Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Nieuwe" auto, brandstof, sense vs. emotie :)

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik ga volgende maand bij een nieuwe werkgever beginnen, en laat (waarschijnlijk) de Civic hybrid achter. Ik ben dus al een paar weken op Marktplaats de verschillende opties naast elkaar aan het zetten. Ik ga naar schatting zeker 20000 km/jaar rijden, dus in eerste instantie richtte ik me op bvb een Leon of Octavia 1.6 op G3. Dan ben je zo ongeveer 10, 11k verder voor een 2006 met niet te gek veel km's.

Toen ik eens verder ging kijken in de categorie "gaaaaaaf" kwam ik erachter dat je voor dat bedrag ook een dikke Chevrolet Trailblazer of een Range Rover kan kopen. De wegenbelasting gaat dan wel met 100 euro per maand omhoog, maar goed, het is ook wel ineens heel erg veel gaver autorijden :9 .

Mijn blijk nog verder verruimend kwam ook nog een Seat Leon 2.0 TDI met DSG in beeld, voor 12k. Zo een heb ik al eens gehad,en dat rijdt super.. Overigens rijdt de gewone 1.9 TDI niet eens zo veel rotter.

Toen ging ik alle variabelen in een Excel zetten, en bleek dat de Leon op G3 altijd het goedkoopst is (400 euro per maand), op de voet gevolgd door de Leon TDI (450 euro per maand). De Trailblazer kost 550 per maand. Mijn Civic overkopen is ook een optie, die kost dan per maand 360 euro.

Als ik me even beperk tot G3 of TDI. G3 is altijd goedkoper, en ik ben ook bang dat ik straks met eventuele kilometerbeprijzing de Sjaak ben met een 2 liter TDI. Maar het rijdt wel master.

Wat zouden jullie doen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou je civic overnemen... Of zit je nog in de fase van "kijk mij eens een grote stoere auto hebben" ?

Wise enough to play the fool

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Lol, nou ik ben 36, maar ik denk dat iedereen wel graag voor een tijdje een stoere bak zou willen hebben toch? Maar ben met je eens dat in alle opzichten die Civic best een zinnige optie is. Ik hoop dan ook dat oude werkgever instemt met mijn overnamevoorstel :).

Wat ik nog niet had meegenomen in mijn berekeningen is onderhoud en reparaties. Ik denk dat ik dan met name met die gaaaaaaave opties leeg ga lopen :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tja, het is een beetje hoe je tegenover een auto staat he? Ik kan echt wel genieten van een mooie auto, zowel om naar te kijken om als in te rijden. Persoonlijk zie ik het echter als een gebruiksvoorwerp, dus stap ik zonder spijt in mijn 307SW met mijn kinderen. Meer uitgeven dan redelijkerwijs noodzakelijk is dus niet mijn ding, maar ik begrijp dat jij daar anders tegenover staat. Mijn advies aan jou zou dus van weinig waarde zijn. ;)

Verwijderd

Nou, als je een BMW, Volvo, Mercedes ofzo koopt moet je rekenen dat de wisselstukken duurder zijn. Misschien vind je witte producten die goedkoper zijn. Maar uurloon en onderhoud zal niet zover uit elkaar liggen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Onderschat mijn beinvloedbaarheid niet, misschien ben ik wel heel erg gebaat bij: "gast, zet je roze bril af en laat in godesnaam die monstertruck staan" :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

SeatRider schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:57:
"gast, zet je roze bril af en laat in godesnaam die monstertruck staan" :)
Dat dus :)

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Sowieso, hoe lang blijf je diezelfde sensatie van stoere bak ervaren? Na een paar maanden went alles en zit je wel met zoveel extra kosten aan wegenbelasting en benzine.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 21:41
Ik zou zelf niet zo'n grote SUV kopen, is erg onpraktisch. Parkeren is echt een probleem. Ook het verbruik (zelfs al is het LPG), is natuurlijk erg hoog. Nou kost LPG niet zo veel op zich, maar elk 3 dagen aan de pomp staan is ook niet leuk.

Ik ben zelf niet echt een LPG man. Ik ben van mening dat dit alleen maar kapot kan, en dat ikzelf in elk geval beter af ben met een diesel. Een redelijk moderne diesel doet 1:20, je kan dik 1000 km rijden op een tank, en dus niet zo vaak aan de pomp.

Ik doe het nu met een 68 pk 1.4 HDI Peugeot 307. Snel kan ik hem dus niet noemen. ;) Maar ik heb er nog geen enkele keer last van gehad. Inhalen kun je weliswaar beter niet doen, maar dat deed ik voorheen ook niet, terwijl ik toen een veel snellere auto had! Maar ik stond dus elke week aan de pomp voor 90 euro (550 km op 65 liter), geen pretje dus. Ik haal in elk geval zonder moeite 1:17, en dan let ik echt niet op het verbruik. Als je rustig aan doet is 1:20 makkelijk haalbaar. En gewoon dik 1000 km rijden op een tank is al een sensatie op zich. Volgens een berekening bespaar ik met deze diesel in elk geval heel veel geld op jaarbasis. Dat dit punt elk jaar anders ligt, wanneer diesel verhoudingsgewijs goedkoper zal worden, maakt het wel lastig. Op dit moment is mijn diesel natuurlijk veel duurder dan zo'n klein boodschappen autootje op benzine. Maar verhoudingsgewijs veel goedkoper dan een grote benzineslurper.

Emotie speelt ook zeker mee. Maar ik zou toch aanraden om iets meer sense te gebruiken. Een Leon is best een mooie auto, heb je toch een beetje van beiden. Maar ik zou zo'n grote SUV toch laten staan. Koop desnoods een oldtimer, voor "erbij".
Ik ben zoiets zelf ook aan het bekijken. Voor woon-werk en praktische zaken gewoon een degelijke auto, maar voor de hobby mag het best wat extremers zijn.

En inderdaad, de sensatie went hoor. Als je dag in dag uit met een snelle auto gaat rijden, is de fun er zo vanaf. Maar in het weekend des te leuker, als je doordeweekers een minder extreme auto hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door eX0duS op 11-07-2010 12:24 ]

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:36
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:56:
Nou, als je een BMW, Volvo, Mercedes ofzo koopt moet je rekenen dat de wisselstukken duurder zijn. Misschien vind je witte producten die goedkoper zijn. Maar uurloon en onderhoud zal niet zover uit elkaar liggen.
daar gaan we weer..

BMW , Volvo, Audi, Mercedes en VW zijn alleen maar duurder in ONDERHOUD als je het laat uitvoeren bij de merk-dealer en dat heeft puur te maken met het gehanteerde uurloon daar..

onderdelen opzich valt reuze mee :)

veel belangrijker zijn de directe kosten als belasting en verzekering en benzine (en benzine moet je de carbase waardes met korrel zout nemen!) (voorbeeld: Ik ben van een 1.6 4 cilinder 8v naar een 2.5 24v 6 cilinder gegaan, en dat maakt niet zoveel verschil.. (1 op 11 met de 1.6 tot 1 op 10 met de 2.5 ;) )

en tja fun kost geld, een dieseltje biedt wat meer fun bij t stoplicht denk ik , terwijl een benzine misschien wat relaxter rijd.. alhoewel je met LPG toch niet moet gaan racen denk ik..

is een 320d niets voor je ? in de prijsklasse te koop, redelijk zuinig, zit wel pit in (170Pk als je hem chipped) en het is nog een knappe wagen (mijn mening)

zomaar iets: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=b24vefacugdp
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lrinfgogpl4g
ik weet ook nog wel een mooie 320d op duitskenteken te koop, is wel aan de prijs (9000 ofzo zonder NL kenteken) wel met navi enzo :) )

[ Voor 43% gewijzigd door Reloader op 11-07-2010 12:41 ]

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

eX0duS schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:18:
Emotie speelt ook zeker mee. Maar ik zou toch aanraden om iets meer sense te gebruiken. Een Leon is best een mooie auto, heb je toch een beetje van beiden. Maar ik zou zo'n grote SUV toch laten staan. Koop desnoods een oldtimer, voor "erbij".
Ik ben zoiets zelf ook aan het bekijken. Voor woon-werk en praktische zaken gewoon een degelijke auto, maar voor de hobby mag het best wat extremers zijn.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar een leuke SUV geen problemen heeft en een 307 gewoon compleet vast komt te staan. In Nederland is het niet zo'n probleem doorgaans, maar er zijn toch nog wel gebieden waar je zandweggetjes hebt.

En wat maakt het uit? Als SeatRider lekker een jaar of 3 in een grote bak wil rijden en het kan dan is dat toch alleen maar leuk? Ja, het verbruik is meer, maar hij betaalt er dan ook voor. En parkeren is echt niet zo'n groot probleem, veel parkeergarages zijn nou eenmaal krap of je er met een 306 in komt rijden of een wat grotere auto. En in de stad zie ik ook regelmatig van die Volkswagen stations geparkeerd worden,en die zijn ook niet echt klein.
En inderdaad, de sensatie went hoor. Als je dag in dag uit met een snelle auto gaat rijden, is de fun er zo vanaf. Maar in het weekend des te leuker, als je doordeweekers een minder extreme auto hebt.
Dit vind ik nogal gevaarlijk, dit lokt uit om dus in het weekend te gaan blazen? Een snelle auto rijden hoeft echt niet te betekenen dat je standaard bij elk stoplicht als eerste weg moet zijn.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• eX0duS
Dit vind ik nogal gevaarlijk, dit lokt uit om dus in het weekend te gaan blazen? Een snelle auto rijden hoeft echt niet te betekenen dat je standaard bij elk stoplicht als eerste weg moet zijn.
Zeg ik ook niet. Ik heb mijn snelle auto nog nooit vol open kunnen trekken, simpelweg geen ruimte, ook een van de redenen om deze auto weg te doen, aan dat vermogen heb je toch niks. Wat iemand anders doet moet hij.zij zelf weten.

