Stroomvoorziening op de camping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Binnenkort is het weer zover: lekker vakantie vieren :D Lekker met de auto en de tent op weg naar de bergen.

Doorgaans is het echter zo dat elektriciteit op een camping, of heel duur is, of zo ver weg dat je er eerst tientalle meters kabel voor moet leggen, of het is er helemaal niet.

Nu vind ik dat toch wel erg handig, vooral voor de simpele dingen als accu's opladen (camera, flitser, tandenborstel, zaklamp, laptop enz). Koelkastje doe ik wel op gas, of helemaal niet (we kopen wel vers spul als het nodig is) Aangezien al die laders 230V zijn, leek het me in eerste instantie wel handig om een omvormer voor de auto te kopen. Die dingen zijn niet zo duur, en altijd wel praktisch. Gezien de prijsverschillen tussen de producten zal er echter ook een heleboel meuk tussen zitten. mijn eerste vraag is dus: waar moet ik op letten zodat ik een goeie te pakken heb?

Mijn twee gedachte was om eens te kijken naar een klein zonnepaneeltje met accu lader en een niet al te grote 12V accu. Dit geheel kan ik dan ook op de omvormer aansluiten, en zodoende ook zonder auto 230 maken. De auto mag namelijk niet altijd bij de tent staan.

Nu zag ik dit ding

Afbeeldingslocatie: http://www.waakzaamwonen.nl/catalog/images/cl1200.jpg

Hier zit echter geen accu laad electronica bij. Ik vraag me echter af of er vergelijkbare producten zijn die dat wel hebben, of zelfs een 230 omvormer met ingebouwde accu en lader (waar je dan gewoon een dergelijk paneel in prikt). De meeste omvormers met accu lader laden echter met 230 VAC. Losse onderdelen kan natuurlijk ook. Totale budget voor de complete set zou ongeveer 200 euro mogen zijn, minder is beter.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Maar wat kost een verlengsnoer tegenwoordig, redelijke lengte 25 euro ofzo?

Zoveel zal je niet hoeven af te leggen hoor, hooguit metertje of 20-25 denk ik. Waar ga je precies heen dan?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 11:17
Ik weet niet waar jij heen gaat, maar 95% van de campings in Europa zal inmiddels wel gewoon stroom hebben denk ik zo? Plus dat het daarbij niet eens optioneel is, de stroom zit er gewoon bij en daar heb ik in ieder geval nog nooit extra voor afgerekend :)

[ Voor 36% gewijzigd door Neo_TGP op 11-07-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
GGS_206 schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:32:
Zoveel zal je niet hoeven af te leggen hoor, hooguit metertje of 20-25 denk ik. Waar ga je precies heen dan?
Op zich is een verlengsnoer natuurlijk geen probleem, maar ik heb ook al vaak genoeg meegemaakt dat je helemaal geen stroom krijgt op plaats waar ze tenten hebben staan, zeker waar ik heen wil. En als ze dan ook nog eens 5 euro/dag gaan vragen voor een paar Watt (dat is natuurlijk lang niet overal zo, maar je komt het wel tegen), dan is een dergelijke oplossing al snel best leuk.

Bovendien zijn we Tweakers. Zonne-energie op de camping is toch gewoon erg gaaf :)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 11-07-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb sinds kort een Campingaz elektrische koeltas (ibood-aanbieding), en die bevalt erg goed, als je maar genoeg rijdt. Overdag dus koelen (auto met airco noodzakelijk), en 's nachts blijft het aardig goed. Als het even kan bevroren avondeten kopen voor extra koeling.

De goedkope 220V-omvormers leveren geen mooie sinus. Ik las ooit dat 90% van de laptops daar geen probleem mee heeft, maar het ligt dus net aan het apparaat wat je gebruikt.

