MBP Upgrade en accesoires

Pagina: 1
Acties:

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Hoewel ik best blij ben met mijn 13" Macbook Pro (Late '09,2,26GHZ,4GB) is het wel eens tijd voor een upgrade. Dit is wat ik in gedachten had:

Corsair CM3X8GSDKIT1066

8 GB DDR3 So-Dimm , het maximum dat mijn Mac ondersteunt en hopelijk genoeg om alles voorlopig soepel te laten lopen. Dit is het goedkoopste geheugen dat ik in de pricewatch kon vinden en de reviews die ik gelezen heb zijn positief over dit geheugen. Alternatief zou Kingston ValueRam zijn maar heeft dit buiten de levenslange garantie nog andere voordelen ? Daarnaast heb ik 8GB geheugen nodig ? Zal maximaal 3 of 4 virtuele machines tegeljk open hebben staan.

Western Digital Scorpio Black WD3200BJKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

320 GB is genoeg voor mij. Ik heb na een half jaar intensief gebruiken nog bijna 90GB van de 160GB vrij maar als er een aantal virtuele machines en school werk opstaan wil ik graag nog genoeg ruimte over houden. Dit is een van de harde schijven die in het topic dat hier loopt aangeprezen word en de rest van de reviews zijn er ook positief over. Als alternatief zou de Seagate Momentus nog kunnen maar daar kan ik geen goede reviews van vinden.

Ga voornamelijk VMWare draaien op mijn Mac en denk dat ik met 8GB geheugen en 320GB aan hardeschijf ruimte genoeg heb om alles soepel te laten draaien.

Daarnaast ben ik op zoek naar een toetsenbord en muis die bij mijn Macbook Pro passen. Ik vind het standaard Apple toetsenbord niet erg tof en nadat ik genoeg kapotte in handen heb gehad is mijn vertrouwen er wel een beetje uit. Ik moet nu dus alleen een ander toetsenbord en muis uit zoeken. Ik kan echt niets vinden maar als iemand hier een tip heeft hoor ik het graag ! :)

Kort samengevat:
- Corsair of Kingston geheugen ?
- 4 of 8 GB ?
- Western Digital of Seagate ?
- Eventueel toetsenbord/muis ?

Verwijderd

Toetsenbord + Muis:

Ik typ zelf op een Logitech Y-SAE71. Afbeelding: http://www.irkshop.ru/pro...AE71_Black_33419_zoom.jpg

1 ding, dat Microsoft heel erg goed kan, is muizen maken, daarom een muis van Microsoft.
Ik heb de Basic Optical Mouse V2. Heel erg fijn basis muisje.

*note: Op het keyboard heb je alleen PS/2 aansluiting. met een 'splitter' kun je hem omtoveren naar USB, ik heb er nog wel eentje liggen, splinternieuw....

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou kiezen (heb zelf al gekozen...) voor de BEKT variant van de WD Scorpio Black, gezien de MBP zelf al een Sudden Motion Sensor/ Free Fall Sensor heeft. Minder kans op conflicten.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Megajr
tonyisgaaf schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:35:
Ik zou kiezen (heb zelf al gekozen...) voor de BEKT variant van de WD Scorpio Black, gezien de MBP zelf al een Sudden Motion Sensor/ Free Fall Sensor heeft. Minder kans op conflicten.
Dat is het enige verschil ? Want dan komt die er natuurlijk om gezeur te voorkomen :)
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:25:
Toetsenbord + Muis:

Ik typ zelf op een Logitech Y-SAE71. Afbeelding: http://www.irkshop.ru/pro...AE71_Black_33419_zoom.jpg

1 ding, dat Microsoft heel erg goed kan, is muizen maken, daarom een muis van Microsoft.
Ik heb de Basic Optical Mouse V2. Heel erg fijn basis muisje.

*note: Op het keyboard heb je alleen PS/2 aansluiting. met een 'splitter' kun je hem omtoveren naar USB, ik heb er nog wel eentje liggen, splinternieuw....
Ik had graag een toetsenbord dat een beetje bij mijn Mac past ;) maar toch bedankt !

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 21:38

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Megajr schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:59:
[...]

Dat is het enige verschil ? Want dan komt die er natuurlijk om gezeur te voorkomen :)

[...]

Ik had graag een toetsenbord dat een beetje bij mijn Mac past ;) maar toch bedankt !
Logitech diNovo Keyboard, Mac Edition? Erg mooi toetsenbord... heb er geen ervaring mee aangezien het Apple plankje mij prima bevalt.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

OkselFris schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:08:
[...]

Logitech diNovo Keyboard, Mac Edition? Erg mooi toetsenbord... heb er geen ervaring mee aangezien het Apple plankje mij prima bevalt.
!*@(#!@#, Dat is de Mac Edition?! die pas er geen eens bij! Heel erg lelijk toetsenbord. Voor mijn zeggen: pas totaal niet bij een iMac. :9

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 21:38

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 09:38:
[...]