Hij mag van mij best een SUV rijden. Ik heb zelf de mening (!) dat -ik- er niet veel baat bij zou hebben. Ik zou de overweging maken in het voordeel van de sense in plaats van emotie. Maar wat SeatRider uiteindelijk doet moet hij zelf weten natuurlijk.

Waar het voor mij op neer komt, is dat ik eerder een nette auto voor doordeweeks, en in het weekend een "hobby" auto zou kopen. Hiermee bedoel ik niet persé een extreem snelle auto (waarom zou zo'n auto persé snel moeten zijn?), maar net zo goed een SUV, Jeep, een of andere MG, een dikke Amerikaanse sloep...
SeatRider schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:39:
Toen ging ik alle variabelen in een Excel zetten, en bleek dat de Leon op G3 altijd het goedkoopst is (400 euro per maand), op de voet gevolgd door de Leon TDI (450 euro per maand). De Trailblazer kost 550 per maand. Mijn Civic overkopen is ook een optie, die kost dan per maand 360 euro.

Als ik me even beperk tot G3 of TDI. G3 is altijd goedkoper, en ik ben ook bang dat ik straks met eventuele kilometerbeprijzing de Sjaak ben met een 2 liter TDI. Maar het rijdt wel master.
Nog terugkomende hierop. Voor die 50 euro meer zou -ik- kiezen voor een Leon TDI. Een verschil van nog eens 100 meer voor een Trailbaizer, zou ik zelf er niet voor over hebben, alhoewel het nog best mee valt, is zo'n Trailblazer wegenbelastingvrij? Want met zo'n gewicht betaal je natuurlijk ook flink wegenbelasting. En die kilometerbeprijzing komt er wellicht niet eens.
Zo'n TDI heeft wel flink wat koppel onderin. Iets wat ik wel prettig vind. Een LPG blijft natuurlijk gewoon een benzine auto, met koppel wat je pas krijgt als je hoog in de toeren zit.

360 euro voor die Civic is best weinig. Het is niet zo dat je niet voor de dag kunt komen met zo'n auto, ik vind hem best te pruimen.

[ Voor 71% gewijzigd door eX0duS op 11-07-2010 13:07 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je het hebt over verstand en emotie is lpg een perfecte brandstof. Je kunt een auto met een grote motor rijden en minder kwijt zijn aan brandstof dan rijden met een klein blik zoals een panda. Met mijn Alpina B10 3.2 op lpg reed ik goedkoper (qua brandstofkosten) dan met een Matiz 0.8 driecylinder op benzine.

Alleen vrees ik wel dat je compleet kunt leeglopen op de onderhoudskosten van een Range Rover.

Ik heb in vier jaar tijd en 70.000km meer dan 10.000 euro aan onderhoud gehad aan de Alpina (excl. alle cosmetische en prestatieverbeterende modificaties). Daarvan was 0 euro voor de lpg-installatie want die deed het altijd.
eX0duS schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:00:
[...]

Zeg ik ook niet. Ik heb mijn snelle auto nog nooit vol open kunnen trekken, simpelweg geen ruimte, ook een van de redenen om deze auto weg te doen, aan dat vermogen heb je toch niks. Wat iemand anders doet moet hij.zij zelf weten.
Jij komt nooit buiten een woonwijk? Ik heb er weinig moeite mee om de 445pk in mijn scheurijzer op de weg te brengen en het koppel wat erin zit is op elk moment te benutten.

[ Voor 29% gewijzigd door Femme op 11-07-2010 13:09 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Reloader schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:33:
is een 320d niets voor je ? in de prijsklasse te koop, redelijk zuinig, zit wel pit in (170Pk als je hem chipped) en het is nog een knappe wagen (mijn mening)

zomaar iets: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=b24vefacugdp
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lrinfgogpl4g
ik weet ook nog wel een mooie 320d op duitskenteken te koop, is wel aan de prijs (9000 ofzo zonder NL kenteken) wel met navi enzo :) )
OK, dat vind ik inderdaad interessant. Maar, mijn instinct zegt dan: voor dat geld koop je ook een mooie Octavia en die is dan uit 2006 of 2007. Plus ik vind 190dkm echt een hoop km's (lees: kom maar met tegenargumenten, misschien rij ik dan volgende maand in zo'n 320!).

