Reizen naar zuid-frankrijk via alternatieve route

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 21:15
Laatste week van juli ga ik een paar vrienden opzoeken in Le Muy in Frankrijk, de snelste route hiervoor is recht naar beneden over de route du soleil. Goed om te weten is dat ik in de nacht 23 op 24 juli rond 4 uur wil gaan rijden.

M.a.w. ik word straks de standaard Frankrijk vakantieganger die in de file staat onderweg naar het zuiden. En daar heb ik dus geen zin in. :)

Nu is het alternatief via Duitsland (Karlsruhe) te reizen, stukje Zwitserland, Italie en vervolgens Frankrijk onderin binnen te komen. De route via Duitsland maakt maar 1 uur verschil met de rechtstreekse route.

Wat is nu wijsheid om te doen? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:27
Ik vertrek dinsdag de 20e, om 9u 's avonds dezelfde kant op. Doe het nu voor de vierde keer op rij en op deze manier heb je in NL geen files en ben je vóór de spits Lyon voorbij heb ik gemerkt. 's Nachts mooi 'doorblazen' (maximum snelheid aanhouden in mijn geval), amper een hond op de weg. Vorig jaar op donderdag vertrokken, geen files, jaar ervoor vertrokken we op vrijdag en eveneens geen file gezien. 11 uurtjes onderweg naar Mormoiron (1100 km), inclusief stops, gewoon over de Route du Soleil :)

[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 11-07-2010 20:08 . Reden: aanvulling ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb enkele malen de route over Duitsland genomen. Daar kon ik altijd lekker doorrijden. Kan niet zeggen dat het niet druk was, maar nergens file of langzaamrijdend verkeer. Via Karlsruhe naar Neuenburg, Basel, enz. Dan over de st bernardpas. Voor dat ene uurtje kun je het risico best aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 20:27
van waar uit vertrek je, Friesland of Limburg?
dat scheelt zomaar even 2 uur in wat voor verkeer je tegenkomt overdag.
en waar wil je Frankrijk weer binnenkomen, bij Geneve of neem je een tunnel en ga je via Italie richting Nice?
als je bij Geneve binnen komt dan zit je net bij een belangrijk knelpunt Lyon en dan krijg je lager nog een knelpunt bij Orange!
je hebt een beetje geluk, want zwarte zaterdag valt op 31 juli.
maar de ANWB drukte-kalender geeft aan dat het zeer druk zal zijn in beide richtingen op 23 juli. http://www.anwb.nl/binari...tekalender_zomer_2010.pdf
hier kan je ook even kijken wat de verwachtingen zijn.
http://www.cofiroute.fr/c.../en/traffic-forecasts.htm

succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Heb zelf een aantal maal een alternatieve route geprobeerd maar de rout du soleil is toch echt het snelst. Je kan makkelijk binnen 1 dag naar zuid frankrijk via de tolwegen maar ga op tijd weg 's ochtends, zorg dat je vóór de vroege ochtend, zeg maar 8u - 9u in Frankrijk bent en daarna is het gewoon doorstampen op de tolwegen. Hou de snelheid rond de 140km/u en niet veel harder want ze controleren tegenwoordig een stuk strenger dan vroeger en je ziet ook fransen zich meer aan de snelheidslimiet houden.

Ga bij voorkeur op een zondag rijden, dan is het echt stukken rustiger op de weg. En zoek van te voren even de vakanties van de fransen op (zwarte zaterdag, feestdagen zoals 14 juli ed)
Heb zelf eigenlijk maar 2 keer echt pecht gehad: Bij de tolpoorten nabij Parijs echt 3 uur staan wachten (ok, moest met spoed naar huis en het was spits |:( niet echt ideaal) en een keer een uur of 3 bij Grenoble in de file gestaan ivm een ongeval waarbij alle rijbanen dicht waren. Maarja dat kan je niet voorkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 11-07-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 20:27
ik heb het meegemaakt dat ik om 8.00 uur in de ochtend al vet in de file stond bij Lyon.
dat maak je mee op zwarte zaterdag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

RvL

Het probleem op de zwarte zaterdag is dat je er eigenlijk niet aan ontkomt. Het enige wat je kan proberen is inderdaad via Duitsland - Zwitserland - Italië gaan, ware het niet dat er in dat weekend ook in Italië een zeer druk weekend is voorspelt. Deze route is, vanuit Nijmegen gezien, wel 1,5 uur langer.

Het enige 'geluk' wat je hebt is dat het nog geen echte zwarte zaterdag is volgens de druktekalender van de ANWB.

Wat ik persoonlijk zou doen is inderdaad 's nachts gaan rijden, maar eerder. Het is over de Route du Soleil toch een kleine 12 uur kachelen (wederom gezien vanuit Nijmegen), een uur of 8 naar Lyon. Daar moet je eigenlijk voor de ochtendspits proberen te zijn. Afhankelijk van je vertrekpunt betekent dat dus dat je in de vroege nacht/late avond zal moeten vertrekken.