!*@(#!@#, Dat is de Mac Edition?! die pas er geen eens bij! Heel erg lelijk toetsenbord. Voor mijn zeggen: pas totaal niet bij een iMac. :9
Nou zwart en zilver, dat past er toch aardig bij. Zeg nou eerlijk, de huidige toetsenborden va Apple passen er juist voor geen meter meer bij. Witte toetsen?
Ik denk dat die diNovo nog niet eens zo raar staat bij een iMac.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Megajr
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 09:38:
[...]

Mhm ben er zelf ook niet echt van onder de indruk. Er moet toch een fabrikant zijn die wel wat redelijks maakt , ik heb het alleen nog niet kunnen vinden.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De 8 GB aan ram voor VMware is alleen erg handig als je veel geheugen aan je vm's toewijst. Als je maar 1 vm met bijv. Windows 7 wil draaien naast je OS X installatie is in de meeste gevallen al meer dan prima te doen met 4 GB aan geheugen (1 GB aan de vm toewijzen is al prima, 2 GB redt je ook nog wel met 4 GB aan totaal geheugen), die 8 GB zal dan niet veel meer doen. Wil je meer vm's tegelijk draaien dan wordt 4 GB weer wat krapjes, zeker als je bijv. meerdere Windows 7 vm's wil draaien.

Bij VMware speelt I/O echter ook nog een grote rol. Als je meerdere vm's tegelijk wil draaien dan heb je niet alleen meer geheugen nodig maar ook een snellere schijf omdat ze allemaal wat met die schijf willen doen. Je zult dan met meerdere vm's alsnog een trage MBP hebben terwijl je nou juist met die 8 GB er een snelle van wilde maken. Op dit gebied is een ssd zeker een aanrader, het verschil merk je heel snel waardoor ineens de cpu een bottleneck wordt. Ik zou zeker ook eens naar deze optie gaan kijken of het iets is voor nu of dat je er later naar zou willen upgraden.

Afgaande op mijn ervaringen met virtualisatie zou ik zeggen dat je met 4~8 GB en een gewone harde schijf vast zit op zo'n 2 vm's in de zin van Windows/Ubuntu met een grafische omgeving. Als je unix spul hebt zonder grafische omgeving kun je al vaak met minder af. Een mix van de twee zou dan neer komen op zo'n max van 3 vm's waarbij je wel overduidelijk aan het gehele systeem merkt dat het traag is. Met mijn ssd draai ik met zo;n mix met gemak 6 vm's waarvan 1 Windows XP met 1 GB aan mem (512MB lijkt beter te werken, presteert hij wat beter; VMware raadt voor XP ook 512 MB aan), 1 Ubuntu 10.04 met 1 GB aan mem, 1 Windows 7 met 1 GB aan mem (1 GB voor Win7 is ook de hoeveelheid die door VMware wordt aangeraden), 1 FreeBSD 8 met 512 MB aan mem en 1 debian met 512 MB aan ram.

Wat wil je aan vm's draaien, met welke settings en welke verwachtingen heb je daarbij?

• Megajr
ppl schreef op zondag 11 juli 2010 @ 14:40:
De 8 GB aan ram voor VMware is alleen erg handig als je veel geheugen aan je vm's toewijst. Als je maar 1 vm met bijv. Windows 7 wil draaien naast je OS X installatie is in de meeste gevallen al meer dan prima te doen met 4 GB aan geheugen (1 GB aan de vm toewijzen is al prima, 2 GB redt je ook nog wel met 4 GB aan totaal geheugen), die 8 GB zal dan niet veel meer doen. Wil je meer vm's tegelijk draaien dan wordt 4 GB weer wat krapjes, zeker als je bijv. meerdere Windows 7 vm's wil draaien.

Bij VMware speelt I/O echter ook nog een grote rol. Als je meerdere vm's tegelijk wil draaien dan heb je niet alleen meer geheugen nodig maar ook een snellere schijf omdat ze allemaal wat met die schijf willen doen. Je zult dan met meerdere vm's alsnog een trage MBP hebben terwijl je nou juist met die 8 GB er een snelle van wilde maken. Op dit gebied is een ssd zeker een aanrader, het verschil merk je heel snel waardoor ineens de cpu een bottleneck wordt. Ik zou zeker ook eens naar deze optie gaan kijken of het iets is voor nu of dat je er later naar zou willen upgraden.

Afgaande op mijn ervaringen met virtualisatie zou ik zeggen dat je met 4~8 GB en een gewone harde schijf vast zit op zo'n 2 vm's in de zin van Windows/Ubuntu met een grafische omgeving. Als je unix spul hebt zonder grafische omgeving kun je al vaak met minder af. Een mix van de twee zou dan neer komen op zo'n max van 3 vm's waarbij je wel overduidelijk aan het gehele systeem merkt dat het traag is. Met mijn ssd draai ik met zo;n mix met gemak 6 vm's waarvan 1 Windows XP met 1 GB aan mem (512MB lijkt beter te werken, presteert hij wat beter; VMware raadt voor XP ook 512 MB aan), 1 Ubuntu 10.04 met 1 GB aan mem, 1 Windows 7 met 1 GB aan mem (1 GB voor Win7 is ook de hoeveelheid die door VMware wordt aangeraden), 1 FreeBSD 8 met 512 MB aan mem en 1 debian met 512 MB aan ram.