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
eX0duS schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:00:
Nog terugkomende hierop. Voor die 50 euro meer zou -ik- kiezen voor een Leon TDI. Een verschil van nog eens 100 meer voor een Trailbaizer, zou ik zelf er niet voor over hebben, alhoewel het nog best mee valt, is zo'n Trailblazer wegenbelastingvrij? Want met zo'n gewicht betaal je natuurlijk ook flink wegenbelasting.
Neeeee, die dingen zijn van rond 2002. Dus of je even 540 per kwartaal wil dokken :)
Zo'n TDI heeft wel flink wat koppel onderin. Iets wat ik wel prettig vind. Een LPG blijft natuurlijk gewoon een benzine auto, met koppel wat je pas krijgt als je hoog in de toeren zit.

360 euro voor die Civic is best weinig. Het is niet zo dat je niet voor de dag kunt komen met zo'n auto, ik vind hem best te pruimen.
Ik rij er nu 2 jaar in, en het bevalt uitermate. Maar goed, het huidige model is er ook nog niet zo lang, dus die zijn in aanschaf nog wel wat duurder. Dus ik hoop dat mijn ex-werkgever coulant is en mijn bod accepteert :)

Over die Trailblazer of Range Rover achtigen, een vriend van mij (met 2 jonge kinderen) vind het "oneerlijk", want als ik met zo'n auto rij, en hij in een Fiesta, heeft hij minder kans om het te overleven in een ongeluk. Interessant argument, wat natuurlijk ook opgaat voor vrachtwagens en busjes...

[ Voor 12% gewijzigd door SeatRider op 11-07-2010 13:15 ]

• eX0duS
Femme schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:07:
Jij komt nooit buiten een woonwijk? Ik heb er weinig moeite mee om de 445pk in mijn scheurijzer op de weg te brengen en het koppel wat erin zit is op elk moment te benutten.
Ik kom toch wel verder dan een woonwijk. Maar de keren dat ik ruim baan had en de auto eens flink de sporen kon geven, is denk ik met 3 vingers te tellen. Inhaalmogelijkheden zijn er nauwelijks, daarbij neem ik niet graag risico's. Ik zou geen snelle auto willen omdat ik dan makkelijker in kan halen. Ik zou juist een snelle auto willen omdat deze mestaal wat luxers is dan standaard modellen, je wel lekker vlot kan invoegen op de snelweg.
Daarbij ervaar ik geen sensationeel gevoel bij het snel optrekken, omdat je haast met zekerheid kunt stellen dat je na 100 meters weer je ankers in kunt, vanwege een invoegende bejaarde, stoplicht, kruising, noem het maar op... Voor mij is de fun een beetje weg, athans in Nederland.
Daarbij ga ik in woonwijken sowieso niet als een malloot rijden, ik neem ook niet aan dat mensen die enigzins bij hun verstand zijn dit wél gaan doen.

Wel heb ik gezien dat je in Duitsland veel beter nog echt kunt rijden, en je nog enigzins kan genieten van je auto, omdat je daar gewoon mooie bergen hebt, goede bochten, alles is niet zo opeen gepakt, ik ervaar dat in Nederland (athans in Brabant, ik weet ook wel dat het in Limburg weer anders van opzet is), je gewoon niet meer kunt genieten van je auto.

Met de opmerking om even 445 pk op de weg te zetten, doet voor mij een beetje overkomen dat je wel heel sportief moet rijden, om het maar netjes uit te drukken, tenminste, iemand die echt zijn best doet om het volle vermogen te gebruiken ,moet haast wel bij elk stoplicht als een malle optrekken, bochten met een snelheid nemen waarvan 90% van de weggebruikers in hun stundaard auto alleen maar van kunnen dromen, en op de snelweg als de brandweer richting en over de 200 vliegt... Ik moet zeggen, ik vind het knap als je dat kunt, ik kan niet op een normale manier hard rijden hier in Nederland, ook op de snelweg niet. Misschien 's nachts nog, maar overdag, forget it... :p

Ik heb trouwens geen 445 pk ervaring. Mijn vorige auto had er 150. Dat is tegenwoordig een lachertje, maar toen was dat best een net vermogen. Ik kon er in elk geval niks mee. Leuk om even die duw in je rug te krijgen als de turbo er in komt, maar voor de rest is het voor mij alleen maar een kwestie gebleven van dat ik de benzinemeter iets te hard vond zakken.

[ Voor 30% gewijzigd door eX0duS op 11-07-2010 13:41 ]

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

eX0duS schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:36:
ik ervaar dat in Nederland (athans in Brabant, ik weet ook wel dat het in Limburg weer anders van opzet is), je gewoon niet meer kunt genieten van je auto.
De A73 loopt anders ook een stuk door Brabant, en daar kan je echt wel knallen hor, overzichtelijke weg, niet heel druk. A15 kan je ook goed knallen, A50/A59 wat minder ivm vele knooppunten maar zeker mogelijk. A2 veel gezeik met wegwerkzaamheden, stukjes, A67 ook prima te doen.

