Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11 20:00
Beste Tweakers,

Even een inleiding met de feiten. Mijn vriendin heeft een halfjaarcontract bij haar werkgever. Fulltime. Nu heeft ze een hele moeilijke periode thuis met haar ouders en word het allemaal heel moeilijk vol te houden, ze is nu een week echt zwaar beroerd thuis, huilt aan een stuk door en moet vaak overgeven van de emoties. Nu komt daar bovenop, ze is bang dat ze word ontslagen tijdens haar ziek zijn en/of dat ze niet word doorbetaald.

Mijn vraag aan jullie, stel, mijn vriendin blijft een maand, of 2 maanden, ziek weg van werk. Krijgt ze dan 1. wel uitbetaald? en 2. kan ze in die periode ontslagen worden ( haar contract loopt nog 5 maanden ).

En wat kan ik nog verwachten dat er gaat gebeuren? Ik weet wel dat er een gesprek zal komen met de bedrijfsarts en dat de werkgever gaat proberen om aangepast werk te bieden, maar, naar mijn mening is ze nu echt niet in staat om wat dan ook te doen ( het huis is een ^&(^&(!-bende, en dat heb ik nog nooit meegemaakt.. )

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57
1) ze krijgt gewoon uitbetaald, afhankelijk van de afspraken kan dit 100% of minder zijn.

2) heeft ze nog een proeftijd?
Als ze die heeft kan de werkgever haar direct "ontslaan".
Anders niet, de werkgever kan uiteraard als ze langdurig ziek is in het half jaar besluiten haar contract niet te verlengen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tsjah.... alles valt en staat met de relatie met de werkgever wat betreft haar afwezigheid, maar een werkgever heeft ook niets aan een werknemer die maanden ziek is met een aflopend contract. Dan ben je in 9 van de 10 gevallen gewoon 'exit'.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Tijdens ziektewet krijg je gewoon doorbetaald,
Als het contract afloopt tijdens de ziektewet hoeft de werkgever dit niet te verlengen dus sta je op straat en ontvang je WW (of ziektewet ten hoogte van WW zodat je niet hoeft te solliciteren)

Beste is zo snel mogelijk alles weer op een rij te krijgen anders kan zomaar het contract niet verlengt worden.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vziw mag je niet ontslagen worden tijdens ziekte. Al kan het niet verlengen van een contract tijdens ziekte natuurlijk wel.
Als je ziek bent en nog een contract hebt, dan zal ze gewoon worden uitbetaald.

Loopt het contract af en wordt het erna niet verlengd, dan zal ze in de ziektewet terecht komen, zie de site van het UWV voor de regels daaromtrent. Let op dat de ziektewet een bepaald percentage is van het laatstverdiende loon.

* anandus heeft ook zoiets gehad, ziek geworden, contract niet verlengd, daarna in de ziektewet gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 12-07-2010 11:05 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Heaget
Op punt een zal ik kijken of ik daar in haar contract iets over kan terug vinden ( ik neem aan dat zulke afspraken daar in zullen staan ).

Op punt twee, ze heeft gelukkig geen proeftijd meer dus ze kan niet voor het aflopen van haar contract ontslagen worden, dat is goed nieuws in ieder geval. Dat het contract in het slechtste geval niet word verlengt had ik al wel aan voelen komen, natuurlijk doen we er ook alles aan dat ze zich zo snel mogelijk weer wat beter voelt ( ook de werkgever is in deze situatie heel erg meelevend en zet zich daadwerkelijk actief in voor haar ).

[ Voor 32% gewijzigd door Heaget op 12-07-2010 11:07 ]

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

anandus schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:03:
Vziw mag je niet ontslagen worden tijdens ziekte.
Ligt eraan. Als de reden voor ontslag niets te maken heeft met het arbeidsongeschikt zijn, kan het contract best ontbonden worden door een kantonrechter.

