Problemen grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Hey,

Zonet was ik op mijn desktop aan het werken tot opeens het beeld stopte met fatsoenlijk werken. Ik weet niet hoe je het moet omschrijven, maar ik kreeg zo'n "storingen" over het hele scherm in verschillende kleuren.

Het zijn niet de drivers, want na een reboot gebeurde het al in het BIOS-scherm. Ik heb mijn laptop aan het scherm aangesloten en daar werkt het perfect, dus het ligt al zeker niet aan het scherm.

Na een minuut ofzo krijgt Windows een BSOD met de melding dat er iets mis is met de graphics op het scherm te krijgen ofzoiets.

Ik heb de computer 5 minuten uitgelaten en nu blijkt het allemaal weer te werken. Maar wat kan dat veroorzaken? Kan het overhitting zijn? Is er iets wat ik kan proberen?

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:01
Post eerst eens de specs van je desktop? welke grafische kaart? ;-)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:14

M2M

medicijnman

of oververhitting, firmware bug in videokaart, loszittende kaart, maar de kans is groot dat dit het begin van het einde van je videokaart is. Drivers heb je al uitgesloten want in de bios worden geen drivers geladen.

En het feit dat het ding weer werkt als je de pc even laat afkoelen kan duiden op een oververhitting probleem, maar dat is onwaarschijnlijk aangezien je geen zware last op de kaart zette tijdens de crash.

Check je voedingsspanning anders even (speedfan maar liever met een multimeter, afwijken <10%)

Ps. over welke videokaart hebben we het hier? (en overige hardware)

-_-

• Bv202
Hey,

GPUZ geeft 66 graden aan, overhitting is het dus niet lijkt me :s

specs:
http://www.xfire.com/profile/bv202/

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-02 16:00

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Het kan ook zijn dat het geheugen het begint te begeven. Met verschillende tools is trouwens de temperatuur van je videokaart te meten. Dat is altijd even verstandig om te doen bij problemen. GPU-Z bijvoorbeeld kan dat. Eerst graag wat meer specs van je videokaart. Type is genoeg :)

edit: Ik had even moeten wachten ;) 66C voor een HD3870 is niet abnormaal hoog. En wat zijn de temperaturen van je videogeheugen en het voltageregulator? Stof kan heel vervelend zijn, waardoor de core wel goed gekoeld wordt, maar de rest niet. Kun je misschien nog even checken.

[ Voor 33% gewijzigd door pizzaislekker op 11-07-2010 16:02 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals eerder al werd gevraagt.. Wat zijn je specs, In iedergeval het volgende (vul dit lijstje maar ff in)

CPU:
Geheugen:
Videokaart:
Voeding:

Mijn glazen bol is op dit moment bezig met het voorspellen van de wedstrijd van vanavond.. dus die kan ik eventjes niet gebruiken om jouw hardware te zien.

Edit: En nee, ik ga niet op je xfire pagina klikken. We zitten op tweakers, en jij wilt graag geholpen worden dus doe ook de moeite en plaats ff je hardware hier.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 11-07-2010 16:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• M2M

M2M

medicijnman

dus je voeding meten, met verschillende tooltjes onder furmark de temperatuur bekijken (hwinfo, gpu-z, rivatuner etc.)

en daarnaast even de volledige (beknopte) specs hier neer zetten. Dit topic kan ook erg handig zijn voor mensen die eenzelfde systeem hebben als jij. En je xfire profiel kan zoekraken of veranderen waardoor dit draadje redelijk nutteloos wordt.

-_-

• Bv202
Hey,

Bedankt voor de hulp :)

Hier even de specs:
Manufacturer: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
Processor: AMD Phenom(tm) 9600 Quad-Core Processor (4 CPUs), ~2.3GHz
Memory: 3070MB RAM
Hard Drive: 494 GB
Video Card: ATI Radeon HD 3870

Ik zal even kijken naar die tools. Ben benieuwd of het opnieuw gaat gebeuren..