Dus hoezo kan je niet hard rijden in Brabant?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:34
SeatRider schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:12:
[...]

Over die Trailblazer of Range Rover achtigen, een vriend van mij (met 2 jonge kinderen) vind het "oneerlijk", want als ik met zo'n auto rij, en hij in een Fiesta, heeft hij minder kans om het te overleven in een ongeluk. Interessant argument, wat natuurlijk ook opgaat voor vrachtwagens en busjes...
Dat valt nog maar te bezien. Het aantal sterren in de NCap gaan niet altijd naar de grootste auto.
Voorzover ik weet heeft een Fiesta behoorlijk wat sterren, dit geeft ondermeer aan hoe de auto "verkreukelt" bij een botsing.
Ik heb eens een test gezien van een landrover en een fiesta. Bij de Fiesta zouden de mensen het zonder al te veel kleerscheuren hebben afgebracht. Bij de Landrover kwamen de pedalen helemaal naar boven en de deurstijl was volledig vervormd. Dit is echter al een tijdje geleden, maar geeft maar aan dat een grotere auto niet altijd veiliger is.

Daarbij: een auto went snel. Je wil niet voor niets een andere auto ipv je huidige auto overnemen. Tuurlijk kan je voor een tijdje een dikke bak nemen en verkopen als je portomonee leeg is.
Ik zou lekker je huidige auto overnemen. Meeste werkgevers (en lease) staan daar positief tegenover, en een auto overnemen van lease is vaak heel gunstig (wel even goed onderhandelen), tenminste als de leasetermijn zo'n beetje ten einde is.

• eX0duS
Mijn gevoel van sportief is misschien anders dan de meeste hier. Ik denk niet echt aan heel hard optrekken, of zeer hoge snelheden rijden. Ik denk aan sportief eerder aan lekker zittende sportstoelen, een mooie roffel uit de uitlaat, goede wegligging, een mooi afgewerkt motorblok.

Wellicht dat het op andere (latere/vroegere) tijdstippen nog wel mogelijkheid is om de auto te "voelen".

Een Trailblaizer heeft ook niet veel te maken met snelheid, maar meer met een soort status. Mensen hebben vast snel een mening over je als je met zo'n dikke Amerikaan aan komt rijden. Hiervan moet je wel houden. Als je zelf een warm gevoel krijgt om met zo'n auto naar je werk te gaan, moet je dat zeker doen. :p Ik kan er wel van genieten, als iemand echt met zo'n gorgelende Amerikaanse pick-up aan komt rijden, zou het zelf best willen, maar mij houd het praktische oogpunt dat een beetje tegen.

[ Voor 55% gewijzigd door eX0duS op 11-07-2010 13:48 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: Ik weet niet of je het meegewogen hebt, maar wat doe je met je wegenbelasting? Toegeven, dat geld ben je overal voor kwijt - maar voor de Civic betaal je die niet en ben je dus ook niks kwijt als ie stilstaat :)

Verder: ho klinkt de optie Civic overkopen en blijven rijden, en voldoet ie niet of wil je toch iets anders dan alsnog inruilen? Altijd dealeronderhouden geweest (want lease), en als je hem voro een goede prijs over kunt kopen kun je d'r bij een sneller doorverkoop misschien nog winst op maken ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:25

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik denk dat het het beste is om niet te kiezen maar voor beide te gaan.

Ik rijd een Ford Focus wagon 1.8 tddi van 1999, dat is mijn zuinige woon-werk auto (1 op 18)
Daarnaast rijd ik een Mazda Rx-7 1.1l wankelmotor vam 1984, perfecte wegligging, razend snel en zuipt als een ketter (1 op 5 is geen probleem :) )

Kosten 2e auto: wegenbelasting €0, verzekering per jaar €100, onderhoud en keuring per jaar +/- €200

Stadia was beter....

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:00:
@TS: Ik weet niet of je het meegewogen hebt, maar wat doe je met je wegenbelasting? Toegeven, dat geld ben je overal voor kwijt - maar voor de Civic betaal je die niet en ben je dus ook niks kwijt als ie stilstaat :)

Verder: ho klinkt de optie Civic overkopen en blijven rijden, en voldoet ie niet of wil je toch iets anders dan alsnog inruilen? Altijd dealeronderhouden geweest (want lease), en als je hem voro een goede prijs over kunt kopen kun je d'r bij een sneller doorverkoop misschien nog winst op maken ook :)
Laten we vooropstellen dat overkopen van de Civic idd mijn voorkeur heeft. Het is overigens geen lease, mijn ex-werkgever kocht zelf in. Ik denk dat mijn bod iets onder de handelsprijs is, maar het scheelt (beide) partijen een hoop gezever als ik m gewoon meeneem ;).

