Donker scherm na booten Sapphire HD5770 Vapor-X

Pagina: 1
Acties:

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik heb een vreemd probleem met mijn gloednieuwe videokaart. Ik heb een nieuwe pc gebouwd en daar zit de Sapphire HD5770 Vapor-X in. Als ik de pc opstart dan zie ik netjes het startlogo van Windows 7 in beeld; en daarna wordt het scherm zo donker als de achtergrond van de tweakers website. Pas bij een harde reset kan ik mijn pc weer opnieuw opstarten. Dan verschijnt de veilige modus vraag; start ik dan normaal op..dan verschijnt mijn desktop na het W7 opstartlogo wel prima in beeld. Er lijkt vervolgens helemaal niks mis met mijn videokaart; ik kan er uren op werken zonder enig probleem (totdat ik de pc weer opnieuw opstart).|

De videokaart is bekend; maar verder heb ik de volgende hardware in de setup:

Dell 2407
i5 750
4 x 2GB PC1333
Asus p7p55 LX
80gb SSD
2x 1tb Samsung F3
Sata DVD Asus
Mugen II proc cooler
Seasonic S12 II 520W Bronze (80)

En verder draait er Windows 7 Home Premium 64-bit...en daarbij heb ik Ati drivers 10.6 succesvol geinstalleerd (W7 score is 7.4). Geen problemen bekend.

Wanneer het probleem voorkomt gaat het scherm overigens niet in standby na de ingestelde 5 minuten. De videokaart zit goed in het PCI-E 16x slot (hoewel ik dat blauwe lipje nergens kon verankeren aan de kaart).

De seasonic heb ik obv de best buy gekozen samen met de aanbevolen HD5770. Qua power lijkt het me stug dat het onvoldoende is....en verder werkt het geheel perfect als ik eenmaal wel correct heb op kunnen starten. Ik twijfel of het misschien aan de display zelf ligt...aangezien ik vroeger nog wel eens problemen had (volgens mij) met de 1920 op 60HZ stand...die nu standaard gekozen wordt door de videokaart. Een lagere resolutie is niet zinvol met een 24inch hd scherm.

De voeding heeft overigens 2x een pci power connector....eentje met 6 pins..en eentje met 6+2 pins.... op beiden staat PCI-E....als ik de tweede gebruik (6+2) dan wil de hele pc niet opstarten. Ik heb bij de videokaart een soort verlengkabeltje gekregen van 6 pins naar normale power...moet ik die misschien maar gebruiken?

De kaart draait overigens in PCI-E slot 1...er staat in de mobo handleiding dat de prestaties mogelijk lager zijn wanneer ik de kaart in slot 2 prik?

Als iemand input heeft? Ik lees veel problemen; maar van een enkeling is vergelijkbaar...maar daar hebben ze dan ook nog geen oplossing gevonden....

Dank.

[ Voor 3% gewijzigd door GustavSan op 11-07-2010 18:59 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik het zo lees en de pc geeneens wil opstarten als je die 6+2 pci-e connector gebruikt, lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat toch je voeding het niet trekt. Seasonic lijkt mij ook een B-merk althans mij komt het niet bekend voor en dan is hoogstwaarschijnlijk die 520 wat het piekvermogen. Dus ik zou persoonlijk de voeding eens verwissellen en kijken wat ie dan doet, en dan toch kiezen voor een A-merk voeding met bv 600 watt.

• GustavSan
Dank voor je input. Ik weet niet of je hier een punt hebt. Die Seasonic is volgens mij een dik A-merk....eentje die met regelmaat in de best-buy voorkomt. Ik heb juist (naar ik dacht) een goede voeding gekozen om daar geen gezeik mee te krijgen: pricewatch: Seasonic M12II Bronze 520W

Wat ik telkens vooral vreemd vind is dat de pc perfect presteert....alleen bij het opstarten gaat het dus mis met W7 dat niet wil doorstarten (hele bios riedel heb ik dan al gehad...en tevens het verschijnen van het W7 logo...en daarna een zwart/zeer donkergrijs scherm...)...

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 00:45
Probeer is met een lagere resolutie en herstart dan je pc is.
Doet het probleem zich dan ook voor ?

• GustavSan
Ja...zojuist gedaan op 1650x en daarna op 1200x .... zelfde probleem. In tegenstelling tot wat ik op forums heb gelezen is het helaas ook niet zo dat ik meer geduld moet hebben...zelfs na 20 minuten wachten bleef het scherm zwart/grijs....nu 2x opnieuw opgestart...en het werkt weer als een zonnetje...?

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 00:45
Dan zou ik toch de troubleshooter voor opstartproblemen als eerste er bij pakken.

• GustavSan
Dank voor de input! Die had ik als eerste al gelezen; gelukkig lag het probleem daar niet (althans dat denk ik). Alle checks leveren een positief resultaat op. De willekeur is onverklaarbaar. Ik heb het gevoel dat het toch iets met de drivers is.

Nieuwe ontwikkeling. Ik heb de videokaart verplaatst van PCI-E slot 1 (de bovenste blauwe) naar de PCI-E slot 2 (de bruine 'eronder'). Nu start de PC in een keer op. Ik werk niet met Crossfire; en zal dit ook niet gaan doen.

In mijn mobo handleiding lees ik dat de kaart beter zou presteren in PCI-E slot 1 (beiden zijn 16x). Nu in slot 2 lijkt het probleem echter verholpen. Wat is wijsheid? Maakt het enorm uit in prestaties en hoe kan ik dit meten? Ik game overigens niet nooit, maar kijk wel zo nu en dan HD video en verder werk ik veel met Photoshop en andere zware programma's. Ga ik nadelen ondervinden wanneer de kaart idd op mindere snelheid draait?

