Ram cooling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met deze warme dagen lopen de temps nogal hoog op in mijn pc hier alvast de specs:

Moederbord: Asus Crosshair II Formula
CPU: Amd PII 955
Ram: Corsair 2 x 2GB
GPU: 2x ENGTS250 Asus 1GB
Kast: CM Elite 334

zijkant vd kast is er nu tijdelijk af, en er zitten voor en achter 120mm fans voor airflow.
Nu lopen de temps van mijn RAM geheugen nogal snel hoog op in games, waardoor mijn pc uitvalt en ik opnieuw moet opstarten.

Dit is heel irritant voor als ik een leuk spel wil spelen.
Nu is mijn vraag: Is er een manier om mijn geheugen te koelen ( beter dan nu al kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:09
Een directe geheugen koeler? Kingston en Corsair leveren ze bij high-end geheugen, je kan ze tweedehands wel in V&A vinden.

http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/556

Hier dus.

[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 11-07-2010 15:52 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 10:34
Lijkt me sterk dat het de temp van het geheugen is die het geheugen onstabiel maakt met crashes tot gevolg.
Temperatuur van de CPU lijkt me aannemelijker. Volg die eens op, progsels zat die dat kunnen.

Sommige CPU koelers koelen ook de omliggende componenten, kijk daar mss eens naar (de platte modellen van Scythe bvb). Verder heb je ook ram heatspreaders, maar het nut daarvan is twijfelachtig...

Verder is het niet zo dat het weglaten van de zijkant van je case betere temps geeft. Airflow kan hierdoor verslechten, met als gevolg juist hogere temps...

Edit: LOL @ hoeveelheid reacties. :o

[ Voor 23% gewijzigd door Tweaker36 op 11-07-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe weet je dat het door je RAM geheugen komt ? Dat ie uitvalt komt eerder door de CPU of GPU die te heet is. Ik zit hier op een kamer met 28 graden en waterkoeling op zo'n beetje alles behalve het RAM geheugen. Mijn RAM geheugen word bloedheet maar de PC draait prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 17:24
Allereerst ben ik wel benieuwd wat voor programma / methode je hebt gebruikt om je RAM temps uit te lezen, voor zover ik weet hebben RAM modules namelijk geen temp sensors bij zich.

Ik denk ook dat het probleem eerder bij een van de andere componenten te zoeken is, er zijn wel koelmodules voor RAM maar deze zouden meer voor de sier moeten zijn dan dat ze ook echt praktisch nut hebben. Wat zijn de temps van je andere componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is natuurlijk niet heel verstandig van je geweest om een dual gpu setup in zo'n matig koelende kast te zetten. Weet je zeker dat het de temps zijn waardoor je crasht? Kun je ze eens uitlezen? Heb je een tafelventilator om eens te testen wat er gebeurt als je voor veel koele lucht zorgt?

Overigens heeft Corsair voor zijn dominators van die RAM koelers uitgebracht. Ze worden meestal bij high-end geheugen geleverd, maar zijn ook los te krijgen. Heb je Dominator geheugen of een andere variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

maar dan moet je wel een flinke OC op je geheugen hebben... dat wordt namelijk niet al te snel heel warm. Niet voor niets dat er normaal gesproken geen heatspreaders of fannetjes op zitten... en kast open is niet altijd bevorderlijk voor de airflow. Eventueel een fannetje richting ram geheugen zetten.

Ps. hoe weet je zo zeker dat je geheugen te heet wordt? waardoor de pc uitvalt?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties, qua ram temp monitoring heb ik geen progje ben ik naar op zoek maar vind weinig.

Als ik dus een spel speel (laatste tijd metro 2033) en ik voel mijn ram dan is die niet aan te raken zo heet, maar mijn gpu's zijn idd ook heel erg warm, dus dat kan ook nog het geval zijn,

qua cpu zit wel goed heb een scythe katana 3 koeler koelt goed en degelijk!

dus het zit in mijn gpu's of ram of beide, hoe kan ik het van het ram checken de temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:09
Niet, die hebben vaak geen temperatuursensoren...
post eens een screenshot van CoreTemp en/of SpeedFan ofzo...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:11:
bedankt voor de snelle reacties, qua ram temp monitoring heb ik geen progje ben ik naar op zoek maar vind weinig.

Als ik dus een spel speel (laatste tijd metro 2033) en ik voel mijn ram dan is die niet aan te raken zo heet, maar mijn gpu's zijn idd ook heel erg warm, dus dat kan ook nog het geval zijn,

qua cpu zit wel goed heb een scythe katana 3 koeler koelt goed en degelijk!

dus het zit in mijn gpu's of ram of beide, hoe kan ik het van het ram checken de temps?
RAM geheugen heeft geen temp sensors. Het mag ook best heet worden zonder problemen. Door mijn waterkoeling heb ik weinig airflow en mijn RAM is te heet om aan te raken. Verder niets aan de hand en ik kan uren gamen.

Dat het probleem hier bij het RAM geheugen zit is erg onwaarschijnlijk. Post je stressed temps eens van de CPU en GPU's. Ik denk dat je CPU gewoon te heet is.

