeeld voor de TX-P50G20E van Panasonic (50 inch Plasma full hd) 1450 euro. Dit is 1000 euro minder dan wat ik toen betaald heb.

Is het de moeite om over te stappen? Denken jullie dat ik die PDP-4280XD ergens zou kunnen kwijtgeraken? Zijn dit toestellen waar mensen nog op zoek zijn?

Graag jullie advies.

Mvg
Christophe

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 14:29
Dat zal je altijd houden. Techniek staat niet stil, en zeker de afgelopen 10 jaar gaat het heel hard.

Ik zou nog lekker even met je huidige TV doorgaan en pas al hij gebreken begint te vertonen verder kijken. Er zal immers altijd beter techniek op de markt komen.

-

Verwijderd

Tja wat kan je hierop zeggen. Eenmaal een koop gedaan en er is elders alweer een beter product verkrijgbaar. Verder kan je ik adviseren om altijd de spec te checken voordat je een product koopt, zodat je zeker bent dat je tv 5 jaar zeker met de toekomst mee kan

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 21:35
Ik heb dezelfde tv en zou gewoon even afwachten. Het is echt niet zo dat een huidige panasonic 2x zo goed is als die pioneer. Over een aantal jaar heb je wel tvs die veel beter zijn.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:00

mr.paaJ

generatie cmd+z

Wat is je kijk afstand? Als je er dicht op zit kan Full-HD inderdaad nog wat verschil maken, maar alleen als je scherpte mist in je beeld. Het zou opzich nog een prima toestel moeten zijn, heb je hem goed ingesteld?
In winkels zie je doorgaans alleen de 'dynamische' instelling die mooi levendig overkomt in de felle winkel verlichting maar er thuis belabberd uitziet. Dit kan best een verkeerde indruk geven als je niet op past.

En natuurlijk gaat techniek ook vooruit, de nieuwe V20's worden ongeveer gelijk gezet aan de laatste Kuro modellen, die van jou zit daar nog net voor.
Als je bedenkt dat een nieuwe Panasonic 42G20 nu voor zo'n €950 te krijgen is zul je daar wel onder moeten gaan zitten voor een reële tweedehands prijs. Of het dan interessant is om nu al een nieuwe TV te halen vraag ik me af.

[ Voor 4% gewijzigd door mr.paaJ op 12-07-2010 17:06 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
Kijkafstand is 3 meter.

2 jaar geleden heeft de installateur de instellingen aangepast toen hij die kwam installeren. Hij zei dat ik met die instellingen 6 maand zou moeten draaien en daarna, indien ik dit zou wensen, de instellingen zou mogen aanpassen.

Ik weet echt niet meer wat hij gedaan heeft. Ik vind de kwaliteit nu ook nog altijd supergoed dus ik weet niet of ik dit kan verbeteren. Het was mij gewoon sterk opgevallen dat er met Bluray Avatar op FULL HD en mijn Pioneer HD READY een merkbaar verschil was qua beeldkwaliteit. Bij FULL HD leek het op den duur zelfs onrealistisch. Gewoon te perfect :S.

Misschien zou ik eens wat tijd moeten nemen om wat instellingen uit te proberen. Probleem is dat ik er niet zoveel verstand van heb.

Alle bovenstaande opmerkingen beletten me nu gelukkig om weer over te gaan op een impulsaankoop.

Bedankt !

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Keek je hiervoor altijd DVD? Dan is de extra scherpte zeker even wennen. En probeer je Blu-Ray speler eens op 720p, dat ligt dichter bij de standaard resolutie van je scherm, kan zijn dat dat iets beter is.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:23

FlyEragon

Alien Monkeys

Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:19:
... Het was mij gewoon sterk opgevallen dat er met Bluray Avatar op FULL HD en mijn Pioneer HD READY een merkbaar verschil was qua beeldkwaliteit...
Je hebt het steeds over beeldkwaliteit maar wat bedoel je exact ? Dat de resolutie te laag is ? Dus dat het beeld niet scherp genoeg is ? Of zijn de kleuren flets ? Ik kan me voorstellen dat de monteur de helderheid en het contrast niet erg hoog heeft ingesteld omdat het een plasma betreft, en je bij plasma's zeker tijdens de eerst paar honderd uur moet uitkijken voor inbranden etc.. Dus als je speelt met de instellingen kan het zomaar zijn dat je een veel mooier beeld hebt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit probleem houd je altijd, zeker als je top-of-the-line apparatuur koopt, wat die Kuro's van Pioneer natuurlijk gewoon waren. Onovertroffen kleuren, maar wel en bijzonder hoog prijskaartje... Ik zou de overstap niet maken om 1080p weer te kunnen geven, een 1080p-film op 720p ziet er ook superstrak uit met jouw kijkafstand.

