• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
In mijn enthousiasme voor oude pareltjes van lenzen heb ik afgelopen week een Minolta x700 met een Rokkor MD50 1.2 gekocht.

Ik weet nog niet helemaal wat ermee ga doen, dus laat ik jullie meefilosoferen.

Ik heb een Canon EOS 300D, waar de lens met adapter niet kan scherpstellen op oneindig, doordat de film->lensafstand van een minolta MD korter is dan een EOS.

Nu kan ik de volgende dingen doen:
-De mount veranderen naar EOS, dat zou betekenen dat ik moet gaan schroeven en vijlen aan de lens, en dat is geen omkeerbaar proces.
-Een dure correctieadapter kopen, betekend kwaliteits- en lichtverlies voor extra lens, maar geen risicovolle aanpassingen aan de mount en de lens blijft origineel
-Micro 4/3s camera erbij kopen ( 2e hands olympus p1) en daar een adapter voor kopen (heeft geen correctie glas nodig)
-Filmpje kopen en analoog gaan schieten

Wat zouden jullie doen om zo'n mooi stukje glas te gebruiken

Afbeeldingslocatie: http://i.pbase.com/o6/94/6094/1/81906231.Bajrezmg.50mm12RokkorFront.jpg

Verwijderd

Ik heb laatst op zolder ook een hoop oude meuk gevonden van me vader gevonden...

Heb ook Rolletjes gekocht, ga dr binnenkort is mee aan de slag... Ik heb nog nooit met rolletjes gefotografeerd, dus ben benieuwd!

Dus ik zou zeggen, ga is terug in het verleden en probeer het is uit! Met rolletjes!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Sowieso niet gaan vijlen aan zo'n lens. Wie weet wat die dingen nog waard worden(zijn). Ik zou de lokale kringloop winkels eens in de gaten houden voor een leuke bijpassende camera. :)

p.s. je pic doet het niet

[ Voor 7% gewijzigd door virtualJac op 12-07-2010 16:39 ]

there's no tweak without the tweaker

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
gewoon film kopen en schieten. Aangezien 't een portretlensje is raad ik kodak portra 160vc aan, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou er ook lekker film mee gaan schieten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

ik zou eerder voor diafilm (bv provia 400x) gaan dan, dan is 't nog enigzins in te scannen achteraf.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 15:00
arjandijk162 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:46:
Wat zouden jullie doen om zo'n mooi stukje glas te gebruiken
Mount verbouwen naar Minolta A-mount met een chipped adapter. Of in jou geval een verbouwing naar Canon EF mount.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 12-07-2010 18:04 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Exphy
Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:23:
ik zou eerder voor diafilm (bv provia 400x) gaan dan, dan is 't nog enigzins in te scannen achteraf.
hoezo dat?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28
Ik zou zeggen: verkopen en gaan voor een Minolta 58/1.2 en die verbouwen... De 50/1.2 is een aardige lens, maar de 58/1.2 is een stuk beter. Hoe dan ook, geen verloopje gebruiken voor Canon, want dat is zonde van de optische kwaliteiten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Diafilm vind ik veel makkelijker in te scannen dan negatieffilm, aan negatieven ben ik twee keer zo veel tijd kwijt, voor mindere resultaten. Je moet bij negatieven veel nauwkeuriger de belichting, de kleuren en de curves instellen.

• Exphy
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 00:14:
[...]

Diafilm vind ik veel makkelijker in te scannen dan negatieffilm, aan negatieven ben ik twee keer zo veel tijd kwijt, voor mindere resultaten. Je moet bij negatieven veel nauwkeuriger de belichting, de kleuren en de curves instellen.
Vuescan d:)b

en kleurenkaartjes schieten onder verschillende belichtingen

Het werkt voor mij iig, dia's zijn inderdaad wel wat makkelijker. Alleen goed belichten is lastiger

[ Voor 10% gewijzigd door Exphy op 13-07-2010 02:21 ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Exphy schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 01:36:
[...]
en kleurenkaartjes schieten onder verschillende belichtingen
Wat ik me afvraag, krijg je dan niet juist die superneutrale kleuren? M.a.w. zorgt de correctie dmv zo'n kleurenkaart niet dat de karakteristieke kleurverhoudingen van de gekozen film verloren gaan?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1