• PhilipvD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-02 17:12

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem, namelijk heel simpel: mijn systeem start niet meer op. De fans gaan wel aan en de ledjes van de LAN poort (onboard) geven ook een teken van leven. Normaal gesproken geeft het mobo een korte piep als de opstart tests geslaagd zijn. Nu krijg ik geen enkele piep te horen. De pc gaat aan en geeft verder geen geluid / beeld.

Ik heb de troubleshooter er even bijgehaald en het volgende geprobeerd:

Opstarten zonder geheugen = Geen resultaat, ook geen piep van het mobo.
Opstarten zonder CPU = Geen resultaat.
Opstarten zonder hdd = Geen resultaat.
Opstarten zonder videokaart (toch geprobeerd ondanks dat er ook onboard VGA op het mobo zit) = Geen resultaat.

Kortom ik ben een beetje ten einde raad. Mobo geeft dus wel teken van leven. Ik weet hoe het met de CPU gesteld is, kan ik niet testen.

Specificaties:
Mobo: Jetway (?) P4M2PRO
CPU: Intel Pentium 4 HT 3,06 GHz
Geheugen: DDR2 1x 512MB en 1x 1GB
HDD: Maxtor 80GB IDE (master) en Hitachi 160GB SATA

Alvast bedankt voor het meedenken!

---

Verwijderd

heb je misschien een andere voeding waarmee je kunt testen?
en probeer de geheugen bankjes eens stuk voor stuk, in alle sloten die je hebt, dus iedere keer met opstarten 1 bankje en dan zo alle sloten afgaan

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Voeding is net een paar dagen oud. Dat is het niet. Geheugen ga ik nu testen.

EDIT: Ook dit helpt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door PhilipvD op 11-07-2010 13:35 ]

---

Verwijderd

voeding kan ook vanuit de fabriek kapot zijn ;)

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Lijkt me sterk.. hij heeft namelijk wel gewoon goed gewerkt in die paar dagen. Ik heb dit probleem 1x eerder gehad en toen was het de CPU die niet goed in de socket zat. Dit heb ik dit keer goed nagekeken en die zit nu echt goed.

Daarom weet ik even niet meer wat het kan zijn.

---

Verwijderd

valt de pc ook na een tijdje weer uit of dat niet?

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Nee dat niet. In de handleiding van het mobo staat dat als er na 30 seconden nog geen piep is gegeven de opstart tests dus zijn mislukt. Ik heb hem toen voor de zekerheid een half uur aan laten staan en de situatie was niet veranderd.

---

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
PhilipvD schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:39:
Lijkt me sterk.. hij heeft namelijk wel gewoon goed gewerkt in die paar dagen.
Tuurlijk kan het dat wel zijn, alles wat defect gaat heeft daarvoor ws wel gewerkt, hoe lang is daarbij niet van belang. Maar als je niet verder komt zul je onderdelen moeten gaan omwisselen, dus kijk of je aan een ander mb kan komen bijvoorbeeld.

Verwijderd

heb je een ander mobo om mee te testen? want het lijkt er op dat je mobo brak is aangezien je aangeeft dat de rest wel gewoon werkt

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:27
Je schrijft dat er net een andere voeding inzit, waarom als ik vragen mag?
Heb je de oude voeding nog?

Gezien de situatie kan het echt een voedingsprobleem zijn. Gezien de specs van je voeding heb je een goede 300~350 wat nodig anagezien het waarschijnlijk een warme Prescott is.

Wat heb je erin zitten?

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Voeding vervangen omdat ik die andere teveel lawaai vond maken (dat deed 'ie al sinds z'n eerste minuten). Is nu een be quiet! L7 350 watt. Ik heb helaas ook geen ander mobo.

Ik zal de oude voeding dan nog eens proberen. Zijn er verder nog andere dingen die hiervan de oorzaak kunnen zijn?

---

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Getest met een andere voeding. Dit heeft ook niet geholpen. Hoe kan ik nu zeker weten dat het moederbord (of misschien CPU?) defect is?

---

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:27
PhilipvD schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:49:
Voeding vervangen omdat ik die andere teveel lawaai vond maken (dat deed 'ie al sinds z'n eerste minuten). Is nu een be quiet! L7 350 watt. Ik heb helaas ook geen ander mobo.

Ik zal de oude voeding dan nog eens proberen. Zijn er verder nog andere dingen die hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Je CPU staat er om bekend dat het een heethoofd is. Aangezien hij ook wat ouder is verwacht ik dat je kast niet helemaal stofvrij zou zijn. Het kan zijn dat je CPU te warm is geworden al heeft dit type wel al een shutdown als hij te warm word. Misschien heeft dat niet helemaal soepel bij je gedraaid en is hij te warm geworden...

Maar dat is koffiedik lezen dus weet ik ook niet zeker...

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Kast is stofvrij. CPU word gekoelt door een coolermaster Hyper TX3 en kwam onder load niet boven de 34 graden uit. Idle met dit warme weer zelfs 24 graden. Dat hij echt over verhit is geraakt wil ik uitsluiten, al weet ik dat niet 100% zeker.

Een moederbord kan niks doen zonder CPU? Of kan die dan nog wel aangeven dat de CPU mist?

---

• Nielson
Nee, om er achter te komen wat er nu precies defect is zul je onderdelen met goed werkende moeten uitwisselen, waarbij het mb eerste verdachte is.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
PhilipvD schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:49:
Kast is stofvrij. CPU word gekoelt door een coolermaster Hyper TX3 en kwam onder load niet boven de 34 graden uit. Idle met dit warme weer zelfs 24 graden. Dat hij echt over verhit is geraakt wil ik uitsluiten, al weet ik dat niet 100% zeker.
Deze cpu temperaturen kunnen eigenlijk technisch gezien niet want normaal gesproken is het al meer dan 24tig graden in een kamer mits je airco hebt. Eerder zou 34 graden idle al heel netjes zijn met deze temperaturen en zeker al gezien deze cpu nogal een heethoofd is denk ik dat de temperatuursensoren kaduuk zijn. Dus misschien toch de cpu ongemerkt te heet gelopen maar zoals iemand al eerder schreef is het allemaal koffiedik kijken en zal je alles per onderdeel moeten testen.

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Probleem is dat als ik nu opzoek ga naar eenzelfde CPU ik de kans dat het nhebiet aan de CPU ligt en dat lijkt me zonde van het geld.

---

Verwijderd

om welke socket gaat het?

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Socket 775.

---

Verwijderd

dan kun je vast wel ergens een goedkoop processortje scoren wat je er eventjes op kunt prikken, kost je denk ik 10 euro ofzo, en daarna verkoop je hem gewoon weer ;)

Verwijderd

geef eens een paar rossen op de reset knop, mss zit die vast

• PhilipvD

PhilipvD

Ondertiteld

Topicstarter
Het is inmiddels opgelost :) Er zat blijkbaar stof in de socket waardoor de cpu niet zo goed contact maakte :+

Maar de temperatuur die de bios geeft van de cpu is echt 24 graden idle. Hoe kan ik nu weten of die temperatuur sensor brak is of niet?

---

• Nielson
Hoe warm is het in de kamer waar de pc staat?

Verwijderd

PhilipvD schreef op maandag 12 juli 2010 @ 20:59:
Het is inmiddels opgelost :) Er zat blijkbaar stof in de socket waardoor de cpu niet zo goed contact maakte :+

Maar de temperatuur die de bios geeft van de cpu is echt 24 graden idle. Hoe kan ik nu weten of die temperatuur sensor brak is of niet?
en hoe warm is de cpu als je kijkt via een programma zoals Coretemp?
Pagina: 1