Zonnepanelen zou ik niet aan beginnen. Dat moet dan achter je loeihete autoruit liggen, of diefstalgevoelig buiten je tent. Niet erg praktisch.
Mijn persoonlijke voorkeur is altijd geweest om alles met 12V te doen, voor penlites had ik zelf een lader gemaakt (maar die zijn ongetwijfeld ook gewoon te koop), m'n camera-accu prik ik er tijdens het tandenpoetsen wel even in, en m'n LED-zaklamp doet bij spaarzaam gebruik de hele vakantie met z'n batterijen.
voodooless schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:36:
[...]

En als ze dan ook nog eens 5 euro/dag gaan vragen voor een paar Watt (dat is natuurlijk lang niet overal zo, maar je komt het wel tegen), dan is een dergelijke oplossing al snel best leuk.

Bovendien zijn we Tweakers.
Alternatief is natuurlijk zorgen dat je waar voor je geld krijgt: meestal zijn camping-aansluitingen gezekerd op 6 A, hang er een kleine airco aan, en je hebt een zeer aangename temperatuur in de tent.
Zonne-energie op de camping is toch gewoon erg gaaf :)
Er bestaan ook rugzakken met ingebouwd zonnepaneel, zodat je tijdens een wandeling o.i.d. kan opladen :)

[ Voor 28% gewijzigd door RemcoDelft op 11-07-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:37:
Zonnepanelen zou ik niet aan beginnen. Dat moet dan achter je loeihete autoruit liggen, of diefstalgevoelig buiten je tent. Niet erg praktisch.
Daar heb je wel een punt natuurlijk. Aan de ketting leggen dus, of alleen gebruiken als je er zelf ook bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Zonne energie is cool!

Below en 'action' boombox van 4 euro, gevoed door een 10 euro solar paneeltje van de action.
geheel wordt aangestuurd door een 1 penlight mp3 speler / 4 gig.

To do:
- 2e speaker kopen, voor stereo (done)
- zonnepanelen inbouwen in de zijkant van de speakers.
- zorgen dat batterijen intern ook opgeladen worden door solar power (voor muziek 's-nachts)
- mp3 speler integreren en aansluiten

Afbeeldingslocatie: http://emmeau.org/gallery/d/4121-2/27082009055.jpg

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01
Neo_TGP schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:35:
Ik weet niet waar jij heen gaat, maar 95% van de campings in Europa zal inmiddels wel gewoon stroom hebben denk ik zo? Plus dat het daarbij niet eens optioneel is, de stroom zit er gewoon bij en daar heb ik in ieder geval nog nooit extra voor afgerekend :)
Het merendeel van de campings heeft in mijn ervaring wel electriciteit op een groot deel van de plaatsen beschikbaar (niet altijd het tentveld), maar meestal betaal je er wel extra voor.

@topicstarter: 200 euro vind ik een forse investering voor een halve oplossing. Alle dingen die je noemt laden wij eigenlijk gewoon direct op op de 12V van de auto: batterijlader, telefoonladers, netbooklader, NDS. Elektrische tandenborstel kan tijdens de dagelijkse verzorging. Enige wat niet op de 12V opgeladen kan worden is de accu van de camera, maar die houdt het sowieso al lang uit.

Dus als je al erg mobiel bent dan doe je het via de auto en als je dat niet bent dan kun je beter de camping goed uitkiezen en een verlengsnoer in de auto mikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Emmeau schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:43:
- zorgen dat batterijen intern ook opgeladen worden door solar power (voor muziek 's-nachts)
Dat lijkt me op een camping een overbodige en zelfs ongewenste feature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:44:
@topicstarter: 200 euro vind ik een forse investering voor een halve oplossing. Alle dingen die je noemt laden wij eigenlijk gewoon direct op op de 12V van de auto: batterijlader, telefoonladers, netbooklader, NDS. Elektrische tandenborstel kan tijdens de dagelijkse verzorging. Enige wat niet op de 12V opgeladen kan worden is de accu van de camera, maar die houdt het sowieso al lang uit.
Telefoon is eigenlijk het enige ding dat ik in de auto kan laden. Alle andere dingen hebben gewoon 230 nodig. Nu kan ik natuurlijk voor alles 12V laders gaan kopen, maar ook dat kost weer centen.

