Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Dit is één van mijn eerste topics en als ik soms wat onduidelijk overkom, dan hoor ik dat graag.

In september aanstaande ga ik beginnen met een deeltijdstudie Bedrijfskundige Informatica aan de Saxion in Deventer.

Echter heb ik eigenlijk geen ICT-ervaring oftewel heel weinig. Zijn hier ook personen die ook een deeltijdstudie (gaan) doen op het HBO en ook geen ICT-ervaring hebben? Zo ja, wat zijn dan jullie ervaringen?
Ik vraag me af of het wel te doen is na een fulltime job.

Ik zal in ieder geval ff uitleggen waarom ik juist voor deze studie gekozen heb:

Negen jaar geleden heb ik een opleiding MBO Bedrijfsadministratie, niveau 4 afgerond. Toen ik in het eerste jaar van deze opleiding zat, wilde ik er mee stoppen (omdat het me niet echt interesseerde) en wilde iets met ICT gaan doen. De opleidingscoördinator heeft me toen overgehaald om toch door te zetten en een aparte certificaat erbij te halen voor ICT. Dit heb ik toen dus maar gedaan. Mijn cijferlijst van het eindexamen bestond uit allemaal zessen en een acht voor het certificaat van ICT. Je kunt dus nagaan hoe leuk ik de opleiding vond.

Ik ben nu 30 jaar en na diverse baantjes heb nu sinds een paar jaar een goede werkgever gevonden. Ik werk fulltime.

Een aantal jaar geleden wilde ik al een HBO-deeltijd studie volgen, maar wist niet precies wat ik graag wilde. Ik heb toen gekeken naar de Pabo (don't ask me why), maar dat leek me niet echt wat. Ik ben nu bij een open dag geweest van twee hogescholen (Windesheim en Saxion) en heb uiteindelijk gekozen voor de laatste. De reden hiervoor is dat bij Windesheim werd verteld dat je persé twee jaar werkervaring moest hebben in de ICT. Bij Saxion was dit helemaal niet het geval. Ook waren de bijkomende kosten voor dezelfde studie bij Windesheim duizend euro hoger. Aangezien ik de studie zelf ga betalen vond ik dit toch wel een opmerkelijk verschil. Ook kun je na twee jaar bij Saxion je Associate Degree diploma halen. Dus als ik het na twee jaar echt niet meer zie zitten om verder te studeren dan heb ik ieder geval iets op zak.

Oh ja, ik ben tevens ook autorij-instructeur. Deze cursus (het is eigenlijk een opleiding) heb tussendoor ook ff gedaan. Ik geef alleen rijles op de zaterdagen.

Ik heb nu met mijn werkgever afgesproken dat ik 4 dagen (4x9uur) ga werken en bij mijn andere werkgever (de autorijschool) werk ik vanaf september een halve zaterdag.

Ik hoor graag jullie bevindingen cq. opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is enorm belangrijk dat je huidige werk aansluit bij de studie. Anders ga je het niet redden.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
kan je werkgever niet een deel van de studie betalen? Op zich niet ongebruikelijk, hij heeft tenslotte ook voordeel bij beter opgeleide mensen. Als hij dit niet wil, kun je misschien wel afspraken maken dat ze het betalen en jij terugbetaalt in de vorm van overuren/inhouding op je bruto salaris. Heb je in ieder geval nog een fiscaal voordeel.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Maxtrash,

Ik ben op dit moment nog gedetacheerd via een uitzendbureau en over een half jaar gaan ze een beslissing nemen of ik een vast dienstverband ga krijgen of niet.

Indien dat wel het geval is, wil ik overleggen of zij dan een gedeelte van mijn studie gaan betalen. Ik denk wel dat zij hiertoe bereid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Die 2 jaar werkervaring vragen ze niet voor niets. Ik zat op windesheim en je zag het verschil tussen havo en mbo doorstromers heel erg. De mbo'ers hadden gewoon al meer ervaring en vielen daardoor een stuk minder van af dan de mensen van de havo. Je moet er als IT'er naast gewoon erg veel aan doen om het te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:29

