Ik heb een ogenschijnlijk simpele vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden: hoe kan het dat mijn iPhone binnenshuis een nauwkeurigere positiebepaling via GPS heeft wanneer hij verbinding met een WiFi netwerk heeft? Volgens mij kunnen iPads op dezelfde manier zien waar ze zich bevinden, maar hoe werkt dat?
Heel simpel. Het MAC-adres van je WiFi-AP is uniek in de wereld*. Er is een dienst die bijhoudt welk MAC-adres (of eigenlijk, BSSID) waar te vinden is. Dat aantreffen in een scan betekent dan dus automatisch dat je je ongeveer op plaats X bevindt.
Die gegevens worden o.a. aangeleverd door Google als ze langs zijn gekomen met een StreetView auto.
*) Of zou dat iig moeten zijn.
Die gegevens worden o.a. aangeleverd door Google als ze langs zijn gekomen met een StreetView auto.
*) Of zou dat iig moeten zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 12-07-2010 06:37 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Doe bij het bovenstaande N observaties, dan kun je aan de hand van eerder gemete signaalsterkte, of een aanname van de signaalsterkte je eigen positie trianguleren.
Omdat iedere iPhone met GPS+WiFi is uitgerust, kan je telefoon zelfs als meetinstrument gebruikt worden de remote database mee te vullen.
Omdat iedere iPhone met GPS+WiFi is uitgerust, kan je telefoon zelfs als meetinstrument gebruikt worden de remote database mee te vullen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Ik begrijp de vraag niet. Kan je gadget bepalen of hij aan de linkerkant of rechterkant van de salontafel ligt?
Binnenshuis heb je meestal geen of slechte GPS ontvangst, en is de positiebepaling dus zeer onnauwkeurig of helemaal niet mogelijk.
Daar staat tegenover dat je met een werkende internet verbinding correcties van ionosferische effecten kunt ophalen (WAAS/EGNOS).
Binnenshuis heb je meestal geen of slechte GPS ontvangst, en is de positiebepaling dus zeer onnauwkeurig of helemaal niet mogelijk.
Daar staat tegenover dat je met een werkende internet verbinding correcties van ionosferische effecten kunt ophalen (WAAS/EGNOS).
Dank voor de reacties. Voor de duidelijkheid: nee, mijn iPhone weet niet of hij aan de rechter of linkerkant van de salontafel ligt. Maar met alle gordijnen dicht en WiFi uit denkt hij dat hij zich twee straten verderop bevindt. Zodra WiFi aanstaat is hij veel nauwkeuriger.
Zo'n database met MAC-adressen en hun geografische positie is nieuw voor mij! Is die informatie gewoon vrij beschikbaar?
Zo'n database met MAC-adressen en hun geografische positie is nieuw voor mij! Is die informatie gewoon vrij beschikbaar?
Hooguit via een driehoeksmeting van een aantal Wifi's maar is daar nu al een publieke DB van (positie + ssid + mac adres)? Dat zou ik echt en vinden .
Die van je iPhone niet, maar er zijn een aantal initiatieven voor GSM/GPRS masten zoals:posttoast schreef op maandag 12 juli 2010 @ 07:12:
http://www.opencellid.org/
http://celldb.org/
http://www.skyhookwireless.com/howitworks/Boudewijn schreef op maandag 12 juli 2010 @ 07:24:
Dat zou ik echt en vinden .
Pagina: 1