Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-08 12:52
Hallo,

Ik heb thuis een server die 24/7 draait. Als ik deze nu uit zet, of als er een probleem ontstaat waardoor deze uitvalt zou ik graag willen dat er een bericht komt dat de server tijdelijk uit is bij bezoek aan de website.

Ik zou dus graag willen dat ik op mijn shared server bij een hostingprovider een pagina neerzet voor als hij offline is, en dan dus thuis de echte site. Mocht deze dan offline gaan, dan zie je dus die pagina op de andere server.

Nu heb ik geen idee hoe ik dit zou moeten doen, aangezien ik niet erg bekend bij met DNS.

Alvast bedankt!

Groeten,
Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

đź’©

Dat is met jouw setup niet echt praktisch mogelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo makkelijk is dat nog niet. Eigenlijk komt loadbalancing of gebruik maken van een proxy server nog het dichst in de buurt van wat je wilt. Dat zijn geen amateur-oplossingen, dus verwacht niet dat je dit zonder budget voor elkaar kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou zoiets niet met javascript/php kunnen? je koopt gewoon ergens anders wat ruimte bij een host waar je dan een pagina op zet die controleert of jouw server een response geeft (hoe en of dat kan met php weet ik niet zeker, volgens mij was er iets met een ping functie). Als die een response geeft dan stuurt die hem door in php met header of een javascript redirect en zoniet laat je gewoon een melding zien.

edit: Alleen dan zit je weer met een ander ip natuurlijk. Mischien iets te simpel gezocht van mij :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:33

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Om het simpel (maar niet zo mooi) te doen:

DNS:
- www: shared host
- www2: thuisserver

Request naar www:
- Komt aan bij shared host;
- Doet request naar lege pagina (of txt-bestand met OK erin) op www2;
- Indien request lukt: HTTP-header met forward naar www2;
- Indien niet: pagina met foutmelding.

Nadelen:
- Mensen die www2 direct openen (via bookmark, browsergeschiedenis of Google) gaan niet via je shared host;
- Extra wachttijd bij eerste request;
- Feitelijke website staat op www2 en zo word je ook gevonden in Google.

Een andere optie is een proxy of loadbalancer, dit is echter een stuk ingewikkelder en flink trager (alle pagina's van je thuisserver gaan dan namelijk eerst via je proxy of loadbalancer).

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jhogervorst schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:22:
Om het simpel dom (maar en niet zo mooi) te doen:

DNS:
- www: shared host
- www2: thuisserver (boeit niet)

Request naar www:
- Komt aan bij shared host;
- Doet request naar lege pagina (of txt-bestand met OK erin) op www2;
- Indien request lukt: HTTP-header met forward naar www2; toon resultaat van request
- Indien niet: pagina met foutmelding.

Nadelen:
- Mensen die www2 direct openen (via bookmark, browsergeschiedenis of Google) gaan niet via je shared host;
- Extra wachttijd bij eerste elke request; maar serveren vanaf een thuislijntje is sowieso kut
- Feitelijke website staat op www2 en zo word je ook gevonden in Google.
VoilĂ , je zelf geprogrammeerde proxy-bagger-oplossing.

En vergeet niet: HTTP is stateless. Je weet niet wat de eerste/volgende/laatste request is. De server moet voor elke afzonderlijke request gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:33

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

@Cheatah: Aandachtspunt is wel dat de headers (zowel inkomend als uitgaand) letterlijk overgenomen moeten worden om het nog enigszins te laten werken.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is sowieso een waardeloze oplossing, dus ik zou me als topicstarter daar niet erg druk om maken en het gewoon laten voor wat het is. Je moet gewoon niet vanuit instabiele locaties willen serveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 00:13
Waarom zet je je website niet bij je webhosting provider weg?
Stuk sneller, stabieler en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Dit kun je in PHP doen met fopen. http://us2.php.net/manual/en/wrappers.http.php

Zoals gezegd, voor een simpele website kun je beter het gewoon hosten bij een provider. Misschien heb je andere plannen (domotica-interface bijvoorbeeld).

Een andere oplossing is om een HA webserver neer te zetten. 2 of 3 servers die van elkaar overnemen (DNS is hiervoor te traag, op hetzelfde subnet kun je virtuele IP's gebruiken anders ga je overweg moeten (of een provider vinden) met BGP.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-08 12:52
Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd maar zoals al gezegd wordt is dat natuurlijk niet het mooiste.

De site is een uploadsite en aangezien de gigabytes aantikken is een host bij een hostingprovider al snel erg duur. Misschien dat ik de server later in een datacenter plaats, dan is het probleem van downtime vrijwel zeker opgelost.

In ieder geval bedankt voor de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Woutske schreef op zondag 11 juli 2010 @ 21:41:
Ik heb al het bovenstaande al geprobeerd maar zoals al gezegd wordt is dat natuurlijk niet het mooiste.

De site is een uploadsite en aangezien de gigabytes aantikken is een host bij een hostingprovider al snel erg duur. Misschien dat ik de server later in een datacenter plaats, dan is het probleem van downtime vrijwel zeker opgelost.

In ieder geval bedankt voor de moeite :)
Dan kun je er toch voor kiezen om de website bij een hosting provider onder te brengen en de uploads thuis te hosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

đź’©

Woutske schreef op zondag 11 juli 2010 @ 21:41:
De site is een uploadsite en aangezien de gigabytes aantikken is een host bij een hostingprovider al snel erg duur.
Dus in plaats daarvan zet je 'm op een thuislijntje met een lage upload?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoi Woutske,

Welkom op GoT, het forum van Tweakers.net.

Je hebt een vraag/probleem, maar helaas heb je de vraag in een verkeer subforum geplaatst. Dit heeft namelijk niets met Professional Networking & Servers te maken.

Bovendien is het een beetje een simpele vraag. Maar ik zal je topic niet direct sluitne. Ik verplaats het naar Internetproviders en Hosting omdat dat een beetje de meest logische plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
No-ip heeft hier een oplossing voor. Moet je wel ff rondkijken op de site. Als ik het goed heb, noemen ze het Offline URL support.

[ Voor 20% gewijzigd door marquis op 12-07-2010 07:11 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-09 20:12
Neem een goedkope VPS

Configureer daar een statische pagina op met de error-boodschap

Maak een VPN tunneltje tussen de thuisserver en de VPS

Gebruik heartbeat met een derde IP adres. Thuisserver online dan heeft deze het IP, thuisserver offline dan neemt de VPS het IP over.

Nog makkelijker: Zet de spulletjes die je op de thuisserver hebt staan op de VPS en spaar meer geld uit dan dat de VPS je kost ;)

https://twitch.tv/magus77nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:56
Als het werkelijk om gigabytes aan downloads (neem maar even aan legaal) gaat:
neem een cheap-ass hostingpakketje voor 75 eurocent per maand in Amerika, en zet daar je downloads op.
Zet de werkelijke website gewoon op een fatsoenlijke host in NL.
Pagina: 1