Edit: Op de asus website lees ik dat het mobo op het 2e slot maar 4x doorgeeft? http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=2UYSq8dAHOj0k84O

Expansion Slots
1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slot (at x4 mode, 2.5GT/s)
2 x PCI Express 2.0 x1 slots (2.5GT/s)
3 x PCI

Dus toch trager op het 2e slot :(

[ Voor 29% gewijzigd door GustavSan op 12-07-2010 04:28 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Roel1966 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 19:13:
Als ik het zo lees en de pc geeneens wil opstarten als je die 6+2 pci-e connector gebruikt, lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat toch je voeding het niet trekt. Seasonic lijkt mij ook een B-merk althans mij komt het niet bekend voor en dan is hoogstwaarschijnlijk die 520 wat het piekvermogen. Dus ik zou persoonlijk de voeding eens verwissellen en kijken wat ie dan doet, en dan toch kiezen voor een A-merk voeding met bv 600 watt.
Seasonic een B merk? Laat me niet lachen, die voeding trekt met gemak een Crossfire 5770 set samen met een dikke phenom en een goede overklok. (die voeding kan constant 550w leveren, dat is 30w over zijn "aanbevolen" maximum)
Leesvoer: http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/954/7

Ze hebben een Golden Reward gegeven, omdat het een B-merk voeding is zeker :+

Tjah als dat het voor je oplost zie ik geen probleem?
Ik zou toch alles nog even goed nakijken als ik jouw was.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 12-07-2010 04:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GustavSan
Kaart toch weer even terug gezet in slot 1. Nu voor het eerst na opstarten een blauw scherm tot 2 keer toe. Het gaat te snel om te lezen, maar het gaat over de videokaart en het slot. Stop ik de kaart in PCI-E 2...dan werkt het allemaal perfect.

Ik vermoed dat ofwel het slot niet werkt; ofwel de kaart niet op de snelheid van slot 1.

Ik weet niet of ik het mobo terug ga brengen; als de prestaties op slot 2 gewoon prima zijn dan is het mij misschien de moeite nu niet waard. Ik twijfel...maar moet anders weer opnieuw beginnen. Hier (in Maleisie waar ik woon) krijg je niks direct mee. Je moet eerst het geheel opsturen en dan weken en soms maanden later krijg je te horen of je een nieuw item krijgt. Het zou er dus op neerkomen dat ik dan hoe dan ook nu al direct een nieuw mobo moet kopen.

Ik kwam hier nog wat kleine 'hints' tegen waar volgens mij over hetzelfde probleem gesproken wordt:

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=133606.0
http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?t=2539956
http://forums.techpowerup...e/index.php/t-111830.html

[ Voor 14% gewijzigd door GustavSan op 12-07-2010 11:40 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Roel1966 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 19:13:
Zeg dan niks als je het niet zeker weet, Seasonic is een dik vet A-merk ;)

Het geheugen dat je hebt, is dat Low Voltage geheugen (1.65 volt) en staat dit geheugen ook in de QVL van Asus?

Dat prestaties in je 2e slot minder zouden zijn is volgens mij alleen als er in het 1e slot ook iets zit wat die x16 bandbreedte opslokt. Maar daar weet ik het fijne niet van.

Het lijkt me inderdaad een driver probleem, ik heb hier een tijdje terug ook Nvidia video drivers problemen gehad, die doen zich iedere keer voor aan het eind van het opstarten, dus vlak voordat het inlog scherm komt. De videodrivers worden dus als laatste geladen. Ik zou eens een oudere driver proberen, 9.* ofzo ?

Welke BSOD krijg je precies? 0x00000116 zeker?

En verder:
- moederbord BIOS updaten (ivm, alles werkt wel in PCI-e slot 2, niet in PCI-e slot 1)
- up to date chipset drivers installeren (ivm probleem hierboven)

[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 12-07-2010 11:17 ]

• GustavSan
Yep...MemOK geeft trouwens ook geen problemen. De pc werkt verder als een zonnetje. Alles rond de setup ging/gaat prima. Checks zijn allemaal ok. Het is puur die videokaart in PCI-E slot 1 dat voor vreemde problemen zorgt. Ik zet het in slot 2 (4x helaas) en het werkt allemaal als een zonnetje.

Ik overweeg (nu ik elders ook iets heb gelezen over de HD5770 kaarten die soms dit probleem hebben) de kaart te ruilen....

Hier mijn geheugen:

Kingston - KVR1333D3N9/2G DDR3 1333 2048MB DS Qimonda IDSH1G-03A1F1C-13H
Staat in de asus pdf: QVL_P7P55 LX.pdf

Aanvulling:

Volgens mij heb ik inderdaad die 0x00000116 langs zien komen ja.

Aan het einde van de opstartcyclus de videodrivers? Klinkt als het probleem dat ik ervaar ja. Wel raar want Ati heeft alleen maar 10.6 beschikbaar. Ik kan zelfs nergens de oude drivers vinden (voor W7 64-bit).

Het bios van de Asus P7P55 LX heb ik gisteren geupdate naar de meest recente versie.

Wat bedoel je precies met de chipset drivers? Waar kan ik die vinden voor mijn mobo?

Dank voor de input!! Super :)

[ Voor 31% gewijzigd door GustavSan op 12-07-2010 11:28 ]

• GustavSan
Hmm..kan dit bericht zelf niet verwijderen (had niet door dat ik zelf ook al weer gereageerd had). Sorry voor de dubbelpost.

[ Voor 81% gewijzigd door GustavSan op 12-07-2010 11:29 ]

Pagina: 1