Ik heb 2 jaar geleden een Pioneer PDP-428XD gereviewed en vond hem beter dan de 1080p-concurrentie van Sharp en Sony. Bedenk je goed dat je in de winkel doorgaans geen 3m afstand houdt of misschien heb je wel naar 50" of grotere schermen gekeken?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-02 11:22
Als je in 2008 een highend model hebt gekocht voor 2500 euro. Zou ik toch minimaal een jaar of 4 & 5 wachten met het aanschaffen van een nieuwe tv. In 2012/13 zijn er weer technieken die een grotere voordeel bieden dan alleen van hdready naar full hd. Denk aan betere 3D weergave en OLED tv. Dat zou begin 2011 in productie gaan 1 eerste batch altijd overslaan. Dus denk dat in 2012-13 je een 3d tv kan kopen met oled techniek prima zwartwaarde plus een hoog contrast, met een goede kijkhoek. Voor rond de 2500 euro. Dat is een betere investering dan nu een van HDready naar full-hd te gaan.

Ik heb ook een samsung 400p hdready. Maar ik zie echt geen verschil tussen hdready of full hd materiaal.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
BlacKstaR- schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:57:

Ik heb ook een samsung 400p hdready. Maar ik zie echt geen verschil tussen hdready of full hd materiaal.
Dat is nogal logisch als je een HD-Ready tv hebt hè? ;) (En wat is '400p'?)

The devil is in the details.

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-02 11:22
Mute schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:59:
[...]
Dat is nogal logisch als je een HD-Ready tv hebt hè? ;) (En wat is '400p'?)
Dat is het model. Ik heb ook nog een full hd tv thuis staan. Dus ik vergelijk hem daarmee.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als de TV nogaltijd staat ingesteld zoals de installateur deze heeft afgeleverd, dan is er waarschijnlijk door de instellingen te wijzigen nog veel te winnen. Zoals reeds opgemerkt, worden pasma schermen in eerste instantie met vrij lage instellingen afgeleverd/ingesteld oa. om inbranden tijdens de eerste zoveel uur te voorkomen. Al-hoe-wel de laatst paar jaar het inbranden niet zo'n heel groot probleem meer is. Plasma schermen van de afgelopenpaar jaar hebben technieken aanboord die dat moeten voorkomen.

In iedergeval raad ik aan eens opzoek te gaan naar een calllibratie DVD om het scherm eens opnieuw in te stellen, min verwachting is dat je nog veel betere resultaten kunt krijgen. Als ik naar mijn eigen Panasonic 42" plasma kijk (eveneens HD ready en uit 2008), dan vind ik het beeld van dit scherm vaak nog mooier dan hedendaagse full HD LCD schermen. Tuurlijk zullen er nu Plasma's zijn die mooier beeld geven, maar zoals reeds door meerdere personen aangegeven is het gewoon zonde om nu al jouw Poineerde deur uit te doen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 16:25

jasjenl

Liab A Tymo

Ik zou het geld voor een nieuwe tv nog ff lekker in de zak houden en op je huidige tv een echte goede calibratie door een professional laten doen. Zeker weten dat je dan pas ziet wat je Pioneer nog kan. Kijk maar eens op htforum naar Frank Doorhoff.

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Ben intussen naar de winkel geweest en heb intussen heel wat bijgeleerd.

Ten eerste hebben ze mij gezegd dat ik zot zou zijn indien ik mijn Pioneer nu zou vervangen. Ze zeggen dat ik niet goed besef wat voor televisie ik heb.

Toen ik hen vroeg waarom ik Avatar Blu-ray bij hen schoner vind hebben ze mij gezegd dat dit normaal is:
1) Het was op een 50inch Samsung LED tv (groter scherm)
2) De instellingen daar waren niet realistisch zeiden ze. Blijkbaar stellen fabrikanten hun demo winkel Tv's zo in om zo snel mogelijk een WOW-effect te geven aan de potentiële klant. De fabrikanten zetten meestal contrast op maximum of op "Dynamisch". Dit geeft inderdaad op het eerste zicht een WOW-effect, zeker bij Avatar waar die blauwe tint in de film overal aanwezig is maar het blijven onrealistische kleuren. Huidskleur en kledij is veel te fel.

