Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Functionaliteit toevoegen aan websites van derden

Pagina: 1
Acties:

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 15:19
Ik werk met een applicatie (website) waarin wat functionaliteit mist die specifiek voor mijn situatie erg handig zou zijn. Het gaat om een online-agenda die ik graag gekoppeld zou zien met interne data (CRM) om zo klantinformatie correct in een afspraak te verwerken. Basically komt het er op neer dat als ik een afspraak inplan ik dit kan verrijken met informatie die bijvoorbeeld handig is voor die ontmoeting.

Ik heb een aantal voorbeelden gezien waaronder: http://rapportive.com/. Zij combineren data van het web met de openstaande mail (verzender matchen met bv twitter account).

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik stel me zo voor dat ik een plugin bouw die in de browser gaat zitten en toestemming krijgt om bepaalde domeinen te manipuleren qua HTML/JS. Ook het inserten van data na het maken van een afspraak (om bv een popup te laten zien) moet kunnen.

Vraag is alleen: waar begin ik? Waar vind ik voorbeelden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Kamer huren

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 23:28
Ik denk dat er nog wat informatie mist:
- Hoeveel mensen willen die extra informatie zien?
- Zitten al die mensen "intern" en hebben ze allemaal dezelfde browser?
- Welke browser gebruik je/jullie?

Bij FireFox zou je namelijk i.c.m. met GreaseMonkey e.e.a. kunnen realiseren (precies zoals je zegt m.b.v. HTML en JS).
In Chrome zou je er een extension van kunnen maken. (Of bestaat er vast wel een manier om hetzelfde Greasemonkey-script te gebruiken...)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07
Ter volledigheid, heb je zelf enige controle over de website van die andere partij? Met andere woorden, kun je elementen in de pagina-source wijzigen? Zoniet denk ik dat Flard's suggesties het meest realistisch zijn en je aan iets van browserplugins moet denken.

Een andere optie is de data van die externe partij lokaal op te halen, te combineren met de lokale data en daar vervolgens zelf een pagina mee op te bouwen - ik heb zelf zoiets een tijdje geleden gedaan voor een website die item-informatie weergaf op een userpagina, de details kwamen uit een XML feed van een externe partij, de rest uit de lokale user database. Waarschijnlijk wel bewerkelijker, maar het voordeel is dat het gelijk in alle browsers werkt en je niet bang hoeft te zijn dat na een update je plugin het niet meer doet.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• BKJ
Flard schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:11:
Ik denk dat er nog wat informatie mist:
- Hoeveel mensen willen die extra informatie zien?
- Zitten al die mensen "intern" en hebben ze allemaal dezelfde browser?
- Welke browser gebruik je/jullie?

Bij FireFox zou je namelijk i.c.m. met GreaseMonkey e.e.a. kunnen realiseren (precies zoals je zegt m.b.v. HTML en JS).
In Chrome zou je er een extension van kunnen maken. (Of bestaat er vast wel een manier om hetzelfde Greasemonkey-script te gebruiken...)
- tussen de 10 en 50
- ja, we kunnen nieuwe browsers deployen met deze add-in standaard erin
- firefox/chrome
FragFrog schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:21:
Ter volledigheid, heb je zelf enige controle over de website van die andere partij? Met andere woorden, kun je elementen in de pagina-source wijzigen? Zoniet denk ik dat Flard's suggesties het meest realistisch zijn en je aan iets van browserplugins moet denken.

Een andere optie is de data van die externe partij lokaal op te halen, te combineren met de lokale data en daar vervolgens zelf een pagina mee op te bouwen - ik heb zelf zoiets een tijdje geleden gedaan voor een website die item-informatie weergaf op een userpagina, de details kwamen uit een XML feed van een externe partij, de rest uit de lokale user database. Waarschijnlijk wel bewerkelijker, maar het voordeel is dat het gelijk in alle browsers werkt en je niet bang hoeft te zijn dat na een update je plugin het niet meer doet.
Nee, geen controle over de website van andere partij, jouw optie valt dus in feite af.

Kamer huren

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor Twitter is er een API beschikbaar, wellicht dat die aangesproken word.
Mogelijk is er voor jullie CRM pakket ook een (web) API beschikbaar?

• BKJ
CptChaos schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:20:
Voor Twitter is er een API beschikbaar, wellicht dat die aangesproken word.
Mogelijk is er voor jullie CRM pakket ook een (web) API beschikbaar?
Het binnenhalen van de data uit onze pakketten is het probleem niet. Het gaat hier om het integreren van deze data in een derden app.

Kamer huren

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 23:28
In dat geval zou ik gewoon eens met de Chrome Extension API gaan spelen. (Aangezien je waarschijnlijk wel e.e.a. met Javascript gaat doen, is de V8-engine lekker krachtig, en het deployen is denk ik wat eenvoudiger).
http://code.google.com/chrome/extensions/getstarted.html

(Mocht je al een voorkeur voor Firefox hebben, blijft uiteraard ook nog de GreaseMonkey open staan...

Afhankelijk van de complexiteit zou je in beide al snel resultaat hebben.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BKJ schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:24:
Het binnenhalen van de data uit onze pakketten is het probleem niet. Het gaat hier om het integreren van deze data in een derden app.
Verdiep je eens in de application programming interface. Het lijkt er eerder op dat je die term niet begrijpt.

Een API is niet gelijk aan 'data ophalen uit een pakket', via een API kun je ook gewoon (mits het in de API zit natuurlijk) data in de applicatie stoppen, zoals dat ook kan met de Twitter API.

Waarom zijn er bijvoorbeeld anders zoveel programma's waarmee je kan Twitteren? ;)

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 13-07-2010 12:43 ]

Pagina: 1