Welke voeding heb je eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/7964/tempsidle.png
Dit zijn temps idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Wat jij goed en redelijk vind koelen is voor de processor misschien wat minder prettig.. Het zou zo kunnen dat de processor tegen de 80~90 graden aan loopt en jij aan je heatsink voelt en niets door hebt ;)

Dus ik adviseer je ook om je temperaturen eens met een programma uit te lezen. Voor de processor kun je het beste Speedfan gebruiken, en voor de videokaart kun je denk ik ASUS SmartDoctor gebruiken. Als dat niet werkt kun je nog CPUID Hardware Monitor gebruiken, en anders GPU-Z.

Reactie op bovenstaande afbeelding:
Voor zover ik de temperaturen kan aflezen uit je printscreen, lijkt de processor vrij warm. De videokaarten zitten op het randje, maar zijn ook aan de warme kant. Je kunt de load-temp van de processor uitlezen door tijdens het monitoren van je temperaturen het programma OCCT aan te zetten. Met ditzelfde programma kun je, dacht ik, ook de videokaart stressen.

[ Voor 29% gewijzigd door Japperrrr op 11-07-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:18:
[...]

RAM geheugen heeft geen temp sensors. Het mag ook best heet worden zonder problemen. Door mijn waterkoeling heb ik weinig airflow en mijn RAM is te heet om aan te raken. Verder niets aan de hand en ik kan uren gamen.

Dat het probleem hier bij het RAM geheugen zit is erg onwaarschijnlijk. Post je stressed temps eens van de CPU en GPU's. Ik denk dat je CPU gewoon te heet is.

Welke voeding heb je eigenlijk ?
CPu is goed gekoeld daar twijfel ik niet aan, voeding is een Coolermaster Silent pro M700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Je zegt wel dat je CPU goed gekoeld is, maar waar baseer je dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:23:
[...]

CPu is goed gekoeld daar twijfel ik niet aan, voeding is een Coolermaster Silent pro M700
Ik twijfel er wel aan. Dat je CPU te heet word is het meest waarschijnlijke. Er zijn 50 topics te vinden waarbij de PC uitvalt en de CPU te heet word.

Dat je CPU koeler niet heet is zegt helemaal niets als je er aan voelt. Als het contact tussen CPU en koeler slecht is, is de CPU gloeiend heet en de CPU koeler koud.

Laat maar eens stressed temps zien van de CPU na 30 minuten gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinwalter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 18:56
speedfan heeft meestal 10 graden verschil iig alle programma hebben erg groot verschil..
op mijn beeldscherm van me moederbord is me cpu onder stress 65 maar in programmas over de 100....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:31:
[...]

Ik twijfel er wel aan. Dat je CPU te heet word is het meest waarschijnlijke. Er zijn 50 topics te vinden waarbij de PC uitvalt en de CPU te heet word.

Dat je CPU koeler niet heet is zegt helemaal niets als je er aan voelt. Als het contact tussen CPU en koeler slecht is, is de CPU gloeiend heet en de CPU koeler koud.

Laat maar eens stressed temps zien van de CPU na 30 minuten gamen.
Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/6689/gametemps.png
Dit zijn game temps onder metro na een 20 minuten te hebben gespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:36:
[...]

[afbeelding]
Dit zijn game temps onder metro na een 20 minuten te hebben gespeeld
Graag even een plaatje waarop iets te zien is. Maar als ik het goed zie zijn deze temps lager dan het screenshot van de idle temps. Dat kan natuurlijk nooit kloppen.

Heb je dit screenshot genomen toen het spel draaide of daarna ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Al neem je je screenshot slechts tien seconden nadat je je spel hebt afgesloten, zijn de temperaturen al veel lager dan wanneer je nog aan het spelen was. Ik raad je nogmaals het programma OCCT aan, zodat je je processor kunt belasten en ondertussen de temperaturen kunt uitlezen in EVEREST. Zo heb je een reëel beeld van te temperaturen die ontstaan tijdens volle belasting op de processor.

Hoe lang is het geleden dat je je heatsink hebt gemonteerd en de koelpasta daar hebt aangebracht? Misschien is deze wel opgedroogd en dan is de werking veel minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cooler is een Scythe Katana 3 met arctic thermal compound II koelpasta, wat is weliswaar zelf heb gemonteerd, maar aan de hand van goede handleidingen is dit goed gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japperrrr schreef op zondag 11 juli 2010 @ 17:38:
Al neem je je screenshot slechts tien seconden nadat je je spel hebt afgesloten, zijn de temperaturen al veel lager dan wanneer je nog aan het spelen was.
In mijn ervaring is het zo, dat als je het grafiekje in Speedfan checkt direct nadat je uit een spel ge-alt-tabt bent de temperatuur al met een tiental graden omlaag geklapt is. Juist die eerste seconden gaat het enorm snel omlaag, zelfs als je zo snel al mogelijk is kijkt (zeg, drie seconden) heb je geen bruikbare temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
ook al volg je de handleiding, er kunnen nog steeds dingen mis gaan

maak aub ook screenshots groter want er valt gewoon niets te lezen..

ja, daag.

Pagina: 1