Ze hebben heel wat tijd met mij doorgebracht en zelfs een Pioneer KURO ernaast gezet en ook Avatar gedraaid met juiste instellingen en inderdaad de kleuren op de Pioneer waren "echt" in vergelijking met dat zogezegde "WOW" effect op die Samsung LED.

Zij zweren bij plasma. Volgens hen nu nog altijd de beste technologie op de markt.

Ik heb ook wat zitten spelen met mijn instellingen. Ik heb het uiteindelijk op "standaard" gelaten en de kleur en contrast wat verhoogd. Ziet er beter uit moet ik zeggen.

Ik zal nu veel meer van mijn KURO genieten :)

Mvg
Christophe

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
BlacKstaR- schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:03:
[...]

Dat is het model. Ik heb ook nog een full hd tv thuis staan. Dus ik vergelijk hem daarmee.
400p zegt me echt helemaal niks en ik ken zat Samsung tv's. Je zal wel een A450 of B450 ofzo bedoelen?

edit:
Ah, blijkbaar is het een aardig oude :P

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 15-07-2010 11:58 ]

The devil is in the details.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02 10:00
Mute schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 11:52:
400p zegt me echt helemaal niks en ik ken zat Samsung tv's.
Samsung 400p.

Nickname does not reflect reality

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:21:
Ben nu wat bedroefd dat ik 1) zoveel geld uitgegeven in 2008 en 2) dat Panasonic die de KURO techniek van Pioneer heeft overgenomen nu veel goedkoper is. Je betaalt nu voor bijvoorbeeld voor de TX-P50G20E van Panasonic (50 inch Plasma full hd) 1450 euro. Dit is 1000 euro minder dan wat ik toen betaald heb.
Alleen heeft die G20 helemaal geen Kuro-beeldkwaliteit. Het beste zwartniveau (nog steeds een fractie slechter dan de Kuro's volgens veel reviews) vind je bij de VT20 die overal te koop staat voor €2600.

Vind je het zwartniveau belangrijk? Lekker je Kuro houden. Raak je in paniek omdat je resolutie wat lager is? Upgraden naar iets anders.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Echt niet je Kuro inwisselen :o enige reden(en) die ik kan bedenken zijn:

- 3D als je dat echt perse wilt
- Groter beeld

maar goed, aangezien het daar niet om gaat , lekker je top merk tv behouden, en zoals hierboven ook staat, lekker 4-5jaar wachten.

De G20 is een goede TV, maar komt nog lang niet in de buurt van jou Kuro, de enige TV die dat ''evenaart'' is de Panasonic VT20, maar goed die is ook 2600 advies prijs, dus niet goedkoper dan jou kuro destijds.

moet ik wel een kant tekening bij maken, dat de Pana VT20, in oog opslag evengoed is, het schijnt dat als je ze naast elkaar zet, de Kuro nog steeds een fractie beter is, dus reden genoeg je TV te behouden, al zou je het alleen al om de ''pats-factor'' doen, , is toch geweldig ''ik heb een pioneer kuro tv'' :p

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Goed dat je nog eens bent wezen kijken... je hebt zeker nog steeds een erg mooi scherm, veel plezier met je Pioneer :)

offtopic:
de V20 is qua beeld gelijk aan de VT20 en met een €1899 adviesprijs. De V(T)20 wordt gelijk gesteld aan de 5090H/500A, de laatste Kuro modellen die ook net weer een tikje beter waren dan de 4280XD.
De G20 is vrijwel gelijk aan de V20 en om dan te zeggen dat deze lang niet in de buurt van een Kuro komt is licht overdreven.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mr.paaJ schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:10:
De G20 is vrijwel gelijk aan de V20 en om dan te zeggen dat deze lang niet in de buurt van een Kuro komt is licht overdreven
De G20 heeft een andere coating en andere fosfor dan de VT20.

In veel reviews wordt de VT20 logischerwijs vergeleken met de laatste Kuro, omdat die de top was qua zwartniveau. Bij die vergelijking komt men vrijwel altijd tot de conclusie dat de VT20 nog een tikje minder goed is dan de Kuro en dus (nog) geen volwaardige opvolger is op dat gebied.

De G20 is qua zwartniveau nog een stap minder goed, vooral overdag door de slechtere coating. Dan is het toch niet gek om te stellen dat de G20 geen Kuro-kwaliteit is?