Wat wil je aan vm's draaien, met welke settings en welke verwachtingen heb je daarbij?
Qua VM's Windows server 2003 , Windows server 2008 , Windows XP , Windows 7 en verschillende Linux distro's als Ubuntu. En dan meerdere tegelijk , situatie's als een Windows server 2008 en Windows XP/7 en een Linux distro tegelijk open en met elkaar in verbinding.

SSD is op het moment een te dure investering. Het geld dat een beetje fatsoenlijke opslag kost kan ik als student niet ophoesten. Het word dus gewoon een normale harde schijf ben ik bang en dan eventueel later over naar een SSD.

Kan zo geen benchmarks vinden van VMWare met 3 VM's tegelijk open en weet ook niet hoe het daarop gaat reageren. Mocht jij wat meer info daar over hebben dan zie ik dat graag ! :)

Edit:

Qua settings alles standaard , geheugen afhankelijk van het OS maar als richtlijn 1 GB per OS en netwerkkaart op NAT en op de server bridged. Verwachting is dat het aardig soepel draait. Ik wil het liefst Os X soepel hebben draaien en 2 of 3 virtuele machine's.

[ Voor 4% gewijzigd door Megajr op 11-07-2010 16:54 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ja die zijn wat lastig te vinden. Volgens mij staan er wel wat in het VMware Fusion forum maar dat weet ik niet zeker. Die 1 GB per OS klinkt goed trouwens, dat heb ik hier ook maar gedaan. Ik merk trouwens wel dat 10.04 ook echt die 1 GB wil hebben, met 512MB was het mij te traag.

Een andere snelheidswinst die je kunt behalen is het draaien van de vm's vanaf een externe (bij voorkeur firewire) schijf. Het is bij een laptop alleen niet een handige oplossing omdat je dan een extra ding mee moet slepen.

Wat overigens wel een nadeel is aan Fusion is het gemis van het kunnen maken van een lokaal netwerk die ook echt alleen maar binnen de host (je MBP dus) functioneert. Op de huidige manier moet het nog via een extern netwerk. VirtualBox kan zoiets juist weer wel. Als iemand daar een oplossing voor weet zal diegene heel wat Fusion gebruikers zeer blij maken.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 12-07-2010 00:11 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Megajr schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 19:47:
Kort samengevat:
- Corsair of Kingston geheugen ?
- 4 of 8 GB ?
- Western Digital of Seagate ?
- Eventueel toetsenbord/muis ?
Ik heb zelf geheugen van Hynix genomen, in m'n vorige MacBook had ik wat problemen met zogenaamd compatible geheugen, maar dat kwam door de kieskeurige chipset. Volgens mij komen die problemen met de nieuwere MBP's niet meer voor.
Zelf heb ik 8 GB genomen, de 4 GB was echt te weinig ook al draai ik maar één VM tegelijk (Windows 7 of Server 2008 R2), maar doordat ik daar nu 4 GB aan kan toewijzen draaien ze wel veel beter en zo heb ik geen extra ontwikkelpc nodig. Ik heb ze wel gewoon als workstation ingericht en 3d-acceleratie staat aan.

Het is bij Fusion wel belangrijk om genoeg geheugen voor het hostsysteem over te houden, waarbij in mijn ervaring 1,5 GB echt het minimum is. Het maakt niet uit hoe veel geheugen je VM hebben, als Mac OS X te weinig overhoudt, draaien je VM's allemaal traag.

Wat betreft de harddisk, ik heb een Hitachi 7K500 (500 GB 7200 rpm) en die doet het prima. Ik vind het wel fijn om 100 GB aan een VM te kunnen toewijzen.

Verder heb ik muizen in alle soorten en maten van verschillende merken die ik door elkaar gebruik, een muis is een puur persoonlijke keuze. En ik ben nog steeds tevreden met m'n DiNovo toetsenbord, weliswaar de Windows-versie, maar ik vind het uiterlijk daarvan prima bij de MBP passen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Megajr
@ppl een FW schijf is helaas geen optie hier , moet het elke dag mee naar school nemen en de reden dat ik een mac heb is om juist geen externe schijven mee te moeten zeulen :)

@Canaria 8 GB was ik ook wel nodig dacht ik. Hynix ben ik wel eens tegengekomen in een aantal Mac's maar dan verving ik het met Kingston geheugen waar ik nooit spijt van gekregen heb. Daarnaast is mijn Mac niet zo kieskeurig met geheugen.

500 GB harde schijf is erg overdreven voor wat ik er mee doe denk ik want 100 GB voor een virtuele machine zal ik nooit nodig hebben , het gaat hier over school projecten en zo veel ruimte neemt dat niet in. Daarnaast download ik nooit films of iets dus 320 GB is ruim voldoende!

Qua muizen en toetsenborden zal ik dan maar eens de mediamarkt instappen en wat gaan uitproberen.
Pagina: 1