Zie ook http://juridisch-platform.nl/ontslag-tijdens-ziekte

/(bb|[^b]{2})/

Verwijderd

Ze kan niet ontslagen worden tijdens haar ziekte, en krijgt dus ook (een deel, doch doorgaans minstens 70%, van) haar loon doorbetaald, maar het tijdelijk contract loopt uiteraard (nog steeds) van rechtswege af na 6 maanden; indien de werknemer langdurig ziek is geweest, kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de werkgever dit contract niet zal verlengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2010 11:54 ]

• Heaget
JohnR schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:50:
[...]

Ligt eraan. Als de reden voor ontslag niets te maken heeft met het arbeidsongeschikt zijn, kan het contract best ontbonden worden door een kantonrechter.

Kun je daar een voorbeeld van geven dan? Als mijn vriendin thuis is kan ze moeilijk worden ontslagen om iets wat ze fout doet..?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Heaget schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:13:
[...]
Kun je daar een voorbeeld van geven dan? Als mijn vriendin thuis is kan ze moeilijk worden ontslagen om iets wat ze fout doet..?
Wanneer het bedrijf om financiele reden medewerkers wil ontslaan en daarvoor toestemming heeft van het CWI, is het volgens mij mogelijk dat ook mensen in de ziektewet ontslagen worden.

Aangezien zij/jullie een goede relatie met de werkgever hebben, zou ik er gewoon alles aan doen om mee te werken en ook jullie van een zo goed mogelijke kant te laten zien.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ontslag kan dus niet, zoals je hierboven leest (uitzonderingen daargelaten). Echter, voor een contract dat nog 5 maanden loopt, zal geen werkgever ontslag gaan aanvragen.

Vijf maanden is nog een hele tijd. 1 of 2 maanden thuiszitten is ook heel erg lang. Ik denk dat je er goed aan doet om met de werkgever en bedrijfsarts in gesprek te blijven (je vriendin dus). Tuurlijk hebben die als doel wel om haar weer aan 't werk te krijgen, maar wat niet gaat, dat gaat niet en dat zal de werkgever/bedrijfsarts ook wel herkennen.

Nu kan ik de situatie van hieruit niet inschatten; maar uit ervaring (heb als leidinggevende veel met verzuim nav psychische problemen te maken gehad, en nee, dat kwam niet door mij) weet ik dat lang thuisblijven de drempel kan verhogen om weer aan 't werk te gaan. Het is, als het kan, daarom heel goed om toch wat structuur en feeling met het werk te houden. De inzet die je dan toont, neemt de werkgever ook mee! Al zal de echte afweging aan het eind van het contract wel vooral een economische zijn.

Wat we bij ons wel eens zagen, was dat wij een contract niet verlengden maar wel de toezegging gaven dat iemand na oplossen van zijn persoonlijke problemen (zo plastisch als ik het zeg is het natuurlijk niet), weer terug kon komen tegen dezelfde voorwaarden die de persoon had op het moment van het niet verlengen (mits het werk dat toeliet). Voor ons is een gemotiveerd en loyaal iemand wel wat waard. Ik begrijp wel dat dit niet in elke werkomgeving op gaat.

Is je vriendin ook naar de eigen huisarts geweest? De bedrijfsarts beoordeelt m.n. de gevolgen voor de werkgever, ik denk dat je vriendin ook gebaat is bij hulp (en dat kan van alles zijn). Wij hadden een bedrijfsmaatschappelijkwerker (BMW :)). Dat is voor veel mensen niet zo'n grote drempel en erg veel mensen hadden daar baat bij.

• Heaget
Over de drempel maak ik me natuurlijk ook zorgen maar op dit moment is het echt niet van toepassing om alweer met haar over opnieuw beginnen met werken te praten. Ik wil haar naast andere feiten niet met nog meer stress opzadelen al begrijp ik natuurlijk heel goed dat er wel een tijd komt dat het weer moet. Ik ga zometeen met haar baas en manager bellen om een afspraak te maken dat ik even op haar werk langs ga, al is het alleen maar om even face to face te praten en zo een relatie te behouden, ik wil haar uiteindelijk ook weer graag aan het werk hebben natuurlijk en zij ook, en het liefst bij dezelfde werkgever.