Tank80

Cyanide&&Happiness

Ik doe ook deeltijd HBO, maar dan 'gewoon' Informatica (software ontwikkeling). Heb ook nog niet echt een relevante baan, ik werk al wel een jaar of 6-7, eerst in de (internationale) handel en nu in de technische advisering (bouwsector). Ik heb wel zojuist m'n propedeuse behaalt (alles in 1 keer gehaald). Ik doe het dan ook met de insteek om eerst wat te leren om het daarna in de praktijk te brengen, ipv de mensen die al in de it werken en het nog bevestigd willen hebben met een hbo diploma. Naar mijn idee is dat goed te doen, je mist wat programeerervaring e.d., maar dat heb je ook nog helemaal niet perse nodig. Voor jou is dat al helemaal een stuk irrelevanter aangezien je BI gaat doen. Ik denk zelfs dat je meer hebt aan je huidige ervaring in het bedrijfsleven (bedrijfsprocessen, informatiestromen, je weet hoe het werkt bij non-ict bedrijven e.d.) dan iemand die bij wijze van spreken al 4 jaar websites bouwt en totaal clueless is zodra het gaat om het opzetten van een informatieanalyse.
Voor wat betreft de indeling van de tijd; ik doe het ook ongeveer zoals jij, alleen ik werk 36 uur en heb eens in de 2 weken een dag vrij die ik aan m'n studie besteedt. Dan is het goed te doen.
Verder is BI niet echt een 'it'-opleiding, ik vind het veel dichter zitten bij een bedrijfskundige opleiding met een ict-sausje dan andersom. Dit verschilt uiteraard per opleiding, maar als je meer de ontwikkeling kant op wil, kan je beter nog maar even goed nadenken of je niet beter I of TI wil gaan doen.

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tank80,

Dank je wel voor reactie. De reden dat ik voor BI heb gekozen, heeft inderdaad ook te maken met dat ik veel werkervaring heb in het bedrijfsleven. Het bedrijfskundige gedeelte heb ik natuurlijk ook al een beetje gehad bij mijn MBO-opleiding. Ik merk bij mijn huidige werkgever dat men veel meer processen wil digitaliseren en het lijkt me leuk om daar een rol in te hebben. Kun je misschien wat meer vertellen over hoe jij je tijd allemaal indeelt? Heb je nog andere hobbies ernaast of is dat helemaal niet meer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:29

Tank80

Cyanide&&Happiness

Ik zal niet heel m'n weekschema hier neerplempen omdat het vrij persoonlijk is natuurlijk (niet op het gebied van privacy, maar meer hoeveel tijd je er zelf voor nodig hebt), maar de 40 weken die ik per jaar met school bezig ben kost het me gemiddeld 15 - 20 uur per week, incl. naar 'school' gaan. Sowieso heb je dus al 12 weken 'vakantie' per jaar en is 1 van die 10 weken een herkansingsweek die ik ook niet nodig heb gehad. Ik hou tijdens deze 36 schoolweken meestal 2 doordeweekse avonden voor mezelf over en minimaal 1 dag in het weekend. Verder werk ik tegenwoordig 36 uur zodat ik 1x in de 2 weken een dag vrij ben en die dag besteed ik dan aan m'n studie. De rest van de week hoef ik dan meestal niet heel veel meer te doen. Ik heb dus best nog wel wat tijd voor ontspanning, meiske, huishouden en social life dus. 40 uur gamen in de week of 4 x per week sporten zit er niet in, maar ik vind dat niet erg, aangezien ik ook veel voldoening haal uit het doen van zo'n studie. Het belangrijkste is dat je een goede balans vind tussen prive-werk-studie en dat je gemotiveerd bent. Of dat lukt is dan weer erg persoonlijk. Ik vind het goed te doen omdat ik momenteel een goede balans heb en de studie simpelweg leuk vind. Aan de andere kant startten we vorig jaar met 26 man en zijn we nu nog met 12 over, iedere afvaller startte met een verkeerde instelling en/of een verkeerde 'balans'. (om je niet te laten schrikken; de bi-groep bij ons had maar iets van 3-4 afvallers ;) )
Dus, regel het goed voor jezelf, weet jezelf zonodig te motiveren en blijf juist ook dingen doen die je leuk vind; je zal alleen wat meer moeten plannen. Slechter wordt je er sowieso niet van!