En mocht dat niet doorgaan ... zo'n 320d Executive ziet er ook wel heel :9 uit...

Twee auto's is overigens vooralsnog geen optie, ik woon in hartje centrum, alwaar een 2e parkeervergunning de hoofdprijs kost. Gratis parkeren lukt wel, maar op plaatsen waar ik dan weer liever geen auto neerzet :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
SeatRider schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:39:
Toen ik eens verder ging kijken in de categorie "gaaaaaaf" kwam ik erachter dat je voor dat bedrag ook een dikke Chevrolet Trailblazer of een Range Rover kan kopen. De wegenbelasting gaat dan wel met 100 euro per maand omhoog, maar goed, het is ook wel ineens heel erg veel gaver autorijden :9 .
Een range rover kost je zo'n 180 euro per maand aan wegenbelasting op diesel en 100 op benzine.
Bij 20.000 km/jaar mag je maandelijks aan de pomp een euro of 450 (benzine) of 200 (diesel) afrekenen. Totaal van die twee bedragen telt al op naar 400 a 550 euro per maand.

Daarmee zit de auto misschien qua anschaf in een vergelijkbare klasse als een recente Octavia, maar qua operationele kosten is het een compleet ander verhaal.

Als ik je posts zie, dan denk ik dat je wel een auto zoekt met een zekere uitstraling. Maar tussen een burgermansauto als een Octavia en een guzzler XL als een Trailblazer zitten nog wel wat andere auto's. Ik lees dat je wel belangstelling zou hebben voor een 320d, onderzoek eens wat meer die richting. Aanrader voor wat BMW betreft, kijk ook eens naar de zescilinders. Als je een beetje bescheiden 6 hebt (20i/25i/25d/30d) dan valt hetmet brandstofverbruik ook nog wel mee. Ik rij tegen de 1:12 met een 320Ci als ik mijn voet goed beheers. 1:10 a 1:11 is makkelijk haalbaar. Een 325d zal waarschijnlijk tussen de 1:14 en 1:16 lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door t_captain op 11-07-2010 17:01 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je een goede deal voor die civic kan maken zou ik dat op zeker doen. Geen wegenbelasting, en het is (godzijdank) geen prius en is ook weer goed te verkopen (vanwege de geen wegenbelasting ;) ) én je weet hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is :+

En ik snap de roze bril heel goed hoor; ik "droom" ook wel eens van een grote en lompe bak met een dikke motor erin, liefst nog mét turbo :Y. Maar toch maar een "niet te dure praktische" auto gekocht ;)

Wise enough to play the fool

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:36
SeatRider schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:08:
[...]

OK, dat vind ik inderdaad interessant. Maar, mijn instinct zegt dan: voor dat geld koop je ook een mooie Octavia en die is dan uit 2006 of 2007. Plus ik vind 190dkm echt een hoop km's (lees: kom maar met tegenargumenten, misschien rij ik dan volgende maand in zo'n 320!).
je moet geen 320 kopen omdat ik dat een mooie wagen vind :+

190dkm is niet weinig maar voor een onderhouden wagen (lees: BMW) echt geen probleem. blijft het een feit je met zo'n km rekening moet houden met groot onderhoud en bij de Face-lift bmw's geloof ik een verslijtende turbo rond de 2-ton..

een ander argument is: de afwerking van een BMW E46 vind ik in alle gevallen beter als van een seat leon (ik heb ze echt vergeleken en bereden) over de octavia kan ik niet oordelen maar als je zo'n wagen voor zo'n prijs kan rijden verwacht ik dat dat een reden heeft?

kortom: 320d mooie wagen, fijne wagen, heeft een bepaalde uitstraling waar je van moet houden., maar inderdaad is KM stand een issue.

(ps: ik vind de Seat leon echt een mooie wagen, maar van binnen :F wat een plastic!)]

wel nog wat modellen met <150k gevonden:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/4818638
http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/7030975
http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/6471769
http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/6987434

(heb niet gekeken naar uitrusting etc)

[ Voor 10% gewijzigd door Reloader op 11-07-2010 23:36 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:44

Destruction

(ex-)Automonteur

SeatRider schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:49:
Lol, nou ik ben 36, maar ik denk dat iedereen wel graag voor een tijdje een stoere bak zou willen hebben toch? Maar ben met je eens dat in alle opzichten die Civic best een zinnige optie is. Ik hoop dan ook dat oude werkgever instemt met mijn overnamevoorstel :).