Mijn vriendin heeft al professionele hulp en heeft daar ook zeker baat bij.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Heaget schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:13:
[...]

Heb je op de link geklikt? Daar staat een prima voorbeeld in:

"bijvoorbeeld een verstoorde arbeidsverhouding of een te hoge werkdruk voor uw collega’s als gevolg van uw arbeidsongeschiktheid."

Voor een contract dat nog "maar" een paar maanden loopt is dat alleen niet echt logisch. Het was dan ook meer om het idee te ontkrachten "Een werkgever mag je niet ontslaan tijdens ziekte" Dan is het namelijk simpel, dankzij een aantal "verdachte" ziekmeldingen ontstaat er een verstoorde werkverhouding en klaar is kees.

/(bb|[^b]{2})/

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Heaget schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:05:
Over de drempel maak ik me natuurlijk ook zorgen maar op dit moment is het echt niet van toepassing om alweer met haar over opnieuw beginnen met werken te praten. Ik wil haar naast andere feiten niet met nog meer stress opzadelen al begrijp ik natuurlijk heel goed dat er wel een tijd komt dat het weer moet. Ik ga zometeen met haar baas en manager bellen om een afspraak te maken dat ik even op haar werk langs ga, al is het alleen maar om even face to face te praten en zo een relatie te behouden, ik wil haar uiteindelijk ook weer graag aan het werk hebben natuurlijk en zij ook, en het liefst bij dezelfde werkgever.

Mijn vriendin heeft al professionele hulp en heeft daar ook zeker baat bij.
Ga jij bij haar werk langs? Is het niet beter dat ze dat ze dat zelf doet? Zij moet de relatie "behouden" dat is toch geen taak voor jou? Ik weet zeker dat een werkgever het raar vind als de partner van zijn werknemer daar langs komt, dan weet je meteen wat voor werknemer je in dienst hebt (iemand die zijn of haar eigen zaakjes zelf niet kan oplossen)

Het klinkt misschien hard hoor maar zo is het wel.....

Ik denk dat jij en vooral zij zich moet neerleggen bij het feit dat het na afloop van het contract het gewoon einde daar is.....

[ Voor 20% gewijzigd door Slasher op 12-07-2010 15:37 ]

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

JohnR schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:50:
[...]

Maar dan is er ook geen sprake van een opzegging, maar van ontbinding door de kantonrechter. Het is wel degelijk zo dat een werkgever de arbeidsovereenkomst niet kan opzeggen tijdens ziekte van de werknemer, tenzij er tijdens de ziekte een dringende reden ontstaat voor onverwijlde opzegging ('ontslag op staande voet'). Die situatie laat zich in de praktijk moeilijk denken: je zit ziek thuis, dus kun je op je werk geen problemen maken.

De ratio achter deze regel is uiteraard dat de wetgever niet heeft gewild dat de zieke werknemer die thuis zit, tijdens ziekte ook nog geconfronteerd wordt met de stress van een opzegging van zijn arbeidsovereenkomst.

Een ander verhaal wordt het indien de ontbinding van de arbeidsovereenkomst wordt aangevraagd, maar dan is er, anders dan bij opzegging, ook sprake van rechterlijke toetsing. Maar ook dan zal het gaan om uitzonderingsgevallen, en de werkgever zal m.i. zeer sterk aannemelijk dienen te maken dat de arbeidsovereenkomst moet worden ontbonden; ook de kantonrechter zal uiteraard laten meewegen dat de werknemer op dat moment ziek thuis zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2010 15:51 ]

• Heaget
Slasher schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:30:
[...]

Ga jij bij haar werk langs? Is het niet beter dat ze dat ze dat zelf doet? Zij moet de relatie "behouden" dat is toch geen taak voor jou? Ik weet zeker dat een werkgever het raar vind als de partner van zijn werknemer daar langs komt, dan weet je meteen wat voor werknemer je in dienst hebt (iemand die zijn of haar eigen zaakjes zelf niet kan oplossen)

Het klinkt misschien hard hoor maar zo is het wel.....