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smalltowncynic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 19:55
Ik ben ook bezig met de opleiding BI, eerste jaar, ik moet zeggen dat het redelijk zwaar is. Naast een fulltime baan ben je veel bezig met school. Ikzelf doe de opleiding niet bij een "gewone" HBO maar bij NCOI. Het voordeel hiervan is dat je examens erg praktijkgericht zijn. Gelukkig kan ik bij mijn werkgever altijd wel regelen dat ik tijdens een zogenoemde module een deel daarvan mag meekijken/helpen/zelf doen in het bedrijf. Voorbeeld is projectmanagement. Hierbij mocht ik de projectleider assisteren en aan de hand daarvan kon ik een mooie opdracht in elkaar zetten.

Wat mij betreft is het dus een must dat je met soortgelijke zaken bezig bent op je werk.

Toen ik begon had ik ook 0,0 ervaring op IT gebied, maar affiniteit is wel belangrijk. Dan pak je de zaken snel op. De praktijk is de beste leermeester, maar dan moet je werkgever wel achter je staan om te ondersteunen bij eventuele problemen. Ik heb het geluk dat dit bij mij het geval is dus ik rol vrij "makkelijk" door de stof heen, maar ik ken ook wat mensen die dit geluk niet hebben. Die situatie is per werkgever anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tank80,

Bedankt voor je input! Gelukkig hou je nog tijd over voor je social life. Veel mensen waarschuwden mij dat al je vrije tijd in de studie ging zitten. Natuurlijk verschilt dit ook per persoon. Gemotiveerd zal ik zeker wel zijn, want ik wil het al heel lang. Door persoonlijke omstandigheden is dit er nooit van gekomen en heb er ook veel voor over. Gelukkig ga ik straks 4 x 9 uur werken dus ben de dag, die ik naar school moet, vrij. Ik wil zoveel mogelijk doordeweeks plannen, zodat ik in het weekend wel wat vrij ben. Echter weet ik wel dat één uur per dag extra werken een stuk zwaarder is dus zal de zondag er ook wel aan moeten spenderen.

En smalltowncynic.......ook bedankt voor je reactie! Ik denk dat mijn werkgever er ook wel voor open staat om bij bepaalde modules een helpende hand te bieden. Mijn directe collega doet Bedrijfskunde aan de NCOI en gaat één keer in de twee weken een dag naar school op de zaterdag. Hij vindt het in ieder geval goed te doen. Ikzelf heb toch meer discipline nodig dus ga liever één dag in de week naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

rewind. schreef op maandag 12 juli 2010 @ 10:48:
Die 2 jaar werkervaring vragen ze niet voor niets. Ik zat op windesheim en je zag het verschil tussen havo en mbo doorstromers heel erg. De mbo'ers hadden gewoon al meer ervaring en vielen daardoor een stuk minder van af dan de mensen van de havo. Je moet er als IT'er naast gewoon erg veel aan doen om het te kunnen halen.
Het gaat hier om een deeltijd studie hé en ik merk het tegenovergestelde.
MBO-ers kunnen moeilijker meegaan dan mensen die HAVO/VWO hebben gedaan en niet verder zijn gegaan.

Ik heb onder andere een klasgenoot die verpleegkundige is en hij behoort tot één van de beste studenten met het beste resultaat. In het eerste jaar vragen ze alleen dat je algemene werkervaring hebt en dus weet hoe het bedrijfsleven in elkaar steekt. Pas in het 3e jaar vragen ze om relevante werkervaring dus je hebt sowieso 2 jaar de tijd om om te schakelen.

Relevante werkervaring is wel handig voor je eigen ontwikkeling. Sommige dingen herken je uit het verleden en andere kun je direct toepassen.

Qua studielast valt het bij mij ook mee net als bij smalltowncynic en Tank maar dit heeft er ook mee te maken hoe makkelijk je leert. Ik besteed de eerste weken alleen enkele uurtjes aan de groepsopdracht en start pas met mijn tentamen 1-2 weken vooraf. Ik weet echter wel dan andere klasgenoten 35+ uren per week spenderen en de eerste week al beginnen met studeren. Zij staat een 9-9,5 gemiddeld en ik een 8 over alle vakken van deze twee jaar. Ook nog maar één herkansing gehad en dat was het eerste tentamen omdat ik verkeerd had geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Floris-K,

Ik leer helemaal niet makkelijk, vind ik. Als ik iets lees, moet ik het vaak nog een keer doornemen om het te snappen. Echter lees ik nu wel veel thrillers dus misschien helpt dit een beetje met het opnemen van de stof.