Wat ik nog niet had meegenomen in mijn berekeningen is onderhoud en reparaties. Ik denk dat ik dan met name met die gaaaaaaave opties leeg ga lopen :)
Als je gaat rekenen in kosten mbt brandstoffen, moet je idd zeker niet vergeten om extra onderhoudskosten voor die brandstof mee te nemen. Een diesel heeft over het algemeen (veel) minder onderhoud nodig. Weeg dat vooral ook mee. En ga dan nog eens gas en diesel tegenover elkaar uitrekenen.

Een gasinstallatie is gevoelige zooi. Ingebouwd door een beunhaas (bij wijze van..), of een motor die het eigenlijk niet goed kan hebben, en je kunt zomaar ineens met een koprevisie temaken krijgen. Eigenlijk, maar dat is denk ik meer persoonlijk, vind ik een 2e hands auto op gas sowieso gevaarlijk. Het is gevoeliger, en je bent heel erg afhankelijk de manier waarop de vorige eigenaar de auto heeft behandeld.

Ik heb een half jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan, wilde eerst G3 (want: grootste besparing), maar: In die berekening had ik nog geen rekening gehouden met onderhoud. Toen ik dat erbij telde, was de conclusie eenvoudig: De extra onderhoudskosten en de hogere risico's op defecten bij het rijden op gas, kwamen hoger uit dan de extra belasting voor diesel. Hier staat dus nu een TDI voor de deur, voor gemiddeld 30k km per jaar, prive.

Goed, in mijn geval gaat het om een auto uit een ander budget (ik woon niet in een echt dure wijk, daarom wil ik een auto die opgaat in de massa ipv opvalt (lees: afgunst aantrekt)), maar de strekking is ongeveer gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 12-07-2010 00:09 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Destruction schreef op maandag 12 juli 2010 @ 00:04:
[...]

Een gasinstallatie is gevoelige zooi. Ingebouwd door een beunhaas (bij wijze van..), of een motor die het eigenlijk niet goed kan hebben, en je kunt zomaar ineens met een koprevisie temaken krijgen. Eigenlijk, maar dat is denk ik meer persoonlijk, vind ik een 2e hands auto op gas sowieso gevaarlijk. Het is gevoeliger, en je bent heel erg afhankelijk de manier waarop de vorige eigenaar de auto heeft behandeld.
Lijkt me dus vooral een kwestie van je huiswerk doen, en zorgen dat je geen auto koopt met een LPG+motor combo dat niet werkt. Als je dat doet is het toch geen probleem? Dat is in dezelfde categorie als geen slaolie in je diesel gieten als je niet gecontroleerd hebt of de brandstofpomp het aankan :z

Oslik blyat! Oslik!

• Destruction
  • Laatst online: 17:44

Destruction

(ex-)Automonteur

Als je je huiswerk doet, en je hebt geluk dan is er idd geen probleem. Ik kaart alleen aan dat TS er verstandig aan doet op zijn minst de meerkosten van het extra onderhoud bij gas te berekenen, en dit mee te nemen in zijn beslissing gas/diesel, gezien hij ook een TDI overweegt..

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Het is inderdaad bekend dat de 1.6 motoren van VAG perfect gaan op G3. Vandaar dat Seat en Skoda ze nog lange tijd in het assortiment hadden (zelfs langer dan VW zelf).

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik doe het nu met een 68 pk 1.4 HDI Peugeot 307. Snel kan ik hem dus niet noemen. ;) Maar ik heb er nog geen enkele keer last van gehad. Inhalen kun je weliswaar beter niet doen, maar dat deed ik voorheen ook niet, terwijl ik toen een veel snellere auto had! Maar ik stond dus elke week aan de pomp voor 90 euro (550 km op 65 liter), geen pretje dus. Ik haal in elk geval zonder moeite 1:17, en dan let ik echt niet op het verbruik. Als je rustig aan doet is 1:20 makkelijk haalbaar. En gewoon dik 1000 km rijden op een tank is al een sensatie op zich. .
Het ligt er maar net aan wat je route is en wat de weersomstandigheden zijn, dat is imho sterk bepalend voor het verbruik. Met m'n fiesta(mk7) kan een flinke wind tegen op de snelweg het verschil betekenen van 6l/100 tot 7l/100. Rijd je max 90 dan kom je wel onder de 5l/100, echter iets sneller rijden en je haalt het gewoon niet.
Ik heb een 307sw als voorloopauto gehad, 1.6hdi, en deed er niet raar mee ofzo maar het verbruik op de boordcomputer kwam niet onder de een 7l/100 bij 95% snelweg en cruise op ~130C (124 op gps, max zonder boetes ;) ). Vervolgens een 308(110pk) hatch die het iets beter deed qua verbruik, maar ook niet denderend, altijd boven de 6l/100 Overigens wel een pech gehad met de egr klep vand 308. Het lampje voor uitlaatgassen ging branden en de motor ging dan in noodloop of gewoon helemaal uit. Net in druk verkeer vrachtwagens aan het inhalen en dan kapt de motor er gewoonweg mee omdat z'n uitstoot niet in orde is. Totaal het vertrouwen verloren in die bak, hij kon elk moment uitvallen dan moest ik maar op de vluchtstrook zien te komen in de hoop dat ie dan weer wou starten. Na 5 keer bij de dealer is die klep onder garantie vervangen Nu rijd ik dus een ford fiesta, in principe zelfde 1.6 als de peugeot maar toch anders. Inmiddels 60K km zonder problemen *knocking on wood* .
Pa van m'n vriendin rijd een 307 2.0 hatch op lpg, rijd goed en voor 15 a 20,- de tank weer vol. Bij 20k/jr zou ik denk ik niet voor diesel kiezen ivm vaste lasten en hogere bpm/aanschafwaarde, maar benzine of gas.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 12-07-2010 13:05 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met andere woorden blijf bij Peugeot weg. Ook mijn ervaring. Nieuwe lease 308, keurig ingereden; ging stotteren bij het filerijden. Bokken op een koude motor. 100x terug naar de dealer, koppeling vervangen, daarna nog steeds ellende. Ik ben er gelukkig vanaf, en kom bij dat merk nooit weer terug.

