• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-12 14:23
Tsja de titel zegt het eigenlijk al, de PC van een kennis van mij herstart soms spontaan. Vanmiddag ga ik eventjes langs om te er naar te kijken, maar van te voren een beetje voorbereiden mag natuurlijk wel :+ Dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, zoals een voeding die kaput is, systeem wat te heet wordt (volgens diezelfde kennis zit hij vol met stof en vet), geheugen wat niet meer wil etcetera.

Mijn vraag is hoe ik kan checken of het de voeding is. Ik kan natuurlijk kijken naar de 12/5/3V lijnen, maar hoe groot is het marge waarvan hij mag afwijken tot hij echt als kapot kan worden bestempeld?
Dus hoeveel mag het voltage afwijken van de 12V bijvoorbeeld tot het gevaarlijk word?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 24
Daar staat zat info over voedingen.

Verder kun je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij pakken.

Zonder duidelijke probleemomschrijving en specs kunnen we natuurlijk wel alle mogelijke oplossingen roepen, maar dat heeft niet zoveel zin :P

• HotFix
Excuses, ik zocht al naar de troubleshooter maar mijn 1337 GoT-search skills schoten tekort. Ik zal daar sowieso kijken, en als ik meer informatie heb update ik de topic! :)

*edit
Dit is trouwens precies wat ik nodig had :D
De toelaatbare marges zijn in het algemeen als volgt (check anders specs op website van voedingfabrikant):
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)

[ Voor 48% gewijzigd door HotFix op 11-07-2010 11:09 ]

• HotFix
Nog wat informatie:

Wat blijkt, als ze de computer willen uitzetten (win XP), slaat hij daarna juist gelijk weer aan. En nee, ze drukken niet op opnieuw opstarten :p

Systeeminformatie
Vcore - 1.304v
5V - 5.299v
12V - 11.827v
3.3V - 3.232v
CPU temperatuur in de BIOS is 32 graden.

Het systeem zelf, natuurlijk ook handig:
P4 631 met HT
MS-7255 met Chrome9 IGP
Naamloos PC2-4300 DDR2 geheugen (266Mhz)

[ Voor 43% gewijzigd door HotFix op 11-07-2010 13:33 ]

• HotFix
Nog belangrijke informatie!
De computer slaat uit als ik, jawel, een nieuwe map probeer aan te maken. Het zou dus ook goed kunnen dat alle problemen daaraan gerelateerd zijn, omdat er tijdens het computergebruik ook temp-mappen worden aangemaakt en dat daardoor de pc uitvalt.

Wellicht is het helemaal geen hardwarematig probleem, maar valt er iets aan te doen op dit moment?

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:48
Luister anders een goed naar hoe de hardeschijf klinkt, als de schijf rare geluiden geeft, direct backuppen!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-12 09:48
Valt de computer ook uit als je een nieuw bestand aanmaakt?

• HotFix
Geen tikken, piepen, schuren enzovoort. Overigens kan ik uiteindelijk de map die ik heb aangemaakt wel zien als de pc herstart is, alleen herstart hij dus als ik er een wil aanmaken.
Zelfde geld trouwens voor Windows Live Messenger, die het verhaal alleen bevestigd, want elke keer als iemand voor het eerst inlogt op een pc word er een map aangemaakt voor dat account. En daarom sloot hij net ook af toen ik wou inloggen op msn

@X_lawl_X
Ja, dat doet hij ook, net getest. Het aanmaken van een nieuw txt-bestand resulteert in een reboot. Ik probeer ook even of het aanpassen van een bestand hetzelfde resultaat heeft.

Trouwens, wat me ook opviel is dat de taakbalk van Windows XP (dat groen-met-blauwe afgrijselijke ding) leek alsof hij op windows klassiek stond ingesteld. Gekeken bij bureaublad >> eigenschappen >> Thema, stond hij toch op Windows XP. Gewoon weer XP aangeklikt en de 'mooie' taakbalk is weer terug, maar dat hij anders was heeft misschien ook iets met dit probleem te maken.

[ Voor 40% gewijzigd door HotFix op 11-07-2010 14:33 ]

• HotFix
Getest of het aanpassen van een bestand ook hetzelfde effect heeft, maar dat is dan weer niet zo :P
Iemand nog ideeën?

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 23:00
HotFix schreef op zondag 11 juli 2010 @ 15:34:
Getest of het aanpassen van een bestand ook hetzelfde effect heeft, maar dat is dan weer niet zo :P
Iemand nog ideeën?
Misschien gewoon een keer windows opnieuw installeren als het waarschijnlijk toch om een softwarematig probleem gaat.
Eventueel via een recovery optie van de laptop zelf? Wat voor type en van wat voor merk is de laptop eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Vossie94 op 12-07-2010 01:41 ]

• HotFix
Vossie94 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 01:40:
[...]
Eventueel via een recovery optie van de laptop zelf? Wat voor type en van wat voor merk is de laptop eigenlijk?
Laptop? O-)
Gewoon een simpel P4 desktop systeem, staat boven in het topic ergens.

Inderdaad, aan een herinstallatie zat ik al te denken, maar omdat ik nog niet de oorzaak weet vind ik het nog te vroeg om symptomen te gaan behandelen ;)

Verwijderd

Het klinkt misschien dom, maar misschien even configuratiescherm, msconfig, e.d. doorspitten om te kijken of er wat vreemde instellingen zijn gemaakt? Het zal niet de eerste keer zijn dat er per ongeluk iets word ingesteld waardoor de pc zich vreemd gaat gedragen.
Pagina: 1