Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding langzaam aan het doodgaan?

Pagina: 1
Acties:

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 09:52
Als eerste meteen maar even de specs:

Mobo: Gigabyte EX58 UD5
Proc: Intel Core i7 920
Proc koeler: Scythe Mugen 2
RAM: OCZ Gold XTC 6GB 1600mhz
Videokaart: Sapphire HD4890 Toxic
Case: Antec three hundred
HD: Samsung Spinpoint F1 1TB
PSU: Antec True Power Trio 650
Windows 7 Ultimate 64

Ik merkte sinds ongeveer een week dat de twee case fans niet meer automatisch gingen draaien. Als ik ze dan een zetje gaf gingen ze uiteindelijk wel weer draaien. Sinds gister werkt dat trucje niet meer en willen ze helemaal niet meer draaien.

Nu merkte ik vandaag dat de fan in de voeding ook niet meer draait, een zetje geven heeft geen zin.

Heb al gecheckt of er stof zat, maar dat was niet het geval. Ik heb ook een beetje contact spray op de fans gedaan maar dat hielp niet. Daarnaast zitten alles kabels etc. vast.

Tijd voor een nieuwe voeding of kan ik nog wat andere dingen proberen?

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Dat is raar. Heb je nog garantie op de voeding? Het kan in principe zijn dat de fan in de voeding niet aan het werk gaat omdat de voeding niet warm wordt. Maar van je case-fans vind ik wel bijzonder. Je systeem boot nog wel gewoon? Controleer iig je casefans nog even of het contactje los zit oid, en als de fan van je voeding uit blijft is er iets mis. Ik weet niet of je garantie nog hebt op de voeding maar anders zou je dat wel even moeten claimen ;)

Succes! ;)

• Sander H
Hm, garantie heb ik niet meer helaas. Verder boot hij nog prima, ook geen vastlopers o.i.d. (ook niet onder load).

De casefans kabeltjes zitten aangesloten op een fan-only connector, die weer direct in de voeding gaat (vandaar dat ik vooral de voeding verdenk).

[ Voor 8% gewijzigd door Sander H op 12-07-2010 12:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou het gewoon eens proberen met een andere voeding en kijken of dat verschil maakt. Als dit soort dingen falen zou je verwachten dat bijv de 12V lijn op je voeding niet helemaal vrolijk meer is, maar als het verder gewoon stabiel draait is dat toch wel typisch.

• Sander H
Ik kan zo 1 2 3 geen andere voeding van iemand proberen, de meesten zijn overgestapt op een laptop :P

• Sander H
Een screenshot van OCCT:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/34edjr7.jpg

Wat vertellen deze waardes?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Niks, aangezien software helemaal niet een voeding goed kan testen.
Voeding is overigens niet kapot, misschien wel de fan van de voeding (hoeft niet trouwens). Dat de casefans pas gaan draaien na een een zetje komt gewoon door een te laag voltage of verouderde/ligt versleten fan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Mijn eerste reactie is....vervang de fans. Merk je dat de ventilatoren moeite hebben met draaien?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Drie fans stuk omdat die allemaal moeite hebben met draaien? Zijn de ventilatoren via de voeding temperatuurgestuurd of zouden ze op een continu snelheid moeten draaien? Het lijkt erop dat het voltage op de fan-only connectors te laag is, onder de 5V willen de meeste fans niet uit zichzelf blijven draaien. MIsschien dat er iets in dat circuit kapot is gegaan?
Het is een raar probleem maar het ligt waarschijnlijk wel aan je voeding.

🖥️ | 🚗

• -The_Mask-
  • Niet online
MadMarky schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:24:
Leg uit?

Fan only circuit, voor alle fans? :D

AMD Nieuwsdiscussie

• Sander H
-The_Mask- schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:16:
Niks, aangezien software helemaal niet een voeding goed kan testen.
Voeding is overigens niet kapot, misschien wel de fan van de voeding (hoeft niet trouwens). Dat de casefans pas gaan draaien na een een zetje komt gewoon door een te laag voltage of verouderde/ligt versleten fan.
Shuriken schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:19:
Mijn eerste reactie is....vervang de fans. Merk je dat de ventilatoren moeite hebben met draaien?
De fan van de voeding was toevallig een maandje geleden vervangen omdat de vorige lawaai begon te maken. Met de nieuwe geen last meer gehad, tot gister. De twee casefans zijn amper 10 maanden oud, lijkt me heel toevallig als ze alle 3 tegelijk stoppen, laag voltage lijkt mij dan ook het meest voor de hand liggend.

