Toon posts:

Memory overclock. Hogere spanning en niet meer stabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Bij deze mijn eerste post op Tweakers. :)
Ik ben al een tijdje bezig met overclocking, maar het ontbreekt me nog aan ervaring vrees ik.
Ik gebruik een P5Q Deluxe, Intel E8400 en 2x 2Gb Geil DDR2 1066 5-5-5-15.
Na een heleboel lezen en fora afspeuren, begon ik met het zoeken van mn FSB-wall. Ligt boven de 500 zo blijkt. Nu ben ik bezig met het overclocken van het geheugen. Het vreemde vind ik nu dat ik op een Vdimm 2.1V een overclock kan halen van 1169Mhz met timing 5-5-5-14. Maar zodra ik de spanning verhoog naar 2.2V (de voorgestelde waarde van de fabrikant) haal ik slechts 1128Mhz op timing 5-5-5-15. Ik zou met de hogere spanning toch een hogere klok moeten kunnen halen of niet? Ik dacht zelf aan te warm worden van de modules, maar dit zou vreemd zijn aangezien het voltage van 2.2V de standaard is.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
en 2.0V , wat doen ze daar op? meer hoeft niet altijd beter te zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu de precieze 'breekfrequentie' aan het zoeken op 2.2V. Daarna zal ik de modules eens testen op 2.0V. Ik ben ook wel benieuwd wat ik mag verwachten. Die 1200Mhz zou echt mooi zijn, maar met 1180 ben ik ook al blij. Ik heb de rest van spanningen op auto staan. Is dit verstandig? Ik weet 'nog' niet hoe deze instellingen zich juist gedragen. Wijst auto op een 'vaste' spanning afhankelijk van de andere BIOS settings of doelt auto op een continue bijregeling van de spanningen? Ik zou niet graag zien dat deze spanningen uit hun dak gaan als ik overclock, maar de precieze waardes die ik manueel zou moeten invullen ken ik ook niet. Op Vcore na dan.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
auto verhoogt vanzelf naarmate je verder overklokt. beste is om de stock instelling (meestal de laagste instelling in de bios) handmatig in te stellen, voor hogere FSB zal je NB voltage wel iets omhoog moeten (1,25 a 1,3V gok ik) SB is niet heel interessant. Vcore en VTT (frontside bus termination voltage) moet je wel in de gaten houden, deze zijn erg van invloed op de levensduur van je cpu.

overigens zou ik gaan voor een fsb van 500/533 MHz... icm je multiplier kom je zo verder dan je cpu wil doen op luchtkoeling en met acceptabel voltages..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Daar vreesde ik dus al voor. Goed dat ik het hier gepost heb dus, anders had me dat wrs een mobo gekost. De fsb loopt op het moment op 466. multiplier op 6, om de cpu uit te sluiten als bottleneck. Vcore staat op 1.25 manueel. De invloed op de levensduur van de cpu, bedoel je dan vooral door hitte of door migratie? Ik heb de E8400 al stabiel gekregen op 4Ghz, met temperaturen van 58°C. Dit was nog wel op een ander mobo. Maar ook weer met settings op auto. Vcore bleef in CPU-Z wel onder de 1.5V geloof ik. T is al even geleden.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de volgens intel gespecificeerde max cpu-vcore is 1,36750. ik geloof niet dat jij hem rond 1,5 hebt gehad, want dan had je dat wel aan je cpu gemerkt, migratie treedt dan wel op. ik zou persoonlijk voor 24/7 gebruik niet boven 1,44V gaan, en let dan wel op dat je core temps onder de 65 graden blijven.

maar als je op een FSB van 466 zit, waarom draai je je geheugen dan niet 1:1? want dan heb je geen beperking van je mem, nu zoek je naast je max FSB ook je max mem op. Om goed uit te zoeken wat de max is moet je wel zorgen dat je maar 1 ding tegelijk opzoekt..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
de max FSB heb ik reeds gevonden. Deze ligt ergens boven de 500, specifieker hoeft voor mij niet zo. Maar ik kan idd beter de FSB wat lager zetten en de strap op 1:1. Ik ben nu, zoals je zei, een voor een de voltages op het minimum aan het zetten en dan opdrijven tot systeem stabiel is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mooi artikel gevonden over het overclocken van de MCH. Dit lijkt mij ook zeer interessant om eens uit te proberen. Helaas heb ik op het moment last van tijdsgebrek. Het kan dus wel een tijdje duren vooraleer ik nog eens post.

http://www.anandtech.com/show/2427

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
nedernakker schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:01:
de volgens intel gespecificeerde max cpu-vcore is 1,36750.
Dat zal 1.3625 zijn; zie link. In ieder geval zal ie em inderdaad wel niet op 1.5v hebben gehad.
maar als je op een FSB van 466 zit, waarom draai je je geheugen dan niet 1:1? want dan heb je geen beperking van je mem, nu zoek je naast je max FSB ook je max mem op. Om goed uit te zoeken wat de max is moet je wel zorgen dat je maar 1 ding tegelijk opzoekt..
Inderdaad, niet echt verstandig om twee dingen tegelijk te willen testen; en al helemaal niet met 'auto' settings aan. Daar lijdt je NB waarschijnlijk zelfs meer van dan je CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door albatross op 18-07-2010 17:15 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1