Doe jij ook BI of een andere studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ja klopt ik doe ook BI maar dan op Avans in Breda.

Leren doe je niet alleen uit een boek. Zelf kan ik ook slecht leren uit het boek en kan na een hoofdstuk eigenlijk weer opnieuw beginnen maar dat went wel en gaat steeds beter. Verder wordt in de colleges wordt vrijwel alles verteld en uitgelegd wat je in je tentamen kan verwachten. Ik let daar gewoon goed op en dan pak ik die stukken uit het boek erbij en leer dat gewoon. Daarnaast doe je ook de groepsopdrachten(ik nu 7 vd 8 periodes) en als je daar serieus mee bezig bent dan leer je de stof vanzelf.

[ Voor 18% gewijzigd door AndereKoekoek op 14-07-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Floris-K,

Doe je BI voltijd of deeltijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosita
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-01-2019
Ik doe BI deeltijd. Ik ben er in Februari 2010 mee gestart en het is erg goed te doen. Wat erg belangrijk is, is om vanaf het begin de studie serieus te nemen, je opdrachten en huiswerk te maken en die ook in te leveren. Zo bouw je geen achterstand op en blijf je gemotiveerd.

Ik heb een studieprogramma van 2 jr., doordat ik vrijstellingen heb gekregen. Ik ben zelf al afgestudeerd in de studies Informatie- en Dienstverlening Management (HBO) en Documentaire Informatiewetenschappen (WO). Ik ben BI erbij gaan doen voor het opdoen van meer kennis op het gebied van bedrijfsprocessen en IT. Ik werk 32 uur per week. Ik merk wel dat mijn achtergrond op het gebied van Informatiemanagement erg goed helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rosita op 17-07-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Rosita,

Dank je voor jouw reactie. Fijn om te horen hoe jij met de studie omgaat. Ik ben zeker van plan om de studie serieus te nemen. Desnoods neem ik bijles.

Volg jij de studie op een hogeschool of via een zelfstudie zoals de LOI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik doe momenteel Informatica aan de Open Universiteit Nederland. Het is voor mij even wennen, omdat het lang geleden is dat ik gestudeerd heb ( ben 25). Waarschijnlijk ga ik in september tentamen database doen.

Dit heb ik nog te gaan voordat ik mijn Propedeuse zal hebben;

Communicatietechnologie
De werking van computersystemen
Discrete wiskunde A
Discrete wiskunde B
Model-driven development
Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen
Objectgeoriënteerd programmeren in Java 1
Objectgeoriënteerd programmeren in Java 2
Ontwikkelpracticum
Webapplicaties: de clientkant
Webcultuur
Propedeuseproject informatica

Ik zal dus nog zo 1 ~ 1.5 jaar bezig zijn.

Het is allemaal wel te doen, maar je merkt wel dat het vrij pittig is. Deze universiteit komt ook als één van de beste unies uit de bus, dat merk je ook wel aan het niveau van de stof.

Maar zoals ik al zei, waar een wil is, is een weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Arsenius,

Thanks voor de reply. Het is voor mij ook al weer een tijdje geleden dat ik überhaupt in de boeken ben gedoken. Mijn MBO-opleiding heb ik in 2001 afgerond. Wel heb ik zo'n 3 jaar geleden een opleiding voor rij-instructeur gedaan, maar dat lijkt meer op een cursus. Desalniettemin vond ik wel erg leuk om wat bij te leren en ging ook met plezier naar school.

Wel vrees ik dat het erg moeilijk voor me gaat worden, omdat leraren mij (in het verleden) een typisch Mavo- en MBO-leerling vonden dus HBO is misschien te hoog voor mij gegrepen. Ik haalde destijds nooit echt hoge cijfers, maar ben natuurlijk nu wel een stuk volwassener.

Toch ben ik van plan om er veel tijd in te steken en misschien gaat het allemaal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Arsenius schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:57:
Ik doe momenteel Informatica aan de Open Universiteit Nederland. Het is voor mij even wennen, omdat het lang geleden is dat ik gestudeerd heb ( ben 25). Waarschijnlijk ga ik in september tentamen database doen.