Ze willen nu alle 3 niet meer draaien in ieder geval..
MadMarky schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:24:
Drie fans stuk omdat die allemaal moeite hebben met draaien? Zijn de ventilatoren via de voeding temperatuurgestuurd of zouden ze op een continu snelheid moeten draaien? Het lijkt erop dat het voltage op de fan-only connectors te laag is, onder de 5V willen de meeste fans niet uit zichzelf blijven draaien. MIsschien dat er iets in dat circuit kapot is gegaan?
Volgens mij horen ze continue dezelfde snelheid te draaien, maar dat weet ik niet 100% zeker. Er hangen wel knopjes aan de casefans waarmee je ze Low/Medium/High kan zetten.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

-The_Mask- schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:57:
[...]

Leg uit?

Fan only circuit, voor alle fans? :D
Nee drie afzonderlijke fans die er tegelijk mee kappen is een logische verklaring wou je zeggen.
Best kans dat die voeding een apart circuit daarvoor heeft, zeker als ie de fans temperatuurgestuurd zou kunnen laten werken.

Sowieso gaan casefans nooit "zomaar" kapot. De lagers lopen stuk of ze fikken door als je ze blokkeert, ze gaan niet zomaar ineens langzamer draaien. Of ze moeten zelf nog een snelheidsregeling hebben, maar dan nog gaan ze niet alle 3 zomaar tegelijk stuk.

🖥️ | 🚗

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Ik heb een voeding gehad die de fans regelde naargelang de temps, dus de stroom kwam van de voeding op een speciale fan lijn.
De regellaar/of warmte sensor, in de voeding was defect.
Fans op het moederbord aangesloten(of op de 12 volt), en de fan van de voeding aangesloten op de 12 volt van de voeding.

• -The_Mask-
  • Niet online
MadMarky schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:45:
[...]

Nee drie afzonderlijke fans die er tegelijk mee kappen is een logische verklaring wou je zeggen.
Dat is niet zo.
Zijn casefans krijgen te weinig voltage om uit zichzelf te gaan draaien en moeten een drukje mee hebben en de fan van de voeding is vervangen (hint, hint)
Best kans dat die voeding een apart circuit daarvoor heeft, zeker als ie de fans temperatuurgestuurd zou kunnen laten werken.
Best kans?
On-mo-ge-lijk bedoel je, daarnaast casefans zitten gewoon op de algemene 12 voltlijnen aangesloten (of mobo, fancontroller natuurlijk maar daar gaan we maar even niet van uit) als dit te laag was had de PC natuurlijk nooit maar dan ook nooit vatzoenlijk kunnen werken. Fan van de voeding zit of daar op aangesloten, maar een voeding van zijn kwaliteit zal gewoon een eigen fan aansturing hebben, maar dit heeft sowieso niks te maken met de casefans.
Maar als de fan vervangen is en de voeding heeft fan aansturing dan heb je het probleem al...

AMD Nieuwsdiscussie

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

-The_Mask- schreef op maandag 12 juli 2010 @ 23:28:
[...]
Dat is niet zo.
Zijn casefans krijgen te weinig voltage om uit zichzelf te gaan draaien en moeten een drukje mee hebben en de fan van de voeding is vervangen (hint, hint)
Dus? Dat is precies wat ik in mijn eerste post zeg. De fans krijgen te weinig voltage en kunnen niet zomaar stuk zijn gegaan. Maar ondertussen beweer je bij hoog en bij laag dat ze toch niet op een ander circuit kunnen zitten. Je spreekt jezelf tegen.
[...]