Ik denk dat jij en vooral zij zich moet neerleggen bij het feit dat het na afloop van het contract het gewoon einde daar is.....
Die gaat het huis niet uit hoor nu.. Daarnaast vind ik het niet zo vreemd om even een werknemer op de hoogte te stellen van wat er nou precies aan de hand is, helemaal omdat m'n vriendin het zelf niet kan. De werkgever weet overigens dondersgoed wat hij aan haar heeft want ze heeft er bijna anderhalf jaar stage gelopen en daaruit een contract gekregen, dus over het niet kunnen oplossen van eigen zaakjes is loos. En mezelf daarbij neerleggen is onzin, zo zit ik simpelweg niet elkaar en ik zal er voor knokken tot het einde. D'r is nog nergens gezegd dat ze ook echt lang weg gaat blijven dus dat gaan we eerst nog wel eens zien.

:)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:50:
Het is wel degelijk zo dat een werkgever de arbeidsovereenkomst niet kan opzeggen tijdens ziekte van de werknemer, tenzij er tijdens de ziekte een dringende reden ontstaat voor onverwijlde opzegging ('ontslag op staande voet'). Die situatie laat zich in de praktijk moeilijk denken: je zit ziek thuis, dus kun je op je werk geen problemen maken.
Terwijl je ziek bent (of dat claimt te zijn) aan de slag gaan voor een directe concurrent, zou ik zeggen. Daarmee overtreed je dermate veel regels, en zijn er dermate veel zakelijke risico's voor de eerste werkgever, dat een ontslag op staande voet waarschijnlijk wel stand zal houden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heaget schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:00:
Beste Tweakers,

Even een inleiding met de feiten. [...] Nu heeft ze een hele moeilijke periode thuis met haar ouders en word het allemaal heel moeilijk vol te houden, ze is nu een week echt zwaar beroerd thuis, huilt aan een stuk door en moet vaak overgeven van de emoties.
Heaget schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:54:
[...]

Die gaat het huis niet uit hoor nu..

[...]
Dat ze niet zomaar gaat werken onder dit soort omstandigheden is evident, maar is het wel zo gezond voor haar om het huis niet uit te gaan, op moment dat haar problemen juist thuis ontstaan? Zou het niet een idee zijn om haar een tijd uit dat milieu te halen (zou ze bij jou kunnen bivakkeren?)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

MSalters schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:41:
[...]

Terwijl je ziek bent (of dat claimt te zijn) aan de slag gaan voor een directe concurrent, zou ik zeggen. Daarmee overtreed je dermate veel regels, en zijn er dermate veel zakelijke risico's voor de eerste werkgever, dat een ontslag op staande voet waarschijnlijk wel stand zal houden.
Uiteraard, ik ging er even vanuit dat je écht ziek thuis zit en dus helemaal niets kunt doen behalve boven een bakje hangen :P

Als je aan de slag gaat voor een concurrent tijdens ziekte is dat inderdaad grond voor ontslag op staande voet.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Heaget schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:54:
[...]

Die gaat het huis niet uit hoor nu.. Daarnaast vind ik het niet zo vreemd om even een werknemer op de hoogte te stellen van wat er nou precies aan de hand is, helemaal omdat m'n vriendin het zelf niet kan. De werkgever weet overigens dondersgoed wat hij aan haar heeft want ze heeft er bijna anderhalf jaar stage gelopen en daaruit een contract gekregen, dus over het niet kunnen oplossen van eigen zaakjes is loos. En mezelf daarbij neerleggen is onzin, zo zit ik simpelweg niet elkaar en ik zal er voor knokken tot het einde. D'r is nog nergens gezegd dat ze ook echt lang weg gaat blijven dus dat gaan we eerst nog wel eens zien.