Dan koop ik liever gewoon een omvormer, en laat ik het solar spul achterwegen, al vind ik dat nog steeds wel erg leuk om erbij te hebben.
Dus als je al erg mobiel bent dan doe je het via de auto en als je dat niet bent dan kun je beter de camping goed uitkiezen en een verlengsnoer in de auto mikken :P
Ik ga een camping niet uitkiezen omdat ik daar toevallig wel stroom kan krijgen. Ik kom daar voor de omgeving, niet voor een stopcontact :P Dan maar primitief :)

Ik ga in ieder geval een degelijke omvormer kopen.

Edit: toch even dromen:

Stel ik koop bij Conrad zo'n zonnepaneelkoffer, en een kleine gel of loodaccu. Volgens mij zou ik daar al een heel eind mee kunnen komen

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 11-07-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

camera: Extra accu's kopen & bijladen als je wel stroom hebt.
flitser: gewoon (oplaadbare) batterijen kopen - zoveel flits je ws ook niet?
tandenborstel: Met de hand? Vind je tandvlees ook leuk, anders zo een Oral-B met ingebouwde batterij?
zaklamp: (oplaadbare) batterijen.
laptop: Bij de action/kijkshop oid een simpele omvormer kopen, kost je twee tientjes en opladen als je rijdt - heb ik ook met de diameter van een blikje dus "past" wel ergens in de auto.
enz: 12V/220V koelbox kopen van een goed merk - mag wat kosten,heb je jaren plezier van - tijdens een WK in je tuin bijvoorbeeld.

Die Conrad koffer lijkt me wel iets, met een gel accu. Kan je evt ook de omvormer nog even gebruiken maar aangezien omvormers een *&^%$ rendement hebben zou ik daar weinig van verwachten. Dus eigenlijk heb je 'm niet nodig anders dan voor de leuk.

Van het geld dat je overhoudt, koop je een goed geaard (!) verlengsnoer en twee euro/normaal verloopstukjes (makkelijk zelf te maken - ze vragen er vaak de hoofdprijs voor) bij bijv conrad zodat je altijd ergens kan inpluggen.

Denk dat je dan in 98% van je vakantie voldoende stroom hebt. Via de omvormer kan je iig je oplaadbare batterijen wel opladen, als je steeds een set gebruikt en de andere laadt lukt eea wel.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 11-07-2010 16:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
wel zorgen voor goede oplading, kan namelijk je accu's flink naar de klote helpen, dus let op wat voor accu en lader ervoor haalt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
franssie schreef op zondag 11 juli 2010 @ 16:20:
enz: 12V/220V koelbox kopen van een goed merk - mag wat kosten,heb je jaren plezier van - tijdens een WK in je tuin bijvoorbeeld.
Mja, ik zoek er eigenlijk een die ook op gas werkt. Alleen zijn die meestal weer veel groter dan de elektische. Zo groot heb ik ze niet nodig.
Die Conrad koffer lijkt me wel iets, met een gel accu. Kan je evt ook de omvormer nog even gebruiken maar aangezien omvormers een *&^%$ rendement hebben zou ik daar weinig van verwachten. Dus eigenlijk heb je 'm niet nodig anders dan voor de leuk.
Tja, als het rendement een drama is, dan is het hele idee gewoon zinloos. Ik zie wel dat goede omvormers zo'n 85 tot 90% halen, maar dat is bij een redelijke belasting. Hang je daar een simpele AA lader aan, dan is het rendement vast vele keren lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beetje on topic spam : Vandaag bij http://www.1dayfly.com/ een omvormer in de aanbieding, E25

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1