Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathfinder2k
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-08 22:48
Ik heb een situatie met een bestaande usb-printer en usb-HDD. Is er een router (G en/of N) die allebei deze bronnen kan sharen naar de aangesloten clients. Printer moet kunnen printen (het is geen all-in-one) en HDD moet tegelijkertijd files kunnen sharen (samba is prima). Kortom ik zoek een router met twee usb poorten die printer en hdd ondersteunen. Zoals een Apple Airport Extreme doet, alleen dan het liefst goedkoper. Ik ben aan het zoeken gegaan en zover ik kan zien is dus die Airport en de Asus WL-500GPV2 in staat dit te doen.

Misschien zijn er nog andere, goedkopere/betere opties? Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een WL-500GPV2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexboy
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Heb zelf de ASUS WL500 W met als printer een CanonS520, oudje dus. Ook is een 500GB HDD aangesloten.
Werken allebei prima.

Nadelen:
-router heeft geen geavanceerde printerserver. Dus 1 weg communicatie met je printer. Dit houdt in geen bericht papier op, lege inkt catridge enz. Alleen op te lossen met een printer met netwerk aansluiting (ethernet). Bij Asus is trouwens op de site aangegeven dat er van een aantal printers volledige printerdirvers geimplementeerd zijn. Dan heb je meer functionaliteit. In mijn geval staat mijn printer niet op de lijst en ik heb dus generieke Canon netwerk printer drivers moeten installeren.
- USB HDD is erg traag. De CPU van de hedendaagse routers (en de mijne is al wat ouder) zijn er niet op gebouwd op dataverkeer met een behoorlijke snelheid te processen via de USB poort. Dit gaat dus ook ongeveer net zo snel als USB1.1 snelheid!!
- Omdat de meeste router op een variant van linux draaien. heb je de beperking dat er op NTFS geformateerde schijven alleen gelezen kan worden. Dit kan je ondervangen door de schijf FAT32 te formateren (ouderwets), beter is om de schijf in een linux formaat in te delen EXT2, EXT3 of EXT4. Op elke windows PC is deze HDD dan te lezen en beschrijven via een driver zoals bijv EXT2FSD. Werkt prima bij mij overigens (is eigenlijk een voordeel)

Voordelen:
- printer kan weggewerkt worden, in mijn geval op zolder.
- USB HDD, gebruikt als backup werkt prima als je deze rechtstreeks aan PC hangt. Voor incidenteel een bestandje op te halen werkt het ook prima. Enige alternatief is een 'echte' NAS, dus netwerk aansluiting.

Overigens kan voor zover ik weet elke USB poort vermenigvuldigd worden met een USB hub, dus ook die van je router.

Succes met je zoektocht.