Toch blijf ik erbij dat je vriendin haar eventuele problemen zelf moet oplossen het is echt raar als je als partner naar haar werkgever gaat, dan zou ik als werkgever echt iets hebben waarom heeft ze de ballen zelf niet om zelf te komen of bellen (als ze volgens jou het huis niet uit kan)

[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 12-07-2010 17:27 ]

• Heaget
dion_b schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:05:
[...]

[...]

Dat ze niet zomaar gaat werken onder dit soort omstandigheden is evident, maar is het wel zo gezond voor haar om het huis niet uit te gaan, op moment dat haar problemen juist thuis ontstaan? Zou het niet een idee zijn om haar een tijd uit dat milieu te halen (zou ze bij jou kunnen bivakkeren?)
Klein onduidelijkheidje, wij wonen samen, maar haar ouders ( in het ouderlijk huis dus ) hebben veel problemen met elkaar en daar word zij dus ook te veel bij betrokken.

Verwijderd

Heaget schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:23:
[...]

Klein onduidelijkheidje, wij wonen samen, maar haar ouders ( in het ouderlijk huis dus ) hebben veel problemen met elkaar en daar word zij dus ook te veel bij betrokken.
Weet niet hoe erg de problemen zijn thuis bij de ouders. maar er zijn wel meer mensen die uit elkaar gaan en die problemen thuis hebben, of zieke ouders. Maar om daar maanden voor thuis te blijven vind ik erg zwak, ik vind daarom ook dat je namelijk voor jezelf ook je leven zelf zo snel mogelijk moet op pakken. Ook vind ik het zwak van de ouders om hun kind er erg bij te betrekken.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:18:
[...]

Weet niet hoe erg de problemen zijn thuis bij de ouders. maar er zijn wel meer mensen die uit elkaar gaan en die problemen thuis hebben, of zieke ouders. Maar om daar maanden voor thuis te blijven vind ik erg zwak, ik vind daarom ook dat je namelijk voor jezelf ook je leven zelf zo snel mogelijk moet op pakken. Ook vind ik het zwak van de ouders om hun kind er erg bij te betrekken.
Inderdaad, dan lijkt me werk ook een prettige afleiding, als je thuis maar blijft zitten treuren en je zorgen maakt dan gaat dat ook niet echt beter worden. En met een tijdelijk contract op zak in het achterhoofd zou ik het wel weten.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 22:21

@r!k

It is I, Leclerq

[...]

Lekker makkelijk om zoiets meteen zwak te noemen zonder de historie van dat meisje te kennen zeg, iedereen reageert anders op verschillende situaties. Je reactie van zwak vind ik dan ook zeer kort door de bocht.

Zijn vriendin krijgt nu dus professionele hulp, goede stap lijkt me, wellicht eerst eens in overleg treden met de therapeut wat zijn/haar inschatting van de situatie is en dan verder kijken.

Succes in ieder geval, dit soort situaties zijn gewoon zwaar klote.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Beide reacties van cel0x en Slasher laten zien dat jullie geen idee hebben wat voor impact psychologische problemen op je dagelijke doen en laten kan hebben. Sommige mensen kunnen het aan en gaan verder, sommige mensen hebben professionele hulp nodig om hun leven weer op de rails te krijgen.

Een simpele: 'kom op stel je niet aan, meer mensen hebben dit meegemaakt', helpt niet altijd.

Wel zal er worden aangestuurd (o.a. door de bedrijfsarts) op een stuk werkritme aan te houden wanneer mogelijk, omdat thuis zitten kniezen vaak averechts werkt. Maar dat zal zeker in het begin niet fulltime zijn.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• anandus
  • Niet online
Motrax schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:33:
Beide reacties van cel0x en Slasher laten zien dat jullie geen idee hebben wat voor impact psychologische problemen op je dagelijke doen en laten kan hebben. Sommige mensen kunnen het aan en gaan verder, sommige mensen hebben professionele hulp nodig om hun leven weer op de rails te krijgen.

