Toon posts:

[Atom based mobo] raid kaart werkend in pcie16 slot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 221236

Topicstarter
Gezocht op Internet en niets gevonden over de volgende vraagstelling:
Werkt een hptrr 2340 of een Areca 1220 in een Atom bord (bv de D510)? Ik heb beide controlles liggen en vraag mij dat af echter niets kunnen vinden na langdurig zoeken qua een werkende setup.
Wat ik (denk ik) wel gevonden heb: de pcie16 sloten zijn single-lane maar hoop niet dat dat roet in het eten (zal) gooien?!?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Het zal ongetwijfeld werken, alleen zeer traag. De kaarten die jij omschrijft zijn pci-E8, als de sloten dan pci-E1 zijn, dan kan je wel raden wat er gebeurt. Een ander bordje lijkt me handiger, of een andere controller. Ook voor pci-E1 zijn er controllers te vinden. Kijk maar eens op www.webconnexxion.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:55

Krentenbol

Prutz0r

Op PCIe x1 zul je waarschijnlijk maximaal 250MB/s halen. Behalve als de kaart en het PCIe slot PCIe 2.0 zijn. Dan haal je het dubbele. Dus denk even na over wat je uiteindelijke setup wordt en of je daar overheen gaat of niet.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
oke zoals ik het snap: het is een volwaardig pcie-16 2.0 slot maar draait op x1 snelheid.
dus:
a) werkt het WEL
b) volledige snelheid als met een x16 config haal ik NIET

zoiets?

P.S. storend dat ik over dit vraagstuk nada nergens kan vinden. ook geen (geprobeerde) setup. heb g00gle, anantech, /. enz uitgespit maar geen enkel resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:19

M2M

medicijnman

dus je weet zeker dat het geen volwaardig PCI-E 16x slot is? Ook niet op versie 1?

Ps. PCI-E 2.0 1x = 500MB/s.

Maargoed, atombordjes moet je ook niet gebruiken als je high-end raidsetups wil draaien, en daar ook nog dikke snelheden uit wil halen. De netwerk chip is niet geweldig (meestal), de processor is niet de snelste en veel snel geheugen kun je ook vergeten.

Als je toch degelijke raid5 wil draaien (daar heb je de controller toch voor?) zal een plankje op een PCI-E 1x versie 1.1 ook voldoende zijn. Meer dan 100MB/s haal je toch niet over de netwerkverbinding, en ik kan me niet indenken waarom je meer dan 250MB/s richting raidkaart nodig hebt.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
setup wordt sowieso met meerdere raidz2's (ZFS) dus alle hdd's JBOD (softw. raid). jammere is dat ik niet boven de 4GB kan komen qua RAM voor fbsd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:19

M2M

medicijnman

de atom is geen snelle processor. Uitermate geschikt voor simpel datapompwerk (backup, FTP, torrents, downloadbak, simpele server, mailtroep enzo). Maar voor virtualisatie, zware rekenpartijen en andere moeilijke dingen is het gewoon niet geschikt.

Maarja, raid maak je natuurlijk ook niet voor de snelheid in zo'n systeem. Enkel en alleen het illustere gevoel van veiligheid, dat je data nog veilig is na harde schijf falen. Maar waarom zou je 4 GB nodig hebben voor free BSD?

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
M2M schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:10:
... Maar waarom zou je 4 GB nodig hebben voor free BSD?
ZFS is RAM hungry en ZFS gebruikt pas de cache functie > 4GB RAM.
hoeft niet, wel gewenst :)
ZFS wil ik voor de redundancy (2xraidz2/3 pools)

offtopic:
en ZFS voor makkelijk migreren want 2 mndn gelee pool geexporteerd, harddisks eruit in ander systeem, pool weer importeren en knallen maar. heerlijk simpel... :)

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Geen idee wat voor aansluitingen dat moederbord heeft, maar je zou beide controllers kunnen gebruiken om de load te verdelen. Als dat niet gaat, misschien enkel je Areca (of je HighPoint) gecombineerd met een simpel PCI-controllertje en de onboard controller. ZFS doet de rest O+

I like to take things apart further than I'm supposed to

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Netwerk chip op die D510 is wel geweldig juist, is een intel e1000 gewoon. Vooral Intel leidt nogal onder de beperkte RAM limieten, 4 tot 8 GB max is niet ongewoon voor de i7 periode terwijl AMD al jaren 16 GB overal toelaat.

[Voor 50% gewijzigd door analog_ op 12-07-2010 15:11]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:01
een nvidia ION chipset heeft 20 PCIe 2.0 lanes. Waarschijnlijk worden 16 lanes gebruikt voor de GPU, dus hou je 4 lanes over. Je hebt dus kans dat er bordjes zijn die in dat 16x slot op het bord dus 4 lanes aangesloten hebben, wat neer komt op 4x 500MB/s.....

Vette shit!

Topicstarter
ik waag het erop, heb er 2 besteld, elk met 1 pcie-16 slot en 2 normale pci sloten. 1ste mammaplankje voor storage server, komt fbsd 8.x op met die 2340 of 1220 en 2de mobo als pfsense bakkie (2 nics). misschien maak ik een review van de storage setup met prestaties enzo als ik er zin in heb.

• ONE-ONE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-01-2016
leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die zoiets wilt!
ik heb zelf een Areca 1231ML op een Zotac board met de intel ATOM D510.
het geheel is een maandje of 4 geleden gekocht en zit nog steeds te kloten om het geheel goed werkend te krijgen!!!
het probleem is eigenlijk niet te veroorzaken en doet zich niet continu voor:
het builden van een 25Gb Raid5 volume kost 2,5 minuten. maar soms 18 minuten
al vele testen gedaan met een ander systeem, daar werkt alles soepel, als ik de kaart dan weer in mijn systeem doe gaat het bij mij ook elke keer goed, maar na een keertje of 4-8 opstarten (& power cable uit de voeding) wordt hij TRAAAG!!
in de normale "stand" haal ik een lees snelheid van de kaart van 996MB/s en van de schijven (via de kaart) van 160MB/s. dat lijkt me op zich snel genoeg. (in de trage stand blijft de snelheid van de schijven hangen op 10-20mb/s...

geen idee waardoor het komt, waarschijnlijk de "1X" van de PCI-e x16 of dat het moederbord te weinig stroom kan leveren aan de kaart.

nu ga ik kijken naar een andere moederbord waar ik gewoon meteen mee aan de slag kan, nog advies?

[Voor 12% gewijzigd door ONE-ONE op 19-01-2012 15:00]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee