Toon posts:

Netwerk aansluitschema vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In ons nieuwbouw huis is Ziggo aangesloten, internet werkt prima vanuit de meterkast met een kabel direct op het modem. In de meterkast zijn diverse loze leidingen aan(wezig welke door mijzelf met een Cat5e kabel zijn bedraad en vervolgens van stekkers zijn voorzien in de meterkast en in de woon/slaapkamers zijn aangesloten op de inbouwdoos, als volgt:

-stekkers meterkast: conform schema http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php (straight kabel)
-netwerkdozen slaapkamer/woonkamer: conform het schema zoals meegeleverd door de leverancier (nedap combi outlet, in de volgorde wit/oranje, oranje, wit/groen, groen, wit/blauw, blauw, wit/bruin, bruin

(is deze volgorde wel goed? het is anders dan het aansluitschema van de eerste link hierboven)

Vervolgens wil ik dit geheel testen door de netwerkkabel van bijv. de slaapkamer in het modem te steken in de meterkast en dan in de wandcontactdoos van de slaapkamer een netwerkkabeltje naar mijn laptop te doen...en dan krijg ik dus geen signaal.

Met andere woorden, internet tot de meterkast werkt..maar het zelf aangelegde deel functioneert niet. Iemand enig idee, is het aansluitschema wel correct??

Dankjewel zo ver!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het modem en de rest van de netwerk apparatuur al eens uitgeschakeld? Vervolgens modem inschakelen, en daarna pas de rest van de netwerk apparatuur inschakelen.

Verder moet _voor_ de wandcontactdoos nog wel iets van een router zitten met een DHCP-gedeelte om alles van IP-adressen te voorzien. (ik ga er vanuit dat je een ziggo-modem hebt met een enkele LAN aansluiting)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:11
Nee, ook de netwerkdozen in de woon- en slaapkamer zullen aangesloten moeten worden zoals in de meterkast, dus
1: Oranje-Wit
2: Oranje
3: Groen-Wit
4: Blauw
5: Blauw-Wit
6: Groen
7: Bruin-Wit
8: Bruin

edit
Wat Wiethoofd zegt, je hebt wel een router/switch nodig in de meterkast om het signaal vanuit je Ziggo modem over meerdere aansluitingen te verdelen maar ik ga e eigenlijk van uit dat je dat wel al doorhad. /edit

[ Voor 34% gewijzigd door Ethefox op 12-07-2010 13:07 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ethefox schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:04:
Nee, ook de netwerkdozen in de woon- en slaapkamer zullen aangesloten moeten worden zoals in de meterkast, dus
HO, FOUT.

De volgorde van patchpanels en wandcontactdozen moet worden gedaan zoals aangegeven door de leverancier.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog geen router tussen zitten, maar ik test het per kabel apart. Dus ik stop de kabel van de slaapkamer in het modem van ziggo en vervolgens test ik ook alleen het patchpannel (van de slaapkamer). Dus dat mag het probleem niet zijn lijkt me.

Het patchpannel is dus aangesloten in de volgorde van de leverancier en zoals gezegd, deze is anders dan de volgorde van de RJ45 stekker volgens de standaard methode (zoals hierboven aangegeven...wit / oranje, oranje etc..)

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 23:58

grass460

[DPC] Division_Brabant

je moet zorgen dat de kleuren overeen komen met de stekkers die je gemaakt heb. Dus als het schema in je link gebruikt heb dan moet dat overeen komen in je WC doos.
Anders werkt het niet. En ja er zijn verschillende standaarden.

Belangrijk is dat je de kleuren en posities goed houd.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:10:
Ik heb er nog geen router tussen zitten, maar ik test het per kabel apart. Dus ik stop de kabel van de slaapkamer in het modem van ziggo en vervolgens test ik ook alleen het patchpannel (van de slaapkamer). Dus dat mag het probleem niet zijn lijkt me.
Dan moet je dus elke keer dat je de kabel in je laptop/computer drukt je modem herstarten om een IP uitgedeeld te krijgen. Hang er een router tussen en je bent van het probleem af.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 23:54
als je dezelfde volgorde qua kleurtjes aanhoudt aan de meterkastzijde en aan de outletzijde, dan zou het goed moeten gaan.

schema is inderdaad:
1: Oranje-Wit
2: Oranje
3: Groen-Wit
4: Blauw
5: Blauw-Wit
6: Groen
7: Bruin-Wit
8: Bruin

testen doe je met een kabeltester. da's een electronisch apparaatje dat je aan beide zijden (in patch paneel en in de outlet) aansluit, en dan gaat ie alle individuele draadjes langs.

het idee is alsvolgt:
1. ziggo kabel uit de muur, naar
2. ziggo kabelmodem, naar
3. switch, naar
4. alle ports op het patchpaneel aangesloten op de switch
5. alle computers aangesloten op de outlets
Pagina: 1