Een simpele: 'kom op stel je niet aan, meer mensen hebben dit meegemaakt', helpt niet altijd.
offtopic:
Ik kan dit alleen maar beamen.
Toen ik wegens depressie thuis kwam te zitten ben ik in een half jaar tijd maar een keer of 10 á 20 buiten de deur geweest(!), en dat was dan voornamelijk naar de bedrijfs- en huisarts en de psycholoog.
'Even langs werk gaan' was helemaal geen mogelijkheid.

En dat was echt geen kwestie van niet willen of iets in die richting (trust me), maar gewoon niet kunnen.

Overigens stoor ik me niet zozeer aan het feit dat sommige mensen anno 2010 nog steeds denken dat het een 'zwakte' zou zijn, al vind ik het jammer dat sommigen nog zo onwetend zijn over het effect van psychische problemen en ziektes als depressie.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 13-07-2010 10:42 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Motrax schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:33:
Beide reacties van cel0x en Slasher laten zien dat jullie geen idee hebben wat voor impact psychologische problemen op je dagelijke doen en laten kan hebben.
Toch knap dat je kan "oordelen" over mij als je me niet kent want dan had je deze uitspraak niet gedaan :)

Werk is en blijft een goede afleiding om je gedachten ergens anders op te zetten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 13-07-2010 10:40 ]

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:30
anandus schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:38:
[...]
offtopic:
En dat was echt geen kwestie van niet willen of iets in die richting (trust me), maar gewoon niet kunnen.
offtopic:
hoe gaat dat in zijn werk dat je niet kunt naar je werk, ben even beniewd wat er in je hoofd gebeurd op zo'n moment.
is dat een soort van angst voor het (vernieuwde) onbekende?

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan niet ontslagen worden als je ziek bent. Wel kan het contract niet verlengt worden.

Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat dit contract waarschijnlijk niet verlengd gaat worden als je op 6 maanden werken 1 maand ziek bent geweest?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• anandus
  • Niet online
diehard889 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:44:
[...]

offtopic:
hoe gaat dat in zijn werk dat je niet kunt naar je werk, ben even beniewd wat er in je hoofd gebeurd op zo'n moment.
is dat een soort van angst voor het (vernieuwde) onbekende?
offtopic:
In mijn geval was het niet naar buiten durven, niet tussen mensen durven te zijn en paniekaanvallen wat mij compleet disfunctioneel maakte (zelfs internetten (althans forums) vond ik eng!).
Daarnaast had ik momenten van apathie, nergens plezier uit halen (mensen zien lachen deed pijn), gebrek aan zelfverzorging, constante vermoeidheid, dat soort dingen.

Compleet irrationeel, maar als je bijv depressief bent dan zijn je gedachtengangen gewoon heel anders dan normaal. Heel vreemd. Je hoofd 'werkt' anders.
Terugkijkend (met een 'normaal' hoofd, zeg maar :P) vind ik het nu ook heel raar hoe ik dacht, maar op zo'n moment is het gewoon zo. Het is moeilijk uit te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 13-07-2010 11:10 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Je kan prima ontslagen worden als je ziek bent. Je kunt alleen niet ontslagen worden omdat je ziek bent. Er zijn best situaties denkbaar waarin ontslag tijdens ziekte volgt bijvoorbeeld noodgedwongen inkrimping van het bedrijf. Het ontslag kan ook best verband houden met hoe de werknemer richting werkgever handelt met betrekking tot zijn of haar ziekte. Ziek zijn is geen vrijbrief namelijk.

Sowieso is 'ziek' eigenlijk niet de juiste benaming in de context van een arbeidsverhouding. Beter is te spreken van tijdelijke arbeidsongeschiktheid, oftewel je werk niet kunnen doen. Bij dit laatste komen ook allerlei zaken kijken als passende arbeid, etc.