Dit heb ik nog te gaan voordat ik mijn Propedeuse zal hebben;

Communicatietechnologie
De werking van computersystemen
Discrete wiskunde A
Discrete wiskunde B
Model-driven development
Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen
Objectgeoriënteerd programmeren in Java 1
Objectgeoriënteerd programmeren in Java 2
Ontwikkelpracticum
Webapplicaties: de clientkant
Webcultuur
Propedeuseproject informatica

Ik zal dus nog zo 1 ~ 1.5 jaar bezig zijn.

Het is allemaal wel te doen, maar je merkt wel dat het vrij pittig is. Deze universiteit komt ook als één van de beste unies uit de bus, dat merk je ook wel aan het niveau van de stof.

Maar zoals ik al zei, waar een wil is, is een weg.
Vrij pittig is een understatement, niveau is toch even heel wat hoger dan 't MBO. (Maar ik heb het dan over het ROC van Twente, dus ja dan is dat wel te begrijpen :P )
Zit er nog over te twijfelen of ik OU Informatica nog verder/weer ga proberen of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 19-07-2010 18:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Raven,

Waarom ben je ermee gestopt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niveau (leek me) te hoog, maar wil nog wel een keer proberen.
Althans, daar zit ik dus nu aan te denken.

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 19-07-2010 18:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:32

Slapstick

Me, myself or I

Even in het algemeen over de school Saxion, ben ook student in Deventer, zoals wel meer hier ;). Het is een moderne school, met genoeg faciliteiten en er is een erg groot deel wat er avondcursussen doet :). Genoeg parkeerruimte 's avonds en de school is na het einde van de colleges nog een poosje open.

De school is niet handig ingedeeld, ik heb geen idee waar IT precies zit, maar om bij sommige lokalen te komen moet je goed de weg weten.. Je hebt zeg maar vier vleugels, maar je kunt soms niet van de ene naar de andere vleugel lopen op een bepaalde verdieping..

Veel succes met je studie

je hoeft niet iedereen te groeten en te bedanken, als iedereen dat zou doen zou het nogal storend over komen ;), maar no problemo als je het wel blijf doen :)

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosita
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-01-2019
Ik doe BI bij InHolland. Ik volg 2 avonden les (maandag en donderdag) van 18:30 t/m 21:45.
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 11:45:
Hey Rosita,

Dank je voor jouw reactie. Fijn om te horen hoe jij met de studie omgaat. Ik ben zeker van plan om de studie serieus te nemen. Desnoods neem ik bijles.

Volg jij de studie op een hogeschool of via een zelfstudie zoals de LOI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Slapstick schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:43:
Even in het algemeen over de school Saxion, ben ook student in Deventer, zoals wel meer hier ;). Het is een moderne school, met genoeg faciliteiten en er is een erg groot deel wat er avondcursussen doet :). Genoeg parkeerruimte 's avonds en de school is na het einde van de colleges nog een poosje open.

De school is niet handig ingedeeld, ik heb geen idee waar IT precies zit, maar om bij sommige lokalen te komen moet je goed de weg weten.. Je hebt zeg maar vier vleugels, maar je kunt soms niet van de ene naar de andere vleugel lopen op een bepaalde verdieping..

Veel succes met je studie

je hoeft niet iedereen te groeten en te bedanken, als iedereen dat zou doen zou het nogal storend over komen ;), maar no problemo als je het wel blijf doen :)
Hey Slapstick,

Fijn om een medestudent van dezelfde school hier te treffen. Welke studie volg jij dan?

Ik ben bij de Open Dag van Saxion geweest en ze hebben mij al laten zien waar de lokalen zitten. Ook hebben ze er een (zeer duidelijke) presentatie gegeven. Heel wat anders dan bij Windesheim bijvoorbeeld. Daar begon men direct met dat ze de beste zijn van Nederland op IT-gebied en bla bla bla.......

Ik woon in Raalte en ga straks dus maar 1 dag in de week naar school dus het maakt voor mij niet zo heel veel uit of ik nu naar Deventer of Zwolle moet reizen.
Pagina: 1