Beste mede-tweakers,
Een vraagje waar mijn oververhitte hersenpan even niet uitgeraakt, aldoch het vrij simpel is:
Gegeven bijvoorbeeld een soort van webshop (basic voorbeeld, maar context maakt eigenlijk niet uit), waar mensen producten kunnen kopen, maar ook klachten kunnen rapporteren.
3 tabellen: users, producten, klachten
Nu zou ik graag een query hebben die het volgende teruggeeft:
User1 | aantalproductengekocht | aantalklachtengedaan
User2 | aantalproductengekocht | aantalklachtengedaan
User3 | aantalproductengekocht | aantalklachtengedaan
Ik kan perfect kolom 1 en 2 met 1 query ophalen
en kolom 1 en 3 met een andere query, maar ik vroeg me af of het ook in 1 query kon (applicatie is groter, wil niet die dingen gaan koppelen in php, etc).
Het probleem is dat als ik beide ga combineren, mysql ze ook op elkaar joined (dus 2 met 3), waardoor je een factor records teveel krijgt.
Nogmaals, het voorbeeld is fictief, dus ook geen vragen waarom ik in godsnaam producten en klachten in dezelfde query zou willen ophalen.
Iemand een suggestie?
Een vraagje waar mijn oververhitte hersenpan even niet uitgeraakt, aldoch het vrij simpel is:
Gegeven bijvoorbeeld een soort van webshop (basic voorbeeld, maar context maakt eigenlijk niet uit), waar mensen producten kunnen kopen, maar ook klachten kunnen rapporteren.
3 tabellen: users, producten, klachten
Nu zou ik graag een query hebben die het volgende teruggeeft:
User1 | aantalproductengekocht | aantalklachtengedaan
User2 | aantalproductengekocht | aantalklachtengedaan
User3 | aantalproductengekocht | aantalklachtengedaan
Ik kan perfect kolom 1 en 2 met 1 query ophalen
SQL:
1
| SELECT username, count(productid) FROM users join products on users.id = products.userid |
en kolom 1 en 3 met een andere query, maar ik vroeg me af of het ook in 1 query kon (applicatie is groter, wil niet die dingen gaan koppelen in php, etc).
Het probleem is dat als ik beide ga combineren, mysql ze ook op elkaar joined (dus 2 met 3), waardoor je een factor records teveel krijgt.
Nogmaals, het voorbeeld is fictief, dus ook geen vragen waarom ik in godsnaam producten en klachten in dezelfde query zou willen ophalen.
Iemand een suggestie?