Harde schijf controle met CHKDSK.exe duurt meer dan 2 dagen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 22:37
Mijn Medion externe harde schijf van 1TB (die met eSata is aangesloten) werd niet meer herkend door mijn pc, en bij het opstarten gaf de pc de melding dat de schijf gecontroleerd moest worden. Tijdens de controle vond hij redelijk wat errors, en die is hij nu allemaal af aan het lopen. Daar is hij inmiddels een paar uur mee bezig, en het lijkt er niet echt op dat hij er bijna mee klaar is.
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/35crb14.jpg

Hij is dus 28000 file records aan het checken, en hij doet ongeveer 7 seconden per record... dat betekend dat dit ongeveer 2,2 dagen gaat duren. Dat er te weinig ruimte is om het onleesbare bestand te hotfixen weet ik inmiddels wel... Is er misschien snellere manier om de schijf te controleren en te fixen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 11:15
Je hardeschijf bevat slechte sectoren! Ik raad je aan om de scan te stoppen en z.s.m. de data veilig te stellen.
Of wellicht deze hdd over clonen op een nieuwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test het ding ook eens met de testtool van de fabrikant. Grote kans dat die schijf faalt op de drivetests, en dan is het inderdaad een kwestie van vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
bedankt voor de snelle reacties :). Ik heb de controle inmiddels gestopt. Ik zal dalijk eens op de site van medion kijken of ze een testprogsel hebben, maar ik vraag het me af... zijn er misschien universele drivetest achtige programma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
HiDNN schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:27:
Je hardeschijf bevat slechte sectoren! Ik raad je aan om de scan te stoppen en z.s.m. de data veilig te stellen.
Of wellicht deze hdd over clonen op een nieuwe. :)
Checkdisk tijdens herstel onderbreken is gevaarlijk, gaat normaal gesproken 100x goed, maar ik heb ook eens gezien dat vervolgens de namen van directories allemaal vreemde ascii tekens bevatte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39

The Executer

Lekker belangrijk!

Deze zijn er inderdaad wel, zie ook de vermelding van programma's in de FAQ. Daarnaast kun je het beste testen met de tool van de fabrikant van de schijf. Je zult dus even op zoeken moeten welke schijf erin zit (Maxtor, WD, Samsung, etc) en de tool bij de fabrikant downloaden. Ik vermoedt dat Medion zelf geen testtool heeft aangezien zij zelf geen HDD's maken maar afnemen bij eerder genoemde fabrikanten.

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 12-07-2010 14:52 . Reden: Link naar FAQ toegevoegd. ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 11:15
Het kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar als blijkt dat de hardeschijf inderdaad defect is, zal hoelanger de scan bezig is, de slechter de kans worden om de data er alsnog af te halen. :)
jimbo123 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:45:
[...]

Checkdisk tijdens herstel onderbreken is gevaarlijk, gaat normaal gesproken 100x goed, maar ik heb ook eens gezien dat vervolgens de namen van directories allemaal vreemde ascii tekens bevatte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Ik geloof dat er zit een WD green schijfje in zit, dus ik zal de testtool van WD uit de FAQ eens proberen.

edit: Ik heb inmiddels het progje gerund en de SMART data uitgelezen, en bij alles staat gewoon 'OK'. Ik kan de harde schijf nu ook weer normaal benaderen; Ik ben op dit moment in ieder geval mijn data aan het veiligstellen. Voor zover ik kan zien staat al mijn data er nog op. Betekend dit dat de schijf toch niet kapot is of is dit gewoon een laatste stuiptrekking ofzo :P? Ik zie net dat ik ook nog een test kan runnen in dat programma van WD. Dat zal ik eens proberen nadat mn data veilig is.

[ Voor 78% gewijzigd door accountabc op 12-07-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
ik heb net de quick test gerunned, en hij geeft na 8 seconden deze error. Ik naam aan dat dat betekend dat de schijf kaduuk is? Als ik de FAQ goed lees denk ik van wel..Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/j9qxa8.jpg

Ik heb gisteravond ook de extended test aan gezet, maar toen ik vanochtend ging kijken wat daar het resultaat van was kwam ik erachter dat mn pc half was gecrashed (ik kreeg geen beeld meer), dus ik heb niet kunnen zien wat daar uit kwam :P

[ Voor 4% gewijzigd door accountabc op 13-07-2010 10:15 ]

Pagina: 1