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Mag ik je trouwens adviseren om je losse 1GB strookje eruit te halen.. want 2GB in Dual Channel is sneller als 3GB in Single Channel :+

Stresstesten met Furmark:
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

En dan de temps uitlezen, als deze boven de 90c komen vind je kaart het weer niet helemaal geweldig :+

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 11-07-2010 16:57 ]

• M2M

M2M

medicijnman

D4NG3R NL schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:55:
Mag ik je trouwens adviseren om je losse 1GB strookje eruit te halen.. want 2GB in Dual Channel is sneller als 3GB in Single Channel :+
niet mee eens. sneller is relatief, en er bestaan geheid applicaties waarbij het belang van snel geheugen teniet gedaan wordt door het extra geheugen.

Daarnaast, dual channel in hybrid config is ook mogelijk. zie dual channel wiki hiervoor :)

-_-

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Weet ik, maar meestal ondersteunen OEM PC's dit niet, en hij heeft een OEM PC zo te zien.

Daarnaast is in games 2GB Dual Channel sneller als 3GB Single Channel.

• Bv202
D4NG3R NL schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:55:

Stresstesten met Furmark:
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

En dan de temps uitlezen, als deze boven de 90c komen vind je kaart het weer niet helemaal geweldig :+
Zal ik eens doen, bedankt :)

Zal wel een paar dagen moeten wachten, want mijn computer blijkt mijn kamer nog warmer te maken :p

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Gewoon nu testen, als hij met deze temps boven de 90c uitkomt is het niet helemaal goed. Want ook nu hoort je kaart zo rond de 85c te hangen (mijn HD5770 word op dit moment 87c op 100% load. Met een wat normalere kamertemp (~21c) komt hij rond de 74 - 76c.

• Bv202
Hij kwam na een uurtje MW2 spelen al boven de 90 graden hoor... boven de 95 zelfs.

maar hier wordt gezegd dat het normaal is.

Bovendien trad het probleem niet op tijdens het gamen, maar toen ik wat surfde en de computer een kwartiertje opstond. De temperatuur was maar rond de 65 graden op dat moment.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02 15:37

epic_gram

undercover moderator

Draai ook ff memtest. 95 graden is wel erg warm maar het moet geen probleem zijn.

edit: en als dat geen problemen opleverd kan je het proberen met een andere graka. Dat je 2d werk aan het doen was maakt in principe weinig uit, ik heb hier momenteel ook ongeveer een probleem zoals jij, terwijl ik nooit game. ;) Hij kan al langere tijd kapot zijn namelijk.

[ Voor 64% gewijzigd door epic_gram op 11-07-2010 17:57 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Bv202 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 17:34:
[...]

Zal ik eens doen, bedankt :)

Zal wel een paar dagen moeten wachten, want mijn computer blijkt mijn kamer nog warmer te maken :p
wat een teken is dat de comp. erg warm wordt

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

85c is een "normale" temp, net als dat 65c voor het CPU een "Normale" temp is. Je mag hier wel boven gaan (GPU ~95c @ max & CPU ~70 -75c @ Max) maar je kunt toch het beste streven naar de 85c :+.

Verwijderd

Bij mij werd de 3870 met stock cooler ook veel te warm ,hij klapte er uit met de stock koeler.
Andere koeler erop zetten brengt de temp op normale waarden , overclocked op 830/1200 wordt die nu niet warmer dan 75 gr onder load , op een warme dag . Dan is het geheugen niet eens gekoeld , alleen de gpu is genoeg. Het is niet alleen maar die koeler erop zetten , je moet ook de airflow aanpassen voor die koeler , bij mij gaat de warmte er onder en achter de videokaart uit , dmv fannetjes.

pricewatch: Arctic Cooling Accelero S1

Verwijderd

ik heb zelf ook een 3870 gehad met stock cooling en zelfs met overclocken en de zwaarste games en strest test's kwam hij nooit boven de 80

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 20:49:
ik heb zelf ook een 3870 gehad met stock cooling en zelfs met overclocken en de zwaarste games en strest test's kwam hij nooit boven de 80
Zijn denk niet allemaal heethoofden , het type kast ook speelt ook mee . Als je side fans hebt zal je minder snel een hotspot onder de video kaart hebben . Dat is wel een voordeel van de nieuwere kaarten , die hebben bijna altijd een luchtuitgang achter.
Pagina: 1