Best kans?
On-mo-ge-lijk bedoel je, daarnaast casefans zitten gewoon op de algemene 12 voltlijnen aangesloten (of mobo, fancontroller natuurlijk maar daar gaan we maar even niet van uit)
Sander H schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:39:
Hm, garantie heb ik niet meer helaas. Verder boot hij nog prima, ook geen vastlopers o.i.d. (ook niet onder load).

De casefans kabeltjes zitten aangesloten op een fan-only connector, die weer direct in de voeding gaat (vandaar dat ik vooral de voeding verdenk).
als dit te laag was had de PC natuurlijk nooit maar dan ook nooit vatzoenlijk kunnen werken. Fan van de voeding zit of daar op aangesloten, maar een voeding van zijn kwaliteit zal gewoon een eigen fan aansturing hebben, maar dit heeft sowieso niks te maken met de casefans.
Maar als de fan vervangen is en de voeding heeft fan aansturing dan heb je het probleem al...
Zet anders eens een duidelijke post neer waarbij je zelf een mogelijke oorzaak noemt?

- De fans zijn alle drie net vervangen en gaan niet zomaar tegelijk stuk
- Het lijkt erop dat de fans een veel te laag voltage krijgen
- Maar toch is het "On-mo-ge-lijk" dat de fans op een apart circuit zitten, terwijl de rest van de pc gewoon werkt. Juist ja.

@TS
Kijk of je ergens een multimeter kunt lenen, dan kun je zien welk voltage je fans aangeboden krijgen via de connectors. En je had ook nog niet geprobeerd om ze op gewone molexen of je moderbord connectors (zijn ze 3 of 4-pins?) te hangen of wel? Mischien ook een idee.

🖥️ | 🚗

• Sebedees
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 08:27
Als het de standaard fans zijn van de Antec 300 worden deze gewoon door middel van molexen direct op de voeding aangesloten, en kunnen niet op het moederbord aangesloten worden, tenzij je natuurlijk aan de kabeltjes gaat klooien.

Zijn voeding heeft wel 3 12volts lijnen. Misschien zitten de fans op 1 van de drie, en de rest van de pc op de andere 2. Als dan 1 kapot is, kan het misschien zijn dat de fans niet werken. Dat verklaart natuurlijk nog niet dat de voedingsfan niet werkt.

Wat je dus kan proberen is de fans op een andere 12volts rail te zetten, als ze dan wel werken, zal die oude rail wel kapot zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Sebedees op 13-07-2010 09:48 ]

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

• -The_Mask-
  • Niet online
MadMarky schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 08:19:
[...]

Dus? Dat is precies wat ik in mijn eerste post zeg.
Nee jij hebt het over de voeding die een te laag voltage zou geven.
De fans krijgen te weinig voltage en kunnen niet zomaar stuk zijn gegaan. Maar ondertussen beweer je bij hoog en bij laag dat ze toch niet op een ander circuit kunnen zitten. Je spreekt jezelf tegen.
Ik spreek mijzelf niet tegen jij begrijpt het alleen niet.
Zet anders eens een duidelijke post neer waarbij je zelf een mogelijke oorzaak noemt?
Heb ik al gezegt, voltage van de casefans is duidelijk te laag om de fans te laten draaien, maar dit heeft niks met de voeding nodig. Dan had namelijk een niet werkende PC gehad. Maar fancontroller of iets anders is veel logischer.
Fan van de voeding is vervangen en omdat de voeding hoogstwaarschijnlijk een temp gestuurde fan heeft heb je het probleem te pakken. Fan van de voeding kan je namelijk niet zo maar vervangen.
- Maar toch is het "On-mo-ge-lijk" dat de fans op een apart circuit zitten, terwijl de rest van de pc gewoon werkt. Juist ja.
Tuurlijk is het onmogelijk als zijn voeding niet zoiets heeft, geen één voeding heeft dit overigens naar mijn weten.
Sebedees schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:33:
Zijn voeding heeft wel 3 12volts lijnen.
Heeft die niet is een enkele 12 voltlijn net zoals 99,9% van alle voedingen. Voeding heeft alleen OCP's.

AMD Nieuwsdiscussie

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

-The_Mask- schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 12:08:
[...]
Ik spreek mijzelf niet tegen jij begrijpt het alleen niet.
Dat zal dan wel. Maar waarom noem jij dan steeds een oorzaak die het niet kan zijn?
[...]

