Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn Toshiba A100-405. Gisteravond heb ik de lader uit het stopcontact en de laptop gehaald vanwege het onweer. Misschien overbodig maar goed.

Vanmorgen plugde ik de hele handel weer in en tot mijn verbazing kreeg ik de laptop niet gestart. Vrij snel werd duidelijk dat de accu leeg was en dat er ook niet geladen werd door de lader. Ik heb met een multimeter even gekeken of er uberhaupt iets uit de lader kwam. De lader zou 15V en 6A moeten afgeven. Ampere's kan ik niet testen maar Volts gelukkig wel. Er komt ongeveer 17-19V uit de lader. Ik gok dat dat komt omdat ik hem alleen onbelast kan testen. Maar regelmatig valt de stroom wel weg en komt daarna weer direct terug.

Na een beetje pielen met de connector in de DC-in aansluiting in de laptop begonnen ineens de batterij en stroom led te knipperen, ook regelmatig. De laptop had heel even stroom, begon met opstarten (nadat ik op de powerknop drukte) en viel ook direct weer uit (gebrek aan sap in de accu gok ik dan).

Nu knipperen beide leds niet meer maar de laptop begint een zacht tikkend geluid te maken zo gauw ik de adapter in de laptop steek.

Ik heb helaas geen backup lader voor deze laptop dus even een andere proberen zit er helaas niet in.

Nu is mijn vraag uiteraard, moet ik hier voor het ergste vrezen of is na jaren gebruik gewoon mijn adapter naar z'n grootje ?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms kan zo'n adapter na een aantal jaren niet meer voldoende amperes leveren. Dus het is mogelijk.

Het ligt echter meer voor de hand, dat de dc-stekker van de adapter geen goed contact maakt.
Met een volle accu kan de accu een korte onderbreking opvangen, maar als de accu leeg is, dan moet alle stroom meteen van de adapter komen.

Je kunt proberen de dc-stekker en de contra-stekker in de laptop schoon te maken. Met contact spray of wat alcohol. Soms zet ik een andere stekker (die goed passend is) aan de adapter.

Om een en ander te proberen kun je de accu er uit laten, dat scheelt weer stroom voor het opladen.
Als het lijkt te werken, dan eerst de accu opladen met de laptop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Topicstarter
Zonder accu erin is er ook totaal geen leven te bekennen helaas. De contacten heb ik zojuist schoon gemaakt maar ook dat heeft helaas niet mogen helpen.

Ik heb de afgelopen paar uur de lader uit de laptop gelaten dat wel, en nu knipperen de lampjes wel weer. Ik zal hem tot morgenvroeg eens aan de lader laten hangen om te zien of dat iets oplost.

Edit: nog geen 10 minuten later is 't knipperen alweer voorbij. Ik laat de laptop zoiezo even aan de stroom hangen en dan zie ik wel wat er morgenvroeg voor leven in zit.

[ Voor 19% gewijzigd door C.44 op 12-07-2010 01:12 ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Topicstarter
Zojuist via Toshiba een webshop aanbevolen gekregen. Het tikkende geluid zou simpelweg betekenen dat de lader het begeven heeft. Maw, met een beetje geluk morgen een nieuwe lader in de brievenbus en dan fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Topicstarter
Probleem opgelost, het lag inderdaad doodsimpel aan een overleden adapter. Maw, m'n laptop start weer gewoon op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig, dat is eenvoudig opgelost.
Misschien nog een schijfcontrole doen, voor het geval er iets maar half is weggeschreven.
Pagina: 1