Eenmaal in de file is er geen ontkomen meer aan is mijn ervaring. Route National wegen lopen dan binnen de kortste keren ook vol.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar je in NL zit is IMHO redelijk bepalend. Als je tegen de DE grens aanwoont is de A31 (van Emden tot het Ruhrgebiet) en aansluitend de A61 richting zuiden goed te doen. Die heb ik nog tot aan Karlsruhe gereden met wintersport. Hier en daar forse wegwerkzaamheden, maar verder muv het stuk door Rheinland-Pfalz (120 Vmax) kun je zo hard rijden als je zelf wilt. Wel relevant om te weten: het is maar een 2x2 baans weg. Het kan dus vrij snel dichtslibben, en in DE is Stau ook echt Stau :o

Allicht is het een optie om 'binnendoor' te rijden in FR, dus niet de autoroute pakken maar de oude weg ernaast. Nadeel is dat dat echt langzamer gaat (afgelopen zomer deed ik over het stuk van Caen tot Lille al bijna zes uur, heel relaxed rijden, maar snel is anders).

Laatste alternatief zou zijn om ten westen van de Autoroute du Soleil te rijden, dus over de snelweg via Paris (E15/A1 en dan E11/A71), en dan pas ergens in Provence naar het oosten doorsteken.

Maar beste is geheid een combo van directe+alternatieve routes, die je on-the-fly kiest op basis van real-time info, dus snelweg pakken waar mogelijk, binnendoor rijden zodra nodig. Daarvoor heb je dus een dedicated navigator nodig met een mobile internetverbinding en topografische kennis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RvL schreef op maandag 12 juli 2010 @ 08:08:
Het probleem op de zwarte zaterdag is dat je er eigenlijk niet aan ontkomt. [...]
Jawel. gewoon niet op zaterdag gaan maar een (paar) dag(en) eerder of later ;)
Dit jaar zelf pas voor de tweede keer naar Frankrijk geweest, eerste is al lang geleden, vanuit Friesland overigens :) De eerste week waren we in Auvergne en tweede in le Barcarès.
Bij Parijs tegen de middag nog file, pakweg 3 uur over gedaan. Toch vond ik die file niet zo vervelend als die tolwegen. Het was ook nog aan het begin van de reis en je ziet er nog iets van de stad waardoor het niet zo eentonig is. btw Als je vind dat motoren hier hard door de file rijden moet je ze daar zien ;)
Op de tolweg op een gegeven moment een knooppunt en dan 5-600km naar de volgende.. constand maar ~130 op de cruise :O doodsaai vond ik het, ik had er echt moeite mee om scherp te blijven.
Als ik weer ga wil ik in ieder geval een deel van de tolwegen mijden ter afwisseling en zo wellicht iets meer van het land zien onderweg. M'n vriendin wil liever via de tolwegen maar zelf niet rijden..tjah.. Vorige jaren in Italie ook de tolwegen wat gemeden, mede ivm file, maar nog geen idee voor een leuke route door Frankrijk. Als iemand nog tips heeft wat dat betreft is het misschien iets voor volgend jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
dion_b schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:07:
Waar je in NL zit is IMHO redelijk bepalend.
Ik vertrek vanuit Voorthuizen, Gelderland dat zit tussen de A1 en de A12 in :)
De alternatieve route is volgens de ANWB ongeveer 1 uur langer rijden. Maar zowel de heen als terug weg is het erg druk, waar de terugweg de vrijdag is voor 'de' zwarte zaterdag. :-(

Naar Lyon toe is ongeveer 8.5 uur vanuit Voorthuizen, dat zou betekenen dat ik op de heenweg er rond de middag ben uurtje of 1 lijkt me dat er dan geen spits e.d. is? :) Want dan kan ik op de heenweg prima de normale route pakken. Terugweg lijkt me wel een probleem qua drukte dan toch maar via de andere route denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 05-05 08:09

Shabbaman

Got love?

Als je door Zwitserland gaat dan heb je wel een vignet nodig. Ik denk dat het dan wel goedkoper is om twee keer dezelfde route te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shabbaman op 12-07-2010 16:23 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zanniebal schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:19:
[...]

Ik vertrek vanuit Voorthuizen, Gelderland dat zit tussen de A1 en de A12 in :)
Op mijn kaart zit het tussen de A1 en A28 in, vlakbij de A30 :+
De alternatieve route is volgens de ANWB ongeveer 1 uur langer rijden. Maar zowel de heen als terug weg is het erg druk, waar de terugweg de vrijdag is voor 'de' zwarte zaterdag. :-(

Naar Lyon toe is ongeveer 8.5 uur vanuit Voorthuizen, dat zou betekenen dat ik op de heenweg er rond de middag ben uurtje of 1 lijkt me dat er dan geen spits e.d. is? :)
Optimist...