Heb ik al gezegt, voltage van de casefans is duidelijk te laag om de fans te laten draaien, maar dit heeft niks met de voeding nodig. Dan had namelijk een niet werkende PC gehad. Maar fancontroller of iets anders is veel logischer.
Terwijl hij dus geen fancontroller heeft. De ventilatoren hangen naar eigen zeggen direct aan zijn voeding.
Fan van de voeding is vervangen en omdat de voeding hoogstwaarschijnlijk een temp gestuurde fan heeft heb je het probleem te pakken. Fan van de voeding kan je namelijk niet zo maar vervangen.
Niet? Heb ik toch al wel een paar keer gedaan, er zijn zelfs voedingen waarbij de interne fan ook maar gewoon met een 3-pins schuifconnector aangesloten zit. Maar ik mis nog een beetje de connectie tussen het vervangen van de voedingsfan en het huidige probleem. Misschien dat je dat nog verder kunt verklaren?
[...]
Heeft die niet is een enkele 12 voltlijn net zoals 99,9% van alle voedingen. Voeding heeft alleen OCP's.
Wat zijn OCP's?

Sorry als het wat bot klinkt, maar je roept vanalles en komt verder niet erg behulpzaam op me over. Leuk dat je veel kennis hebt van electro maar kom dan ook eens met een doelgerichte oplossing ipv alleen benoemen wat in andermans posts verkeerd staat.

Even concreet: wat gaat er nou mis bij Sander H z'n systeem en wat zou ie daaraan kunnen doen?

🖥️ | 🚗

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 12:39

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Zijn de fans Antec TriCools? Staan ze op de laagste stand?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Uit een review (http://www.tweaknews.net/reviews/truepowertrio/index3.php) van de voeding haal ik het volgende:

One thing to note here. The fan-only plugs should only be used with non-LED fans, and fans of 80mm diameter. Due to power requirements, larger LED-lit fans may not spin up at all, causing damage to the fans. In my case, connecting two 90mm fans and one 120mm LED-lit fan resulted in the 120mm fan lighting up brightly, but not spinning at all. These two plugs will be fine for “extra” fans, such as a top blowhole fan, or extra rear exhaust fan, which will spin up as case temps increase. I wouldn't use them for your main system fans. Antec also states that these plugs are not to be used for a CPU heatsink fan.

Denk dat het circuit voor de fans het gewoon niet trekt. Sluit de fans eens op een andere molex aan.

• -The_Mask-
  • Niet online
MadMarky schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:08:
Dat zal dan wel. Maar waarom noem jij dan steeds een oorzaak die het niet kan zijn?
Nou het lijkt mij wel handig om dingen uit te sluiten, volgens mij doet iedereen het zo eigenlijk.
Terwijl hij dus geen fancontroller heeft. De ventilatoren hangen naar eigen zeggen direct aan zijn voeding.
Dan zijn er nog wel heel wat andere redenen te betekenen, bijvoorbeeld versleten lagers.
Niet? Heb ik toch al wel een paar keer gedaan, er zijn zelfs voedingen waarbij de interne fan ook maar gewoon met een 3-pins schuifconnector aangesloten zit. Maar ik mis nog een beetje de connectie tussen het vervangen van de voedingsfan en het huidige probleem. Misschien dat je dat nog verder kunt verklaren?
Die is er niet lijkt mij, ik kwam niet met een voeding only circuit of zo aan.