Met jezelf in de knoop liggen heeft soms tot gevolg dat bovenstaande twee perspectieven angstvallig dicht bij elkaar komen: werknemer denkt niet te kunnen werken terwijl werkgever denkt dat hij in de maling wordt genomen en geconfronteerd wordt met vreemd gedrag van de werknemer.

De arbeidsongeschiktheid ligt primair ter beoordeling van de arboarts. Het volgen van dienst aanwijzingen is dus de basis om geen grond te geven de arbeidsrelatie te beeindigen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2010 11:02 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Slasher schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:40:
Toch knap dat je kan "oordelen" over mij als je me niet kent want dan had je deze uitspraak niet gedaan :)

Werk is en blijft een goede afleiding om je gedachten ergens anders op te zetten :)
Ik ken je inderdaad niet en ga af op wat je hier post.

Ik ben het volkomen met je eens dat werk een goede afleiding is. En een goed ritme aan je leven geeft. Maar sommige mensen kunnen -door bepaalde omstandigheden- (tijdelijk) niet werken. Een advies als 'ga werken', werkt dan niet.

Een vriendin van me kreeg pas het advies om een uur per dag te gaan werken. Een uur... dat is peanuts vergeleken met een 40-urige werkweek. Maar kon ze dat aan? Nee... simpele dingen als fietsen was al drama, laat staan autorijden. Dat zijn dingen die ik me niet eens kan voorstellen, maar ergens toch moet accepteren dat ze het op dat moment gewoon niet kan.
Rukapul schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:53:
De arbeidsongeschiktheid ligt primair ter beoordeling van de arboarts. Het volgen van dienst aanwijzingen is dus de basis om geen grond te geven de arbeidsrelatie te beeindigen.
En ook proberen die aanwijzingen op te volgen om je goodwill aan te tonen. Ook al lukt je het niet, als de arboarts het advies geeft om een uur per dag te gaan werken, dan kom je ook een uur. Misschien dat je dan daar verschrikkelijk op vast loopt, maar dan heb je al laten zien dat je best wíl werken, maar het op dat moment niet gaat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Motrax schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:04:
Dat zijn dingen die ik me niet eens kan voorstellen, maar ergens toch moet accepteren dat ze het op dat moment gewoon niet kan.
Gewoon puur uit interesse, omdat ik me er niets bij voor kan stellen. Waarom 'kan' je dat soort elementaire dingen dan niet?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Heaget
[...]

Eerste woorden die je typt, daar ga je al... Je weet niet HOE erg het is! Ik heb heel wat gezien en meegemaakt, en ik ben een flinke kerel die niet zomaar ergens van opkijkt, maar toen ik het hele verhaal hoorde gingen mijn haren ook overeind staan. Het is nog net niet het nivo eerwraak binnen de familie daar, maar veel scheelt het niet ( om even een indicatie te geven ).
Slasher schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:24:
[...]

Inderdaad, dan lijkt me werk ook een prettige afleiding, als je thuis maar blijft zitten treuren en je zorgen maakt dan gaat dat ook niet echt beter worden. En met een tijdelijk contract op zak in het achterhoofd zou ik het wel weten.
Makkelijk praten natuurlijk, klein voorbeeld, waarom plegen mensen zelfmoord tijdens een depressie? Omdat het zo'n godsgruwelijke periode is dat je de dood als enige uitweg ziet! Misschien krijg je nu een beetje een beeld van hoe onwijs heftig een depressie kan zijn, dan ga je echt niet werken en kan dat contract je een worst wezen.. ( dit is dan even een algemeen voorbeeld, ik deze situatie willen we wel graag verder met de huidige werkgever ).

[ Voor 3% gewijzigd door Heaget op 13-07-2010 11:10 ]

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 14:45

Reacher

oldschool

Kleine side tip;

als de arbeidsrelatie verder prima is, en de meid in kwestie is ook blij met haar baan en voornemens hier te willen blijven werken zou je eens na kunnen denken de werkgever in te lichten over de situatie. Het kan voor wat meer begrip zorgen bij de werkgever met alle gevolgen van dien.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Pagina: 1