1) je gaat eens per paar uur zeker moeten stoppen om te plassen, benen te strekken en van bestuurder wisselen. Al doe je dit maar twee keer (marginaal verantwoord...), dan nog ben je zeker een uur verder.
2) kans dat je continu op volle snelheid kan rijden is laag. Ik zou zeker een uur extra incalculeren voor wegwerkzaamheden.
3) bedenk dat de weg niet alleen vol zit met Nederlanders, maar ook met mensen die en route wonen. Halverwege de ochtend zullen er dus genoeg Belgen en Fransen onderweg zijn om ook al voor files te zorgen, ook al vertrek jij erg vroeg vanuit NL.

Ik denk dat je rustig 3u mag optellen bij die 8.5u naar Lyon, en dan nog moet je alert zijn op omstandigheden. Als je bijv bij Metz al hoort dat het vanaf Dijon vaststaat kun je op dat moment omrijden.
Want dan kan ik op de heenweg prima de normale route pakken. Terugweg lijkt me wel een probleem qua drukte dan toch maar via de andere route denk ik.
Kan, maar ik zou gewoon in beide richtingen alle alternatieven voorbereiden. Dan kun je gewoon on the fly je route aanpassen aan omstandigheden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
Shabbaman schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:23:
Als je door Zwitserland gaat dan heb je wel een vignet nodig. Ik denk dat het dan wel goedkoper is om twee keer dezelfde route te nemen.
Eens, de tol is 58 euro, en een vignet uit mn hoofd iets van 30 euro. Ik weet nog steeds niet wat ik ga doen, en wat nou wijsheid is. Je komt er echt wel op beide manieren, maar ik wil toch graag de beste gekozen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
en vanuit luxenburg tot nancy is tegenwoordig 110 ipv 130 kwam ik achter. Ben vrijdag terug gekomen van 2 week zuid franse alpen (embrun)
Heen vanuit Assen via nijmegen maastricht, luik, luxenburg, metc nancy dyon om lyon heen naar beneden gereden. Terug zelfde route alleen toen luxenburg duitsland ouberhausen a31 op richting emmen.

In tijd zat er geen verschil. A31 is lekker doorrijden maar het deel koln luxenburg is 2 baans max 100km.
Ook als je via zwitserland rijdt zul je nog tolwegen tegen komen, via route de solei is het goedkoopst en denk ik het snelst. (route napoleon is ook heel mooi als je in de franse alpen blijft,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt ook de DE A61-A5 pakken tot vlak boven Basel en dan over de E60/A36 via Mulhouse en Besancon richting de Autoroute du Soleil gaan. Daarmee hoef je niet over LU, maar vermijd je ook CH en bijbehorende vignet. Qua tol maakt het ws weinig uit, aangezien je vanaf DE-FR grens op tolwegen zit, en vergelijkbare afstand aflegt als wanneer je over BE/LU binnenkomt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 16:10
In Frankrijk is de Autoroute du sud ook nog een optie.
Da's de westelijke tak naar het zuiden, zeg maar. Langs Clermond-Ferrand en Millau.
2 jaar terug daar eens over gereden, geen probleem!

Afbeeldingslocatie: http://www.beaumont-holidays.com/images-france/france-road-map.GIF

Bij Millau was het vroeger moeilijk doen, van de snelweg af, vallei in, omhoog, snelweg op...
Tegenwoordig is daar een flink viaduct gebouwd en kun je zo doorknallen.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Tito129 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:00:
en vanuit luxenburg tot nancy is tegenwoordig 110 ipv 130 kwam ik achter. Ben vrijdag terug gekomen van 2 week zuid franse alpen (embrun)
Heen vanuit Assen via nijmegen maastricht, luik, luxenburg, metc nancy dyon om lyon heen naar beneden gereden. Terug zelfde route alleen toen luxenburg duitsland ouberhausen a31 op richting emmen.

In tijd zat er geen verschil. A31 is lekker doorrijden maar het deel koln luxenburg is 2 baans max 100km.
Ook als je via zwitserland rijdt zul je nog tolwegen tegen komen, via route de solei is het goedkoopst en denk ik het snelst. (route napoleon is ook heel mooi als je in de franse alpen blijft,)
Luxemburg - Metz is 110 idd, maar vanaf Metz is t afaik gewoon 130 (2 weken geleden voor t laatst geweest).
En vanaf Koln naar Luxemburg heb je ook nog de mogelijkheid om via Koblenz te rijden, vlak voor Koblenz de snelweg af en dan de weg op richting Trier.
Heb ik laatst ook gedaan, deed Groningen - Luxemburg in 3:45u.

