Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostA
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-08 20:42
Ik denk er over een 4 Bay NAS aan te schaffen (Bijv. de QNAP TS-410 Turbo Nas).
Is het mogelijk om te beginnen met 2 x 2 TB en er later 2x2TB aan toe te voegen?
In de snelstarthandleiding van deze nas staat namelijk: " Installeer een harde schijf op elke lade".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:55

eagle00789

Est. November 2005

Tuurlijk kan dat, maar dan moet je wel nadenken of je wel of geen raid wilt. Als je nu namelijk kiest voor jbod, dan kun je later niet meer overswitchen naar raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Sommige NAS systemen, kunnen van RAID 1 naar RAID 5 als je schijven bij plaats, MAAR NIET ALLEMAAL.
Hier zul je dus even op moeten zoeken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
Later uitbreiden is meestal wel mogelijk, maar vergeet dan niet je bestanden even te backuppen.
Van Raid 1 met 2 schijven naar Raid 5 met 4 schijven kan meestal bijvoorbeeld wel maar het gaat weleens verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostA
Allemaal super bedankt. Ik bestel hem met 2x2TB Samsung HD203WI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 21:24
Werkt het? Ik heb namelijk een Readynas NV+ met 2x HD203wi aangeschaaft. maar het werkt nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostA
Ja, het werkt bij de QNAP. Ik heb de schijven gewoon in de eerste 2 Bays geplaatst en ze via de meegeleverde utility geformatteerd. Wat precies werkt er bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

JoostA schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 11:22:
Ja, het werkt bij de QNAP. Ik heb de schijven gewoon in de eerste 2 Bays geplaatst en ze via de meegeleverde utility geformatteerd. Wat precies werkt er bij jou niet?
Je kan nu inderdaad nog 2 schijven toevoegen. Ik neem aan dat je nu RAID1 of 0 draait. De vraag is als je er nog 2 bij plaatst wil je de oude schijven zo laten of wil je over naar RAID5. Ik weet niet of dat gaat lukken.

Zelf heb ik direct 3 schijven gedaan om zo direct met RAID5 te kunnen starten.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

NielsStevens schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 02:11:
Werkt het? Ik heb namelijk een Readynas NV+ met 2x HD203wi aangeschaaft. maar het werkt nog niet...
Gooi er eens de nieuwste firmware op als die er nog niet op staat. De Samsungs staan trouwens niet op de lijst van compatible HD's, dat kán ook het probleem zijn. http://www.readynas.com/?page_id=82

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Guardian Angel schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 07:51:
[...]

Gooi er eens de nieuwste firmware op als die er nog niet op staat. De Samsungs staan trouwens niet op de lijst van compatible HD's, dat kán ook het probleem zijn. http://www.readynas.com/?page_id=82
Gebruik inderdaad géén Samsungs! Door de slecht geïmplementeerde NCQ kan dit nogal eens voor vervelende problemen gaan zorgen, als het al werkt. Zelf véél problemen mee gehad in combinatie met de IB-NAS4220-B die ik hier heb. Uiteindelijk alle 2 de schijven, maar vervangen door Seagates. Tot op heden (bijna een jaar inmiddels) geen problemen meer gehad. Voor mij dus nooit geen Samsungs in raid...

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

remy007 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:34:
[...]
Gebruik inderdaad géén Samsungs! Voor mij dus nooit geen Samsungs in raid.
Zeg ik ergens dat je geen Samsung moet nemen? Nee! En sterker nog, ik heb in een QNAP 509 Pro met 5 x de Samsung HD103UJ gebruikt en dat gaf geen enkel probleem.

Wat ik zeg is dat deze HD's niet in de lijst staan. Mogelijk zijn ze niet eens getest.

Google anders eens op HD203wi Readynas NV+ en je krijgt dit zodat je zelf kunt uitzoeken of er problemen zijn met deze combinatie.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanD
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik heb de Qnap TS410 met 4 x Samsung 2TB HD203WI
Firmware meteen naar 3.3.0 gebracht en aan 't werk.
Eerst met 1 disk, formateren wat shares en users aangemaakt en wat data er op gezet.
2e disk toegevoegd en laten migreren naar raid 1 duurde ongeveer 10 uur
3e disk toegevoegd en laten migreren naar raid 5 duurde ongeveer 16,5 uur
4e disk toegevoegd en laten extenden in raid 5 dit duurde ongeveer 60 uur
Dit alles gewoon gedaan zonder data verlies en tijdens de acties was alles gewoon benaderbaar.
Natuurlijk heb ik van alles wel een backup, maar zoals gezegd die was niet nodig.
Een dingetje heb ik wel, alleen de eerste disk laat SMART informatie zien. de andere drie geven aan dat er geen disk gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanD
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-12-2023
Na power cycle werkt de SMART ook voor de andere disken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
remy007 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:34:
[...]

Gebruik inderdaad géén Samsungs! Door de slecht geïmplementeerde NCQ kan dit nogal eens voor vervelende problemen gaan zorgen, als het al werkt. Zelf véél problemen mee gehad in combinatie met de IB-NAS4220-B die ik hier heb. Uiteindelijk alle 2 de schijven, maar vervangen door Seagates. Tot op heden (bijna een jaar inmiddels) geen problemen meer gehad. Voor mij dus nooit geen Samsungs in raid...
Gelieve niet alle samsungs over de dezelfde kam te scheren. Er zijn inderdaad samsungs vande F1 serie die problemen gaven in raid en NCQ aan. De huidige samsungs van de F3 serie en zeker de samsung HD203WI waarover het hier gaat, werken perfect in RAID en met NCQ,

Dus als je zegt 'voor mij nooit geen samsungs in raid' is volgens mij niet bijster slim, ervaringen uit het verleden zijn namelijk geen garantie voor de toekomst (in positieve en negatieve zin)

[ Voor 12% gewijzigd door aval0ne op 26-07-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EH99
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-08 13:35
TvanD schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:23:
Ik heb de Qnap TS410 met 4 x Samsung 2TB HD203WI
Firmware meteen naar 3.3.0 gebracht en aan 't werk.
Eerst met 1 disk, formateren wat shares en users aangemaakt en wat data er op gezet.
2e disk toegevoegd en laten migreren naar raid 1 duurde ongeveer 10 uur
3e disk toegevoegd en laten migreren naar raid 5 duurde ongeveer 16,5 uur
4e disk toegevoegd en laten extenden in raid 5 dit duurde ongeveer 60 uur
Dit alles gewoon gedaan zonder data verlies en tijdens de acties was alles gewoon benaderbaar.
Natuurlijk heb ik van alles wel een backup, maar zoals gezegd die was niet nodig.
Een dingetje heb ik wel, alleen de eerste disk laat SMART informatie zien. de andere drie geven aan dat er geen disk gevonden is.
Ik heb de qnap 419P en ga van raid 1 naar raid 5.
Word de klok functie ook actief als je met migratie bezig bent? Ik zal deze voor de zekerheid even uit zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door EH99 op 24-07-2011 14:07 ]

Pagina: 1