Want dat was de veronderstelling van de TS: Panasonic heeft techniek van Pioneer overgekocht, dus de G20 heeft Kuro-techniek terwijl hij zo goedkoop is en de Kuro duur. Maar bij die dus gaat het dus ( :P ) mis.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat de G20 nog niet het (zwart) niveau van Pioneer haalt hoor je mij ook niet ontkennen, maar tussen 'geen Kuro-kwaliteit' en 'lang niet in de buurt' zit nog wel een verschil.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als hij niet in de buurt komt van het zwartniveau van een Kuro dan heeft hij geen zwartniveau van een Kuro. Eén pot nat imho maar het zal wel een (volgens mij verder niet belangrijk) verschil in interpretatie zijn :P

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

grappig. Ik heb juist mijn Full HD samsung de deur uitgedaan voor een Kuro 428XD :) De samsung is inderdaad WOW waar de Kuro levensecht kan weergeven. Aangezien ik bijna alleen HD materiaal afspeel (je kan een Kuro op 1080P aansturen, hij zorgt dan zelf voor de scaling. In mijn geval ziet dat er beter uit dan 720P aansturen) heb ik wel de cinema instelling iets aangepast. Je hebt nu iets meer 'expressie' , wat het wellicht wat minder echt maakt, maar het verhoogd wel de belevingswaarde. Overigens staan er ook diverse instellingen op internet waar je mee kan spelen.

helaas heb ik geen ruimte voor een 50 inch scherm want dan had ik een generatie 9 kuro gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 16-07-2010 00:56 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 11:51:

Toen ik hen vroeg waarom ik Avatar Blu-ray bij hen schoner vind hebben ze mij gezegd dat dit normaal is:
1) Het was op een 50inch Samsung LED tv (groter scherm)
Gek dat het nog niet gezegd is, maar het is niet alleen een groter scherm, 't is ook een lcd, die zien er altijd beter uit in goed verlichte ruimtes en kunnen _veel_ feller dan een plasmascherm. Thuisgekomen in je wat minder met TL-balken volgenhangen woonkamer ziet de plasma er echter hoogstwaarschijnlijk beter uit :)
Zij zweren bij plasma. Volgens hen nu nog altijd de beste technologie op de markt.

Ik heb ook wat zitten spelen met mijn instellingen. Ik heb het uiteindelijk op "standaard" gelaten en de kleur en contrast wat verhoogd. Ziet er beter uit moet ik zeggen.

Ik zal nu veel meer van mijn KURO genieten :)

Mvg
Christophe
Mooi :) Je hebt destijds een top-televisie gekocht en die blijft nog wel even top. Dat je gaandeweg de levensduur de instellingen wat moet bijstellen is normaal, iedere televisie (ook een lcd) slijt, waardoor de kleuren en het contrast/de helderheid verlopen.

Overigens is het niet nodig om ons onder iedere post te groeten

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 16-07-2010 08:05 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:19:

Ik weet echt niet meer wat hij gedaan heeft. Ik vind de kwaliteit nu ook nog altijd supergoed dus ik weet niet of ik dit kan verbeteren. Het was mij gewoon sterk opgevallen dat er met Bluray Avatar op FULL HD en mijn Pioneer HD READY een merkbaar verschil was qua beeldkwaliteit. Bij FULL HD leek het op den duur zelfs onrealistisch. Gewoon te perfect :S.
In de winkels staan alle beeldverbeteringstechnieken (als 100/200Hz) standaard meestal aan. Dit geeft bij het afspelen van bluray een apart effect wat wel het 'soap opera effect' wordt genoemd. Dat bedoel je vermoedelijk met 'onrealistisch'. Wees blij als je Pioneer die beelden niet kan produceren want het is verschrikkelijk bij het kijken van speelfilms (alhoewel er mensen zijn die het wel mooi vinden). Op nieuwere tv's kun je deze beeldverbeteringstechnieken standaard het beste uit zetten als je naar films kijkt.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02 10:00
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:44:
Wees blij als je Pioneer die beelden niet kan produceren want het is verschrikkelijk bij het kijken van speelfilms (alhoewel er mensen zijn die het wel mooi vinden). Op nieuwere tv's kun je deze beeldverbeteringstechnieken standaard het beste uit zetten als je naar films kijkt.
PureCinema Smooth heet dat op de Pioneer. En werkt inderdaad (ook) niet feilloos. Zet het toch vaak aan, omdat ik erg slecht tegen het 24p-gehakkel kan. En ben door de vorige Philips tv met Natural Motion verziekt denk ik :) Echter als je het een paar keer over zijn nek ziet gaan (artefacts) gaat het vaak alsnog weer uit.

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1