Je kan ook dwars door de Eiffel heen idd, maar dan word je niet blij van de tweebaansstukken die echt niet opschieten...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb het nu ook een paar keer gereden en eigenlijk gewoon de autoroute du soleil gepakt. Wel deed ik het in 2 dagen. Ter hoogte van Beaune relaxed het tentje opgezet en een biertje erbij gepakt. De dag erna wel weer vroeg weg (7 uur of zo) en eigenlijk geen file gehad.

Je kan het jezelf wel heel moeilijk maken, maar de extra reistijd ben je na meer dan 12 uur rijden echt meer dan zat hoor.
kamstra schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:11:
[...]

Luxemburg - Metz is 110 idd, maar vanaf Metz is t afaik gewoon 130 (2 weken geleden voor t laatst geweest).
En vanaf Koln naar Luxemburg heb je ook nog de mogelijkheid om via Koblenz te rijden, vlak voor Koblenz de snelweg af en dan de weg op richting Trier.
Heb ik laatst ook gedaan, deed Groningen - Luxemburg in 3:45u.

Je kan ook dwars door de Eiffel heen idd, maar dan word je niet blij van de tweebaansstukken die echt niet opschieten...
Mijn ervaring is dat door de Eiffel niet echt doorrijd, maar wel het snelste en zuinigste is. Over Koblenz ben je continu aan het scheuren en je doet er uiteindelijk net zo lang over.

En van Luxemburg naar Metz is de stukken bij de steden tegenwoordig 90. Alles is 20 km/h omlaag gegaan 2 jaar geleden.

[ Voor 52% gewijzigd door Hooglander1 op 13-07-2010 11:18 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb wel eens de parallelweg langs de Autoroute du Soleil genomen. Tot aan Lyon is dat best een mooie route als je niet teveel haast hebt. Het kost inderdaad wat tijd, maar je rijdt nog steeds redelijk relaxed in een uurtje of 10 naar Lyon toe. Wat me vooral opviel was hoe ontzettend rustig het was op die wegen en dat zulke wegen me wakkerder/alerter houden dan urenlang met 130km/u doorstampen op een 3-baans autosnelweg :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Grrrrrene schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:23:
Ik heb wel eens de parallelweg langs de Autoroute du Soleil genomen. Tot aan Lyon is dat best een mooie route als je niet teveel haast hebt. Het kost inderdaad wat tijd, maar je rijdt nog steeds redelijk relaxed in een uurtje of 10 naar Lyon toe. Wat me vooral opviel was hoe ontzettend rustig het was op die wegen en dat zulke wegen me wakkerder/alerter houden dan urenlang met 130km/u doorstampen op een 3-baans autosnelweg :o
Idd, gewoon de Bis route nemen. Staat prima aangegeven overal en kost je ook nog eens geen tol. Kun je net zo makkelijk 100km/u doorrijden :)

Verder ligt er om Parijs ook een grote boog...ben even de naam kwijt, meen dat het iets met een M was ofzo...dat werkt ook goed, je mist zo de hele spits bij Parijs :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zelf ben ik van plan richting de Drome te gaan in twee dagen, echter is dat op een grijze vrijdag/zwarte zaterdag.
Nu zei een kennis van mij dat het slim was om via Luxemburg/Nancy (E31) te gaan.
Dan ergens richting Dijon overnachten, dat moet te halen zijn zonder al te lang te rijden.
En vervolgens via binnenwegen door tot je Lyon voorbij bent.

Is dat geen 'goede' alternatieve route/manier?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben 1 keer op "zwarte vrijdag" gaan rijden: om een uur of 10 's avonds vertrokken, tanken in Luxemburg in de rij tussen de Nederlanders, en daarna de tolwegen vermijden! Dan heb je allemaal mooie bochtige 90 km/h wegen, en die waren LEEG. Af en toe kwamen we over een tolweg, waar mensen betaald in de file stonden...

M.a.w. navigatie op "vermijd tolwegen" en "vermijd snelwegen", en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gonadan schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:40:
Zelf ben ik van plan richting de Drome te gaan in twee dagen, echter is dat op een grijze vrijdag/zwarte zaterdag.
Nu zei een kennis van mij dat het slim was om via Luxemburg/Nancy (E31) te gaan.
Dan ergens richting Dijon overnachten, dat moet te halen zijn zonder al te lang te rijden.
En vervolgens via binnenwegen door tot je Lyon voorbij bent.

Is dat geen 'goede' alternatieve route/manier?
Zo heb ik het altijd gedaan.

Als je nog een aardige camping zoekt.

Camping les moulin in nuits-st-george. Redelijk snel te bereiken vanaf de snelweg en er is nog plek tot een uurtje 6 gemiddeld gezien.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1