Review van TV & Monitor kalibrering set's

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ben zelf op zoek samen met een aantal vrienden voor een TV & Monitor kalibrering set.

Een probleem hier bij is dat er nergens goede info te vinden is over kalibrerings sets zo als bv de verschillende Spider's sets.

Zo als met alle meet apparatuur is er curve met verminderde terugkerende waarde versus prijs en kwaliteit.

Zou T-net (in samenwerking met hun zuster TV site) een review van deze meet apparatuur kunnen doen en vergelijken met hoe elke prijsklasse zich verhoud met een professionele kalibrering set

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 11-07-2010 13:27 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-01 09:32
Ik heb onze tv-man verwittigd, hang on.

Abort Retry Fail?

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
@player-x:

Ik heb ervaring met de tri-stimulus colorimeter Spyder2 en 3, en de huidige EyeOne Pro-spectroradiometer. Deze laatste is een goede allrounder en is over langere tijd nauwkeurig, maar is redelijk traag met metingen. Ook is de EyeOne Pro eigenlijk niet zo geschikt meer voor het meten van de luminantie van geheel zwarte patronen op de laatste plasma-tv's en lcd-tv's met local dimming omdat die waarden buiten het bereik van de meter vallen.

Onze meter is door X-Rite gekalibreerd door referentiemeters. Deze laatste, zoals de Minolta CS-2000, kosten in de tienduizenden euro's. De meeste EyeOne 2 en 3-meters zijn niet aan een dergelijke kalibratie onderworpen, waardoor de nauwkeurigheid meer kan afwijken dan de opgegeven waarden van de fabrikant.

De Chroma 5-colorimeter schijnt erg goed te zijn, maar heb daar zelf geen ervaring in. Wat prijs betreft zit deze tussen de Spyder3 en de EyeOne Pro in, en kan een dieper zwart meten dan de EyeOne Pro.

Zelf zouden we graag de Klein K10-meter hebben. Daar is sneller mee te meten en het te meten luminantiebereik is veel groter, vooral in de onderste regionen. Die meter kost echter zo'n 6900 dollar...

Klik hier voor een uitleg over verschillende meters op de site Curtpalme.com. De kalibratiesectie van AVSForum is ook rijkelijk gevuld met informatie over dergelijke meters. Een recensie over de meters op Tweakers.net zou mogelijk kunnen zijn, maar dan moet ik even uitvogelen hoe ik dat het beste kan opzetten.

ps. sorry voor het late reageren.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Bedankt voor de info het was een goede start wat ik nodig had. _/-\o_

Ja, en ik denk dat voor T-net zo een artikel best interessant zou zijn, en de verschillende leverantsiers graag je hun producten zouden lenen voor zo een test.

Zit nu te denken om een "The EyeOne" plus een "EyeOne Display 2" of de "Chroma 5" te kopen, ze zijn duur maar we zouden dit met 7 man doen, en dan is de prijs wel weer draagbaar.

De enige probleem met de links die je me gaf is dat er geen test data is, wat wel wenselijk zou zijn voor een goede aankoop overweging.

Want ik weet nog steeds niet, hoe een goede meter we nodig heb voor voor een voldoende verbetering, en op welk punt we misschien gewoon geld weg gooien voor iets dat we niet echt nodig hebben.

Wat ook verwarrend is, is hoeveel een Colorimeters verloopt over tijd en of de aankoop van een spectrophotometer die hier schijnbaar veel minder last van heeft rechtvaardigt.

Want de Cold Cathode in de backlight van LCDs en plasma's veranderd ook steeds van kleur over tijd, en een jaarlijkse kalibrering van je TV en monitors is waarschijnlijk wenselijk, dus als je een artikel gaat schrijven over deze meters is dat imo ook belangrijke info hoeveel deze meters verlopen over tijd.
En hoelang voor her ijking nodig is en wat het kost.

Er word ook geschreven over dat de spectrophotometer een stuk langzamer is, maar dat is natuurlijk voor thuis gebruik weer niet van belang, maar waarschijnlijk wel weer voor jouw.

[ Voor 128% gewijzigd door player-x op 16-07-2010 10:10 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?