[XP]NTLDR missing, dualboot en RAID0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 13:29

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Situatieschets:

Lekker aan het gamen en ineens een crash - vastlopend beeld en geluid en nergens meer op reageren; niet veel eerder gezien. PC gereset en bij het opstarten (waar ik overigens ineens het MSI marketingschermpje ipv de post te zien kreeg) werd getrakteerd op de melding 'NTLDR missing' gekregen. Dwz dat ik niet eens tot het bootkeuzemenu ben gekomen (XP MCE en XP x64 staan er op). Er zitten 4 schijven in m'n systeem; 2 data en 2 schijven in RAID0; deze is weer in twee gelijke partities opgedeeld met daarop beide OS'en.

Vervolgens maar eens gaan googlen en met name met deze guide aan de slag gegaan:
http://www.tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm

Bootvolgorde gecheckt; is het niet (zou ook gek zijn als dat door een crash in windows ineens zou veranderen).
In de BIOS en ook bij de post worden wel alle 4 de schijven gevonden.

Dus ook de op tinyempire aangeboden bootcd aangemaakt en daaruit haal ik uiteindelijk de volgende foutmelding:
Windows could not start because file "<Windows Root>\system32\hal.dll was missing or corrupt.

Vervolgens geprobeerd via de XP cd met de recovery console te proberen dit te fixen (en ook ntldr weer terug te kopiëren) maar dit heeft nog niks opgeleverd (kopieren werkte niet; fixboot, fixmbr werkt niet). Waar ik vooral niet blij van werd is het feit dat ik mijn RAID partities niet fatsoenlijk kon benaderen. Sterker nog; hij vond maar 1 ipv 2 partities en deze lijkt leeg te zijn en lang niet de juiste grootte te hebben.
Of komt dit omdat RAID helemaal niet werkt/wordt herkend via de recovery console?

Nou is mijn vermoeden dat ik een hardwarematig probleem heb; gezien de crash die dit veroorzaakt heeft. De meeste andere topics over ntldr gaan over windows installaties of hardware-upgrades etc. Dat is hier dus niet aan de orde. Is er een schijf dood (niks gehoord of gemerkt btw), onboard RAID controller dood of iets anders in het mobo? Wat zijn jullie gedachten?

Mijn laatste vraag is: (hoe) kan ik de data van mijn RAID0 partities nog recoveren? Er staat niet héél veel op; maar dat is toch prioriteit no.1.

PC specs:
Q6600
4x 1GB
MSI moederbord (socket 775, met ik dacht een i945 chipset*)
2x 500GB Samsung
2x 250GB Samsung in RAID0 (via onboard controller)
8800GT

*Weet het even niet preciezer; ben morgenavond pas weer in de buurt van m'n pc.