Rij nu weer privé, Suzuki Swift, lekker speels en sportief. En toch weinig wegenbelasting,verzekering en goedkoop onderhoud, 1:15 toch rap zat.

• Speedy
  • Laatst online: 14:57
Zat ook met die keuze (weliswaar lease maar ok). Mag ook graag "vlot" doorrijden en auto's vind ik ook gewoon tof spul, maar na alles ook in een excel gegooid te hebben ben ik toch voor het financiële voordeel gegaan icm een auto die mijn autohart minder aanspreekt. Ik weet dat ik van welke keuze dan ook spijt ga krijgen (bij het stoplicht traag wegkomen zal ik m'n keuze vervloeken }:| , maar bij het zien van m'n salarisstrook trek ik weer een smile :)
Geld wat ik over houd per maand met de keuze die ik gemaakt heb heb ik nu toch een leuke vakantie voor, de bedragen waar jij over spreekt moet dat ook zeker mee kunnen ...

Als je het geld niet perse nodig hebt ga bij je zelf na of je het geld anders wilt besteden aan dingen die je ook leuk vind. Als Ja, je komt nog steeds van A naar B in een fatsoenlijke auto moet je maar denken ... als Nee, dan is de keuze makkelijk, kies de leukste auto :P

Blijft lastig die auto's ... succes ;)

Flickr | Lego collectie

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Je bent zelf de enige die de keus kan maken. Jij bent de gene die de km's er mee moet maken en die uiteindelijk de rekening(en) (zowel belasting/brandstof enz. enz. enz.) moet betalen.

Mijn AR is b.v. ook niet de 'reasonable choice'. Genoeg redenen te bedenken waarom een 1460kg zware diesel die dan wel zo'n 35.000km p/j rijd, maar voor zeker de helft in stadse omgevingen doet, nu niet direct de meest voor de hand liggende keus is. Zou ook een gelijke auto als mijn vrouw heeft kunnen aanschaffen (Xsara 1.4i benzine). Zou veel verstandiger zijn.

Ik rijd de Xsara er pas uit als ik meer dan 50.000km p/j ga rijden. Dat red ik nooit.

En??

De vraag is wat je je wilt kunnen veroorloven (qua maandelijkse onkosten) en wat je leuk vind om te rijden. (als je auto rijden leuk vindt tenminste :) )

BMW 535D

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

RKD

Tsjaa emotie, ik rij nu tijdelijk in een Chevrolet Captiva van 1800 kilo op LPG, en ik moet zeggen elke 250 a 300 km tanken wordt ik ook wel een beetje zat.... zeker als je dat soms binnen een dag al haalt.... Maar ik vind het een hele mooie auto.

Het is een leasebak die vrijkwam, en ik kon hem oprijden. Maar mijn nieuwe auto wordt toch een auto die wat minder kost en waar je wat langer mee kan rijden op 1 tank..... en die wat minder kost per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door RKD op 16-07-2010 15:38 ]

iRacing Profiel

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Het is toch de wat meer sensible keuze geworden. Ik heb gisteren een mooie (ex lease) Skoda Octavia TDI + DSG gekocht (business uitvoering - dus met zo'n beetje alle mogelijke opties). De TDI maakt dat ik ongeveer 1 op 19 ga rijden, de DSG dat dat in alle relaxedheid gebeurt. Nu maar hopen op veel probleemloze kilometers!

Ik heb een week of twee alle variabelen in een Excelsheet bijgehouden, en dit was toch de voordeligste optie.

Ik twijfel nu nog of ik de TDI ga chippen. Het is nu 105pk, dat kan naar 135 worden gechipt. Maakt hem nog leuker om te rijden :)

Pagina: 1