Fan vervangen in de voeding zonder kennis van zaken is nooit slim. Veel voedingen zijn bijvoorbeeld niet temp gestuurd maar load gestuurd, als je dan een fan hebt die te weinig luchtverplaatsing heeft en geen OTP (overtemp protection) fikt de voeding dus door. Daarnaast heb je natuurlijk fans die werken met PWM en sommigen via voltage regeling. En sommige fans kunnen natuurlijk ook gewoon zelfs op full speed te weinig airflow leveren omdat ze niet snel kunnen draaien.
Wat zijn OCP's?
Over Current Protections, of te wel de enkele 12 voltlijn wordt gesplit door een paar stroom begrenser maar het voltage veranderd hier niet door.
Sorry als het wat bot klinkt, maar je roept vanalles en komt verder niet erg behulpzaam op me over. Leuk dat je veel kennis hebt van electro maar kom dan ook eens met een doelgerichte oplossing ipv alleen benoemen wat in andermans posts verkeerd staat.
Misschien omdat ik het niet weet er zijn voor elk probleem bijna wel tientallen oorzaken te vinden, daarom moet je ook dingen uitsluiten.
Even concreet: wat gaat er nou mis bij Sander H z'n systeem en wat zou ie daaraan kunnen doen?
Nou één ding is duidelijk de fan van de voeding is vervangen door niet één met de juiste specs.
Dat is een Antec TruePower Trio en hij noemt een totaal ander model, die zelfs door een andere fabrikant is gemaakt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Sander H
MadMarky schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 08:19:
[...]

@TS
Kijk of je ergens een multimeter kunt lenen, dan kun je zien welk voltage je fans aangeboden krijgen via de connectors. En je had ook nog niet geprobeerd om ze op gewone molexen of je moderbord connectors (zijn ze 3 of 4-pins?) te hangen of wel? Mischien ook een idee.
Ja ik zat al te kijken, het is een molex 4 pins connector, maar daar heb ik volgens mij geen aansluitingen voor op m'n moederbord. Dan zou ik dus een externe 4 pins to ... connector moeten hebben om dat te proberen.

De aansluiting van de fan van de voeding zit gewoon in het moederbord, dus mocht het bovenstaande werken voor de casefans dan werkt alsnog de fan van de voeding niet lijkt me.
Sebedees schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:33:
Als het de standaard fans zijn van de Antec 300 worden deze gewoon door middel van molexen direct op de voeding aangesloten, en kunnen niet op het moederbord aangesloten worden, tenzij je natuurlijk aan de kabeltjes gaat klooien.

Zijn voeding heeft wel 3 12volts lijnen. Misschien zitten de fans op 1 van de drie, en de rest van de pc op de andere 2. Als dan 1 kapot is, kan het misschien zijn dat de fans niet werken. Dat verklaart natuurlijk nog niet dat de voedingsfan niet werkt.

Wat je dus kan proberen is de fans op een andere 12volts rail te zetten, als ze dan wel werken, zal die oude rail wel kapot zijn.
Ik zal eens kijken hoe dat precies gaat :)
Ghost Dog schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:24:
Zijn de fans Antec TriCools? Staan ze op de laagste stand?
Het zijn 'Antec 3 Speed' fans. Ik had ze altijd op de medium stand staan (maken amper geluid).
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 20:22:

Nou één ding is duidelijk de fan van de voeding is vervangen door niet één met de juiste specs.
Hij heeft het een maandje (ruim) prima gedaan, heb zelf ook even aan een verkeerde fan gedacht toen hij er mee stopte, maar dan zou het wel heel toevallig zijn dat ze alle 3 binnen een dag er mee stoppen lijkt me.
Dat is een Antec TruePower Trio en hij noemt een totaal ander model, die zelfs door een andere fabrikant is gemaakt.
Het is wel degelijk een Antec True Power Trio 650w :) (Of had je het over iets anders?)

Thanks so far voor de antwoorden :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Sander H schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:09:
Het is wel degelijk een Antec True Power Trio 650w :) (Of had je het over iets anders?)
Misschien handig om in de first post dan niet een totaal ander model te noemen die niet eens door dezelfde fabrikant is gemaakt...

AMD Nieuwsdiscussie

• Sander H
Ik zie het ja, woordje Trio vergeten, excuses.

• Sander H
Even een update:

Heb nog geen tijd gehad om wat verder te onderzoeken wat het probleem is.

Tot net, pc stond gewoon idle aan, en hij begint ineens een lawaai te maken. Ik dacht eerst dat het buiten was maar nu blijken het de 2 casefans te zijn die op volle toeren gingen draaien, zomaar uit het niets. Nu heb ik ze op low gezet en draaien ze weer als voorheen.. en de fan van de voeding draait ook weer normaal.

Heb werkelijk geen idee hoe het kan, aangezien ik helemaal niks aan de pc veranderd heb.. 8)7

• Sander H
Ze draaien nog steeds zonder problemen, lijkt er op dat het probleem zichzelf verholpen heeft (*klopt af) :)

Verwijderd

Sander H schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 10:11:
Ze draaien nog steeds zonder problemen, lijkt er op dat het probleem zichzelf verholpen heeft (*klopt af) :)
Misschien was het vakantietijd ;)

• Sander H
En toen stopten ze er alle 3 ineens weer mee, ik heb echt geen idee wat ik hier mee aan moet. Misschien toch maar een nieuwe voeding halen, weet bijna zeker dat het daar aan ligt..

Verwijderd

Door het vele verbeter gedrag in dit topic snap ik er geen hol meer van, heb je de case fans al eens geprobeerd aan te sluiten op het moederbord of een fan controller?

Geen idee of het al genoemd is, zo ja dan heb ik niets gezegd :P

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Sander H schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 16:36:
En toen stopten ze er alle 3 ineens weer mee, ik heb echt geen idee wat ik hier mee aan moet. Misschien toch maar een nieuwe voeding halen, weet bijna zeker dat het daar aan ligt..
Jack Hair heeft het al voor je opgelost. In de review die hij gevonden heeft staat het volgende:
This last plug is a standard Antec feature, which allows the main cooling fan, as well as any fans connected to the fan-only plugs, to spin down as case temps drop. One thing to note here. The fan-only plugs should only be used with non-LED fans, and fans of 80mm diameter. Due to power requirements, larger LED-lit fans may not spin up at all, causing damage to the fans. In my case, connecting two 90mm fans and one 120mm LED-lit fan resulted in the 120mm fan lighting up brightly, but not spinning at all. These two plugs will be fine for “extra” fans, such as a top blowhole fan, or extra rear exhaust fan, which will spin up as case temps increase. I wouldn't use them for your main system fans. Antec also states that these plugs are not to be used for a CPU heatsink fan.
Dus het voltage op de fan-only plugs is geen constante 12V, maar temperatuurafhankelijk. Blijkbaar is het voltage bij de huidige temperatuur te laag voor de fans die je er op aangesloten hebt. Dat ze het even weer gedaan hebben komt denk ik omdat het toen even wat warmer is geweest. De oplossing is dus om de fans niet op de fan-only plugs van je voeding aan te sluiten, maar op het moederbord of met een verloopstekkertje op een 4-pin molex connector.

Wat betreft de fan in je voeding: Heb je de oude nog? Probeer het daar dan nog eens mee. Misschien begon die alleen maar veel lawaai te maken omdat het maandje geleden nogal warm was.

• Sander H
Hm, maar waarom hebben ze dan altijd gedraaid, dan zou je denken dat ze alleen moeten draaien als het heet is, maar ze hebben de hele winter normaal gedraaid. Ik kan ze niet op het moederbord aansluiten, die moeten direct dmv molex op de voeding aangesloten worden. Ik zal eens kijken voor een verloop stekkertje dan :)

De oude fan heb ik niet meer. Nadat ik de oude en nieuwe 2 keer verwisseld had was het duidelijk dat de oude echt kapot was :P

Edit: Ook was de kast van binnen best warm en werd de cpu rond de 70 graden stressed. Toen merkte ik dat de fans niet meer draaiden. Normaal is hij stressed niet boven de 60.

[ Voor 33% gewijzigd door Sander H op 28-07-2010 17:14 ]

• Sander H
Update: Zojuist is voor de eerste keer de pc uitgevallen onder load.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Bij nader inzien kun je je fans niet op je mobo aansluiten (heb hier dezelfde kast staan :P ) . Maar wat als je ze aansluit op een gewone molex-stekker (waar geen "fan-only" op staat)?

Draait de nieuwe fan van je voeding al wel? Als die niet draait kan dat het uitvallen verklaren

• Sander H
Bedankt allemaal, heb vanochtrend een nieuwe voeding gehaald (Antec TruePower New 650) en alles draait weer als een zonnetje :)
Pagina: 1